Ruimte voor het Schijn

Karlien
Vandecasteele

                                                                                                          Kalien Vandecasteele

‘Het Schijn terug in de stad’

                                                                             Tijdens      de     middeleeuwen         vormde       de

                                                                             natuurlijke loop van het Groot Schijn de grens

                                                                                                                             e

                                                                             van de stad Antwerpen; vanaf de 15 eeuw

                                                                             was de belangrijkste functie voor de stad het

                                                                             voeden van de vesten en de ruien. Wanneer

                                                                             deze aan het einde van de 19e eeuw hun

                                                                             functie     verloren      en    de     haven      verder

                                                                             uitbreidde naar het Noorden, werd het Schijn

                                                                             in verschillende fasen verlegd rondom de

                                                                             nieuwe steeds grotere dokken. Bij de aanleg

                                                                             van de Ring werd een groot deel van het

                                                                             verlegd Schijn bovendien overwelfd. Het

                                                                             Schijn legt op dit moment via betonnen

                                                                             kokers of rechte grachten een afstand af van

                           Figuur: aftakkingen en omleggingen van het Schijn

                                                                             niet minder dan 15 km tussen de Schijnpoort

en de Schelde, in plaats van de oorspronkelijke 4,5 km. Het hoogteverschil tussen Schijnpoort en Schelde

bedraagt slechts 1 m en het Schijn wordt onder de haven door naar de Schelde gepompt.

De waterhuishouding aldus beheersen met technologische ingrepen, leidde tot ecologische en maatschappelijke

problemen: het Schijn is vervuild en aangeslibd; vismigratie tussen Schijn en Schelde wordt verhinderd. De

overwelving van het Schijn is tevens de hoofdoorzaak van

verschillende grote overstromingen in het Antwerpse (o.a. in

1998, 2000 en 2002) die uitvoerig in het nieuws kwamen. Hoewel

water (en het Schijn) een belangrijke rol heeft gespeeld bij de

ontwikkeling van de stad Antwerpen is het Schijn volledig

verdwenen uit de dagelijkse omgeving van de Antwerpenaar.

Navraag bij een groot aantal Antwerpenaren leerde zelfs dat

iedereen ‘het Schijn’ wel kent, maar eigenlijk niemand weet waar

de rivier juist stroomt.

In het verleden werden een aantal studies uitgevoerd die

                                                                               Foto: begin van de Schijnoverwelving aan de Schijnpoort

mogelijke oplossingen voorstellen voor de problemen rond het

Schijn. Zo werd in 2003 in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap (beheerder van het Groot Schijn), de

haalbaarheid van een gravitaire Schijn-Schelde verbinding voor de stad Antwerpen onderzocht. Men besloot

echter dat deze verbinding de wateroverlast die het overwelfd Schijn veroorzaakt wel zou verminderen, maar niet

volledig oplossen. Het voorstel werd dan ook in de schuif opgeborgen.

In haar thesis met als titel ‘Ruimte voor het Schijn’ evalueert architect Karlien Vandecasteele de verschillende

studies i.v.m. het Schijn en komt tot het besluit dat een nieuwe gravitaire Schijn-Schelde verbinding door de stad

Antwerpen de énige duurzame oplossing is voor het Schijn en de waterlast wel degelijk kan oplossen. Indien men

bij de aanleg van de Schijn-Schelde verbinding rekening houdt met het historisch bodempeil op 1 m TAW, moet

het mogelijk zijn -zonder verpompen- het Schijn terug te verbinden met de Schelde. De bedding voor deze

verbinding is reeds aanwezig: de ruien, die in 2004 werden gesaneerd en nu enkel proper water vervoeren,

kunnen zorgen voor een enorme buffercapaciteit voor het Schijnwater. Dit voorstel heeft nog heel wat andere

voordelen! Door de getijdenafhankelijke schuiven tussen de ruien en de Schelde is er bij laag tij terug vismigratie

mogelijk tussen Schijn en Schelde. Ook op ruimtelijk vlak betekent de voorgestelde Schijn-Schelde verbinding

een meerwaarde: door selectief bepaalde ruien en vlieten open te leggen komt er terug water in de binnenstad

(dit maakt trouwens één van de charmes uit van steden zoals Venetië, Amsterdam, Brugge,…). Een voorbeeld is

de Brouwersvliet waar nog verscheidene gebouwen zoals het Brouwershuis en een aantal pakhuizen verwijzen

naar zijn waterverleden. De getijdenwerking van de Schelde zou terug zichtbaar worden in de stad, tot voorbij de

Schijnpoort en zelfs tot in het Rivierenhof!

Twee verschillende tracés door de binnenstad worden voorgesteld om het Schijn vanaf de Schijnpoort met de

ruien te verbinden. Een eerste mogelijk tracé loopt vanaf de Schijnpoort, door de Slachthuissite, door Spoor

Noord via de Leien naar de Brouwersvliet. Een tweede loopt vanaf de Schijnpoort via het Noordschippersdok en

langs de Ijzerlaan. Zuidwaarts zou het Schijn verder stromen langs de Noorderlaan en het Spoor Noord naar de

Leien. Het is aldus mogelijk terug stromend water in de stad te brengen langs de Slachthuislaan, de Ijzerlaan en

het Spoor Noord Park. Kuieren langs en pootje baden in het Schijn op zondagnamiddag, wat een

toekomstperspectief!

                                        Figuur: impressie van het Schijn door het Noordschippersdok

Vele projecten en infrastructuurwerken worden momenteel uitgevoerd binnen de zoekzone voor de Schijn-

Schelde verbinding: er wordt gepland, gebouwd en verbouwd rondom het Lobroekdok, het Albertkanaal, het

spoorwegemplacement Antwerpen-Noord en den Dam, de Ring, De Leien, het Eilandje, de Singel, …                Binnen

het ruimtelijk beleid van de stad Antwerpen, worden voorlopig geen maatregelen genomen om te zorgen dat de

Schijn-Schelde verbinding door de stad mogelijk blijft wat in de nabije toekomst deze verbinding zou kunnen

hypothekeren. De oplossing voor het Schijn wordt gezocht binnen het havengebied, zoals voorgesteld in ‘Het

Strategisch plan voor de haven’, en niet binnen de stad. Dit voorstel beoogt in eerste instantie versterking van de

economische zone Antwerpen Noord. Alweer wordt het waterbeleid ondergeschikt gemaakt aan economische

belangen!

Om de Schijn-Schelde verbinding effectief te realiseren zal ze geconcretiseerd moeten worden in een ruimtelijk

instrument dat de bestemming voor de Schijn-Schelde verbinding kan vastleggen. De opmaak van een ruimtelijk

uitvoeringsplan (RUP) kan in de bindende bepalingen van het toekomstige bekkenbeheerplan voor de Beneden

Schelde worden geëist. Het bekkenbeheerplan kadert binnen het ‘Vlaamse decreet betreffende het integraal

waterbeleid, dat van kracht is sinds 2003 en in Vlaanderen een eerste stap betekent naar een integraal

waterbeheer. Het risico bestaat echter dat dit RUP te laat komt: het bekkenbeheersplan voor de Beneden

Schelde zal ten vroegste eind 2006 klaar zijn en bovendien duurt de RUP-procedure erg lang.

In afwachting van de keuze voor een tracé, initiatieven van de hogere overheid en de eventuele goedkeuring van

dergelijk RUP, is het van groot belang dat bij verschillende stedelijke ontwikkelingsprojecten, zoals de heraanleg

van de noordelijke Leien, de aanleg van de Groene Singel en bij de ontwikkelingen rond het Spoor Noord, de

Slachthuissite, het Lobroekdok, de Brouwersvliet en de Kaaien, er nu al voor gezorgd wordt een mogelijke Schijn-

Schelde verbinding niet in het gedrang te brengen.

                                     Figuur: Impressie van het Schijn door het Spoor Noord Park

De auteur van de thesis diende tijdens het openbaar onderzoek daarom een bezwaarschrift in tegen het

Ruimtelijk structuurplan Antwerpen. Hopelijk wordt hiermee rekening gehouden. De tijd dringt, dit is werkelijk de

laatste kans om het Schijn zonder verpompen te herverbinden met de Schelde! Het beleid zal de ruimtelijke

ontwikkelingen voor moeten zijn, indien men een integrale oplossing wil bekomen voor de waterproblematiek

binnen de Schijnvallei, en indien men de Antwerpenaar ooit nog de kans wil bieden te kuieren langs de nieuwe

loop van het Schijn door de stad.

Universiteit of Hogeschool
AP Hogeschool Antwerpen
Thesis jaar
2006