Formule Watt?

Lisa
Pieters

Het is 13 september 2014 in Beijing, China. De elektrische wagens staan voor de eerste keer ooit klaar om te vertrekken op de startgrid. Ze wachten geduldig op het groene licht dat hen toelaat geschiedenis te schrijven. De lichten gaan op groen. Formule E is geboren.

Schermafbeelding 2018-09-29 om 14.17.34De geboorte van Formule E in Beijing (2014)

Formule wat? Formule E. Een autosportkampioenschap dat enkel volledig elektrische eenzitterwagens toelaat. De lancering van Formule E gaf in 2014 als eerste met volledig elektrische bolides het startschot van een nieuw autosporttijdperk. Dat is er een met batterijen in plaats van brandstofreservoirs  en met stille elektromotoren in plaats van brullende brandstofmotoren.

De elektrische Formule 1

De ‘elektrische Formule 1’ doet intussen al vier jaar succesvol haar ding. De organisatie van de Formule 1 moet het jonge kampioenschap echter niet vrezen. De twee zijn namelijk verschillend genoeg om naast elkaar te bestaan. “Races organiseren in het hart van Parijs, Rome of Berlijn zoals de Formule E dat doet, kan de Formule 1 niet”, aldus Allan McNish, teambaas van het Audi Sport Abt Schaeffler Formule E-team. En dat is slechts een van de vele verschillen…

image-20180929141541-1

Formule 1 vs. Formule E

Hoewel beide eenzitters inschakelen, verschillen ook de bolides veel van elkaar op technologisch vlak, qua banden, prestaties en geluid. Daarnaast is het publiek dat naar een race komt kijken anders. Formule E richt zich meer tot jonge fans en gezinnen, terwijl Formule 1 vaak mannen van middelbare leeftijd aantrekt. De kampioenschappen kennen een andere werking en de kalenders zijn anders, net als de strategie.

Sam Dejonghe, testrijder voor Formule E-team Mahindra, werkte al enkele rondes af in zowel een elektrische eenzitter als een traditionele. “Een elektrische wagen vraagt een hele andere mindset in de cockpit. Ik moet veel strategischer te werk gaan tijdens races omdat ik onder andere moet letten op de regeneratie van de batterij”, vertelt de testpiloot.

“Formule E is een laboratorium”

Wagenfabrikanten tonen veel interesse in elektrische autosportkampioenschappen. Vooral in Formule E valt het op dat meer en meer constructeurs een directe invloed willen uitoefenen. Audi, Jaguar en DS (Citroën) zijn drie van de merken die in het seizoen 2017-2018 reeds uitkomen in Formule E. Binnenkort komen bijvoorbeeld ook BMW, Mercedes en Porsche daarbij.

“Formule E is een laboratorium voor wagenfabrikanten”, verklaart Sofie Luyckx, persverantwoordelijke van Audi België. “De technologieën worden getest in de autosport. Omdat elektrisch rijden groeit, is het van groot belang om de technologie verder te ontwikkelen in de autosport.” Daarnaast willen de merken het zo goed mogelijk doen, aangezien winnen gelijk staat aan goede reclame. Formule E bereikt namelijk het ideale doelpubliek waaraan fabrikanten hun elektrische gamma willen presenteren.

Toch is Formule E bij de Vlaamse media nog niet zo populair als bij wagenfabrikanten. Ondanks dat de Belgische ex-Formule 1-rijder Jérôme D’Ambrosio meerijdt en dat een Belg testrijder is bij Mahindra, berichten de Vlaamse nationale media amper over het kampioenschap. Dat kan iets te maken hebben met dat er geen Belgische manche op de kalender staat. Wat niet is, kan natuurlijk altijd nog komen.

Schermafbeelding 2018-09-29 om 14.18.57Jérôme D'Ambrosio in zijn Formule E-wagen

Formule E lijkt op de goede weg naar populariteit en groeit jaarlijks, maar hoe wat biedt de toekomst voor de elektrische autosport op een circuit? Daar biedt het volledige eindwerk een duidelijk zicht op.

Download scriptie (14.9 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Ilse Mestdagh, Gerti Wouters