Ons onderwijs terug kwaliteitsvol maken? Start met het professioneel aanwerven van schoolleiders!

Kimberley
Gregoor

Schoolleiders spelen een grote rol in de kwaliteit van de onderwijskracht in een school. Een schoolleider zijn beleidsvoerend vermogen heeft impact op de schoolorganisatie en de professionaliteit van leraren. Bijgevolg is een schoolleider een van de belangrijkste factoren die invloed heeft op de leerlingenprestaties. Nochtans is de daling van de effectiviteit van het Vlaams onderwijs tijdens de laatste twee decennia een feit. Wetende dat het Vlaams onderwijs in 2003 nog tot de absolute wereldtop behoorde. In het PISA-onderzoek van de OESO, een internationaal vergelijkend onderzoek naar het onderwijsniveau, behaalde het Vlaams onderwijs in 2003 voor leesvaardigheid een derde plaats en voor wiskunde zelfs de hoogste gemiddelde score van alle deelnemende landen. 

Grafiek_dalende leerlingenprestaties_Vlaanderen_PISA

In het onderzoek van Gregoor is onderzocht in welke mate schoolbesturen schoolleiders professioneel aanwerven. Gregoor is nagegaan op basis van academische inzichten, inzake HRM-praktijken: rekrutering en selectie, in hoeverre het aanwervingsproces van schoolleiders professioneel/academisch onderbouwd gebeurt volgens de actuele wetenschappelijke inzichten. Uit het onderzoek van Gregoor is gebleken dat er in de Vlaamse scholen ruimte is tot verbetering om de aanwerving van schoolleiders verder te professionaliseren en dus te optimaliseren. Een belangrijke verklaring is dat de schoolbesturen (te) veel vrijheid hebben in het kiezen hoe (professioneel) dat de aanwerving van een schoolleider verloopt.

Daarom raadt Gregoor het departement van Onderwijs en Vorming, en de Vlaamse minister van Onderwijs in het bijzonder, aan om de professionaliteit van het aanwervingsproces van schoolleiders ook als hun verantwoordelijkheid te zien. Niet dat ze de schoolbesturen opeens op de rooster moeten leggen, dit zou de professionaliteit van het aanwervingsproces van schoolleiders niet bevorderen. Nee, het departement van Onderwijs Vlaanderen en de Vlaamse minister van Onderwijs moeten nadenken welke (verplichte) vormingen relevant zijn voor de schoolbesturen. Bovendien zou het opstellen van een professionele HRM-leidraad - inzake aanwerving van schoolleiders -  schoolbesturen blijvend kunnen ondersteunen nadat ze relevante vormingen hebben gevolgd. Dit zal leiden tot een verhoging van de onderwijskwaliteit waarbij zowel de Vlaamse minister van Onderwijs, de schoolbesturen, de leraren als de leerlingen baat bij hebben.

Download scriptie (9.71 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Erik Henderickx, Jan De Groof, Annelies Haaren