Modeonderzoek: persoonlijkheid, zelfbeeld en lichaamsbeeld als predictoren van kledijvoorkeur bij vrouwen.

joyce
clarysse

Kledij ontmaskert het raadsel van je persoonlijk
 
Kan men op basis van de kledij van een vrouw iets meer vertellen over haar persoonlijkheid? De huidige web-based studie zoekt een antwoord op deze vraag door op zoek te gaan naar de predictoren van de kledijvoorkeur van vrouwen.
Nederlandstalige vrouwen namen over een tijdspanne van één jaar deel aan het onderzoek door te surfen naar www.modeonderzoek.be. In totaal surften 2763 vrouwen naar de site, 1925 van hen vulden het onderzoek volledig in.
Het onderzoek werd opgesplitst in twee stappen: het beoordelen van foto’s en het vragenlijstenonderzoek. Bij de eerste stap, het beoordelen van foto’s werd een mix van honderd foto’s van de herfst- en lentecollectie van tien modeontwerpers één voor één aangeboden. Elke deelnemer werd gevraagd te beoordelen in welke mate elk ontwerp past bij de eigen persoonlijkheid. Er werd gekozen om zowel Belgische als buitenlandse ontwerpers in het onderzoek op te nemen. De Belgische ontwerpers zijn A.F. Vandevorst, Ann Demeulemeester, Bruno Pieters, Dries Van Noten en Veronique Branquinho. De buitenlandse ontwerpers zijn Alexander McQueen, Celine, Kenzo, Louis Vuitton en Christian Dior. Vervolgens werden drie vragenlijsten aangeboden die respectievelijk peilen naar de persoonlijkheid, het zelfbeeld en het body image van de deelnemers. De drie vragenlijsten zijn de National Character Survey (NCS), de Rosenberg Self-esteem Scale (RSES) en de Body Image Scale (BIS). Tot slot werden ook de kledijmaat, de lengte en het gewicht van de deelnemers bevraagd.
De data werden verzameld via de site en werden automatisch ondergebracht in een centrale databank. Gebruik makend van SPSS 13 werd bij de 1925 deelnemers nagegaan of er een verband is tussen de ontwerpen die zij als passend bij de persoonlijkheid aanklikten en hun score op de NCS, RSES en BIS. Op grond van een principale componentenanalyse van de beoordelingen van de honderd foto’s werden vijf factoren weerhouden die samen 39,85% van de variantie verklaren. Elke factor kreeg een passend label. Factor 1 kreeg het label sexy, factor 2 het label romantisch, factor 3 het label zakelijk, factor 4 het label somber en factor 5 het label jeugdig. Een overzicht van de negen ontwerpen van elke factor, vindt u in de bijlage. Om na te gaan welke predictoren significant zijn bij de keuze voor één van deze vijf factoren, werden correlationele en regressieanalyses uitgevoerd.
Uit de resultaten blijkt dat er een significant verband is tussen de kledijvoorkeur van vrouwen en hun persoonlijkheid, body image, BMI en leeftijd. Het verband met zelfbeeld blijkt niet significant.
Het verband tussen de kledijvoorkeur en de persoonlijkheid werd geoperationaliseerd aan de hand van vijf persoonlijkheidsfactoren – Consciëntieusheid, Neuroticisme, Altruïsme, Dominantie en Openheid – die na een exploratieve principale componentenanalyse van de 30 items van de NCS weerhouden werden. De voorkeur voor sexy (fotofactor 1), romantische (fotofactor 2), sombere (fotofactor 4) en jeugdige (fotofactor 5) kledij wordt significant bepaald door de persoonlijkheid van de deelnemer. Enkel bij een voorkeur voor zakelijke kledij (fotofactor 3) speelt de persoonlijkheid geen significante rol. De voorkeur voor sexy kledij (fotofactor 1) correleert positief met de factorscore voor Dominantie. Naarmate men meer van oordeel is dat sexy kledij past bij de eigen persoonlijkheid beschrijft men zichzelf als minder bescheiden en inschikkelijk maar meer open voor avontuur, fantasie en als vrolijker. Voorkeur voor romantische kledij (fotofactor 2) is positief gecorreleerd met de factorscore voor Openheid en negatief met die voor Consciëntieusheid. Naarmate men meer van oordeel is dat romantische ontwerpen passen bij de eigen persoonlijkheid beschrijft men zichzelf als meer open voor fantasie, esthetiek, ideeën en waarden maar als niet bijzonder ordelijk of doelmatig. Dit patroon correspondeert met het stereotiepe beeld van de dromerige maar nogal chaotische romanticus. Voorkeur voor sombere kledij (fotofactor 4) correleert positief met de factorscore voor Consciëntieusheid en negatief met de factorscore voor Altruïsme. Naarmate men meer van oordeel is dat sombere kledij bij de eigen persoonlijkheid past, beschrijft men zichzelf als meer doelmatig, ordelijk en zelfgedisciplineerd maar minder vrolijk en hartelijk. Voorkeur voor een jeugdige kledingstijl (fotofactor 5) correleert negatief met de factorscore voor Consciëntieusheid en Neuroticisme maar positief met de factorscore voor Openheid en Dominantie. Naarmate men meer van oordeel is dat jeugdige kledij past bij de eigen persoonlijkheid beschrijft men zichzelf als minder ordelijk en minder neurotisch en bedachtzaam maar meer open voor avontuur, esthetiek en waarden.
Het verband tussen de kledijvoorkeur en het body image van de vrouw is enkel significant bij vrouwen met een voorkeur voor sexy (fotofactor 1) en sombere (fotofactor 4) ontwerpen. Vrouwen die tevreden zijn over hun lichaam hebben een voorkeur voor sexy ontwerpen en vrouwen die minder tevreden zijn over hun lichaam verkiezen de sombere ontwerpen.
De kledijvoorkeur van vrouwen wordt ook bepaald door de BMI en de leeftijd van de vrouw. Jongere vrouwen met een lagere BMI hebben een voorkeur voor sexy en jeugdige ontwerpen. Naarmate deze vrouwen ouder worden stijgt hun BMI en zal hun voorkeur eerder uitgaan naar romantische en zakelijke ontwerpen.
Tot slot is het zelfbeeld van de vrouw – tegen alle verwachtingen in – geen significante voorspeller van de kledijvoorkeur.
De ontwikkelde methodologie en de inzichten van het huidig onderzoek kunnen een bijdrage leveren tot het marketingonderzoek. Men kan zich afvragen of persoonlijkheidsfactoren naast kledijvoorkeur ook samenhangen met andere voorkeuren en attitudes. Dit onderzoek kan een inspiratiebron zijn voor studies waarbij de persoonlijkheidsprofielen van bezoekers, lezers, internetgebruikers in verband gebracht worden met hun voorkeuren voor producten en diensten en hun attitudes ten aanzien van personen, groepen en instellingen.
 

Bibliografie

Arkin, R.M. (1981). Self-presentation styles. In J.T. Tedeschi (Ed.), Impression management theory and social psychological research (pp. 311-333). New York: Academic Press.
 
Baldwin, S.A., & Hoffmann, J.P. (2002). The dynamics of self-esteem: A growth-curve analysis. Journal of Youth and Adolescence, 31, 101-113.
 
Banner, L.W. (2001) Permanent waves: The making of the American beauty shop. Journal of Social History, 35, 492-493.
 
Baumeister, R.F., Campbell, J.D., Kreuger, J.I., & Vohs, K.D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4, 1-44.
 
Brehm, S.S., Kassin, S.M., Fein, S., & Mervielde I. (2000). Sociale psychology. Gent: Academic Press.
 
Brown, A., & Dittmar, H. (2005). Thinking “thin” after exposure to thin ideals in the media: The role of appearance schema activation, attention level, and thin-ideal internalisation for young women’s weight-related anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 1010-1035.
 
Buchanan, T., Smith, J.L. (1999). Research on the Internet: Validation of a World-Wide Web mediated personality scale. Behaviour Research Methods instruments & Computers, 31, 565-571.
 
Clay D., Vignoles V.L., & Dittmar H. (2005). Body Image and Self-Esteem Among Adolescent Girls: Testing the Influence of Sociocultural Factors. Journal of research on Adolescence, 15, 451-477.
 
Cooley, C.H. (1902). Human nature and the social order. New York: Schocken Books.
 
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman.
 
De Bay, P. (2006). Een exclusieve preview. Alain de Bottons nieuwe boek ‘De architectuur van het geluk’ verschijnt in maart in het Nederlands, en pas nadien in het Engels. De filosoof ontleedt de taal van huizen en interieurs – en de effecten die zij op mensen heeft. De Standaard, 17-02-06, 4-5.
 
De Botton, A. (2006). De architectuur van het geluk. Nederland: Amstel Uitgevers.
 
Digman, J.M. (1990). Personality structure – emergence of the 5-factor model. Annual review of psychology 41, 417-440.
 
Entwistle, J. (2000). The Fashioned Body. Cambridge: Polity Press.
 
Felson, R.B. (1989). Parents and the reflected appraisal process: A longitudinal analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 965-971.
 
Finkelstein, J. (1991). The Fashioned Self. Cambridge: Polity Press.
 
Fleming, J.S., & Courtney, B.E. (1984). The dimensionality of self-esteem: II. Hierarchical facet model for revised measurement scales. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 404-421.
 
Fursich E., Robins, M.B. (2002). Africa.com: The self-representation of sub-Saharan nations on the World Wide Web. Critical Studies in Media communication, 19, 190-211.
 
Goldberg L.R. (1993). The structure of phenotypic personality-traits. American psychologist, 48, 26-34.
 
Gosling S.D., & Vazire S. (2004). Should We Trust Web-Based Studies? American Psychologist, 59, 93-104.
 
Groesz, L.M., Levine, M.P., & Murnen, S.K. (2002). The effect of experimental presentation of thin media images on body satisfaction: A meta-analytic review. International Journal of Eating Disorders, 31, 1-16.
 
Grogan S. (1999). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. London: Routledge.
 
Gurel, Lois M., June C., & Lee G. (1972). Personality correlates of adolescent clothing styles. Journal of Home Economics, 64, 42-7.
 
Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. New York: Guildford.
 
Jones, E.E., & Pittman, T.S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
 
Kaiser S.B. (1995). The Social Meanings of Textile and Clothes: A contextual Approach: Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a symposium of textiles, clothing and craft design, 5-20.
 
Kenny, D.A., & DePaulo, B.M. (1993). Do people know how others view them? An empirical and theoretical account. Psychological Bulletin, 114, 145-161.
 
Leary, M.R., & Kowalski, R.M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107, 34-47.
 
Levine, M.P., & Harrison, K. (2004). The role of mass media in the perpetuation and prevention of negative body image and disordered eating. In Thompson J.K. (Ed.). Handbook of eating disorders and obesity (pp.695-717). New York: Wiley.
 
Levine, M.P., & Smolak, L. (1996). Media as a context for the development of disordered eating. In Smolak L., Levine M.P., & Striegel-Moore (Eds.). The developmental psychopathology of eating disorders: Implications for research, prevention, and treatment (pp. 235-257). Mahwah, NJ: Erlbaum.
 
Markus, H.R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
 
McCabe, M.P., Ricciardelli, L.A. (2003). Sociocultural influences on body image and body changes among adolescent boys and girls. Journal of Social psychology, 143, 5-26.
 
McCrae R.R., & John O.P. (1992). An introduction to the 5-factor model and its applications. Journal of Personality, 60, 175-215.
 
McGraw K.O., Tew, M.D., Williams, J.E. (2000). The integrity of Web-delivered experiments: Can you trust the data? Psychological Science, 11, 502-506.
 
Mead, G.H. (1934). Mind, self, and society. Chicago: University of Chicago Press.
 
Miller, C.M., McIntyre S.H., & Mantrala M.K. (1993). Toward formalizing fashion theory. Journal of Marketing Research 30, 142-157.
 
Orbach I., & Mikulincer, M. (1998). The Body Investment Scale: Construction and validation of a body experience scale. Psychological assessment, 10, 415-425.
 
Pelhalm, B.W. (1995). Self-investment and self-esteem: Evidence for a Jamesian model of self-worth. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1141-1150.
 
Pelhalm, B.W., & Swann, W.B., Jr. (1989). From self-conceptions to self-worth: The sources and structure of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680.
Polhemus, T. (1994). Street style: from sidewalk to catwalk. New York: Thames and Hudson
 
Pope, H.G., Olivardia, R., Gruber, A., & Borowiecki, J. (1999). Evolving ideals of male body image as seen through action toys. International Journal of Eating Disorders, 26, 65-72.
 
Ranchor A.V., Bouma J., & Sanderman R. (1996). Vulnerability and social class: Differential patterns of personality and social support over the social classes. Personality and individual differences, 20, 229-237.
 
Raunio A. (1995). Favourite Clothes – A look at Individuals’ Experience of Clothing: Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a Symposium of Textiles, Clothing and Craft Design, 179-194.
 
José, M.T., & Amparo O. (2000). Rosenberg’s Self-Esteem Scale : Two Factors or Method Effects. Structural Equation Modelling, 6, 84-98.
 
Sedikides, C., & Skowronski, J.J. (1997). The symbolic self in evolutionary context. Personality and Social Psychology Review, 1, 80-102.
 
Sennett, R. (1977). The fall of public man. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Shrauger, J.S., & Schoeneman, T. (1979). Symbolic interactionist view of the self-concept: Trough the looking-glass darkly. Psychological Bulletin, 86, 549-573.
 
Simmel, G. (1904/1974). On individuality and social forms – Levine, DN. American journal of Sociology, 76, 1519-1521.
 
Snyder, M. (1987). Public appearances private/realities: The psychology of self-monitoring. New York: Freeman.
 
Sproles, G.B. (1980). Fashion: Consumer behaviour toward dress. Journal of Consumer behaviour, 14, 503-505.
 
Strivastava, J., Cooley, R. (2003). Web business intelligence: Mining the web for actionable knowledge. Informs journal on computing, 15, 191-207.
 
Suojanen U. (1995). Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a symposium of textiles, clothing and craft design, 65-92.
 
Tafarodi, R. W., & Milne, A.B. (2002). Decomposing global self-esteem. Journal of Personality, 70, 443-483.
 
Tafarodi, R. W., & Swann, W.B. (1995). Self-liking and self-competence as dimensions of global self-esteem: Initial validation of a measure. Journal of Personality Assessment, 65, 322-342.
 
Tafarodi, R. W., & Swann, W.B. (2001). Two-dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences, 31, 653-673.
 
Terracciano, A., Abdel-Khalek, A.M., Adam, L., et al. (2005). National Character does not reflect mean personality traits in 49 cultures. Science, 310, 96-100.
 
Thompson, J.K., Heinberg, L.J., Altabe, M., & Tantleff-Dunn, S. (1999). Exacting beauty: Theory, assessment and treatment of body image disturbance. Washington, DC: American Psychological Association.
 
Van Beurden (1994). Over mode en mensen, tien eeuwen kostuumgeschiedenis. Nijmegen: SUN.
 
Vandromme, H., Hermans, D., Spruyt, A., & Eelen P.(2006). Dutch translation of the Self-Liking/Self-Competence Scale – Revised: A confirmatory factor analysis of the two-factor structure. Personality and Individual Differences, 42, 157-167.
 
Wiggins J.S., & Pincus A.L. (1992). Personality – structure and assessment. Annual review of psychology, 43, 473-504.
 
Arkin, R.M. (1981). Self-presentation styles. In J.T. Tedeschi (Ed.), Impression management theory and social psychological research (pp. 311-333). New York: Academic Press.
 
Baldwin, S.A., & Hoffmann, J.P. (2002). The dynamics of self-esteem: A growth-curve analysis. Journal of Youth and Adolescence, 31, 101-113.
 
Banner, L.W. (2001) Permanent waves: The making of the American beauty shop. Journal of Social History, 35, 492-493.
 
Baumeister, R.F., Campbell, J.D., Kreuger, J.I., & Vohs, K.D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4, 1-44.
 
Brehm, S.S., Kassin, S.M., Fein, S., & Mervielde I. (2000). Sociale psychology. Gent: Academic Press.
 
Brown, A., & Dittmar, H. (2005). Thinking “thin” after exposure to thin ideals in the media: The role of appearance schema activation, attention level, and thin-ideal internalisation for young women’s weight-related anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 1010-1035.
 
Buchanan, T., Smith, J.L. (1999). Research on the Internet: Validation of a World-Wide Web mediated personality scale. Behaviour Research Methods instruments & Computers, 31, 565-571.
 
Clay D., Vignoles V.L., & Dittmar H. (2005). Body Image and Self-Esteem Among Adolescent Girls: Testing the Influence of Sociocultural Factors. Journal of research on Adolescence, 15, 451-477.
 
Cooley, C.H. (1902). Human nature and the social order. New York: Schocken Books.
 
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman.
 
De Bay, P. (2006). Een exclusieve preview. Alain de Bottons nieuwe boek ‘De architectuur van het geluk’ verschijnt in maart in het Nederlands, en pas nadien in het Engels. De filosoof ontleedt de taal van huizen en interieurs – en de effecten die zij op mensen heeft. De Standaard, 17-02-06, 4-5.
 
De Botton, A. (2006). De architectuur van het geluk. Nederland: Amstel Uitgevers.
 
Digman, J.M. (1990). Personality structure – emergence of the 5-factor model. Annual review of psychology 41, 417-440.
 
Entwistle, J. (2000). The Fashioned Body. Cambridge: Polity Press.
 
Felson, R.B. (1989). Parents and the reflected appraisal process: A longitudinal analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 965-971.
 
Finkelstein, J. (1991). The Fashioned Self. Cambridge: Polity Press.
 
Fleming, J.S., & Courtney, B.E. (1984). The dimensionality of self-esteem: II. Hierarchical facet model for revised measurement scales. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 404-421.
 
Fursich E., Robins, M.B. (2002). Africa.com: The self-representation of sub-Saharan nations on the World Wide Web. Critical Studies in Media communication, 19, 190-211.
 
Goldberg L.R. (1993). The structure of phenotypic personality-traits. American psychologist, 48, 26-34.
 
Gosling S.D., & Vazire S. (2004). Should We Trust Web-Based Studies? American Psychologist, 59, 93-104.
 
Groesz, L.M., Levine, M.P., & Murnen, S.K. (2002). The effect of experimental presentation of thin media images on body satisfaction: A meta-analytic review. International Journal of Eating Disorders, 31, 1-16.
 
Grogan S. (1999). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. London: Routledge.
 
Gurel, Lois M., June C., & Lee G. (1972). Personality correlates of adolescent clothing styles. Journal of Home Economics, 64, 42-7.
 
Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. New York: Guildford.
 
Jones, E.E., & Pittman, T.S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
 
Kaiser S.B. (1995). The Social Meanings of Textile and Clothes: A contextual Approach: Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a symposium of textiles, clothing and craft design, 5-20.
 
Kenny, D.A., & DePaulo, B.M. (1993). Do people know how others view them? An empirical and theoretical account. Psychological Bulletin, 114, 145-161.
 
Leary, M.R., & Kowalski, R.M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107, 34-47.
 
Levine, M.P., & Harrison, K. (2004). The role of mass media in the perpetuation and prevention of negative body image and disordered eating. In Thompson J.K. (Ed.). Handbook of eating disorders and obesity (pp.695-717). New York: Wiley.
 
Levine, M.P., & Smolak, L. (1996). Media as a context for the development of disordered eating. In Smolak L., Levine M.P., & Striegel-Moore (Eds.). The developmental psychopathology of eating disorders: Implications for research, prevention, and treatment (pp. 235-257). Mahwah, NJ: Erlbaum.
 
Markus, H.R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
 
McCabe, M.P., Ricciardelli, L.A. (2003). Sociocultural influences on body image and body changes among adolescent boys and girls. Journal of Social psychology, 143, 5-26.
 
McCrae R.R., & John O.P. (1992). An introduction to the 5-factor model and its applications. Journal of Personality, 60, 175-215.
 
McGraw K.O., Tew, M.D., Williams, J.E. (2000). The integrity of Web-delivered experiments: Can you trust the data? Psychological Science, 11, 502-506.
 
Mead, G.H. (1934). Mind, self, and society. Chicago: University of Chicago Press.
 
Miller, C.M., McIntyre S.H., & Mantrala M.K. (1993). Toward formalizing fashion theory. Journal of Marketing Research 30, 142-157.
 
Orbach I., & Mikulincer, M. (1998). The Body Investment Scale: Construction and validation of a body experience scale. Psychological assessment, 10, 415-425.
 
Pelhalm, B.W. (1995). Self-investment and self-esteem: Evidence for a Jamesian model of self-worth. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1141-1150.
 
Pelhalm, B.W., & Swann, W.B., Jr. (1989). From self-conceptions to self-worth: The sources and structure of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680.
Polhemus, T. (1994). Street style: from sidewalk to catwalk. New York: Thames and Hudson
 
Pope, H.G., Olivardia, R., Gruber, A., & Borowiecki, J. (1999). Evolving ideals of male body image as seen through action toys. International Journal of Eating Disorders, 26, 65-72.
 
Ranchor A.V., Bouma J., & Sanderman R. (1996). Vulnerability and social class: Differential patterns of personality and social support over the social classes. Personality and individual differences, 20, 229-237.
 
Raunio A. (1995). Favourite Clothes – A look at Individuals’ Experience of Clothing: Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a Symposium of Textiles, Clothing and Craft Design, 179-194.
 
José, M.T., & Amparo O. (2000). Rosenberg’s Self-Esteem Scale : Two Factors or Method Effects. Structural Equation Modelling, 6, 84-98.
 
Sedikides, C., & Skowronski, J.J. (1997). The symbolic self in evolutionary context. Personality and Social Psychology Review, 1, 80-102.
 
Sennett, R. (1977). The fall of public man. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Shrauger, J.S., & Schoeneman, T. (1979). Symbolic interactionist view of the self-concept: Trough the looking-glass darkly. Psychological Bulletin, 86, 549-573.
 
Simmel, G. (1904/1974). On individuality and social forms – Levine, DN. American journal of Sociology, 76, 1519-1521.
 
Snyder, M. (1987). Public appearances private/realities: The psychology of self-monitoring. New York: Freeman.
 
Sproles, G.B. (1980). Fashion: Consumer behaviour toward dress. Journal of Consumer behaviour, 14, 503-505.
 
Strivastava, J., Cooley, R. (2003). Web business intelligence: Mining the web for actionable knowledge. Informs journal on computing, 15, 191-207.
 
Suojanen U. (1995). Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a symposium of textiles, clothing and craft design, 65-92.
 
Tafarodi, R. W., & Milne, A.B. (2002). Decomposing global self-esteem. Journal of Personality, 70, 443-483.
 
Tafarodi, R. W., & Swann, W.B. (1995). Self-liking and self-competence as dimensions of global self-esteem: Initial validation of a measure. Journal of Personality Assessment, 65, 322-342.
 
Tafarodi, R. W., & Swann, W.B. (2001). Two-dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences, 31, 653-673.
 
Terracciano, A., Abdel-Khalek, A.M., Adam, L., et al. (2005). National Character does not reflect mean personality traits in 49 cultures. Science, 310, 96-100.
 
Thompson, J.K., Heinberg, L.J., Altabe, M., & Tantleff-Dunn, S. (1999). Exacting beauty: Theory, assessment and treatment of body image disturbance. Washington, DC: American Psychological Association.
 
Van Beurden (1994). Over mode en mensen, tien eeuwen kostuumgeschiedenis. Nijmegen: SUN.
 
Vandromme, H., Hermans, D., Spruyt, A., & Eelen P.(2006). Dutch translation of the Self-Liking/Self-Competence Scale – Revised: A confirmatory factor analysis of the two-factor structure. Personality and Individual Differences, 42, 157-167.
 
Wiggins J.S., & Pincus A.L. (1992). Personality – structure and assessment. Annual review of psychology, 43, 473-504.
 
Arkin, R.M. (1981). Self-presentation styles. In J.T. Tedeschi (Ed.), Impression management theory and social psychological research (pp. 311-333). New York: Academic Press.
 
Baldwin, S.A., & Hoffmann, J.P. (2002). The dynamics of self-esteem: A growth-curve analysis. Journal of Youth and Adolescence, 31, 101-113.
 
Banner, L.W. (2001) Permanent waves: The making of the American beauty shop. Journal of Social History, 35, 492-493.
 
Baumeister, R.F., Campbell, J.D., Kreuger, J.I., & Vohs, K.D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4, 1-44.
 
Brehm, S.S., Kassin, S.M., Fein, S., & Mervielde I. (2000). Sociale psychology. Gent: Academic Press.
 
Brown, A., & Dittmar, H. (2005). Thinking “thin” after exposure to thin ideals in the media: The role of appearance schema activation, attention level, and thin-ideal internalisation for young women’s weight-related anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 1010-1035.
 
Buchanan, T., Smith, J.L. (1999). Research on the Internet: Validation of a World-Wide Web mediated personality scale. Behaviour Research Methods instruments & Computers, 31, 565-571.
 
Clay D., Vignoles V.L., & Dittmar H. (2005). Body Image and Self-Esteem Among Adolescent Girls: Testing the Influence of Sociocultural Factors. Journal of research on Adolescence, 15, 451-477.
 
Cooley, C.H. (1902). Human nature and the social order. New York: Schocken Books.
 
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman.
 
De Bay, P. (2006). Een exclusieve preview. Alain de Bottons nieuwe boek ‘De architectuur van het geluk’ verschijnt in maart in het Nederlands, en pas nadien in het Engels. De filosoof ontleedt de taal van huizen en interieurs – en de effecten die zij op mensen heeft. De Standaard, 17-02-06, 4-5.
 
De Botton, A. (2006). De architectuur van het geluk. Nederland: Amstel Uitgevers.
 
Digman, J.M. (1990). Personality structure – emergence of the 5-factor model. Annual review of psychology 41, 417-440.
 
Entwistle, J. (2000). The Fashioned Body. Cambridge: Polity Press.
 
Felson, R.B. (1989). Parents and the reflected appraisal process: A longitudinal analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 965-971.
 
Finkelstein, J. (1991). The Fashioned Self. Cambridge: Polity Press.
 
Fleming, J.S., & Courtney, B.E. (1984). The dimensionality of self-esteem: II. Hierarchical facet model for revised measurement scales. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 404-421.
 
Fursich E., Robins, M.B. (2002). Africa.com: The self-representation of sub-Saharan nations on the World Wide Web. Critical Studies in Media communication, 19, 190-211.
 
Goldberg L.R. (1993). The structure of phenotypic personality-traits. American psychologist, 48, 26-34.
 
Gosling S.D., & Vazire S. (2004). Should We Trust Web-Based Studies? American Psychologist, 59, 93-104.
 
Groesz, L.M., Levine, M.P., & Murnen, S.K. (2002). The effect of experimental presentation of thin media images on body satisfaction: A meta-analytic review. International Journal of Eating Disorders, 31, 1-16.
 
Grogan S. (1999). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. London: Routledge.
 
Gurel, Lois M., June C., & Lee G. (1972). Personality correlates of adolescent clothing styles. Journal of Home Economics, 64, 42-7.
 
Harter, S. (1999). The construction of the self: A developmental perspective. New York: Guildford.
 
Jones, E.E., & Pittman, T.S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
 
Kaiser S.B. (1995). The Social Meanings of Textile and Clothes: A contextual Approach: Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a symposium of textiles, clothing and craft design, 5-20.
 
Kenny, D.A., & DePaulo, B.M. (1993). Do people know how others view them? An empirical and theoretical account. Psychological Bulletin, 114, 145-161.
 
Leary, M.R., & Kowalski, R.M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 107, 34-47.
 
Levine, M.P., & Harrison, K. (2004). The role of mass media in the perpetuation and prevention of negative body image and disordered eating. In Thompson J.K. (Ed.). Handbook of eating disorders and obesity (pp.695-717). New York: Wiley.
 
Levine, M.P., & Smolak, L. (1996). Media as a context for the development of disordered eating. In Smolak L., Levine M.P., & Striegel-Moore (Eds.). The developmental psychopathology of eating disorders: Implications for research, prevention, and treatment (pp. 235-257). Mahwah, NJ: Erlbaum.
 
Markus, H.R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
 
McCabe, M.P., Ricciardelli, L.A. (2003). Sociocultural influences on body image and body changes among adolescent boys and girls. Journal of Social psychology, 143, 5-26.
 
McCrae R.R., & John O.P. (1992). An introduction to the 5-factor model and its applications. Journal of Personality, 60, 175-215.
 
McGraw K.O., Tew, M.D., Williams, J.E. (2000). The integrity of Web-delivered experiments: Can you trust the data? Psychological Science, 11, 502-506.
 
Mead, G.H. (1934). Mind, self, and society. Chicago: University of Chicago Press.
 
Miller, C.M., McIntyre S.H., & Mantrala M.K. (1993). Toward formalizing fashion theory. Journal of Marketing Research 30, 142-157.
 
Orbach I., & Mikulincer, M. (1998). The Body Investment Scale: Construction and validation of a body experience scale. Psychological assessment, 10, 415-425.
 
Pelhalm, B.W. (1995). Self-investment and self-esteem: Evidence for a Jamesian model of self-worth. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 1141-1150.
 
Pelhalm, B.W., & Swann, W.B., Jr. (1989). From self-conceptions to self-worth: The sources and structure of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680.
Polhemus, T. (1994). Street style: from sidewalk to catwalk. New York: Thames and Hudson
 
Pope, H.G., Olivardia, R., Gruber, A., & Borowiecki, J. (1999). Evolving ideals of male body image as seen through action toys. International Journal of Eating Disorders, 26, 65-72.
 
Ranchor A.V., Bouma J., & Sanderman R. (1996). Vulnerability and social class: Differential patterns of personality and social support over the social classes. Personality and individual differences, 20, 229-237.
 
Raunio A. (1995). Favourite Clothes – A look at Individuals’ Experience of Clothing: Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a Symposium of Textiles, Clothing and Craft Design, 179-194.
 
José, M.T., & Amparo O. (2000). Rosenberg’s Self-Esteem Scale : Two Factors or Method Effects. Structural Equation Modelling, 6, 84-98.
 
Sedikides, C., & Skowronski, J.J. (1997). The symbolic self in evolutionary context. Personality and Social Psychology Review, 1, 80-102.
 
Sennett, R. (1977). The fall of public man. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Shrauger, J.S., & Schoeneman, T. (1979). Symbolic interactionist view of the self-concept: Trough the looking-glass darkly. Psychological Bulletin, 86, 549-573.
 
Simmel, G. (1904/1974). On individuality and social forms – Levine, DN. American journal of Sociology, 76, 1519-1521.
 
Snyder, M. (1987). Public appearances private/realities: The psychology of self-monitoring. New York: Freeman.
 
Sproles, G.B. (1980). Fashion: Consumer behaviour toward dress. Journal of Consumer behaviour, 14, 503-505.
 
Strivastava, J., Cooley, R. (2003). Web business intelligence: Mining the web for actionable knowledge. Informs journal on computing, 15, 191-207.
 
Suojanen U. (1995). Clothing and Its Social, Psychological, Cultural and Environmental Aspects. Proceedings of a symposium of textiles, clothing and craft design, 65-92.
 
Tafarodi, R. W., & Milne, A.B. (2002). Decomposing global self-esteem. Journal of Personality, 70, 443-483.
 
Tafarodi, R. W., & Swann, W.B. (1995). Self-liking and self-competence as dimensions of global self-esteem: Initial validation of a measure. Journal of Personality Assessment, 65, 322-342.
 
Tafarodi, R. W., & Swann, W.B. (2001). Two-dimensional self-esteem: Theory and measurement. Personality and Individual Differences, 31, 653-673.
 
Terracciano, A., Abdel-Khalek, A.M., Adam, L., et al. (2005). National Character does not reflect mean personality traits in 49 cultures. Science, 310, 96-100.
 
Thompson, J.K., Heinberg, L.J., Altabe, M., & Tantleff-Dunn, S. (1999). Exacting beauty: Theory, assessment and treatment of body image disturbance. Washington, DC: American Psychological Association.
 
Van Beurden (1994). Over mode en mensen, tien eeuwen kostuumgeschiedenis. Nijmegen: SUN.
 
Vandromme, H., Hermans, D., Spruyt, A., & Eelen P.(2006). Dutch translation of the Self-Liking/Self-Competence Scale – Revised: A confirmatory factor analysis of the two-factor structure. Personality and Individual Differences, 42, 157-167.
 
Wiggins J.S., & Pincus A.L. (1992). Personality – structure and assessment. Annual review of psychology, 43, 473-504.
 
 

Download scriptie (2.42 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2007
Kernwoorden