Internethulpverlening in de Bijzondere Jeugdzorg: Een gids voor jou als begeleider

Rik
Van Kerckhoven

Digihulp, ook voor uw kind?

Geel –

Dat het internet niet meer weg te denken is uit de ontwikkeling van onze kinderen, hoeft geen verdere uitleg. Rik Van Kerckhoven is pas afgestudeerd aan het Hoger Instituut voor Readaptatiewetenschappen te Leuven en liep 2 jaar stage aan de Waaiburg in Geel, een organisatie voor kinderen uit de Bijzondere Jeugdzorg. In samenspraak met de organisatie heeft hij een bachelorproef geschreven over het gebruik van internet bij het begeleiden van kinderen. Zijn thesis is gebaseerd op het werk van Jo Van Hecke, een van de grondleggers binnen de internethulpverlening in ons land. “Doordat het medium in aanhangers groeit en ook steeds meer mogelijkheden biedt, is het belangrijk dat ook de Bijzondere Jeugdzorg mee op de kar springt”, meent Rik Van Kerckhoven.

Tools voor individuele begeleiding

Nochtans bestaan er heel wat tools om het surfverkeer van jongeren te begeleiden. Neem nu symbaloo.com. Via deze weg kan je, samen met je kinderen, een startpagina aanmaken met hun meest bezochte sites. Beginnen ze hun surfverkeer vanaf deze startpagina, dan kan de volwassene vanaf een andere computer een oogje in het zeil houden en, indien nodig, bij het toevoegen van niet leeftijd gerelateerde sites, meteen ingrijpen.

“Je kan de site ook anders gebruiken. Stel dat je dochter net haar eerste menstruatie kreeg, maar te verlegen is om erover te praten. Zet dan een website naar jouw keuze op de startpagina. Voor je het weet, open je deuren”, aldus Rik Van Kerckhoven.

Zo zijn er ook de educatieve games. Die worden vooral door scholen gebruikt. Waarom enkel daar? Stel dat je met je zoon voortdurend discussieert over (on)gezonde voeding, maar hij niets van je lijkt aan te nemen. Misschien wordt het wel eens tijd dat hij aan den lijve ziet wat fastfood en onregelmatig eten met je lichaam kan doen? Hier kan een game als VetFit bij helpen. Het is een spel waarbij je zo snel mogelijk een zo evenwichtig mogelijke voeding moet geven aan een computeranimatie. Krijgt de animatie geen evenwichtige voeding, dan wordt hij dikker en dikker. “Kortom een spel op het internet, zonder registratie, leuk en leerrijk voor kinderen”, aldus Rik Van Kerckhoven. Volgens Rik Van Kerckhoven gaan kinderen veel meer opnemen en opslaan als er een combinatie is tussen leuk en leerrijk.

(On)veilig internet

“Ook weten waarop je moet letten, stelt je in staat op een gepast moment te reageren. Neem nu een kinderlokker. Wist je dat er onderzoek gedaan is naar hoe deze mensen te werk gaan?” Rik maakt begeleiders bewust van de patronen van kinderlokkers en geeft ook tips over hoe contact met hen te vermijden of hoe ermee om te gaan.

Wist je trouwens dat een kinderlokker nog beter dan jezelf weet wat je kind graag cadeau krijgt?

Tips: geef uitleg rond veilige chatrooms, laat kinderen enkel op het internet als er iemand in de buurt is om toezicht te houden, gebruik van geslacht neutrale naam,…

Wat dan met cyberpesten. Dit is pesten via het internet of gsm, volgens Rik Van Kerckhoven is dit één van de ergste trauma’s die een kind kan meemaken. In de bachelorproef worden tips gegeven aan zowel begeleiders, leerkrachten, kinderen als hun ouders.

Enkele tips: bewaar berichten, blokkeer de verzender, antwoord nooit op berichten die bedoeld zijn om te intimideren,…

Geschreven door en voor begeleiders/ ouders

“Er wordt veel geschreven over de gevaren van het internet voor kinderen, maar nog te weinig over hoe er op een constructieve manier mee om te kunnen gaan”, dat is volgens Van Kerckhoven de reden voor de afwachtende houding als het gaat om internethulpverlening.

“Ik heb alle tools uitgetest tijdens mijn stage en daarna op een manier beschreven waardoor zelfs de persoon met de allerminste computerervaring begrijpt wat ik bedoel”, benadrukt Rik Van Kerckhoven.

“Een bachelorproef voor en door begeleiders, waar ongetwijfeld ook de ouders ideeën uit kunnen meepikken”, aldus Rik Van Kerckhoven

 

Bibliografie

Boeken

Bocklandt, P., Niet alle smileys lachen: onlinehulp in eerstelijnswelzijnswerk, Leuven: Acco, 2011

D’Haenens, L.; Vandoninck, S., Kids Online: Kansen en risico’s van kinderen en jongeren op het internet, Gent: Academia Press, 2012

Pardoen, J.; Pijpers, R., Mijn kind online: Hoe begeleid je je kind op Internet?, 2de druk, Amsterdam: SWP, 2006

Schalken, F., e.a., Handboek online hulpverlening: Hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt, Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 2012

 

Proefschriften en cursussen

Broothaerts. N., Het lespakket: ‘Stop Cyberpesten’, Brussel: s.n., 2010 (lespakket cyberpesten; Child Focus)

Broothaerts. N., Het lespakket: ‘Think before you post!’, Brussel: s.n., 2010 (lespakket Think before you post; Child Focus)

De Waaiburg, Kwaliteitshandboek: Profiel van de voorziening, s.l.: s.n., 2010 (Geel: Kwaliteitshandboek De Waaiburg vzw)

Frans. E., Lespakket ‘Seks en Internet’ Conntected, s.l.: s.n., 2010 (Lespakket ‘Seks en Internet’ Connected; Sensoa)

 

Spelen/ Folders

Centrum Informatieve Spelen vzw, De juiste click: een informatief spel voor 10- tot 12-jarigen over veilig internetgebruik, Leuven: Stevens, 2009. (interactief spel rond veilig internetgebruik)

Creative Commons, Veilig internet Gezinspakket:Internetten, een feest !!, s.l.: s.n., 2008 (E-safetykit Child Focus)

 

Internet

Alaerts H., De Waaiburg van vroeger tot nu, http://www.dewaaiburg.be/company.html (10.04.2011).

Brandweer Nederland, http://www.woonikbrandveilig.nl/ (08.05.2012).

Child Focus, http://www.clicksafe.be/ ( 20.10.2011).

Childfocus, http://www.veiligonline.be/cyberpesten (20.10.2011).

Digibewust, http://www.gebouw13.nl/ (08.05.2012).

Digibewust, http://www.internetbootcamp.nl/ (08.05.2012).

Facebook, https://www.facebook.com/ (08.05.2012).

Google, http://maps.google.be (05.01.2012).

Ibbt vzw, http://www.povertyisnotagame.com/speel-het-spel/ (08.05.2012).

Internetmagazine, http://www.infosites.be/(15.03.2012).

Infoyo, http://computers-en-internet.infoyo.nl/ (15.03.2012).

Jeugdwerknet, http://www.apestaartjaren.be/ (20.10.2011).

Jo Van Hecke, http://e-hulpvlaanderen.ning.com/ (08.05.2012).

Leesvoer,http://www.leesvoer.be/wp-content/uploads/2011/11/10-belangrijkste-priv…

Microsoft, http://www.microsoft.com/nl-be/security/family-safety/predators.aspx (17.04.2012).

Netlog, http://nl.netlog.com/ (08.05.2012).

Noxa, http://noxa.net/ (15.03.2012).

Online hulpverlening, http://www.online-hulpverlening.be/ (18.09.2011).

Onlinehulp, http://twitter.com/#!/onlinehulp (08.05.2012).

Ooi, http://www.arbomasters.nl/ (08.05.2012).

Paljasken, http://www.paljasken.be/bescherm-je-facebook-privacy/(20.10.2011).

Symbaloo, http://www.symbaloo.com/ (08.05.2012).

Telenet Foundation, http://www.klikmee.be/ (20.10.2011).

Tonuso, http://www.tonuso.be/projecten/e-hulp_voorstelling.asp (20.10.2011).

Voedingscentrum, http://www.leerspellen.nl/spel/624/Vetfit.html (08.05.2012).

Wordpress,http://xyofeinstein.wordpress.com/2012/01/03/sociale-media-in-belgie-on… (15.03.2012)

Youth Work Online, http://network.youthworkonline.org.uk/ (20.10.2011).

 

Download scriptie (4.15 MB)
Universiteit of Hogeschool
Andere
Thesis jaar
2012