Aan bord! Bord aan!

roxaan jacobs coppens laurens
Persbericht

Aan bord! Bord aan!

 

Lieve juf,

Lieve meester,

 

Het is onze taak om kinderen bij te staan in hun totale ontwikkeling. In de wereld waarin wij leven valt ook zoveel te ontdekken en te beleven. Als leerkracht willen we onze kinderen zoveel leren… Misschien is het digitale schoolbord hierbij een hulpmiddel.

In volgende uiteenzetting zullen we proberen om jullie een zo eerlijk mogelijk beeld te schetsen over het gebruik van het digitale schoolbord in de kleuterklas, met zijn voor- en nadelen.

 

In ons eindwerk hebben we geprobeerd om een duidelijk beeld te schetsen over het digitaal schoolbord en zijn werking. Verschillende vragen kwamen in ons op en we waren gemotiveerd om hier een antwoord op te vinden.  Vragen zoals “Wat is een digitaal schoolbord?”,  “Waarvoor kunnen we het gebruiken?” “Welke meerwaarde kan dit bieden in de kleuterklas?” zijn voorbeelden hiervan.

In het eerste deel van het eindwerk wordt er vooral algemeen gepraat over het digitaal schoolbord en we lichten enkele theoretische aspecten toe. We gingen op zoek naar de voor- en nadelen van het gebruik van een digitaal schoolbord en vergeleken de verschillende borden om zo tot de conclusie te komen welk bord het handigst zou zijn in de kleuterklas.

 

Nadat we voldoende informatie uit verschillende bronnen hadden opgezocht, gingen we op zoek en dachten na over uitdagende activiteiten met behulp van het digitaal schoolbord. Deze activiteiten kan u terugvinden in het praktische luik van ons eindwerk. De activiteiten werden door ons, maar vooral door de kleuters uitgevoerd. We waren enthousiast te zien op welke manier de kinderen reageren op het werken met een digitaal schoolbord. Het gericht observeren van de kinderen was belangrijk om de begeleiding steeds bij te sturen en de activiteiten aan te passen aan het ontwikkelingsniveau van het kind. De observatiefiche die we hiervoor hanteerden is terug te vinden bij de bijlagen van dit eindwerk.

 

 

Universiteit of Hogeschool
kleuteronderwijs
Publicatiejaar
2008
Share this on: