De krant als hedendaags forum voor aloude verhalen

Simon
Verbist

 

De krant als hedendaags forum voor aloude mythen

Pukkelpop 2011: de mythe van de vloed

Hoewel men er regelmatig van uitgaat dat kranten hun lezers iedere dag opnieuw omverblazen met zeer actuele verhalen, blijken journalisten ook keien te zijn in het publiceren van verhalen die al een eeuwigheid meegaan. Simon Verbist, die journalistiek studeerde aan de Erasmushogeschool in Brussel, onderzocht in zijn masterproef hoe kranten eeuwenoude mythen in leven houden wanneer ze berichten over natuurrampen. Voor zijn onderzoek bestudeerde Verbist de Vlaamse nieuwsartikelen over de moordende storm die het Pukkelpop-festival in 2011 teisterde. De resultaten van zijn studie zijn opmerkelijk: de media brachten verhalen die enorme gelijkenissen vertonen met de prototypische mythen van de vloed, het slachtoffer, de held, de goede moeder en de bedrieger.     

Donderdag 18 augustus 2011 staat in ons collectief geheugen gegrift als een zwarte dag voor het Belgische muziekfestival Pukkelpop. De geschreven pers bracht massaal verslag uit van deze tragische gebeurtenis: tot drie weken na de ramp stonden de Vlaamse kranten bol van artikelen die de natuurramp en haar weerslag een plaats probeerden te geven. Zo’n omvangrijke media-aandacht is nochtans uitzonderlijk, want meer dan de helft van alle natuurrampen ter wereld haalt de Vlaamse krant niet eens.

Er ontstond een mediahype. Na verloop van tijd beperkten journalisten zich niet langer tot een zuiver feitelijke berichtgeving. De levensduur van het nieuwsitem werd verlengd door artikelen te publiceren die niet zozeer informatief van aard waren, maar die eerder zinvol waren als verhaal op zich. Als vertelling waar de samenleving volgens de pers nood aan had na zo’n tragisch voorval. Als relaas waar de maatschappij kracht uit kon putten. Vaak stonden deze verhalen in het teken van gevoelens: droefheid, smart en treurnis leken het soms te winnen van een kritische en genuanceerde journalistieke aanpak.

Sommige auteurs menen dat een overdosis aan emotionaliteit een nuchtere blik op de gebeurtenissen in de weg staat. Anderen zijn dan weer minder negatief. Zij zijn van mening dat de mens van oudsher nood heeft aan dergelijke verhalen. Deze vertellingen zijn er namelijk altijd al geweest: het zijn universele, steeds weerkerende oerverhalen. Krantenartikelen zijn dan ook niets anders dan moderne varianten van deze oeroude en levensnoodzakelijke mythen. In België staat het onderzoek naar mythen in de media nog in zijn kinderschoenen. Daar wilde Verbist wat aan veranderen. Hij baseerde zijn onderzoek bijgevolg op de verrassende theorie van ex-journalist Jack Lule. Volgens Lule liggen er namelijk enkele heel concrete mythen aan de basis van alle verhalen die de krant publiceert.

Uit het onderzoek blijkt in de eerste plaats dat de nieuwsartikelen over de Pukkelpopramp opmerkelijk veel verhaalkenmerken bevatten die ook de mythe van de vloed karakteriseren. Journalisten verhalen namelijk overvloedig over de enorme vernietigende werking van de ramp, over de machteloosheid van de mens, en over de noodzakelijke heropbouw van de samenleving. Om de catastrofe zo snel mogelijk weer te boven te komen, heeft de maatschappij nood aan de meer specifieke mythen van het slachtoffer, de held, de goede moeder, en de bedrieger.

 Het onderzoek wees uit dat de mythe van het slachtoffer in de Vlaamse pers in aanzienlijke mate tot uiting kwam in de verhalen over de overleden festivalgangers. Ook vandaag de dag verhalen de kranten over het onopvallende leven van de gedupeerden, hun onschuld en het ultieme offer dat zij brengen. Hun verheerlijking en de belofte dat zij voor altijd deel zullen uitmaken van ons collectief geheugen worden eveneens in de hedendaagse pers opgenomen.

De mythe van de held hielden de kranten dan weer levend in de figuur van Chokri Mahassine. De Vlaamse pers vertelt ons dat Chokri - hoewel hij uit een bescheiden nest stamt - op jonge leeftijd al ambitieus was. Hij schopt het tot organisator van een van de meest succesvolle festivals in Vlaanderen, maar krijgt daar af te rekenen met een enorme hindernis: de storm. Hij volbrengt zijn functie als handhaver van de veiligheid door de schade te beperken tot een minimum. In de nasleep van de ramp wordt hij dan ook geëerd door de gemeenschap en geprezen voor zijn deugdelijke eigenschappen.

De doorsnee Hasselaren die de overlevende festivalgangers meteen te hulp schoten en in huis namen, belichamen op hun beurt de mythische goede moeder. In de nasleep van de Pukkelpopramp steken doodgewone mensen de handen uit de mouwen om te redden wat er nog te redden valt. Hun daden staan in het teken van goedheid en altruïsme, en ze worden vaak gedreven door een moederlijk instinct.

En wat kan er gezegd worden over de overlevende Pukkelpoppers die hun geld meteen na de ramp terug eisten? Dat zijn de bedriegers van deze tijd. Zij lieten het eigenbelang primeren op het collectieve leed. Zij vonden de financiële opdoffer verontrustender dan het menselijke verlies en worden in de Vlaamse kranten bijgevolg afgeschilderd als gevoelloze geldwolven.

Deze vier mythen hebben allemaal hun functie ten opzichte van de heropbouw van de maatschappij: het slachtoffer moet blijkbaar geëerd worden vooraleer men de maatschappelijke draad weer kan oppikken, de deugdzame acties van de held en van de goede moeder versnellen het herstelproces, en de wandaden van de bedrieger dwarsbomen de restauratie.

Opvallend is ook het feit dat journalisten zich in hun artikelen niet lieten leiden door de mythe van de zondebok. De zoektocht naar een verantwoordelijke voor de ramp werd reeds vanaf het begin afgedaan als irrelevant en zelfs verwerpelijk. De beschuldigende vinger wees maar in één richting: de natuur. De pers probeerde ons dus te verzoenen met een soort fatalisme. Niemand mocht aansprakelijk gesteld worden: niet de weermannen, niet de tentenbouwers, en al zeker Chokri Mahassine niet. Freelance journalist Peter Dupont, die het waagde om de verantwoordelijkheid deels bij de dodelijke slachtoffers te leggen, werd zelfs op staande voet ontslagen door Het Nieuwsblad.

Verbist toonde met deze scriptie aan dat aloude mythen effectief doorleven in hedendaagse krantenartikelen. De nieuwsberichten over Pukkelpop 2011 houden zich overduidelijk aan verhaallijnen die ook de mythe van de vloed, het slachtoffer, de held, de goede moeder en de bedrieger kenmerken. Gelukkig maar dat ook oeroude verhalen ons weten te boeien.

Bibliografie

 

A.     Primaire bronnen

 

AFP. (2011, augustus 19). Dodentol door bermbom loopt op tot 22. De Morgen, p. 12.

AnSm. (2011, augustus 19). Hasselaren bieden massaal hulp aan op Twitter. Het Belang van Limburg, p. 6.

Baert, F. (2011, september 3). Omgevallen. Het Belang van Limburg, p. 24.

Bex, J. (2011, augustus 20). Koppel Wendy en Marlo, de Limburgse slachtoffers van ramp op Pukkelpop 2011. Het Belang van Limburg, p. 2.

Biesman, A. (2011, augustus 20). Op blote voeten naar huis. Het Belang van Limburg, p. 70.

Camps, H. (2011, augustus 22). Hilde. De Morgen, p. 1.

CRu. (2011, augustus 20). De zwartste dag van Pukkelpop. Het Belang van Limburg, p. 16.

Damiaans, R. (2011, augustus 20). "Zwartste dag die Pukkelpop ooit meemaakte". Het Belang van Limburg, p. 5.

De Belie, H. (2011, augustus 29). Beestige beats op Houza Palooza-festival. Het Belang van Limburg, p. 69.

De Boeck, A. (2011a, augustus 20). 'The Telegraph' bericht over 'einde van de wereld'. De Morgen, p. 5.

De Boeck, A. (2011b, september 5). Weerlui steeds vaker onder vuur door misnoegde kijkers. De Morgen, p. 8.

Dejaeger, K. (2011, augustus 19). Organisatoren laten festival toch doorgaan. Het Belang van

             Limburg, p. 4.

De Kerpel, B. (2011, augustus 20). #ppshelter. De Morgen, p. 21.

De Preter, J. (2011, augustus 23). Niemand raakt aan 'ons' Pukkelpop. De Morgen, p. 9.

De Waele, G. (2011, augustus 22). Onze krant biedt haar excuses aan. Het Nieuwsblad, p. 18.

Delputte, L. (2011, augustus 19). Zeven doden bij terreur in Israël. De Morgen, p. 12.

Desmet, Y. (2011, augustus 20). Schuld. De Morgen, p. 2.

Deweer, L. (2011a, augustus 20). Kan Twitter de wereld redden? De Morgen, p. 36.

Deweer, L. (2011b, augustus 24). Bands storten geld Pukkelpop terug. De Morgen, p. 1.

Deweer, L. (2011c, augustus 26). Applaus. Stilte. Muziek. De Morgen, p. 8.

DJ. (2011, augustus 26). PUKKELPOP 2012, HERE WE COME. Het Belang van Limburg, p. 4.

DPA. (2011, augustus 19). Minstens 42 doden bij terreurgolf in Pakistan. De Morgen, p. 15.

Dumon, P. (2011, augustus 22). NOS-berichtgeving zet kwaad bloed. De Morgen, p. 4.

Dupont, P. (2011, augustus 20). Bezinning na PP11. Het Nieuwsblad, p. 66.

Eeckhout, B. (2011, augustus 19). Pukkelpop. De Morgen, p. 2.

Eicker, R. (2011, augustus 20). Solidariteitsgolf via Twitter. Het Belang van Limburg, p. 7.

Fosselle, R. (2011, augustus 22). Solidariteitsgolf. De Morgen, p. 14.

Geybels, H. (2011, augustus 24). God is geen wraakzuchtige karikatuur. De Morgen, p. 16.

GJ. (2011, augustus 19). Paniekbarometer op Twitter. Het Belang Van Limburg, p. 4.

Goeman, T. (2011, augustus 19). 'Overal chaos en huilende mensen, dit is een slagveld'. Het Belang van Limburg, p. 3.

Gregoor, R. (2011a, augustus 20). Dag van rouw in Hasselt. Het Nieuwsblad, p. 64.

Gregoor, R. (2011b, augustus 24). Pukkelpop laat jongeren niet los. Het Nieuwsblad, p. 61.

GW/MaW. (2011, augustus 19). Gsm-netwerk plat door overbelasting. Het Belang van Limburg, p. 3.

Hendrikx, D. (2011, augustus 20). “Niet het moment voor facturen”. Het belang van Limburg, p. 5.

Jacobs, D. (2011, augustus 22). "In jullie hart is het donker". Het Belang van Limburg, p. 5.

Jacobs, R. (2011, augustus 20). "40 uur zonder slaap". Het Belang van Limburg, p. 6.

JDB. (2011, augustus 31). Chokri Mahassine belt gewonden Pukkelpop op. De Morgen, p. 3.

JVDV. (2011, augustus 29). Pakkend afscheid van Marijke. Het Nieuwsblad, p. 16.

KH. (2011, augustus 20). “Geen sprake van nalatigheid, dit was niet te voorzien". De Morgen, p. 2.

KSG. (2011, augustus 22). Nabestaanden naar plek van de ramp. Het Nieuwsblad, p. 56.

KVH. (2011, augustus 20). Irène stopt meisjes in bed. Het Nieuwsblad, p. 30.

Lambrix, Y. (2011, augustus 26). Thank you for the days. Het Belang van Limburg, p. 2.

Lernout, G. (2011, augustus 31). God heeft het druk, de laatste tijd. De Morgen, p. 16.

Libert, M. (2011, september 3). Vier vragen over het ongrijpbare weer. Het Nieuwsblad, p. 52.

Maeckelbergh, B. (2011a, augustus 20). Een manager, een studente, een jong koppeltje en een onbekende vijftiger. Voor vijf festivalgangers liep het noodweer boven de Pukkelpopweide fataal af. De Morgen, p. 2.

Maeckelbergh, B. (2011b, augustus 23). Dodental Pukkelpop teruggebracht op vier. De Morgen, p. 9.

Nn. (2011a, augustus 19). Natuurgeweld is onbeheersbaar. Het Belang van Limburg, p. 2.

Nn. (2011b, september 9). Even stilstaan. Het Belang van Limburg, p. 77.

NNH. (2011, augustus 25). Vijfde slachtoffer overleden. Het Nieuwsblad, p. 4.

NRo. (2011, augustus 27). "Wendy, je was een specialleke". Het Belang van Limburg, p. 8.

Overbergh, K. (2011, augustus 25). Pukkelpop, één week na het drama. De Morgen, p. 14.

Pam. (2011, augustus 20). Jong koppeltje laat het leven op Pukkelpop. Het Nieuwsblad, p. 63.

PBVM. (2011, augustus 20). Rockcafé The Jam rouwt in stilte. Het Nieuwsblad, p. 63.

Putzeys, R. (2011a, augustus 26). Duizenden witte rozen in de lucht eren Chokri Mahassine. Het Belang van Limburg, p. 2.

Putzeys, R. (2011b, augustus 29). 3.000 deelnemers op solidariteitsmars. Het Belang van

            Limburg, p. 7.

RD (2011, augustus, 22) Vrienden nemen afscheid van Wendy en marlo aan Pukkelpopweide,               

             p. 4.

Renard, P. (2011, augustus 22). Betrokkenheid. De Morgen, p. 14.

Rodiers, R. (2011a, augustus 19). "Het kwaad is geschied". Het Belang van Limburg, p. 3.

Rodiers, R. (2011b, augustus 20). “Zwartste dag die Pukkelpop ooit meemaakte”. Het Belang van Limburg, p. 4.

RoRo. (2011, augustus 20). De cijfers. Het Belang van Limburg, p. 4.

Rutten, C. (2011a, augustus 19). Droomeditie wordt een nachtmerrie. Het Belang van Limburg, p. 4.

Rutten, C. (2011b, augustus 20). Avanti. Het Belang van Limburg, p. 2.

Sellam, K. (2011a, augustus 22). Stadsbestuur organiseert rouwmoment Pukkelpop. Het Nieuwsblad, p. 55.

Sellam, K. (2011b, augustus 26). 'Ieder slachtoffer heeft een plekje in ons hart'. Het Nieuwsblad, p. 51.

Steegen, R. (2011, augustus 20-21). 170 slachtoffers geholpen. Het Belang van Limburg, p. 12.

Steenhaut, B. (2011a, augustus 19). De dag dat de muziek een beetje stierf. De Morgen, p. 4.

Steenhaut, B. (2011b, augustus 20). De dag dat het zonlicht niet meer scheen. De Morgen, p. 35.

StVa. (2011, augustus 19). Artiesten op Twitter. Het Belang van Limburg, p. 5.

Symons, P.-J. (2011, augustus 20). Ingetogen opening van Lowlands, dEUS draagt concert op aan slachtoffers. De Morgen, p. 37.

Theerlynck, S. (2011, september 9). Info over terugbetaling Pukkelpop in november. De Morgen, p. 36.

Torfs, R. (2011, augustus 23). Pukkelpop en het balsturige opperwezen. De Morgen, p. 22.

Van Assche, G. (2011, augustus 20). Hasselt zet harten en deuren open. De Morgen, p. 4.

Van Baelen, G. (2011, augustus 24). Jonge kajakkers even vermist. Het Belang van Limburg, p. 4.

Vandebroek, N. (2011, augustus 22). Dodental blijft op vier, acht slachtoffers kritiek. Het Belang van Limburg, p. 3.

Van Den Broek, A. (2011a, augustus 19). Golf van solidariteit overspoelt Twitter. De Morgen, p. 2.

Van Den Broek, A. (2011b, augustus 20). Financiële schade (nog) niet te overzien. De Morgen, p. 5.

Van Moll, P. (2011, augustus 23). Witte Mars voor slachtoffers van Pukkelpop. Het Nieuwsblad, p. 47.

Van Petegem, A. (2011, augustus 23). De kracht van de Pukkelpopfamilie. De Morgen, p. 22.

Van Puymbroeck, R. (2011a, augustus 22). 'Mensen zijn belangrijker dan geld'. De Morgen, p. 4.

Van Puymbroeck, R. (2011b, augustus 27). 'Alle beslissingen die ik nam, zou ik opnieuw nemen'. De Morgen, p. 8.

Van Tulder, M. (2011, augustus 22). Schuldvraag. De Morgen, p. 14.

Vandebroek, N. (2011, augustus 22). Dodental blijft op vier, acht slachtoffers kritiek. Het Belang van Limburg, p. 3.

Vandecasteele, J. (2011, augustus 25). Mag ik kolonel Kadhafi nog als humor beschouwen? De Morgen, p. 15.

Vanfleteren, S. (2011, augustus 20). Afspraak bij de eerste populier rechts. De Morgen, p. 5.

Verelst, J. (2011, augustus 20). The show must go on. De Morgen, p. 3.

Verschelden, W. (2011, augustus 24). Illusies over muziek. De Morgen, p. 2.

Willekens, G. (2011a, augustus 20). "Dit kon niemand zien aankomen". Het Belang van Limburg, p. 11.

Willekens, G. (2011b, augustus 20). “Tentenbouwer niet in de fout”. Het Belang van Limburg, p. 13.

Willekens, G. (2011c, augustus 20). Pukkelpop liet uit voorzorg vijftien zieke bomen kappen. Het belang van Limburg, p. 11.

Wilri, W. (2011, augustus 20). 'In het midden van de set moesten we voor onze levens rennen". De Morgen, p. 36.

 

B.     Secundaire bronnen

 

1.     Papieren bronnen

Bardoel, J. (2002). Journalistieke Cultuur in Nederland. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Beetstra, T. (2004). Massahysterie in de Verenigde Staten en Nederland. In P. Burger, & W. Koetsenruijter, Mediahypes en moderne sagen (pp. 39-52). Leiden: Stichting Neerlandistiek Leiden.

Benthall, J. (1993). Disasters, Relief and the Media. Londen: I.B. Tauris.

Berkowitz, D. (1997). Social Meanings of News: A Text-Reader. Londen: SAGE Publications.

Berning, N. (2010). Narrative Means to Journalistic Ends. Munchen: Springer.

Bird, S., & Dardenne, R. (2009). Rethinking News and Myth as Storytelling. In K. Wahl-Jorgensen, & T. Hanitzsch, The handbook of journalism studies (pp. 205-217). New York: Routledge.

Boltanski, L. (1999). Distant Suffering: Morality, Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Burger, P. (2004). Nieuws is een verhaal. In P. Burger, & W. Koetsenruijter, Mediahypes en moderne sagen (pp. 71-94). Leiden: Stichting Neerlandistiek Leiden.

Burkert, W. (1979). Structure and History in Greek Mythology and Ritual. Londen: University of California Press.

Carey, J. (1988). Media, Myths, and Narratives. Newbury Park: SAGE Publications.

Christiaens, D. (2010).  Een exploratieve studie naar mythes in de Vlaamse kranten. Case: Rutger Beke. Masterproef in de Communicatiewetenschappen: UGent.

 

Cottle, S. (2009). Global Crisis Reporting. Londen: McGraw Hill.

Craig, D. (2006). The Ethics of the Story: Using Narrative Techniques Responsibly in Journalism. Lanham: Rowman & Littlefield.

Decreus, F. (2010). Griekse mythen, vroeger en nu. Gent: Academia Press.

Deuze, M. (2005). Wat is journalistiek? Amsterdam: Het Spinhuis.

Eisensee, T., & D., S. (2007). News droughts, news floods and U.S. disaster relief. In R. Barro, E. Helpman, & L. Katz, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 122 (2) (pp. 693-728). Oxford: Oxford University Press.

Elchardus, M. (2002). De dramademocratie. Tielt: Lannoo Uitgeverij.

Eliade, M. (1996). Patterns in Comparative Religion. Londen: The University of Nebraska Press.

Frère, M.-S., & Marthoz, J. (2007). The media and conflicts in Central Africa. Michigan: Lynne Reinner Publishers.

Frerks, G. (2008 ). Niets natuurlijks aan een natuurramp. In J. Geraedts, & M. van Asselt, Leven met onzekerheid. Vol. 27 (1) (pp. 19-26). Leiden: Drukkerij Groen bv.

Fulton, H., Huisman, R., Murphet, J., & Dunn, A. (2005). Narrative and Media. Cambridge: Cambridge University Press.

Granatt, M. (1999). Civil Emergencies and the Media. In S. Harrison, Disasters and the Media (pp. 101-117). Londen: Macmillan Press LTD.

Gregory, J. (2010). Science in Public: Communication, Culture, and Credibility . Cambridge: Read HowYouWant.

Guha-Sapir, D., Hargitt, D., & Hoyois, P. (2004). Thirty Years of Natural Disasters 1974-2003: The Numbers. Louvain-La-Neuve: Presses Universitaires de Louvain.

Guha-Sapir, D., Vos, F., & Below , R. (2010). Annual Disaster Statistical Review 2010. Louvain-La-Neuve: Ciaco Imprimerie.

Haddow, G., & Haddow, K. (2009). Disaster Communications in a Changing Media World. Amsterdam: Elsevier.

Ilegems, M. (2012, augustus 15). 'DE BESTE MANIER OM VAN HET DRAMA TE HERSTELLEN, IS DIT JAAR TERUGGAAN'. Knack, pp. 18-19.

Joye, S. (2009). The hierarchy of global suffering, In Journal of International Communication Vol. 15 (2), p. 45-61. New York: Routledge.

Joye, S. (2010). De media(de)constructie van rampen. Een multimethodisch longitudinaal onderzoek naar de Vlaamse nieuwsberichtgeving over nationale en internationale rampen. Doctoraatsschrift in de communicatiewetenschappen: UGent.

Kitch, C. (2009). Tears and Trauma in the News. In B. Zelizer, The changing faces of journalism (pp. 29-39). New York: Routledge.

Kitch, C., & Hume, J. (2008). Journalism in a Culture of Grief. New York: Taylor & Francis Group.

Leurdijk, A. (1999). Televisiejournalistiek Over de Multiculturele Samenleving. Amsterdam: Het Spinhuis.

Lewis, J. (1994). The Absence of Narrative. In T. Liebes, Narrativization of the news (pp. 25-60). Hillsdale: L. Erlbaum Associates.

Lule, J. (2001). Daily News, Eternal Stories: The mythological role of journalism. New York: The Guilford Press.

May, R. (1992). The Cry for Myth. New York: Dell Publishing.

Overholser, G., & Jamieson, K. (2006). The Institutions of American Democracy: The Press. Oxford: Oxford University Press.

Perez-Lugo, M. (2004). Media uses in disaster situations: A new focus on the impact phase. In Faupel C., Sociological Inquiry, Vol. 74 (2), (pp. 210-225). New York: Alpha Kappa Delta.

Phillips, A. (2007). Good writing for journalists. Londen: SAGE Publications.

Piët, S. (2005). Het Groot Communicatiedenkboek. Amsterdam: Pearson Education.

Pieters, J. (2007). Beste lezer: een inleiding in de algemene literatuurwetenschap. Gent : Academia Press.

Rothenbuhler, E., & Coman, M. (2005). Media Anthropology. Londen: SAGE publications.

Schlesinger, P. (1987). Putting 'Reality' Together. New York: Taylor & Francis Group.

Singer, E., & Endreny, P. (1993). Reporting on Risk. New York: Russell Sage Foundation.

Swinnen, C. (2011). Donatiestroom bij natuurlijke rampen: een vanzelfsprekendheid? Masterproef in de Politieke en Sociale Wetenschappen: UGent. Gent.

Van Dale. (1992). Groot woordenboek der Nederlandse taal. Antwerpen: Van Dale Lexicografie.

van Duin, M. (2009). Rampen in Nederland. In E. Muller, U. Rosenthal, I. Helsloot, & E. van Dijkman, Crisis (pp. 33-62). Deventer: Kluwer.

Van Ginneken, J. (2002). De schepping van de wereld in het nieuws. Amsterdam: Kluwer.

Vasterman, P. (2004). Mediahypes, dreigingsbeelden en stemmingswisselingen. In P. Burger, & W. Koetsenruijter, Mediahypes en moderne sagen (pp. 25-38). Leiden: Stichting Neerlandistiek te Leiden.

Vasterman, P. (2008). Media en Rampen. In G. Van der Velden & H. Van Middendorp, Psychologie & Gezondheid, Vol. 36 (3) (pp. 105-110). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

 

2.      Websites

 

Banaszynski, J. (2002). Why We Need Stories. Opgeroepen op augustus 18, 2012, van Nieman Reports:

            http://www.nieman.harvard.edu/reports/article/101486/Why-We-Need-Storie…

Van Lier, R. (2011, Augustus 25). Wanneer emotionaliteit de bovenhand neemt. Opgeroepen op augustus 18, 2012, van WordPress: http://robbevanlier.wordpress.com/2011/08/25/wanneer-emotionaliteit-de-…

Download scriptie (863.12 KB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2012