Samen op zoek naar proeven - Een databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappen

Jens Vanhouwaert Jens Vanhouwaert
Samen op zoek naar proevenEen databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappenOnderwerpHet is niet evident om een ideaal onderwerp te vinden voor een scriptie. Het moet iets zijn wat je blijft boeien en blijft uitdagen. Het is de bedoeling om er een volledig academiejaar, of langer, aan te werken. Dit lukt niet als het onderwerp je niet interesseert. In samenspraak met mevrouw Leroy, besloot ik een scriptie te maken over proeven die in lessen wetenschappen kunnen gebruikt worden. Dit was al lang één van de mogelijke onderwerpen die mevrouw Leroy op haar verlanglijstje had staan.

Samen op zoek naar proeven - Een databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappen

Samen op zoek naar proevenEen databank voor leerkrachten fysica en natuurwetenschappen

Onderwerp

Het is niet evident om een ideaal onderwerp te vinden voor een scriptie. Het moet iets zijn wat je blijft boeien en blijft uitdagen. Het is de bedoeling om er een volledig academiejaar, of langer, aan te werken. Dit lukt niet als het onderwerp je niet interesseert. In samenspraak met mevrouw Leroy, besloot ik een scriptie te maken over proeven die in lessen wetenschappen kunnen gebruikt worden. Dit was al lang één van de mogelijke onderwerpen die mevrouw Leroy op haar verlanglijstje had staan. Geen enkele student waagde zich aan het onderwerp. Ik zag er het nut van in en besloot er voor te gaan. Bestaande proeven moesten gebundeld worden in een databank. Om die databank te maken, heb ik het programma Access gebruikt van Microsoft Office. De databank die ik maakte is bedoeld voor leerkrachten natuurwetenschappen, wetenschappelijk werk en fysica van de eerste en tweede graad.Naarmate ik meer bezig was met mijn scriptie, veranderden de doelstellingen geleidelijk. Ik maakte in het begin vooral zelf werkblaadjes. Werkblaadjes die onmiddellijk gebruikt kunnen worden in de les. Ook werkte ik proeven uit die op verschillende manieren konden gebruikt worden in de les. Een verschil in aanpak naar interesse, beginsituatie en studierichting van de leerlingen. Alles wat in de databank te vinden is, maakte ik dus zelf. 

Functies van de databank

De databank biedt heel wat mogelijkheden voor leerkrachten fysica en wetenschappen. De verschillende mogelijkheden worden hieronder uitvoerig beschreven. Zo is er de mogelijkheid om de databank zelf uit te breiden. Je kan een overzicht maken van alle proeven die je zelf gebruikt in je lessen. In dit overzicht is er ook plaats voor de locatie van de verschillende proeven. De inventarisfunctie is heel handig voor beginnende leerkrachten of stagiairs. Zij kunnen onmiddellijk per proef zien waar het materiaal zich bevindt. Hiervoor is er dus geen begeleiding meer nodig.Ook is er een mogelijkheid om samen (alle leerkrachten) proeven, werkblaadjes … uit te wisselen. Hoe deze kleinere versie van Klascement werkt, zal je hieronder ontdekken.

Waar is de databank te vinden?

De databank staat volledig online. Op de site http://www.vanhouwaert.be/scriptie zijn alle belangrijke documenten gebundeld. Je vindt er het dankwoord, de handleiding van de databank, het invulbestand, het gastenboek en de databank zelf. Laat dus gerust een berichtje na in het gastenboek.

Bibliografie

Bronnen ICT gedeelte© Van Duuren Media B.V. (2012). Van Duuren Media. Opgeroepen op april 3, 2012, van www.vanduurenmedia.nl: http://www.vanduurenmedia.nl/Informatica/Leer_jezelf_SNEL_/1/BBTI. (2011). ms-access. Opgeroepen op augustus 15, 2011, van www.ms-access.nl: http://www.ms-access.nl/Feiter, W. D. (2008). Microsoft Access 2007 (leer jezelf snel). Culemborg: Van Duuren Media.Bronnen fysica gedeelteBeeldbank (2008). De dampkring en het broeikaseffect. Geraadpleegd op 1 februari 2012, op http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080701_broeikaseffect02Atomicpi… (2007). Stacy Plays With Mercury. Geraadpleegd op 30 maart 2012, op http://www.youtube.com/watch?v=BOnDOtnd2no&feature=relatedCarpreau, M.-C., Depover, A. (2006). Fysica vandaag 3.2 Optica - materie - krachten. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.Carpreau, M.-C., Depover, A. (2007). Fysica vandaag 4.2 Krachten - fluïda - warmte. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.De Valck, L. Gantois, J.M. Jespers, M. Peeters, F. (2012). Impuls 1 2 uurs leerwerkboek. Mechelen: Uitgeverij PlantynInternational Polar Foundation. (2012). Klas Zero Emissie-Experimenten rond klimaatverandering. Brussel: International Polar FoundationWalravens, P., Peeters, W., & Lambert, T. (sd). Syllabus nascholing PONTon, natuurwetenschappen 1ste graad.Schepers, G. (sd). nieuwegein. Opgeroepen op april 15, 2012, van nieuwegein.nl: http://www.nieuwegein.nl/infotype/webpage/view.asp?objectID=782Vansteen…, D. (2010). Syllabus: dag van de fysica.Zoetepasweiden (2011). Jood een bijzondere stof. Geraadpleegd op 25 februari, op http://www.youtube.com/watch?v=1htuj5TmCJs

Universiteit of Hogeschool
Bachelor in het secundair onderwijs
Publicatiejaar
2012
Deel deze scriptie