Boekenliefhebber? Gloednieuw event 'Reading Brussels' in de maak

Nikita
Goossens

Een interactief boekenevent dat van Brussel een echte 'literatuurhub' voor jongeren maakt: dat is het idee dat Nikita Goossens uitwerkte voor haar bachelorproef in de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement aan Erasmushogeschool Brussel. "Onze hoofdstad heeft alle troeven om het literaire centrum van Europa te worden, zeker specifiek voor jongvolwassenen. Het evenement 'Reading Brussels' speelt daarop in", aldus de studente.

coverafbeelding scriptieprijs

Goossens volgt de opleiding als BanaBa (‘bachelor na bachelor’, nvdr) na eerst Journalistiek gestudeerd te hebben. Daarnaast heeft de studente een grote passie voor boeken, wat ertoe leidde dat ze voor haar bachelorproef een toeristisch-recreatief product rond literatuur ontwierp. Al besloot ze wel af te wijken van de traditionele definitie: "De literatuurwereld wordt vaak als elitair gezien en veel jongeren die nochtans graag lezen voelen zich hier niet in thuis. Jongeren komen immers vaak in aanraking met ietwat alternatieve vormen. Denk dan aan digitale platformen zoals Wattpad, waar (voornamelijk) jongeren zelf verhalen schrijven, delen met de wereld en in interactie gaan met hun lezers. Op die manier hoef je geen gevestigde auteur te zijn om een publiek te vinden en dat maakt het heel toegankelijk."

Een uniek event

En die toegankelijkheid is ook waar 'Reading Brussels' om draait. Het event dat jaarlijks gedurende twee weken in het voorjaar zou plaatsvinden is geen boekevent zoals je het traditioneel kent. Nikita besloot te gaan voor een boekenroute doorheen het centrum van de hoofdstad waarbij naast ‘gewone’ boeken ook digitale literatuurvormen een grote rol spelen. Concreet bestaat het evenement uit drie pijlers: activiteiten op publieke locaties die georganiseerd worden door Stad Brussel, activiteiten die doorgaan in participerende Brusselse boekhandels en bibliotheken en als laatste is er nog de 'Instagramwaardige' boekgerelateerde decoratie in het straatbeeld. Die decoratie moet de activiteiten met elkaar verbinden en er een mooie route van maken die jongeren aanspreekt. Aangezien het een multicultureel en meertalig event is, zullen de activiteiten daarbij in verschillende talen voorzien worden en ligt de focus op boeken die in meerdere talen (of in het Engels) beschikbaar zijn.

Kaart bachelorproef

Eén van de centrale plekken van 'Reading Brussels' wordt het Warandepark: "daar zal een podium staan waar auteurs worden geïnterviewd in samenwerking met BRUZZ. Het hele park wordt ook visueel omgetoverd tot een ‘boekenhub’. Zo zullen de bankjes en zelfs de foodtrucksnacks een thematische upgrade krijgen. Denk dan aan pralines in de vorm van boekjes en frieten die niet in een puntzak komen, maar in een doosje dat doet denken aan een boek dat je opent. Het is echt een totaalbeleving." In samenwerking met de KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg), die ook op de route ligt, komt er verder een plek waar jongeren in discussie kunnen gaan over wat ze lezen op digitale platformen. "Dit is dus niet de doorsnee boekenclub,” vervolgt de studente, “want de bespreking gaat over materiaal dat niet op papier verscheen en zelfs niet officieel werd uitgegeven. Maar als het online enorm leeft en er duizenden digitale fans zijn, is dat wel iets waard en moet er ook ruimte zijn waar jongeren hierrond fysiek kunnen samenkomen. Het gaat er echt om het digitale deels door te trekken naar de fysieke wereld zodat jongeren elkaar face-to-face kunnen ontmoeten."

Digitale wereld

Net omdat die online community zo groot is, is Nikita ervan overtuigd dat het event een groot publiek zal aantrekken en dat komt natuurlijk het toerisme in Brussel ten goede. Om het doelpubliek te bereiken, werkte de studente alvast een communicatiestrategie uit. En die focust vooral op TikTok en Instagram. "We zien dat boeken enorm leven op sociale media, de hashtags #BookTok en #Bookstagram zijn erg populair. Door influencers met een groot bereik op deze platformen in te schakelen, moet het event op een efficiënte manier een internationaal publiek bereiken. Verder is het de bedoeling dat het event zichzelf promoot door de ‘Instagramwaardige’ decoratie. Als bezoekers hier originele foto’s van maken en op sociale media delen, zal dit online automatisch veel belangstelling krijgen.”

Mensen verbinden is essentieel

Hoewel de hoofdfocus van het event op Europese – en dus ook Belgische – jongeren ligt, is iedereen welkom. “Er staat geen leeftijdsgrens op het event”, verduidelijkt Nikita. Brusselaars in het algemeen zullen daarbij sterk betrokken worden bij ‘Reading Brussels’. Zo kunnen ze onder meer deelnemen aan de tweedehandsmarkt waar ze hun reeds gelezen boeken kunnen verkopen aan bezoekers of deelnemen aan de voorziene wedstrijd. Die houdt in dat ze prijzen kunnen winnen door hun vensterbank en/of raam op een originele manier te versieren in het thema van boeken. Verder zal er specifiek beroep worden gedaan op Brusselse artiesten om de decoratie voor het event te ontwerpen. “Het is immers belangrijk dat het event gesteund wordt door de inwoners en het ook voor hen iets is om jaarlijks naar uit te kijken”, zegt Nikita.

"Het meertalige en internationale aspect helpt om jongeren van verschillende afkomst met elkaar in dialoog te laten gaan en zo zelfs hun wereldbeeld te verbreden"

Of ‘Reading Brussels’ een succes wordt? Daar is de studente alvast van overtuigd. “De sterkte zit in het feit dat vormen van literatuur die doorgaans genegeerd worden hier wél aan bod komen. Door jongeren een plek te bieden om hierrond samen te komen, creëer je een omgeving waarin ze zich geaccepteerd voelen. Het meertalige en internationale aspect helpt daarbij om jongeren van verschillende afkomst met elkaar in dialoog te laten gaan en zo zelfs hun wereldbeeld te verbreden, wat immens belangrijk is in deze gepolariseerde tijd. Tot slot biedt ‘Reading Brussels’ jongeren de mogelijkheid om betekenisvolle en blijvende connecties aan de gaan met leeftijdsgenoten rond hun gemeenschappelijke passie voor literatuur. Want boeken, die verbinden.”

Het projectvoorstel wordt momenteel bekeken door de bevoegde dienst. In principe kan de eerste editie van start gaan op vrijdag 24 maart 2023 met een theaterstuk rond de magische wereld van boeken op de Grote Markt, waarna de festiviteiten doorgaan tot en met vrijdag 7 april. Toegang is gratis, enkel voor de activiteiten in boekhandels en bibliotheken is mogelijks een ticket nodig.

Download scriptie (16.19 MB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2022
Promotor(en)
Karen Strobbe