Leuker, korter en beter leren (leren)? Een interventiestudie naar het gebruik van Mind Maps in de 3e graad lager onderwijs

Emmelien
Merchie

Dit artikel/ deze scriptie vertrekt vanuit de vraag 'is er een manier om leuker, korter en beter te leren (leren)'? Deze vraag weerspiegelt een aantal bezorgdheden van leerlingen, leerkrachten en andere onderwijsactoren vandaag de dag omtrent leren en leren leren. Om deze vraag te beantwoorden werd een tien weken lange interventiestudie uitgevoerd in de 3e graad lager onderwijs. Leerlingen leerden stapsgewijs Mind Mappen en teksten hiermee structurerend verwerken. Uit de onderzoeksresultaten kunnen we besluiten dat Mind Mapping een beloftevolle (meta-)leerstrategie is om, in evenwichtige balans met andere effectieve leerstrategieën en didactische methodes in de klaspraktijk, leren (leren) korter, beter en leuker te maken. Meer informatie vindt u in het artikel en de masterproef zelf!

Bibliografie

artikel:

Buzan, T. (1974). Use your head. London: BBC Books

 

Buzan, T. (2004). Mind Maps for kids, rev up for revision. London: Thorsons

 

Buzan,T. (2005). The ultimate book of Mind Maps. London: Thorsons

 

Buzan, T. & Buzan, B. (1995). The Mind Map Book. London: BBC Books

 

Buzan, T. & Buzan, B. (2007). Mindmappen. Voor een beter geheugen en creatiever denken. Amsterdam: Pearson Education Benelux

 

 

Lernout, B. & Provost, I.  (2003). Leuker leren. Een nieuw praktijkboek voor breinvriendelijke studie. Antwerpen: de boeck

 

Lernout, B. & Provost, I. (2005). Leukere lessen. Mindmapping voor leerkrachten en docenten. Antwerpen: de boeck

 

Lernout, B. & Provost, I. (2008). S.O.S. BREIN. Help je tiener slimmer studeren. Antwerpen: Standaard Uitgeverij

uitgebreide bibliografie: zie masterproef a.u.b.

 

 

 

Download scriptie (4.82 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2009