Schoolzwemmen, het kan ook anders!
We zijn in een Vlaams zwembad op een doodgewone donderdag. Stilte is ver zoek.
In het zwembad zijn drie scholen tegelijk hun leerlingen aan het leren zwemmen.
In de verte zien we enkele kinderen strubbelen tegen de kracht van het water. De
leerkrachten staan het einde van de baan met hun blaadje papier dat ze van de
sportleerkracht hebben gekregen.
Misschien denkt u nu, zo gaat het er bij de school van mijn kinderen niet aan toe. Ik hoop voor hen dat
ze inderdaad in een school zitten die werk maakt van het zwemonderwijs. Mijn ervaring leert mij
echter dat dit in de minderheid van de scholen het geval is. Dit wil niet zeggen dat de leerkrachten
die hun blaadje papier aflezen geen goede bedoelingen hebben. Integendeel, heel veel leerkrachten
begrijpen het nut van schoolzwemmen zeer goed. Ze zijn echter nooit opgeleid om deze lessen te
geven. Bovendien zijn er ook niet al te veel werken ter ondersteuning beschikbaar.
Vanuit deze nood moest toch iets te maken zijn? De hogeschool kwam zelf met dit thema op de
proppen. Omdat ik zelf een zwemster in hart en nieren ben lag dit thema mij na aan het hart. Ik wou
iets maken dat blijvend ondersteuning zou bieden. Iets waardoor meer kinderen de kans zouden
krijgen om goed te leren zwemmen op school. En vooral iets waardoor kinderen plezier zouden
beleven aan het zwemmen.
Al snel werd duidelijk dat voor een blijvend resultaat een
website onontbeerlijk is. Dit was echter nog maar een deel
van een complex probleem. Wat kon ik maken om
leerkrachten en studenten te helpen, zonder kwaliteit te
verliezen? Als u veel met kinderen in contact komt, dan
weet u vast wel dat voor hen tekeningen en spelletjes beter
werken dan abstracte opdrachten. Hiermee wou ik aan de
slag gaan. Voor de tekeningen kon ik terecht bij een
bevriende tekenaar. De spelletjes haalde ik vooral uit
boeken en uit mijn eigen ervaring en fantasie. De eerste
stappen waren gezet.
Op www.zwemwijzers.net kun je het resultaat zien. Om te weten of de site ook echt
werkte, heb ik aan medestudenten, aan leerkrachten en docenten om feedback
gevraagd. Zij vonden gemakkelijk hun weg. Ik hoop dat u even snel uw weg vindt op
deze site.
Om u hierbij te helpen, heb ik de site opgedeeld in verschillende onderdelen. Elk
onderdeel vindt u door op een button aan de rand te klikken. Het eerste onderdeel
bestaat uit een uitleg waarom ik voor deze scriptie heb gekozen en de noodzaak
ervan. Dit wordt in het tweede onderdeel gevolgd door de verschillende aspecten
die zwemmen met zich meebrengt. Deze aspecten zijn bijvoorbeeld de zwemreflex,
zwemangst en principes gelinkt aan zwemmen en het zwembad zoals ademhaling,….
Als u dan verder kijkt naar het derde onderdeel, komt u te weten wat lesgeven in
een zwembad zoal inhoudt. U krijgt daar ook tips die het lesgeven vergemakkelijken.
Het vierde onderdeel is het onderdeel waar het eigenlijk om draait. Ik heb het zwemwijzers getiteld
maar het omvat zoveel meer dan dat. Ik heb 7 zwemwijzers ontwikkeld die gebruikt kunnen worden
om het schoolzwemmen te organiseren. Iedere zwemwijzer heeft van mij een aparte pagina gekregen
waarop u allereerst de doelen vindt met de tekeningen. Verder vindt u er nog allerlei documenten,
zoals de eigenlijke zwemwijzer, een overzichtsblad met de lessen en doelen op en 10 lessen. Al deze
documenten zijn afdrukbaar en plastificeerbaar. Door gebruik te maken van het overzichtblad
Tine Van Dessel
‘volgorde lessen’, kan u altijd een les vinden die aansluit bij de beginsituatie van uw leerling(en). Een
aantal van mijn studiegenoten hebben deze zoekmethode tijdens hun stage kunnen uittesten en zij
waren hierover heel tevreden. Ze vonden snel de les die ze zochten ondanks dat ze maar weinig
informatie hadden gekregen vanuit hun stageschool.
Je kan lessen vinden voor kinderen die nog geen enkele ervaring hebben met water in zwemwijzer 1,
maar ook voor kinderen die al de 4 slagen bijna perfect beheersen in zwemwijzer 7. Zo komt ieder
kind aan zijn trekken.
De duur van de les is ruimer dan de effectieve duur van de meeste lessen in het schoolzwemmen. Dit is
een bewuste keuze. U hebt op die manier zelf nog steeds de touwtjes in handen. U kan beslissen
welke oefeningen u kiest en of u alle leerlingen hetzelfde laat doen. De mogelijkheden tot
differentiatie blijven stijgen, want onder onderdeel vijf vindt u extra oefeningen en spelletjes per
zwemwijzer.
Zoals ik eerder al meldde, bestaat onderdeel vier uit meer
dan enkel de zwemwijzers. U vindt er ook info over de
verschillende zwemslagen en over de zin of de onzin om met
een bepaalde slag te beginnen. Iedereen heeft hierin natuurlijk
zijn persoonlijke mening, ik heb die van mij gebruikt in mijn
lessen maar ik weet ook dat geen enkele methode fantastisch
is. Het blijft dus steeds wikken en wegen. Ik geloof dat de
methode die ik gebruik waarin begonnen wordt met
aquatische (hoofd beweegt op en neer tijdens slag) schoolslag
en rugcrawl, een methode is die een middenweg zoekt tussen
zowel de klassieke als de heel moderne aanleermethodes.
De site eindigt natuurlijk niet bij onderdeel vier. Onderdeel vijf geeft u de mogelijkheid andere en
aparte oefeningen te bekijken, ideaal om te differentiëren, zoals ik eerder al zei.
Dan volgen er nog 2 onderdelen die achtergrondinformatie geven rond zwemgerelateerde zaken. In
onderdeel zes is dat brevetzwemmen. Heeft brevetzwemmen nut of niet? Er zijn veel discussies over. Ik
heb een korte samenvatting van de verschillende methodes en ideeën gemaakt, zodat u zelf uw
besluit kan trekken. Onderdeel zeven geeft info over overlevings- en reddingszwemmen. Beide
sporten liggen mij nauw aan het hart en ik vind ze ook heel belangrijk. Uiteindelijk is kunnen overleven
in het water, het ultieme doel van leren zwemmen. Ik besteed hieraan in de lessen dan ook redelijk
wat aandacht.
Zoals ik eerder al aangaf, wil ik ook dat de site dynamisch is. Dynamisch in verschillende opzichten.
Zo vind je er enkele filmpjes waardoor moeilijke bewegingen duidelijker worden.
Maar ook dynamisch omdat hij blijvend aangepast zal worden. Tijdens de zomervakantie heb ik van
een docent aan de Parijse lerarenopleiding de vraag gekregen om de site te vertalen naar het Frans.
Ik hoop tegen het einde van 2009 de site in zowel Frans als Engels ter beschikking te stellen.
Ook het Nederlandstalige deel blijft evolueren. Ik blijf ervaring opdoen en iedere nieuwe oefening
die ik de moeite vind, zal probleemloos zijn weg naar de site vinden.
Deze morgen deed ik een mail open van een Nederlands basisschoolleerkracht. Dit
zijn haar woorden: ‘Na lang zoeken heb ik eindelijk een website gevonden met heel veel
lesinformatie en afbeeldingen over zwemmen, heel erg bedankt !’. Hopelijk zijn er veel
die net zoals haar de weg naar mijn site weten te vinden om zo een goede
zwemtoekomst voor de leerlingen te verzekeren.
Boeken
Arend, A., e.a. Met baby's, peuters en kleuters in het zwembad, G.S.F. 2004, 135 blz.
Chabert, J., zweminitiatie, MNONC, 1974,16 blz.
Crabbe, C., van watergewenning tot zweminitiatie, Karel de Grote-Hogeschool, Antwerpen, 2007, 45 blz.
De Martelaer, K, Levenslang zwemmen , PVLO, Gent, 1999, 320 blz.
Dhont, J., Als een vis in het water; niveauzwemmen in het basisonderwijs , NSVO, Brussel, 1986, 78 blz.
Galle, C., algemeen gedeelte initiator, Vlaams Trainersschool, Brussel, 2003
Gobin, C., ideeënboek zwemmen , de sikkel, Malle, 1981, 216 blz.
Jiskoot, J., van der Sluis, A., Een didactiek van het zwemmen, Uitgeverij De Vrieseborch, Haarlem, 1994, 472 blz.
Lause, R., Bewegen im Wasser, Borgmann, Dortmund, 1999
Louwagie, M., zwemmen: van initiatie tot trainen , PVLO, Gent, 1996, 144 blz.
Schraa, C.W., Zwemspelletjes , Cantecleer bv, de Bilt, (Westland, Schoten), 1978, 128 blz.
Rippe, M., Tummers, P., van der Eeden, T., Zwemmen: slagen en vaardigheden, Uitgeverij Angerstein, Arnhem, 2000, 152 blz.
Van Assche, W., Leren zwemmen: didactiek van het zwemonderwijs , Garant uitgeverij, Leuven, 1999, 150 blz.
Van der Linden, A. geprogrammeerde zweminstructie, De sikkel, Malle, 1985, 10 fiches
Verhaert, P., Dreamweaver 8 initiatie , Campinia media vzw, Geel, 2006, 511 blz.
Werle, R., Snelgids: mijn eigen Website , Easy computing, Brussel, 2000, 190 blz.
Dr. Whitten, P., Alles over zwemmen, Uitgeverij De Kern, Baarn, 1995, 415 blz.
Internet
http://www.provant.be/binaries/Vorming%20najaar2007_mail_tcm7-48818.pdf
http://www.schoolzwemmen.be/presentaties/zwemonderwijs_lagereschool.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwemdiploma
http://perso.orange.fr/alain.renault/images/crawl.gif
http://www.swimkick.nl/swimkick_com/7a6202045c244b1c79a048c84aed31b2.php
http://faber.kuleuven.be/allo/downloads/nascholing/jimi/kijkwijzers_mak…
http://faber.kuleuven.be/allo/downloads/nascholing/jimi/tekenen_office2…
http://www.gezinsbondtielt.be/Watergewenning.htm
http://www.caousou.com/images/sport2.jpg
http://www.driesprong-eibergen.nl/de_oud18.jpg
http://jiri.patera.name/pics/pictures/swim-crawl4.gif
http://www.winderickx.com/gillis/photos/swimming/tumble_turn_crawl.jpg