Samen-werkingsvaardigheden beoordelen, goed idee? Multilevel-analyse van het self- en peerassessment ‘samenwerker in de gezondheidszorg' IPSIG 2015

Jeroen
Goris

Samen-werkingsvaardigheden beoordelen, goed idee?

Samenwerken in de gezondheidszorg is belangrijk. De zorg voor patiënten is afhankelijk van alle zorgverleners samen. In de opleiding van gezondheidswerkers neemt samenwerken dan ook een belangrijke plaats in.

Aan de UA loopt al meer dan 10 jaar de IPSIG-module. In deze module gaan laatstejaarsstudenten uit verschillende opleidingen gezondheidszorg aan de slag rond samenwerkingsvaardigheden. Gedurende een week werken meer dan 700 studenten in kleine teams aan de ontwikkeling van … samenwerkingsvaardigheden. Deze module is een vak als een ander en daar horen punten bij. Die punten komen op het diploma. Dat maakt de beoordeling van IPSIG voor iedere student belangrijk. Niet het minst voor de laatstejaars studenten geneeskunde voor wie dit punt mee hun kansen voor specialisatie bepaalt.

Een deel van de beoordeling doen de studenten zelf. In een zorgteam maken ze samen een beoordeling van elkaars samenwerkingsvaardigheden van de voorbije week. Men beoordeelt mekaar als expert, communicator, teamspeler, manager, belangenbehartiger, levenslang lerende en professional. Dit zijn de rollen die een samenwerker definieert.

In deze masterproef onderzocht Jeroen Goris hoe het samen beoordelen de samenwerkingsvaardigheden in beeld brengt.  Uit de gegevens blijkt dat artsen goed scoren voor een aantal rollen. Artsen blinken uit in expertise, communicatie, management, levenslang leren en professioneel handelen. In dat professioneel handelen worden ze gevolgd door kinesitherapeuten. Bachelors vallen op als belangenbehartigers en hierbinnen vallen orthopedagogen en sociaal werkers dan weer extra op.  

Dit alles doet vermoeden dat we studenten kunnen vertrouwen in de manier waarop ze mekaar beoordelen.  Er is wel nog werk aan de winkel om goed te weten wat samen werken doet werken. Samenwerking verder onderzoeken en self- en peerassessment verfijnen zijn de voornaamste conclusies van deze masterproef.

Download scriptie (1.75 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2015
Thema('s)