Dit artikel/ deze scriptie vertrekt vanuit de vraag 'is er een manier om leuker, korter en beter te leren (leren)'? Deze vraag weerspiegelt een aantal bezorgdheden van leerlingen, leerkrachten en andere onderwijsactoren vandaag de dag omtrent leren en leren leren. Om deze vraag te beantwoorden werd een tien weken lange interventiestudie uitgevoerd in de 3e graad lager onderwijs. Leerlingen leerden stapsgewijs Mind Mappen en teksten hiermee structurerend verwerken. Uit de onderzoeksresultaten kunnen we besluiten dat Mind Mapping een beloftevolle (meta-)leerstrategie is om, in evenwichtige balans met andere effectieve leerstrategieën en didactische methodes in de klaspraktijk, leren (leren) korter, beter en leuker te maken. Meer informatie vindt u in het artikel en de masterproef zelf!
artikel:
Buzan, T. (1974). Use your head. London: BBC Books
Buzan, T. (2004). Mind Maps for kids, rev up for revision. London: Thorsons
Buzan,T. (2005). The ultimate book of Mind Maps. London: Thorsons
Buzan, T. & Buzan, B. (1995). The Mind Map Book. London: BBC Books
Buzan, T. & Buzan, B. (2007). Mindmappen. Voor een beter geheugen en creatiever denken. Amsterdam: Pearson Education Benelux
Lernout, B. & Provost, I. (2003). Leuker leren. Een nieuw praktijkboek voor breinvriendelijke studie. Antwerpen: de boeck
Lernout, B. & Provost, I. (2005). Leukere lessen. Mindmapping voor leerkrachten en docenten. Antwerpen: de boeck
Lernout, B. & Provost, I. (2008). S.O.S. BREIN. Help je tiener slimmer studeren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij
uitgebreide bibliografie: zie masterproef a.u.b.