Stimuleringsbeleid voor lokale toegang via alternatieve breedbandnetwerken in Zuid-Afrika

Pieter
Soete

                                                              

Breedband in Zuid-Afrika: baie vinnig of een utopie?



Baie vinnig = vertaling uit het Afrikaans voor ‘heel snel’.



ICT in ontwikkelingslanden



De telecommunicatie-industrie is door de continue technologische vernieuwing

een van de snelst evoluerende sectoren ter wereld. Zeker de laatste jaren

ondergingen telecommunicatietechnologieën revolutionaire veranderingen door

de digitalisering van informatie. De 2e Internetrevolutie, breedband genaamd,

betekende in het Westen een verdubbeling van de gespendeerde tijd online.

Breedbandnetwerken zijn er de norm geworden om grote hoeveelheden digitale

data snel te transporteren.

Echter ook voor ontwikkelingslanden biedt dit zowel nieuwe kansen, als

bijkomende uitdagingen. Deze studie gaat in op de problematiek van informatie-

en communicatietechnologieën (ICT) in ontwikkelingslanden, en meer in het

bijzonder op de verspreiding van breedband in Zuid-Afrika. We zien in

breedband potentieel voor het vernauwen van de bestaande digitale kloof. Maar

ook breder, moeten we de kansen die ICT ons biedt, durven aanwenden om

ontwikkeling te stimuleren. Zonder daarbij te vervallen in technologisch

determinisme. In dit opzicht is vooral de toegang via lokale alternatieve

breedbandnetwerken veelbelovend.

Dat de overheid in deze de grootste verantwoordelijkheid draagt blijkt uit het

samenbrengen van normatieve ervaringen uit verschillende landen. De mate

waarin men de vrije marktwerking zijn gang laat gaan verschilt echter van land

tot land. Een coöperatief model tussen overheid en marktspelers, biedt de

meeste kansen voor een succesvolle breedbandverspreiding. Er dient te

worden gestreefd naar een evenwicht tussen regulering en liberalisering, met

zowel aandacht voor diensten en infrastructuur, als aanbieders en gebruikers.

Voor het realiseren van een dergelijk integraal beleid is een stabiel

regulatorisch kader met een proportionele regulering noodzakelijk.

Breedband als afgeleide van het telecommunicatiebeleid

Op het vlak van breedband bleef het lange tijd stil in de beleidsvorming in Zuid-

Afrika. Vanaf 1996 herkennen we echter een golfbeweging met wisselende

aandacht voor het onderwerp. Met aanvankelijk sterke statements over de

noodzaak van breedbandige en geconvergeerde infrastructuren, leek alles er

op te wijzen, dat Zuid-Afrika een breedbandvoortrekker voor het Afrikaanse

continent zou worden. Echter, met de afkeuring van de breedbandlicenties in

2001, zien we ook de mislukking van de operationalisering van het beleid rond

breedband en de verschuiving van breedband naar de achtergrond van het

beleidsprogramma. In lijn met de ontwikkeling van het telecommunicatiebeleid,

bleek Zuid-Afrika ook voor breedband in hetzelfde bedje ziek. Tegen 2005

groeide een georganiseerde weerstand. De druk om in te grijpen nam toe, en

dit kristalliseerde zich in de goedkeuring van de ‘Electronic Communications

Bill’ (ECB) en een tweede nationale operator. Sinds 2005 waait er in Zuid-Afrika

dan ook duidelijk een nieuwe wind op het vlak van breedbandbeleid.

                                                                 

Gevraagd: duidelijk wetgevend kader



Voor wat betreft de regelgeving ten aanzien van breedband, zien we ook dat de

onafhankelijke regulator (ICASA) af te rekenen heeft met veel kritiek.

Fundamenteel daarbij is overlappende rechtsbevoegdheid van de Minister voor

Communicatie. Ook de belangenvermenging van de regering, door het

strategische aandeelhouderschap, strookt niet met de doelstellingen van

algemeen belang. De realisatie van meer competitie in de sector kunnen we

dan ook maar ten dele geslaagd noemen. Er zijn echter steeds meer initiatieven

die wel in de goede richting wijzen. Zo lijkt de nieuwe wet te slagen in zijn doel

om meer duidelijkheid te brengen in de licentiepolitiek en werd met de ‘ICASA

Amendment Bill’, de slagkracht van ICASA verhoogd. Er worden ingrepen op

het niveau van de ADSL-prijszetting verwacht, de publieke consultatie ten

aanzien van het gebruik van het vrije spectrum en de verschillende

interconnectie-akkoorden getuigen eveneens van de motivatie bij ICASA. Er

werd ook een comité opgericht dat toezicht moet houden op de ontbundeling

van het lokale aansluitnetwerk.



Breedbandverspreiding op vandaag



Met 147.000 gebruikers eind 2005 ligt het aantal effectieve breedband

Internetaansluitingen in Zuid-Afrika bedroevend laag, toch is het land daarmee

een voortrekker voor het continent. Onderzeese glasvezel vormt daarbij de

belangrijkste bron van internationale bandbreedte in Zuid-Afrika. Breedband per

satelliet is de alternatieve optie, maar dit blijkt in de context van Zuid-Afrika

slechts onechte concurrentie. Ook op het niveau van de landelijke netwerken,

zijn er maar weinig breedbandaanbieders actief. De hoge prijzen, de beperkte

datasnelheden en de technische mankementen maken dat we in Zuid-Afrika

dan ook beter spreken van breedband met een kleine ‘b’.

De ontwikkeling van lokale netwerken wordt bemoeilijkt door het cascade-effect

van de beperkte beschikbare bandbreedte. De onvrede met de huidige situatie

en het lange wachten op beloofde verbetering, verklaart waarom lokale

initiatieven het recht in eigen handen nemen. ‘Wireless Internet Service

Providers’ (WISP) worden bijgevolg gedwongen om op de rand van de legaliteit

te balanceren. Echter ook hier merken we een gewijzigde positie in het

discours. De overtuiging om deze netwerken te disconnecteren op basis van

illegaliteit, verliest aan terrein ten opzichte van een informele acceptatie op

basis van wat het project realiseert in termen van universele toegang en lokale

ontwikkeling. Een formele erkenning is er echter niet, gezien de sfeer van

controverse rond dergelijke initiatieven. Het blijkt tevens dat lokale

gemeenschapsprojecten baat zouden hebben bij de toewijzing van

gereglementeerde frequentiebanden voor hun activiteiten en een onafhankelijke

en sterke regulator.



Tot slot



Deze studie resulteerde in een waardering van de huidige breedbandsituatie in

Zuid-Afrika, gekoppeld aan een aantal beleidssuggesties om de doelstelling van

lokale toegang te realiseren. Daartoe kan men: een infrastructuurprovider en

een breedband task force oprichten, streven naar proportionele regulering,

lokale initiatieven verbinden, meer middelen en mensen voor ICASA vrijmaken,

overlappende bevoegdheden van DoC en ICASA en belangenvermenging door

                                                             overheidsparticipaties beknotten, liberalisering op de landingspunten

doorvoeren en de lokale aansluiting vrijmaken.

Het mag duidelijk zijn dat breedband, tot nu toe, een eerder beperkte rol heeft

gespeeld in het telecommunicatiebeleid van Zuid-Afrika. En dat de problemen

rond breedband in Zuid-Afrika slechts een afgeleide zijn van de situatie op de

telecommunicatiemarkt. De aandacht voor breedband in het beleidsdiscours

neemt toe en zowel bij het DoC als bij de regulator heerst het besef dat

breedband nodig is om de Zuid-Afrikaanse bedrijven niet uit de markt te prijzen.

Steeds meer initiatieven en wetgevingen ondersteunen deze retoriek en voor

ons is dit aanleiding om te stellen dat Zuid-Afrika op het punt staat van de

langverwachte doorbraak naar een breedbandtoekomst. Daarbij worden de

beste mogelijkheden voor het realiseren van de doelstelling van universele

toegang, vooral door de alternatieve, lokale netwerken geboden. Vandaag is

echter nog maar het begin van een lange weg met veel obstakels.

Bibliografie

AU/NEPAD SECRETARIAT. NEPAD Progress Report for the 4th meeting of the African Partnership

Forum. Abuja, AU/NEPAD Secretariat, 2005, 8p.

http://www.dfid.gov.uk/pubs/files/apf/nepad-progress-report.pdf/ (19 juni 2006).

BABBIE (E.). The practice of social research. Belmont, Wadsworth/Thomson Learning, 2004, 493p.

BAR (F.), GALPERIN (H.). Geeks, cowboys, and bureaucrats: Deploying broadband, the wireless way.

In: GILLWALD (A.) et al. (ed.). The Southern African Journal of Information and Communication. Jo-

hannesburg, LINK Centre, 2006, pp.48-63.

BEST (M.), PEHRSON (B.). Global symposium for regulators. Discussion Paper. Broadband provision-

ing for developing countries. Genève, International Telecommunication Union, 2005, 50p.

http://www.itu.int/ITU-

D/treg/Events/Seminars/2005/GSR05/Documents/GSR%20Discussion%20Paper%20Broadband%20Prov

isioning.pdf/ (1 juni 2006).

BRASTER (J.F.A.). De kern van casestudy’s. Assen, Koninklijke Van Gorcum, 2001, 140p.

COMTASK. Communications 2000. A vision for government communications in South Africa. Final

report of the Task Group on Communications to Deputy President Thabo Mbeki. S.l., s.e., 1996, 96p.

http://www.gcis.gov.za/docs/govcomm/comtask/com_rep.pdf/ (29 maart 2006).

CRESWELL (J.W.). Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Thou-

sand Oaks, Sage Publications, 2003, 246p.

CULLEN INTERNATIONAL. Broadband stimulation in France, Ireland and Sweden. S.l., Cullen Inter-

national, 2002, 20p.

http://www.cullen-international.com/documents/cullen/cipublic/studies/b… (20 mei 2006).

DE WET (PH.). Broadband licences could be under threat. Johannesburg, ITWeb, 13 augustus 2001.

http://www.itweb.co.za/sections/telecoms/2001/0108131215.asp?O=E/ (13 maart 2006).

DEETMAN (W.), PIEPER (R.), ZEGVELD (W.), ZUIDERWIJK (C.), MALTHA (S.). Naar een natio-

nale strategie voor breedband. Utrecht, Impulscommissie Breedband, 2004, 56p.

http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=32260/ (14 mei 2006).

DEPARTMENT OF COMMUNICATIONS. Annual Report 2004/05. Making South Africa a Global

Leader in harnessing ICT’s for Socio-Economic Development. Pretoria, Department of Communications,

2005, 140p.

http://www.doc.gov.za/Annual_Reports/DoC%20AR%200405.pdf/ (2 juli 2006).

DEPARTMENT OF COMMUNICATIONS. Report of the telecommunications prices working group.

Colloquium on telecommunications prices - A consultation document for discussion. S.l., Department of

Communications, 2005, 19p.

http://www.doc.gov.za/Docweb/_colloquium/images/Working_report_101005.p… (3 mei 2006).

DEPARTMENT OF COMMUNICATIONS. Strategic Plan 2006 - 2009. S.l., Department of Communi-

cations, 2006, 51p.

http://www.doc.gov.za/images/StratPlan_2006-2009.pdf/ (2 juni 2006).

DIRECTORATE FOR SCIENCE, TECHNOLOGY AND INDUSTRY, COMMITTEE FOR INFOR-

MATION, COMPUTER AND COMMUNICATIONS POLICY. Universal service obligation and

broadband. Paris, Organisatie voor Economische samenwerking en ontwikkeling, 2003, 33p.

http://www.oecd.org/dataoecd/4/23/2496799.pdf/ (11 mei 2006).

DISTASO (W.), LUPI (P.), MANENTI (F.). Platform competition and broadband uptake: theory and

empirical evidence from the European Union. In: LAMBERTON (D.), GEUNA (A.), VALLETTI (T.),

WATERMAN (D.) (eds.). Information Economics and Policy. S.l., Elsevier, 2006, vol. 18, nr.1, pp.87-

106.

DUTTON (W.), GILLETT (S.), McKNIGHT (L.), PELTU (M.). Broadband Internet: The power to re-

configure access. Forum Discussion Paper No.1. Oxford, University of Oxford, 2003, 59p.

http://itc.mit.edu/itel/Docs/2003/Bill-Dutton-Oxford.pdf/ (1 juni 2006).

EUROPEAN REGULATORS GROUP. Broadband market competition report, executive summary, ERG

(05) 23. S.l., European Regulators Group, 2005, 26p.

http://erg.eu.int/doc/publications/erg_05_23_broadbd_mrkt_comp_report_p… (14 mei 2006).

EUROPESE COMMISSIE. i2010 - A European Information Society for growth and employment,

COM(2005) 229 final. Brussel, Europese Commissie, 2005, 12p.

http://europa.eu.int/information_society/eeurope/i2010/docs/communicati…

v_en.pdf/ (12 mei 2006).

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION. Inquiry concerning the deployment of advanced

telecommunications capability to all Americans in a reasonable and timely fashion, and possible steps to

accelerate such deployment pursuant to section 706 of the Telecommunications Act of 1996, CC Docket

98-146, Third Report, FCC 02-33. Washington, Federal Communications Commission, 2002, 66p.

http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/FCC-02-33A1.pdf/ (11 mei 2006).

FREQUIN (M.). Broadband Strategy in the Netherlands. S.l., Ministerie van Economische Zaken, 28

januari 2003, presentatie tijdens ‘Broadband day’ van de Europese Commissie.

http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/doc/all_about/bro…

nds.ppt/. (11 mei 2006).

GILLWALD (A.). Case study: Broadband the case of South Africa, ITU workshop on the regulatory

implications of Broadband. Genève, International Telecommunication Union, 2-4 may 2001, 31p.

GILLWALD (A.). Convergence and Broadband Implications for South Africa. Submission from the

LINK Centre to the Department of Communication Stakeholder Colloquium on New Telecommunications

Policy for South Africa. Johannesburg, University of Witwatersrand, Link Centre, 2001, 21p.

http://link.wits.ac.za/papers/convergence-broadband.pdf/ (7 oktober 2005).

GILLWALD (A.), ESSELAAR (S.). South African 2004 ICT sector performance review. Johannesburg,

LINK Centre, 2004, 37p.

http://link.wits.ac.za/papers/tspr2004.pdf/ (14 april 2006).

GOLDSTUCK (A.). Internet Access in South Africa, 2005. An annual study of the internet access market.

Pinegowrie, Word Wide Worx, 2005, 147p.

GOUWS (D.J.). Case studies in research with a view to implementation. Pretoria, HSRC Publishers,

1994, 248p.

HAMILTON (P.). Identifying key regulatory and policy issues to ensure open access to regional back-

bone infrastructure initiatives in Africa. S.l., Telegeography, 2004, 127p.

http://event-africa-networking.web.cern.ch/event-africa-

networking/cdrom/Worldbank/AfricaInfrastructurePolicyandRegulatoryReport.pdf/ (19 juni 2006.).

HORWITZ (R.). Communication and Democratic Reform in South Africa. Cambridge, Cambridge Uni-

versity Press, 2001, 430p.

ITU INTERNET REPORTS. Birth of Broadband. Genève, International Telecommunication Union,

2003b, 115p.

ITU INTERNET REPORTS. Birth of Broadband - executive summary. Genève, International Telecom-

munication Union, 2003a, 23p.

ITU INTERNET REPORTS. The Internet of things. Genève, International Telecommunication Union,

2005, 126p.

ITU INTERNET REPORTS. The portable Internet. Genève, International Telecommunication Union,

2004, 131p.

JARVIS (D.). Managed Last-Mile Broadband Infrastructure Services. Johannesburg, s.e., 3 november 2005, presen-

tatie tijdens het Digital Cities Forum.

KELLY (T.). South Africa’s position in global telecoms. Johannesburg, s.e., 12-13 October 2005, presen-

tatie tijdens ‘2nd colloquium on telecom prices’

                                                      113

LI (W.), XU (L.). The impact of privatisation and competition in the telecommunications sector around

the world. In: CALLAHAN (M.) et al. (ed.). Journal of Law and Economics. Chicago, University of

Chicago Press, 2004, vol.47, nr.2, pp.395-430.

LI (W.), XU (L.). The Political Economy of Privatization and Competition: Cross-Country Evidence from

the Telecommunications Sector. In: BONIN (J.P.) et al. (ed.). Journal of Comparative Economics. Mid-

dletown, Academic Press, 2002, jg.30, nr.3, pp.439-462.

LOVE (D.). An overview of the South African Telecommunications Industry: From Pre-1994 Policy-

making to Gloomy 2005 Realities. Johannesburg, University of the Witwatersrand, 2005, 95p.

MANSELL (R.), NIKOLYCHUK (L.). The economic importance of electronic networks: Assessing the

micro-level evidence base. London, The London school of economics and political science. 2002, 42p.

http://www.pm.gov.uk/files/pdf/LSE.pdf/ (1 juni 2006).

MATSEPE-CASABURRI (I.). Budget Vote Speech 2006/07. S.l., Department of Communications, 25

mei 2006, toespraak.

http://www.doc.gov.za/Speeches/Budget_Vote_DrIvy25May06.pdf/ (3 juni 2006).

MCCLEOD (D.). A line in the sand. Special Report: The Future of ISPs - VoIP. Johannesburg, Financial

Mail, 26 augustus 2005, pp.41-44.

MCKECHNIE (A.). Broadband opportunities for ISP’s. S.l., s.e., 15 september 2005, presentatie WBS

tijdens iWeek 2005.

http://www.ispa.org.za/iweek/2005/presentations/wbs.pdf/ (20 juni 2006).

MINISTERIE VAN ECONOMISCHE ZAKEN, DIRECTORAAT-GENERAAL ENERGIE EN TELE-

COM. Voortgangsrapport breedband. Den Haag, Ministerie van Economische Zaken, 2005, 32p.

http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=36722/ (14 mei 2006).

MINISTRY OF TRADE AND INDUSTRY. Statement on the latest telecommunications policy direc-

tions. S.l., Ministry of Trade and Industry, 15 Augustus 2001.

http://www.polity.org.za/html//govdocs/pr/2001/pr0815a.html/ (12 maart 2006).

MTIMDE (L.). The Road to Convergence in South Africa. Cotonou, Independent Communications Au-

thority of South Africa (ICASA), 2-4 februari 2006, presentatie tijdens ‘Panos Institute West Africa

(PIWA) Workshop’.

http://www.icasa.org.za/Speeches.aspx?Page=42/ (3 juli 2006).

MTN GROUP LIMITED. Mtn Group Limited Final audited results for the nine month period ended 31

December 2005. Johannesburg, MTN, 2006, 82p.

MUHORO (D.G.), KENNEDY (I.G.). Convergence and Emerging Technologies: Issues Faced by the

Regulator. In: GILWALD (A.) et al. (ed.). The Southern African Journal of Information and Communica-

tion. Johannesburg, LINK Centre, 2005, nr. 6, pp.74-93.

NAIDOO (J.). Address at the World Telecommunications Development Conference. Valetta, Department

of Communications, 24 maart 1998, toespraak.

http://www.polity.org.za/html/govdocs/speeches/1998/sp0324.html/ (12 maart 2006).

NAIDOO (J.). Speech at the Confederation of Indian industries. New Delhi, Department of Communica-

tions, 7 december 1998, toespraak.

http://www.polity.org.za/html//govdocs/speeches/1998/sp1208.html/, (12 maart 2006).

NAIDOO (J.). Speech at the professional development programme fund-raising dinner. Sandton, De-

partment of Communications, 2 februari 1999, toespraak.

http://www.polity.org.za/html//govdocs/speeches/1999/sp0202.htm/ (12 maart 2006).

NHLEKO (Z). The privatisation of the telecommunications industry in South Africa. S.l., University of

South Africa, 2004, 132p.

N.N. Broadband in the UK. S.l., s.e., 28 januari 2003, presentatie tijdens de ‘Broadband day’ van de Eu-

ropese Commissie.

http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/doc/all_about/bro…

ndom.ppt/ (13 mei 2006).

N.N. Broadband Strategy. S.l., Office of the e-Envoy, UK online, 2001, 23p.

http://www.broadbanduk.org/reports/uk_online_broadband_strategy.pdf/ (2 juni 2006).

N.N. Broadband Technology Overview. White Paper. S.l., Corning, 2005. 16p.

http://www.corning.com/docs/opticalfiber/wp6321.pdf/ (1 juni 2006).

N.N. Converging Communications. Cape Town, ITWeb Informatica, 2005, 176p.

N.N. EASSy Project Brief. S.l., s.e., 6 april 2006, presentatie.

http://www.eafricacommission.org/docs/EASSy_Project_Overview-6_Apr_2006… (19 juni 2006).

N.N. Eastern Africa submarine cable delayed for one year. Johannesburg, Sudan Tribune, 4 februari

2006.

http://www.sudantribune.com/article.php3?id_article=13910/ (19 juni 2006).

N.N. Le haut débit en France. S.l., s.e., 28 januari 2003, presentatie tijdens de ‘Broadband day’ van de

Europese Commissie.

http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/doc/all_about/bro…

e.ppt/ (11 mei 2006).

N.N. Nationale breedbandstrategie van Zweden. S.l., s.e., 28 januari 2003, presentatie tijdens de ‘Broad-

band day’ van de Europese Commissie.

http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/doc/all_about/bro….

ppt/ (11 mei 2006).

N.N. Telecommunications prices in South Africa. An international peer Group comparison. Johannes-

burg, South Africa Foundation, 2005, 52p.

N.N. White Paper. Digital Community Best Practices. S.l., Intel en Wireless Internet Institute, 2005, 12p.

http://www.intel.com/business/bss/industry/government/digital-community… (23 juni

2006).

N.N. Wireless Broadband Report. The MyADSL/BIT Guide to Wireless Broadband Services. University

of Johannesburg, MyADSL/BIT, 2005, 5p.

OLAWO (S.). EASSy Eastern Africa Submarine Cable System. Project Summary. S.l., EASSy Project

Secretariat, s.d, presentatie.

http://www.itu.int/ITU-D/partners/Events/ 2004/Kampala_Oct-Nov04/Presentations/1_EASSy.ppt/ (19

juni 2006).

PROENZA (F.). The road to broadband development in developing countries is through competition

driven by wireless and VoIP. Paper prepared for the workshop: “Wireless Communication and Develop-

ment: A Global Perspective.” Marina del Ray, FAO Investment Centre, 2005, 32p.

http://www.arnic.info/workshop05/Proenza_RoadToBBDev_Sep05.pdf/ (25 juni 2006).

REDING (V.). The role of ICT in innovation and growth. Madrid, s.e., 8 mei 2006, toespraak op het ‘Fo-

rum de la Nouvelle Economie’

http://ec.europa.eu/comm/commission_barroso/reding/docs/speeches/fne_20… (11 mei 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. A green paper on electronic commerce for South Africa. Pretoria,

Department of Communications, 2000, 136p.

http://www.polity.org.za/html//govdocs/green_papers/greenpaper/greenpap… (14 maart 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.64 of 2001: Telecommunications Amendment Act. Cape Town,

Department of Communications, Government Gazette no.22889, 2001a, 25p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.103 of 1996: Telecommunications Act. Pretoria, Department of

Communications, Government Gazette no.17581, 1996, 61p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.197 of 2006: Public switched telecommunications service licence

issued to SNO Telecommunications. Johannesburg, Government Gazette no.28483, 2006, 32p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.1483 of 2002: National mobile cellular telecommunications ser-

vices licence issued to Vocacom. Pretoria, Government Gazette no.23760, 2002, 44p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.1601 of 2001: Mobile Cellular Telecommunication Service Li-

cence issued to Cell C. Pretoria, Government Gazette no.22429, 2001, 27p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.1609 of 1998: Policy Direction on Global Mobile Personal Com-

munications by Satellite in the Republic of South Africa. Pretoria, Department of Communications,

Government Gazette no.19581, 1998, 6p.

http://www.polity.org.za/html/govdocs/notices/1998/not98-1609.html/ (14 maart 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. No.1756 of 2001: Telecommunications Act: Policy Directions. Preto-

ria, Department of Communications, Government Gazette No.22503, 2001, 19p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. South Africa Official Yearbook, 2002/03. Pretoria, Government

Communication and Information System (GCIS), 2003, 658p.

http://www.gcis.gov.za/docs/publications/yearbook.htm/ (2 juli 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. South Africa Official Yearbook 2004/05. Pretoria, Government Com-

munication and Information System (GCIS), 2005, 682p.

http://www.gcis.gov.za/docs/publications/yearbook.htm/ (2 juli 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. South Africa Official Yearbook, 2005/06. Pretoria, Government

Communication and Information System (GCIS), 2006, 735p.

http://www.gcis.gov.za/docs/publications/yearbook.htm/ (2 juli 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. Telecommunications Amendment Bill, 2001. Pretoria, Government

Gazette no.22630, 2001b, 29p.

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. Telecommunications Green Paper. S.l., Ministry of Post, Telecom-

munications and Broadcasting, 1995, 53p.

http://www.polity.org.za/html/govdocs/green_papers/telecomms.html?reboo… (28 juni 2006).

REPUBLIC OF SOUTH AFRICA. White Paper on Telecommunications Policy. S.L., Ministerie voor

Post, Telecommunicatie en Omroep, 1996, 25p.

http://www.polity.org.za/html/govdocs/white_papers/telewp.html?rebookma… (24 mei 2006).

RESERVEBANK. Media release 2005-05-03: Financial Stability Review March 2006 released.

http://www.reservebank.co.za/ (3 mei 2006).

RICHARDSON (G.). Wireless Broadband. The foundation for Digital Cities. Keynote Address. Johannesburg, s.e., 3

november 2005, presentatie tijdens het Digital Cities Forum.

SANDVIG (C.). Assessing cooperative action in 802.11 networks, Paper presented to the 31st Telecom-

munication Policy Research Conference. Washington DC, University of Illinois at Urbana-Champaign,

2003, 24p.

http://tprc.org/papers/2003/229/AssessCoopAction.pdf/ (25 juni 2006).

SCHWABE (C.). Fact Sheet: Poverty in South Africa. Pretoria, Human Sciences Research Council

(HSRC), 2004, 5p.

http://www.sarpn.org.za/documents/d0000990/index.php/ (3 mei 2006).

SEGHERS (W.). Leeswijzer. “Breedband stimuleren of niet?”, krachtlijn infrastructuur, infomatiesamen-

leving. Brussel, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Cel Media-innovatie, Administratie Media,

2003, 11p.

http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/media/eflanders/kenniswijzer/leeswi…

%20of%20niet.pdf/ (11 mei 2006).

SENNE (D.), GLAZIER (D.). ICASA makes ADSL pricing decision. Johannesburg, ITWeb, 3 juli 2006.

http://www.itweb.co.za/sections/internet/2006/0607031200.asp?S=All%20Af…

=FRGN/ (4 juli 2006).

SIMIGIANNIS (N.). FIFA World Cup 2010 Telecommunications and Broadcasting Review. Johannes-

burg, University of Witwatersrand, 2005, 13p.

SINGH (B.). Bandwidth tensions highlighted. Johannesburg, ITWeb, 27 juni 2006.

http://www.itweb.co.za/sections/telecoms/2006/0606271050.asp?A=BSR&S=Be… (4 juli

2006).

SPIWAK (L.). Opion: U.S. competition policy. The four horsemen of the broadband apocalypse. In: N.N.

Communications Week International. S.l., s.e., 2002, nr.282, pp.12-13.

STATISTICS SOUTH AFRICA. Statistical Release. Mid-year population estimates, South Africa 2005.

Pretoria, Statistics South Africa, 2005, 25p.

http://www.statssa.gov.za/Publications/information.asp?ppn=fqtqs/ (26 april 2006).

TELKOM SA LIMITED. Annual Report 2005. Johannesburg, Telkom, 2005a, 274p.

TELKOM SA LIMITED. Telkom Group Interim Results for the six months ended September 30, 2005.

Johannesburg, Telkom, 2005b, 40p.

THE YANKEE GROUP. South African communications market study. South African communications,

2002-2008: Market review and analysis. Boston, The Yankee Group, 2003, 180p.

http://www.doc.gov.za/Docweb/images/Yankee%20Group%20South%20Africa%20M…

%20Final.pdf/ (14 april 2006).

VAN AUDENHOVE (L.). De informatiesamenleving in Zuid-Afrika. Een historische analyse van het

informatie- en communicatietechnologiebeleid van de Zuid-Afrikaanse overheid tijdens de eerste demo-

cratische legislatuur (1994 - 1999). Brussel, Vrije Universiteit Brussel, 2001, 652p.

VANWOLFSWINKEL (R.N.). Requirements of triple play services towards broadband access networks.

Den Haag, Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, 2005, 57p.

https://doc.freeband.nl/dscgi/ds.py/Get/File-55315/ (1 juni 2006).

VAN WOLFSWINKEL (R.N.), OP DE BEEK (S.S.), TROMMELEN (P.H.), LUBBERS (W.J.),

BURGMEIJER (J.W.). Opties voor infrastructuren, Project Realisme in Breedband. Den Haag, Neder-

landse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, 2003, 74p.

http://www.nederlandbreedbandland.nl/uploaded/FILES/TNO_breedbanddienst… (1 juni

2006).

VECCHIATTO (P.). Will Govt set up its own Telkom competitor? Johannesburg, ITWeb, 26 mei 2006.

http://www.itweb.co.za/sections/columnists/doubletake/vecchiatto060526…

overnment&T=Section&O=C/ (3 juni 2006).

VODACOM GROUP (PROPRIETARY) LIMITED. Vodacom Group Interim Results for the six months

ended September 30, 2005. Johannesburg, Vodacom, 2005, 21p.

VOGELSANG (I.). Regulation and infrastructure investment: The case of broadband. Biel, s.e., 28-29

oktober 2004, presentatie tijdens de 3e biel bienne communication days ‘Challenge Broadband’.

http://www.comdays.ch/pdf/Referat_Vogelsang_internet.pdf/ (21 mei 2006).

WORLD BANK. Country Brief South Africa. http://www.worldbank.org/ (3 mei 2006).

WORLD SUMMIT ON THE INFORMATION SOCIETY. Declaration of Principles, Builiding the in-

formation Society: a global challenge in the new Millennium. Genève, International Telecommunication

Union, 2003, 9p.

WORLD SUMMIT ON THE INFORMATION SOCIETY. Plan of Action. Genève, International Tele-

communication Union, 2003, 13p.

Download scriptie (1.15 MB)
Universiteit of Hogeschool
Vrije Universiteit Brussel
Thesis jaar
2006