Wat is de waarde van de mens in een organisatie?
Human Capital Measurement: Meten is weten!
Zonder mensen in een organisatie gebeurt er niets. Personeel zorgt er nou eenmaal voor dat er producten of diensten geleverd worden. Apparatuur in een organisatie wordt bediend door mensen. Zij hebben contact met klanten, leveranciers, concurrenten en andere mensen die met de organisatie te maken hebben. Zij zorgen ervoor dat de organisatie geld verdient. Met andere woorden het personeel maakt zogeheten ‘waardecreatie’ mogelijk. Daarom worden de medewerkers in een organisatie en de waarde die zij creëren tegenwoordig ook gezien als organisatiekapitaal: Human Capital.
Om het menselijk kapitaal in een organisatie te kunnen managen, moet je weten wat er in de organisatie gebeurt. Het is belangrijk om te weten wat de medewerkers doen. Je wilt weten in welke processen ze een rol spelen en welke processen de waardecreatie ondersteunen. Ook wil je weten waar en hoe waardecreatie door het personeel plaatsvindt. Er wordt niet voor niets gezegd: “meten is weten” en “wat je niet meet, kan je ook niet managen”. Daarom is Human Capital Measurement, het meten van het menselijk kapitaal, erg belangrijk voor een organisatie. De onderzoeksvraag voor de scriptie van Monique van Hal-van Roekel, studente Managementwetenschappen aan de Open Universiteit sluit hierop aan: “Welke recente instrumenten zijn onder welke voorwaarden effectief om Human Capital binnen organisaties te meten?”.
Er zijn in de afgelopen 15 jaar meer dan 85 benaderingen ontwikkeld om waarde en/of prestatie te meten. Een groot aantal daarvan kunnen ook gebruikt worden voor het meten van het menselijk kapitaal. Omdat er veel instrumenten gevonden zijn, was het voor het literatuuronderzoek niet mogelijk elk instrument apart te bespreken. Daarom is gekozen voor een beoordeling van typen meetinstrumenten. Hiervoor is de volgende indeling gebruikt:
- Benchmarking methodes: vergelijking op basis van kengetallen (verhoudingsgegevens)
- Scorecard methodes: evenwichtig overzicht van zowel tastbare als ontastbare zaken
- Index methodes: samengestelde index van beoordeling van personeelspraktijken
- Accountancy-based methodes: zuiver financiële benadering
Met Benchmarking en Accountancy based methodes worden slechts delen van het menselijk kapitaal en de waardecreërende processen gemeten. Gedacht kan worden aan de tijd die nodig is om een vacature te vervullen of de personeelskosten ten opzichte van de inkomsten van een bedrijf. Dit soort maatstaven zijn niet verbonden met de strategie van de organisatie. Ze geven geen oorzaak en gevolg weer. Ze zijn ook niet toekomstgericht, waardoor het niet tot actie aanzet. Wel scoren deze typen instrumenten hoog op betrouwbaarheid en validiteit.
De Scorecard en Index methodes zijn welliswaar minder betrouwbaar en valide, maar scoren hoger op de andere criteria, zoals bijvoorbeeld het weergeven van verbanden zodat oorzaak en gevolg duidelijk wordt. Hierdoor kan, in het geval van een scorecard, bepaald worden of een investering in een opleiding ook daadwerkelijk wat oplevert. Deze methodes zijn dan ook meer geschikt voor ondersteuning van het management van de mens in de organisatie. Ze zijn juist geschikt doordat ze eigenlijk verschillende methodes samenvoegen. Aan de ene kant bestaat het uit een combinatie van benchmarking en accountancy based maatstaven die zich vooral richten op efficiëntie. Hoe verloopt het proces naar het doel? Aan de andere kant wordt dit aangevuld met meer subjectieve, niet onafhankelijk vast te stellen, maatstaven die informatie opleveren voor het bepalen van oorzaak en gevolg. Dit levert aanwijzingen voor de toekomst op. Het richt zich vooral op effectiviteit. Worden de doelen gehaald? Index methodes gaan dan vaak meer over de ondersteunende personeelsprocessen en het verband met het financiële eindresultaat van de organisatie. Het betreft bijvoorbeeld het effect van een duidelijk en eerlijk beloningssysteem op de marktwaarde van een bedrijf. Deze methode geeft minder aandacht aan de verbanden met de andere belanghebbenden zoals klanten, leveranciers en eventueel concurrenten.
Het meest ideaal voor het managen van het menselijk kapitaal zou zijn om een Scorecard en Index methode naast elkaar te gebruiken. De Scorecard methode is dan vooral gericht op het interne management. De Index methode levert dan gegevens op voor de Scorecard en kan gebruikt worden voor externe berichtgeving, omdat het geen bedrijfsgeheimen weergeeft.
Geconcludeerd kan worden dat geen enkel type meetinstrument volledig effectief is voor het meten van Human Capital. Daarnaast is uit het onderzoek gebleken dat er nog weinig informatie te vinden is over het gebruik van de instrumenten in de praktijk. Dit is zeer verontrustend, omdat de mens tegenwoordig de belangrijkste concurrentiefactor in een bedrijf is. Concurrenten kunnen een product kopiëren, toegang verkrijgen tot bepaalde markten, technologie en strategie, maar mensen zijn niet zo gemakkelijk na te bootsen. Een organisatie moet dus zo goed mogelijk kunnen meten hoe het personeel waarde creëert voor de organisatie, want ‘meten is weten’. En als je weet wat er gebeurt, kan je het ook managen.
Literatuurlijst
Accounting for People Taskforce (n.d.). HCM Methodologies and Metrics. Retrieved February 15,
2007, from http://www.accountingforpeople.gov.uk
Andersen, H., Lawrie, G. & Shulver, M. (2000). The Balanced Scorecard vs. the EFQM Business
Excellence Model. 2GC Working paper. Retrieved June 26, 2007, from
http://www.2gc.co.uk/pdf/2GC-BSCvBEMp.pdf
Aitken, G. (2003). Effective human capital measurement at RBS. Strategic HR Review, 3 (1), 20-23.
Retrieved June 22, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Bassi, L. & McMurrer, D. (2004). Developing measurement systems for managing in the knowledge
era (white paper). Retrieved June 29, 2007, from http://www.mcbassi.com
Bassi, L. & McMurrer, D. (2004). Human Capital Management Assessment Tool. Retrieved June 29,
2007, from http://www.mcbassi.com
Bassi, L. & McMurrer, D. (2007). Maximizing your return on people. Harvard Business Review, 85 (3),
115-123. Retrieved June 29, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Beatty, R.W., Huselid, M.A. & Schneier, C.E. (2003). New HR metrics: scoring on the business
scorecard. Organizational Dynamics, 32 (2), 107-121. Retrieved September 9, 2006, from
EBSCO Masterfile database.
Becker, B.E. & Huselid, M.A. (2003). Measuring HR? HR Magazine, 48 (12), 56-61. Retrieved
September 22, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Berry, M. (2004). Business must use delay to make sure people count. Personnel Today, pp. 8-8.
Retrieved June 21, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Birkner, L.R. & Birkner, R.K. (2000). Management. Occupational Hazards, 62 (8), 49-50. Retrieved
November 29, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Bontis, N. (2001). Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual
capital. International Journal of Management Reviews, 3 (1), 41-60. Retrieved July 2, 2007,
from EBSCO Masterfile database.
Boudreau, J.W. & Ramstad, P.M. (2000). Human Capital Strategy. Retrieved June 28, 2007, from
http://www.hcbridge.com/hc_strategy.asp
Boudreau, J.W. & Ramstad, P.M. (2000). Measurement. Retrieved June 28, 2007, from
http://www.hcbridge.com/measurement.asp
Bouteiller, C. (n.d.). The evalution of intangibles: Advocating for an Option Based Approach. Retrieved
July 2, 2007, from
http://www.departments.bucknell.edu/management/apfa/hamburg%20papers/Bo…
Bukowitz, W.R. (1997). Visualizing, measuring and managing knowledge. Research Technology
Management, 40 (4), 24-31. Retrieved January 18, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Bukowitz, W.R., Williams, R.L. & Mactas, E.S. (2004). Human Capital Measurement. Research
Technology Management, 47 (3), 43-49. Retrieved June 22, 2007, from EBSCO Masterfile
database.
Business Intelligence (2006). Measuring knowledge and intellectual capital. Retrieved June 26, 2007,
from http://www.business-intelligence.co.uk/reports/knowledge/keyconcepts.asp
Business Intelligence (2006). World-class HR: The new measurement agenda. Retrieved March 8,
2007, from http://www.business-intelligence.co.uk/reports/hr_measurement/contents…
Cassison, J. (2003). A worker’s worth? Incentive, 177 (3), 30-33. Retrieved January 18, 2007, from
EBSCO Masterfile database.
Cheese, P. (2003, November 4). How Accenture approached HCM. Personnel Today. Retrieved
February 15, 2007, from http://www.personneltoday.com
Cheese, P. & Thomas, B. (2003). Human Capital Measurement: How do you measure up? Human
Performance Insights, (4). Retrieved June 21, 2007, from www.accenture.com
Dahmen, C.A. (2001). High Noon for HR. Five strategies for change. New Zealand Management, 48
(9), 28-30. Retrieved September 26, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Deloitte & Touche (2002). Human Capital ROI Study. Creating shareholder value through people.
Retrieved January 18, 2007, from http://www.deloitte.com
Deloitte & Touche (2003). D&T Canada Press Release. Retrieved January 18, 2007, from
http://www.deloitte.com/dtt/press_release/0,1014,cid=7247&pv=Y,00.html
Edvinsson, L. (1997). Developing intellectual capital at Skandia. Long Range Planning, 30 (3), 366-
373. Retrieved January 18, 2007, from EBSCO Masterfile database.
EFQM (1999). Introducing excellence. Retrieved May, 28, 2007 from
http://www.efqm.com/uploads/introducing_english.pdf
Evers, G.H.M. (2004). De economische waarde van werknemers. Retrieved July 30, 2006, from
Universiteit van Tilburg, Instituut voor advies (IVA) Website:
http://www.iva.nl/srcPub.php?kenID=3&pubID=1352
Finn, R. (2004). Five steps to effective human capital measurement. Strategic HR Review, 3 (2),
19-19. Retrieved June 22, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Fitz-Enz, J. (1997).
Fitz-Enz, J. (2001). Four steps to find the impact of human capital. Corporate University Review, 9 (2),
23-23. Retrieved January 23, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Foong, K. & Yorston, R. (2003). Human capital measurement and reporting: A British perspective.
Retrieved February 15, 2007, from http://www.accountingforpeople.gov.uk
Fyock, C.D. (2000). Gauge your human capital. HR Magazine, 45 (7), 161-163. Retrieved
November 26, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Fyock, C.D. (2001). Measuring HR’s impact (Book review). HR Magazine, 46 (6), 211-213. Retrieved
November 28, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Gochmann, I. & Luss, R. (2002). Building the business case for HR in today’s climate. Strategic HR
Review, 1 (4), 26-30. Retrieved November 29, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Gora, J.C. (2005). Measuring return on human capital investments. Retrieved June 29, 2007, from
http://www.loma.org/res-07-05-Hrmeasure.asp
Green, A. & Ryan, J.J.C.H. (2005). A Framework of intangible valuation areas (FIVA): Aligning
business strategy and intangible assets. Journal of Intellectual Capital, 6 (1), 43-52. Retrieved
January 23, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Grossman, R.J. (2000). Measuring up. HR Magazine, 45 (1), 28-35. Retrieved November 28, 2006,
from EBSCO Masterfile database.
Guest, D.E. & Peccei, R. (1994). The nature and causes of effective human resource management.
British Journal of Industrial Relations, 32 (2), 219-242. Retrieved November 29, 2006, from
EBSCO Masterfile database.
Guest, D.E. (1997). Human resource management and performance: a review and research agenda.
International Journal of Human Resource Management, 8 (3), 263-276. Retrieved
September 20, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Hartley, H.R. (2005, March 1). HCM: The business version of the welfare system? Personnel Today,
pp. 14-14. Retrieved June 21, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Huselid, M.A. (1994). Documenting HR’s effect on company performance. HR Magazine, 39 (1), 79-
83. Retrieved September 22, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Huselid, M.A., Becker, B.E. & Beatty, R.W. (2005). The Workforce Scorecard: Managing human
capital to execute strategy. Boston: Harvard Business School Press.
Ingham, J. (2005, June 14). Sort out what HCM is intended to measure. Personnel Today. Retrieved
February 15, 2007, from http://www.personneltoday.com
Ittner, C.D. & Larcker, D.F. (2003). Coming up short on non financial performance measurement.
Harvard Business Review, 81 (11), 88-95. Retrieved November 29, 2006, from EBSCO
Masterfile database.
Jensen, E. & Spencer, R. (2004). Transforming the HR function. Utility Week, 21 (18), 35-35.
Retrieved January 24, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Kanji, G.K. & Moura E Sa, P. (2001). Kanji’s Business Scorecard. Total Quality Management, 12 (7),
898-905. Retrieved June 29, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Kaplan, R.S. & Norton, D.P. (1992). The Balanced Scorecard – Measures that drive performance.
Harvard Business Review, 70 (1), 71-79. Retrieved November 29, 2006, from EBSCO
Masterfile database.
Kaplan, R.S. & Norton, D.P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating strategy into action. Boston:
Harvard Business School Press.
Kasselman, R. (2006). A human capital framework for inclusion in company annual reports. Retrieved
July 2, 2007, from
http://upetd.up.ac.za/thesis/submitted/etd-11092006-142635/unrestricted…
Kiger, P.J. (2006). Thinking like an investor. Workforce Management, 85 (12), 37-39. Retrieved
January 18, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Lees, H. (2004). Measuring human capital. Human Resource Magazine, 9 (5), 14-17. Retrieved
November 29, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Lewis, J. (2002, May 28). Measuring company assets. Personnel Today. Retrieved February 15, 2007,
from http://www.personneltoday.com
Mayo, A. (2004). Making metrics relevant. Strategic HR Review, 4 (1), 7-7. Retrieved January 23,
2007, from EBSCO Masterfile database.
Mayo, A. (2006). The human value of the enterprise: valueing people as assets - monitoring,
measuring, managing. Londen: Nicholas Brealey.
McAdam, R. (2005). Business Excellence Model (abstract). Blackwell Encycopedic Dictionary of
Operations Management. pp. 1-28. Retrieved June 29, 2007, from EBSCO Masterfile
database.
Mercer Human Resource Consulting (2006). Our learning programs. Retrieved January 18, 2007, from
http://www.mercerhr.com/mercercollege
Montequin, R. & Fernandez, O. (n.d.). Intellectual capital elements and measurement methods: A
survey. Retrieved July 2, 2007, from
http://gipi16.etsimo.uniovi.es/sites/knoqua/Consortium%20Documents/IC%2…
Morris Brown, L. (2000). The ROI of Human Capital. Measuring the economic value of employee
performance by Jac Fitz-Enz. Business Book Review, 17 (22), 1-8. Retrieved January 18,
2007, from EBSCO Masterfile database.
M’Pherson,
National Library for Health (2005). Measuring the effects of knowledge management. Retrieved July 4,
2007, from
http://www.library.nhs.uk/knowledgemanagement/ViewResource.aspx?resID=9…
Paauwe, J. (2004). HRM and performance: Achieving long-term viability. Oxford: Oxford University
Press.
Bridging the gap. (2003, May 20). Personnel Today, pp. 22-23. Retrieved January 26, 2007, from
EBSCO Masterfile database.
HR struggling to measure people. (2003, May 20). Personnel Today, pp. 3-3. Retrieved January 26,
2007, from EBSCO Masterfile database.
Measuring your people will lead to measure of success. (2003, May 20). Personnel Today. Retrieved
February 15, 2007, from http://www.personneltoday.com
Failing to crack the HCM code. (2006, September 19). Personnel Today. Retrieved February 15, 2007,
from http://www.personneltoday.com
Peppard, J. & Rylander, A. (2001). Using an intellectual capital perspective to design and implement a
growth strategy: The case of ApiON. Retrieved November 28, 2006, from Science Direct
database.
Pfau, B.N. & Kay, I.T. (2002). The five key elements of a total rewards and accountability orientation.
Benefits Quarterly, 18 (3), 7-15. Retrieved January 18, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Phelps, R. (2004). Measurement: why HR must seize the opportunity. Strategic HR
Review, 3 (2), 16-18. Retrieved June 22, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Ratnatunga, J. (2002). The valuation of capabilities: A new direction for management accounting
research. Retrieved July 2, 2007, from
http://www.cmawebline.org/publication/jamar-VH-editorial.pdf
Richards, L. (2002, March 5). HR metrics measured. Personnel Today. Retrieved February 15, 2007,
from http://www.personneltoday.com
Roden, N. (n.d.). Effective human capital measurement: It’s time to get a handle on controlling your
intangibles. The Chief Talent Officer Book. pp. 138-141. Retrieved June 27, 2007, from
http://nstore.accenture.com/acn_com/PDF/CTO.pdf
Rodgers, K. (2002, October 28). Weighing up the options. Personnel Today. Retrieved February 15,
2007, from http://www.personneltoday.com
SAP (2004). Human Capital Measurement. A measurement breakthrough on the horizon. Retrieved
June 21, 2007, from http://www.sap.com
Sasa Sitar, A. & Vasic, V. (n.d.). Measuring intellectual capital: Lessons learned from a practical
implementation. Retrieved July 2, 2007, from
http://www2.fm-kp.si/zalozba/ISBN/961-6486-71-3/337-351.pdf
Scott, H., Cheese, P. & Cantrell, S. (2006). Focusing HR on growth at Harley-Davidson. Strategic HR
Review, 5 (2), 28-31. Retrieved January 24, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Seddon, J. (n.d.). The Business Excellence Model: Will it deliver? Retrieved June 29, 2007, from
http://www.lean-service.com/6-3.asp
Shiu, H.-J. (2006). The application of the Value Added Intellectual Coëfficiënt to measure corporate
performance: Evidence from technological firms. International Journal of Management, 23 (2),
356-365. Retrieved July 2, 2007, from EBSCO Masterfile database.
Singh, K. (2005). The HR Scorecard: Linking people, strategy and performance (Book review). IIMB
Management Review, 17 (2), 122-123. Retrieved January 23, 2007, from EBSCO Masterfile
database.
Skandia Financial Archives (1994-1999). Retrieved February 15, 2007, from http://www.skandia.com
Stewart, T.A. (1995). Trying to grasp the intangible. Fortune, 132 (7), 157-161. Retrieved July 2, 2007,
from EBSCO Masterfile database.
Stiles, P. & Kulvisaechana, S. (2003). Human capital and performance: A literature review.
Cambridge: Cambridge University Judge Institute of Management. Retrieved June 22, 2007,
from www.dti.gov.uk/files/file38844.pdf
Strassman, P.A. (2005). How much is know-how worth? Baseline, (51), 28-28. Retrieved
November 29, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Strategic Human Resource Management (2005). SHRM human capital benchmarking study. Retrieved
+July 4, 2007, from http://www.shrm.org
Sullivan, P.H. & McLean, R. (2005, December). New insights on intangibles and value measurement.
Retrieved July 2, 2007, from http://openmeasurement.net/node/36
Sveiby, K.E. (n.d.). Products & Services – SKA Tools. Retrieved January 23, 2007, from
http://www.sveiby.com/ProductsServices/SKATools/tabid/63/Default.aspx
Sveiby, K.E. (1996). The Intangible Assets Monitor. Retrieved January 23, 2007, from
http://www.sveiby.com/Portals/0/articles/CompanyMonitor.html
Sveiby, K.E. (1998). Measuring intangibles and intellectual capital – An emerging first standard.
Retrieved March 19, 2007, from
http://www.sveiby.com/Portals/0/articles/EmergingStandard.html
Sveiby, K.E. (2000, December). Get a grip on your intangibles. Information World Review, (164),
51-51. Retrieved November 29, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Sveiby, K.E. (2001). Methods for measuring intangible assets. Retrieved July 2, 2007, from
http://www.sveiby.com/Portals/0/articles/IntangibleMethods.htm
Thomas, D. (2005, June 7). Index reveals true state of HCM in UK organisations. Personnel Today.
Retrieved February 15, 2007, from http://www.personneltoday.com
Tomasso, M.R. Di, Paci, D. & Schweitzer, S.O. (2002). The geography of intangibles. Retrieved July 2,
2007, from http://www.euintangibles.net/library/localfiles/WP3/3.4_DiTomasso_etal_…
Tromp, J.H.M. & Rietmeijer, E.F.H. (1989). De aanpak van onderzoek. Houten: Bohn Stafleu Van
Loghum.
Ulmer, M. (2003). Latest research on the valuation of intellectual capital: Models, methods and their
evaluation. Retrieved July 2, 2007, from http://www.sbf.unisg.ch
Valuentis (2006). Corporate brochure. Retrieved June 27, 2007, from http://www.vbhr.com
Valuentis (2006). Human Capital Composite Index. Retrieved June 27, 2007, from
Valuentis (2006). VB-HR Rating model. Retrieved June 27, 2007, from http://www.vbhr.com
Vasilash, G.S. (1998). Are you worth it? Automative manufacturing and production, 110 (11), 8-8.
Retrieved November 11, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Verschuren, P. & Doorewaard, H. (2005). Het ontwerpen van een onderzoek. Utrecht: Uitgeverij
Lemma.
Viedma Marti, J.M. (2003). In search of an intellectual capital general theory. Retrieved July 4, 2007,
from http://www.ejkm.com
Viedma Marti, J.M. (2004). Strategic benchmarking of intellectual capital (SBIC): An intellectual capital
strategic management methodology and strategic information system. Retrieved July 4, 2007,
from http://www.know-center.tugraz.at/previous/i-know04/papers/viedma.pdf
Wagenhofer, A. (2001). Intangibles: Management, measuring and reporting. Schmalenbach Business
Review, 53 (4), 351-352. Retrieved November 29, 2006, from EBSCO Masterfile database.
Watson Wyatt (1999-2005). Research report. Retrieved January 18, 2007, from
Weatherly, L.A. (2003). The value of people. HR Magazine, 48 (9), 1-10. Retrieved June 22, 2007,
from EBSCO Masterfile database.
Weekes, S. (2002, October 28). Getting the measure of human capital. Personnel Today. Retrieved
February 15, 2007, from http://www.personneltoday.com
Whitaker, D. (2007). Human capital: Management or measurement? Personnel Today. Retrieved
February 15, 2007, from http://www.personneltoday.com
Work Communications. (n.d.). Quality of hire and human capital measurement. Retrieved June 21,
2007, from http://www.workcomms.com/hottopics_capital.asp?media=print
Zambon, S., et al. (2003). Study on the measurement of intangible assets and associated reporting
practices, prepared for the Commission of the European Communities, Enterprise Directorate
General. Retrieved May 23, 2007, from
http://ec.europa.eu/enterprise/services/business_related_services/polic…
Zimmerman, E. (2001). What are employees worth? Workforce, 80 (2), 32-37. Retrieved June 21,
2007, from EBSCO Masterfile database.