Daar zit 'pit'in. Een origineel voedingsbeleid voor de lagere school.

Dagmar Van den Bergh
Persbericht

Daar zit 'pit'in. Een origineel voedingsbeleid voor de lagere school.

 

Hoe gezond is ‘magie’?
 
Magische tijden staan voor de deur. Silke (een vrolijke deugeniet van 6 jaar) kijkt vol verwachting uit naar de feestjes van Halloween, Sinterklaas,…Silke heeft slechts één probleem. Ze heeft een voedselallergie. Het hele jaar door is het vechten tegen de bierkaai. In de winkel, op school, op verjaardagsfeestjes,… steeds weer de confrontatie met wat ze ‘niet’ mag eten. De komende maanden worden weer een extra zware dobber. Of toch niet?
 
Silke’s verhaal is geen losstaand feit meer in onze maatschappij. Steeds meer kinderen kampen met voedselallergie, overgewicht, diabetes,… Dringend tijd om meer aandacht te schenken aan het voedingspatroon van onze kinderen. Gelukkig is men zich daar ook al bewust van in het onderwijs. Het schooljaar 2007-2008 stond volledig in het teken van gezondheid.
Maar hoe werk je als school aan gezondheid?
Dit blijkt in praktijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij moeten als leerkracht toch niet meedoen aan de fruitdag op school? Dat fruit ziet er tijdens de speeltijd helemaal niet lekker meer uit! De kinderen eten thuis enkel wit brood met choco … als ze al ontbijten. En water is voor de vissen!
Om een voedingsbeleid op school te doen slagen, moet dus eerst een grondige analyse gemaakt worden van alle spelende barrières. Tracht hier een antwoord op te geven overgoten in een heerlijke saus kindvriendelijkheid en je bent als school al een hele stap verder.
In de scriptie ‘Daar zit ‘pit’ in’ werd het gezondheidsbeleid van de lagere school grondig onder de loep genomen. Van daaruit werden 3 workshops en een pedagogische studiedag ontwikkeld. De kinderen en leerkrachten worden in de super toffe magische workshops warm gemaakt voor gezonde keuzes. Ze worden uitgedaagd om zelf na te denken over hun eigen voedingspatroon Van den Bergh Dagmar

 

 

Bibliografie

 

Baldewijns, K., Gezondheidsvoorlichting. Onuitgegeven cursus, 2006- 2007, KHK Lier)
 
“Preventing childhood obesity by reducing consumption of carbonated drinks: cluster randomised controlled trial.”, Berry, M., Nederlands tijdschrift voor Evidence Based Practice, 2007 (2), p.14-16
 
“De implementatie van een scholingsprogramma bij basisschoolkinderen: een reflectie”, Cox, K., Holleman, G., Nederlands tijdschrift voor Evidence Based Practice, 2007 (2), p.17-19
 
“HBSC: International Report: Young People’s Health in Context (2001/2002)”, Curie, C. et.al. (2004).Gevonden op het internet op www.euro.who.int
 
Moens, O. (2006a). Werken aan een gezondheidsbeleid op maat van de school. Van leren naar stimu-leren. Provinciaal gezondheidsblad- Polsslag,51, 7-11
 
Moens, O.(2006b). Werken aan een gezondheidsbeleid op school. Brochure uitgegeven door het VIG.
 
“Welk water kies je best? Een klare zaak”, Rager, M.,Bodytalk, 2007,p.24-25
 
Reinaerts, E., de Nooijer,J., van den Kar, A., de Vries, N.(2006). De DILQ-NL: Het meten van groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen. Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg, 38, p.116-118
 
Scheerder,G., Van den Broucke, S., Saan, H. Projecten voor gezondheidspromotie. Een handleiding voor kwaliteitsvol werken.
Uitgegeven voor het VIG door uitgeverij Garant (2003)’
 
Stegeman, N.E.(2003). Voeding bij gezondheid en ziekte. Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff
 
Verheul-Koot, M.A., Vlasblom-Verwimp, J.J.M., Smeets-Van der Lubbe, E.M.A., van der Vlis-Vester, E.C.(1998). Nutricia Vademecum: voeding en gezondheid. Maarssen: Elsevier/De tijdstroom
 
www.vig.be
www.lessenpakket.be
www.dewassendemaan.be
http://louisbonduellefoundation.org

Universiteit of Hogeschool
bachelor in de verpleegkunde
Publicatiejaar
2008
Share this on: