Games hebben steeds tot de verbeelding gesproken. Maar massive multiplayer games zijn bijzonder: ze creëren een collectieve verbeelding. Het intrigeert veel spelers doordat er een sociaal element wordt toegevoegd aan het game. Dit maakt het mogelijk om een nieuwe, virtuele samenleving op te bouwen, met eigen politieke en economische structuren.
Vele bedrijven zijn laaiend enthousiast over zo’n grote samenkomst van spelers op één plaats. Ze vestigen zich gretig in de virtuele werelden en hun verwachtingen zijn hoog gespannen. Uit studies blijkt echter dat de spelers minder opgetogen zijn over hun komst. Bovendien blijkt er (nog) geen return on investment te bestaan.
Uiteraard willen game-ontwikkelaars niet achterblijven. En de MMORPG’s rijzen als paddestoelen uit de grond. Maar niet elk game slaat aan bij de spelers. Een MMORPG is pas een succesverhaal als het een verslavend, goed onderbouwd spel is, dat rekening houdt met zijn doelgroep. Indien het spel eenmaal goed gelanceerd is, zijn er verschillende inkomstbronnen waaruit de ontwikkelaar kan putten.
Dit magazine zal niet gaan over de technologie van servers en databases of over technische aspecten van game-ontwikkeling. Het gaat wel over kennis van het medium en de doelgroep: de gamer in een MMORPG. De sociale, politieke en economische structuur van een spel kunnen spelers aantrekken of afschrikken. De voornaamste aspecten zullen betrokken worden op het populaire Second Life. Dit veelbesproken simulatie-game beïnvloedt ongetwijfeld de huidige generatie game-ontwikkelaars. Mogelijk zullen de volgende generaties hier op verder bouwen.
I. Bronvermelding 1. E-papers
Chris Crawford (1997), The Art of Computer Game Design
Daniel James & Gordon Walton e.a. (2004), 2004 Persistent Worlds White Paper, IGDA Online Games SIG (www.igda.com)
David de Nood & Jelle Attema (2006), Het tweede Leven van Virtual Reality, EPN Rapport Second Life
Gust De Meyer & Bart Bervoets (2004), Geschiedenis, de industrie en de culturele betekenis van videogames (http://soc.kuleuven.be/onderwijs/pop/videogames/history.php)
Matthew Mihaly & Geoffrey McDougall (2000), Constructive Politics in a Massively Multiplayer Online Roleplaying Game, Gamasutra (www.gamasutra.com)
Nick Yee (2006), The Unbearable Likeness of Being Digital: The Persistence of Nonverbal Social Norms in Online Virtual Environments (www.nickyee.com)
PriceWaterHouseCoopers (2006), Searching for Customers, in opdracht van Google (http://www.pwc.com/uk/eng/ins-sol/publ/pwc_searching_for_customers.pdf)
Ren Reynolds (2003), Intellectual Property Rights and the Video Gaming Industry, IGDA
2. Documenten
GriN Multimedia, Concept voor UnderDog World
Linden Lab, Terms of use agreement
3. Tijdschriften / Magazines
Annemie Bulté, Harde cash, malafide pelsdieren en penisbombardementen, Humo (16 januari 2007)
IK, Wereldpremière op Second Life, P-magazine (13 maart 2007)
KD, Terreur, pedofilie en therapie in cyberspace, P-magazine (13 maart 2007)
Monique Kitsen, Werelden vol alter ego’s, Quest (mei 2007)
Nathalie Le Blanc, Is het gras groener aan de virtuele kant?, Evita (april 2007)
Nicky Kivits, Virtuele Werelden, Triv’ (April 2007)
4. Andere Websites
http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_%28virtual_reality%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_MMORPGs
http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Second_Life
http://en.wikipedia.org/wiki/Linden_Lab
http://en.wikipedia.org/wiki/Massively_multiplayer_online_game
http://en.wikipedia.org/wiki/MMORPGs
http://en.wikipedia.org/wiki/MUD
http://en.wikipedia.org/wiki/Persistent_world
http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Rosedale
http://en.wikipedia.org/wiki/Player_character
http://en.wikipedia.org/wiki/Resident_%28Second_Life%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Role-playing
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Life
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_economy
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_world
http://www.knack.be, Knack online (7 maart 2007)
http://www.standaard.be (7 april 2007)
http://www.techcrunch.com/2007/02/10/second-life-census
http://www.wallstreetandtech.com/blog/archives/2007/03/virtuel_stock_e…
5. Beeldmateriaal
http://blogs.electricsheepcompany.com
http://eltepindrocinefilo.blogspot.com
http://gathering.tweakers.net/forum
http://images.onlinegamesinn.com
http://microvision.blogspot.com
http://thehotstrudel.blogspot.com
http://www.best-practice-business.de
http://www.blizzard.com/wow/ssotd
http://www.codemasters.co.uk/rfonline
http://www.entropiauniverse.com
http://www.eve-online.com/screenshots
http://www.guildwars.com/gallery