iPad integratie in het basisonderwijs

Nathan De Smet
Persbericht

iPad integratie in het basisonderwijs

 

An iPad a day makes it learning ok?!

 

Bent u zo iemand die de kriebels krijgt van het woord ICT -  integratie?

Of staat u in de startblokken om ICT te gaan integreren in uw lessen, maar weet u niet goed hoe? 

Misschien wil je jouw leraar wel een duwtje in de rug geven zodat hij vaker laptops, iPads, mp3 spelers en allerlei leuke ICT gebruikt in de lessen?

 

Dan biedt deze scriptie je niet alleen wat uitleg over wat ICT – integratie nu juist is, je vindt er ook tientallen ideeën die je zo kan uittesten in de klas!

Ben je te nieuwsgierig om te wachten tot je mijn scriptie hebt gelezen, neem dan al snel een kijkje op www.ipad-in-onderwijs.blogspot.com .

 

Ik ben begonnen aan mijn onderzoek, net zoals elke leerkracht begint aan zijn lessen.

Ik heb geprobeerd de iPad te zien binnen de ICT – eindtermen. Binnen het lager onderwijs zijn ICT – eindtermen niets anders dan doelen rond ICT die tegen het einde van het zesde leerjaar moeten bereikt zijn.

Daarna kreeg ik tot mijn grote vreugde een iPad in bruikleen. De uitgelezen kans om nu eens te gaan kijken naar dat apparaat alsof ik er nog nooit van gehoord had. Zo kwam ik al snel aan een lijstje van maatregelen en aanpassingen op school, klas en leerling niveau.

Nu ik wist wat een iPad exact was kon ik aan de slag. Mijn grootste doel met deze scriptie is gesprekstof bieden. ICT binnen het onderwijs is vaak een taboe en met deze scriptie wil ik binnen lerarenkamers stof doen opwaaien rond dit onderwerp.

Hiervoor ontwierp ik een blog. Op deze blog vind je niet enkel artikels en video’s uit binnen en buitenland rond iPad integratie binnen het onderwijs maar ook mijn eigen ervaringen

 

Ik heb maanden onderzoek gedaan naar de vraag of het nu al dan niet relevant is om papieren hand- en werkboeken te gaan vervangen door een iPad. Zou een iPad, ook binnen een aanvullende functie, een meerwaarde kunnen zijn voor het onderwijs?

Toen ik mijn scriptie schriftelijk moest indienen stelde ik mij de vraag: ’’heb ik nu wel iets geleerd uit mijn eigen onderzoek?”

Zou ik de vrijheid hebben gekregen dan had ik geen scriptie ingediend. Tijdens mijn onderzoek heb ik namelijk een blog ontworpen, waarop alle praktijkvoorbeelden, artikels en video’s rond iPad integratie te vinden zijn. De blog (www.ipad-in-onderwijs.blogspot.com ) is eigenlijk de ervaringsgerichte essentie is van mijn scriptie. Onder het motto: “ Je moet niet doelloos praten over ICT, maar ICT beleven.”, had ik dus graag mijn blog ingediend. Toch lijkt dit nog een brug te ver.

 

Tot slot wil ik met u deze kleine denkoefening maken. Ik merkte tijdens mijn onderzoek dat er vaak werd blind gestaard op de kostprijs die gepaard gaat met de aankoop van een iPad per kind.

Maar wat kost op dit moment meer?

Deze scriptie openen op een gratis applicatie op uw gekochte iPad, of deze scriptie afdrukken op honderd zesenzeventig papieren waarbij u nood heeft aan zowel zwarte als kleuren inkt en een printer? U hebt zeker en vast zelf gemerkt als kind of bij uw eigen kinderen hoe veel papier gebruikt wordt in het onderwijs, stel dit eens tegenover de aankoopprijs van ICT.

Een mentaliteitsverandering vindt niet plaats bij een kleine denkoefening, toch wil ik met deze scriptie gespreksstof bieden die een mentaliteitsverandering, nodig voor verdere ICT - integratie, kan ondersteunen.

 

Nathan De Smet

Bibliografie

zie scriptie

 

Universiteit of Hogeschool
leraar lager onderwijs
Publicatiejaar
2010
Share this on: