Wat weten leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs over ADHD?

Sofie Behets
Persbericht

Wat weten leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs over ADHD?

Zie bijlage

Bibliografie

 

Akinbami, L.J., Liu, X., Pastor, P.N. en Reuben, C.A.M.A. (2011). Attention deficit

hyperactivity disorder among children aged 5-17 years in het United States, 1998-2009. NCHS Data Brief, No. 70.

 

American Psychiatric Association. (2002). Diagnostic and Statistical Manual of Mental

Disorders. Washington, DC: Author.

 

Arcos-Burgos, M., Bailey-Wilson, J.E., Berg, K., Castellanos, F.X., Jain, M., Muenke, M.,

Mu-ñoz, J.F., Lopera, F.,  Palacio, J. G., Palacio, L.D., Pineda, D., Restrepo, M.I. en Wallis, D., (2007). Attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid disruptive behavior disorders: Evidence of pleiotropy and new susceptibility loci. Biological psychiatry. 61, 1329-1339.

 

Baert, K. (2001). Een onderwijskundige aanpak bij kinderen met ADHD: een

tweesporenaanpak? Persoon en gemeenschap: tijdschrift voor opvoeding en onderwijs, nummer 4, 197 - 217.

 

Barbaresi, W.J. en Olsen, R.D. (1998). An ADHD educational intervention for elementary

schoolteachers a pilot study. J Dev Behav Pediatr,19,94-100.

 

Barkley, R.A. (2001). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners.

 

Barrett, A., Cooper, A. en McCann D. (2007). Food additives and hyperactive behavior in 3-

year-old and 8/9-year-old children in the community: a randomised, double-blinded, placebo-controlled trial. Lancet: 370(9598):1560-7.

 

Bennett, K.S., Hay, D.A.,  Levy, F. en McStephen, M. (2005). Gender differences in ADHD

subtypes comorbidity. Journal of the American academy of child and adoles-cent psychiatry. 44, 368-376.

 

 

Berger, A., en Postner, M.I. (2002). Pathologies of brain attentional networks.

Neuroscience and Biobehavioral Revieuws, 24, 3-5.

 

Biederman, J., Horta, B.L., Polanczyk, G., Rohde, L.A. en Silva de Lima, M. (2007). The

worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J. Psychiatry. 164, 942-948.

 

Biederman, J., Mick, E. en Spencer, T. J. (2007). Attention-deficit/hyperactivity disorder:

diagnosis, lifespan, comorbidities, and neurobiology. Journal of Pediatric Psychology, 32, 631-642.

 

Blumberg, S.J., Boulet, S., Boyle, C.A., Cohen, R.A., Schieve, L.A., Yeargin-Allsopp, M. 

(2011). Trends in the prevalence of developmental disabilities in U.S. children, 1997–2008. Pediatrics 127(6):1034–42.

 

Bohn, S. en Van Loghum., (1998). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met

            ADHD. Houtem / Diegem: Cure en care development.

 

Bollaert, R. (2002). Zit stil! op school – omgaan met ADHD in de klas: Een gids voor

ouders,leerkrachten en hulpverleners. Lannoo.

 

Bollaert, R. (2003-2004). Psycho-educatie voor jongeren met ADHD: hoeft dit op school?

ZOR, 3 , 14 -17.

 

Bollaert, R. (2004-2005). Hoe wordt huiswerk voor kinderen met ADHD haalbaar? ZOR, 6, 

20 -25.

 

Bollaert, R. en  Derudder, M. (2004). Tieners – zit stil! op school: omgaan met ADHD, gids

voor ouders,leerkrachten en hulpverleners. Lannoo.

 

Borms, G., Stes, S. en van den Heuvel, R. (2009). ADHD bij volwassenen. Lannoo.

 

 

 

Breslau, N., Brown, G.G., DelDotto, J.E., Kumar, S., Ezhuthachan, S., Andreski, P., et al.

(1996). Psychiatric sequelae of low birth weight at 6 years of age. J Abnorm Child Psychol, 24,385-400.

 

Brink, ten. E.(2003). ADHD: een overzicht van behandelprogramma’s. Kind en Adolescent

praktijk, 1, 28 - 33.

 

Brook, U., Watemberg, N. en Geva, D. (2000). Attitude and knowledge of attention deficit

Hyperactivity disorder and learning disability among high school teachers. Patient Educ Couns, 40, 247-52.

 

Buitelaar, J.K., Gaag, R.J. van. der., Swaab-Barneveld, H. en Kuiper, M. (1995). Prediction of

clinical response to methylphenidate in children with attention-deficit hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 34,1025-32.

 

Buitelaar, J.K. (2001). Discussies over aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD):

feiten, meningen en emoties. Nederlands Tijdschrift Geneeskunde, 145, 31.

 

Buitelaar, J.K. en Kooij, J.J.S. (2002). Aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD):

Achtergronden, diagnostiek en behandeling. Nederlands Tijdschrift Geneeskunde, 144, 36.

 

Buitelaar, J.K., Furer, J.W.,  Hodiamont, P.P.G.,  Kooij, J.J.S., van den Rijnders, E.J. 

(2005). Internal and external validity of Attention-deficit/hyperactivity disorder in a population-base sample of adults. Psychological Medicine: 35, 817-827.

 

Buitelaar, J. en Paternotte A. (2005). Het is ADHD, Alles over de kenmerken, diagnose,

behandeling en aanpak thuis en op school. Houten : Bohn Stafleu van Lochum.

 

Castellanos, F.X., Giedd, J.N., Marsh, W.L., Hamburger, S.D., Vaituzis, A.C., Dickstein, D.P.

et al. (1996). Quantitative brain magnetic resonance imaging in attention-deficit hyperactivity disorder. Arch Gen Psychiatry, 53, 607-16.

 

 

Chronis, A.M., Jones, H.A., & Raggi, V.L. (2006). Evidence-based psychosocial

treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder.

Clinical Psychological Revieuw. 24, 486-502.

 

Delfos, F. (1997). Kinderen en gedragsproblemen: Een bio-psychologisch model met

richtlijnen voor diagnostiek en behandeling. Lisse: Swets en Zeitlinger B.V.

 

De Grandpre, R. (1999). Ritalin nation; rapid-fire culture and the transformation of human

consciousness. New York: Norton.

 

Dosreis, S., Ellwood, L.C., Mitchell, J.W., Safer, J.D.,  Soeken, K.L. en Zito, J.M.(2003).

Parental perceptions and satisfaction with stimulant medication for Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. 24(3), 155-162.

 

Doyle, A.E., Faraone, S.V., Goralnick, J., Holmgren, M.A., Perlis, R.H., Smoller, J.W.

(2005). Molecular genetics of attention deficit hyperactivity disorder. Biol Psychiatry. 57: 1313-1323.

 

Emmelkamp, P.M.G., Prins, P.J.M., Oord, S. en Oosterlaan, J. (2008). Efficacy of

methylphenidate, psychosocial treatments and their combination in school-aged children with ADHD: A meta-analysis. Clinical Psychology Review.28(5), 783-800.

 

Furman, L. (2005). What is attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD)? Journal of child

neurology. 20, 994-1002.

 

Gunning, W.B. (2003). Aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen (ADHD). Kinder-en

jeugdpsychiatrie, psychopathologie: 139-150.

 

Haartman, J. (2000). Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Vlaams tijdschrift voor

Orthopedagogiek,1, 4 -9.

 

Hartman, T. (2002). ADHD: De complete gids voor kinderen en volwassenen. Berchem: EPO

vzw.

 

Hellemans, H. (2006). ADHD in de eerste lijn. Patient care: het tijdschrift voor permanente

medische vorming,10, 48 - 52.

 

Ji, T. H.C., Joyner, C.A., Neuman, R.J., Sitdhiraska, N., Reich, W., Sun, L.W. en Todd, R.D.

(2005). Estimation of prevalence of DSM-IV and latent class-defined ADHD subtypes in a population-based sample of child and adolescent twins. Twin research and human genetics. 8, 392-401.

 

Jerome, L., Gordon, M. en Hustler, P. (1994). A Comparison of American and Canadian

teachers’ knowledge and attitudes towards Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Can J Psychiatry, 39, 563-7.

 

Khamis, V. (2006). Family environment and parenting as predictors of attention-deficit and

hyperactivity among Palestinian children. Journal of Social Service Research, 32(4) 99-116.

 

Lahey, B.B., Applegate, B., McBurnett, K., Biederman, J., Greenhill, L., Hynd, G.W., et al.

(1994). DSM-IV field trials for attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescent. J. Child Psychol Psychiatry, 151: 1673-85.

 

Mash, E. J., en Wolfe, D. A. (2005). Abnormal Child Psychology (3 rd Ed. ). Belmont CA:

ThomsonWadsworth Publishing.

 

Mulligen, S. (2001). Classroom strategies used by teachers of students with attention deficit

hyperactivity disorder. Phys Occup Ther Pediat, 20, 25-44.

 

O'Donovan, M., Owen, M.J. en Thapar A. (2005). The genetics of attention deficit

hyperactivity disorder. HumMol Genet. 14 Spec No. 2:R275-82.

 

Oosterlaan, J., en Sergeant, J. A. (1997). Aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit

(AD/HD). Handboek klinische psychologie.

 

 

Oosterlaan, J. en Rommelse, N.J. (2009). Het ADHD bij kinderen formularium: een

praktische leidraad. Houten: Bohn Stafleu, van Loghum.

 

Philalithis, A. en Skounti, M. (2007). Variations in prevalence of attention deficit hyper-

activity disorder worldwide. European journal of pediatrics. 166, 117-123.

 

Pelham, W.E., Wheeler, T. en Chronis, A. (1998). Empirically supported psychosocial

treatments for attention deficit hyperactivity disorder. JCl in Child Psychol, 27,190-205.

 

Plakas, A. (2007). Interventies om schoolprestaties te verbeteren van leerlingen met ADHD.

LSKEA,3, 339 - 342.

 

Ploeg, J. van. Der. en Scholte, E. (2001). ADHD-kinderen in ontwikkeling: Diagnostiek en

effectieve pedagogische aanpak in de jeugdzorg. Utrecht: de Graaff.

 

Raggi, V. L. en Chronis, A.M. (2006). Interventions to address the academic impairment of

Children and adolescents with ADHD. Clinical Child and Family Psychology Review, 9, 85-111.

 

Reid, R., Hertzog, M. en Snyder, M. (1996). Educating every teacher, every year: the public

schools and parents of children with ADHD. Semin Speech Lang,17,73-90.

 

Stortelder., F. en Lantman., R. (2003). ADHD en puberteit: Praktijkervaringen met een cursus

voor ADHD-pubers en hun ouders. Kind en Adolescent praktijk, 2, 24 –32.

 

Swanson, J.M., McBumett, K., Wigal, T., Pfiffner, L.J., Lerner, M.A., Williams, L. et al.

(1993). Effect of stimulant medication on children with attention deficit disorder: a ‘review of reviews’. Except Child,60,154-62.

 

Tinteren, H. van. (2001). ADHD niet alleen maar druk. Baarn: Tirion.

 

 

 

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2007). Na tien jaar discussie politiek akkoord

over leerlingen met beperkingen. Vlaamse overheid. Opgehaald februari 2012, van http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/archief/2007/2007p/0330-leerzorg.htm

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2008b). Onderwijs in Vlaanderen. Het

Vlaamse onderwijslandschap in een notendop 2008. Vlaamse overheid. Opgehaald februari 2012, van http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/117.pdf

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2012). Decreet leerzorg. Vlaamse overheid;

             Opgehaald maart 2012, van http://www.ond.vlaanderen.be/

 

Whitaker, A.H., Rossem, R. Van., Feldman, J.F., Schonfeld, I.S., Pinto-Martin, J.A., Tore, C.,

et al. (1997). Psychiatric outcomes in low-birth-weight children at age 6 years: relation to neonatal cranial ultrasound abnormalities.Arch Gen Psychiatry, 54,847-56.

 

Woodward, L., Taylor, E. en Dowdney, L. (1998). The parenting and family functioning of

children with hyperactivity. J Child Psychol Psychiatry, 39,161-9.ST

 

Akinbami, L.J., Liu, X., Pastor, P.N. en Reuben, C.A.M.A. (2011). Attention deficit

hyperactivity disorder among children aged 5-17 years in het United States, 1998-2009. NCHS Data Brief, No. 70.

 

American Psychiatric Association. (2002). Diagnostic and Statistical Manual of Mental

Disorders. Washington, DC: Author.

 

Arcos-Burgos, M., Bailey-Wilson, J.E., Berg, K., Castellanos, F.X., Jain, M., Muenke, M.,

Mu-ñoz, J.F., Lopera, F.,  Palacio, J. G., Palacio, L.D., Pineda, D., Restrepo, M.I. en Wallis, D., (2007). Attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid disruptive behavior disorders: Evidence of pleiotropy and new susceptibility loci. Biological psychiatry. 61, 1329-1339.

 

Baert, K. (2001). Een onderwijskundige aanpak bij kinderen met ADHD: een

tweesporenaanpak? Persoon en gemeenschap: tijdschrift voor opvoeding en onderwijs, nummer 4, 197 - 217.

 

Barbaresi, W.J. en Olsen, R.D. (1998). An ADHD educational intervention for elementary

schoolteachers a pilot study. J Dev Behav Pediatr,19,94-100.

 

Barkley, R.A. (2001). Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners.

 

Barrett, A., Cooper, A. en McCann D. (2007). Food additives and hyperactive behavior in 3-

year-old and 8/9-year-old children in the community: a randomised, double-blinded, placebo-controlled trial. Lancet: 370(9598):1560-7.

 

Bennett, K.S., Hay, D.A.,  Levy, F. en McStephen, M. (2005). Gender differences in ADHD

subtypes comorbidity. Journal of the American academy of child and adoles-cent psychiatry. 44, 368-376.

 

 

Berger, A., en Postner, M.I. (2002). Pathologies of brain attentional networks.

Neuroscience and Biobehavioral Revieuws, 24, 3-5.

 

Biederman, J., Horta, B.L., Polanczyk, G., Rohde, L.A. en Silva de Lima, M. (2007). The

worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Am J. Psychiatry. 164, 942-948.

 

Biederman, J., Mick, E. en Spencer, T. J. (2007). Attention-deficit/hyperactivity disorder:

diagnosis, lifespan, comorbidities, and neurobiology. Journal of Pediatric Psychology, 32, 631-642.

 

Blumberg, S.J., Boulet, S., Boyle, C.A., Cohen, R.A., Schieve, L.A., Yeargin-Allsopp, M. 

(2011). Trends in the prevalence of developmental disabilities in U.S. children, 1997–2008. Pediatrics 127(6):1034–42.

 

Bohn, S. en Van Loghum., (1998). Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met

            ADHD. Houtem / Diegem: Cure en care development.

 

Bollaert, R. (2002). Zit stil! op school – omgaan met ADHD in de klas: Een gids voor

ouders,leerkrachten en hulpverleners. Lannoo.

 

Bollaert, R. (2003-2004). Psycho-educatie voor jongeren met ADHD: hoeft dit op school?

ZOR, 3 , 14 -17.

 

Bollaert, R. (2004-2005). Hoe wordt huiswerk voor kinderen met ADHD haalbaar? ZOR, 6, 

20 -25.

 

Bollaert, R. en  Derudder, M. (2004). Tieners – zit stil! op school: omgaan met ADHD, gids

voor ouders,leerkrachten en hulpverleners. Lannoo.

 

Borms, G., Stes, S. en van den Heuvel, R. (2009). ADHD bij volwassenen. Lannoo.

 

 

 

Breslau, N., Brown, G.G., DelDotto, J.E., Kumar, S., Ezhuthachan, S., Andreski, P., et al.

(1996). Psychiatric sequelae of low birth weight at 6 years of age. J Abnorm Child Psychol, 24,385-400.

 

Brink, ten. E.(2003). ADHD: een overzicht van behandelprogramma’s. Kind en Adolescent

praktijk, 1, 28 - 33.

 

Brook, U., Watemberg, N. en Geva, D. (2000). Attitude and knowledge of attention deficit

Hyperactivity disorder and learning disability among high school teachers. Patient Educ Couns, 40, 247-52.

 

Buitelaar, J.K., Gaag, R.J. van. der., Swaab-Barneveld, H. en Kuiper, M. (1995). Prediction of

clinical response to methylphenidate in children with attention-deficit hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 34,1025-32.

 

Buitelaar, J.K. (2001). Discussies over aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD):

feiten, meningen en emoties. Nederlands Tijdschrift Geneeskunde, 145, 31.

 

Buitelaar, J.K. en Kooij, J.J.S. (2002). Aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD):

Achtergronden, diagnostiek en behandeling. Nederlands Tijdschrift Geneeskunde, 144, 36.

 

Buitelaar, J.K., Furer, J.W.,  Hodiamont, P.P.G.,  Kooij, J.J.S., van den Rijnders, E.J. 

(2005). Internal and external validity of Attention-deficit/hyperactivity disorder in a population-base sample of adults. Psychological Medicine: 35, 817-827.

 

Buitelaar, J. en Paternotte A. (2005). Het is ADHD, Alles over de kenmerken, diagnose,

behandeling en aanpak thuis en op school. Houten : Bohn Stafleu van Lochum.

 

Castellanos, F.X., Giedd, J.N., Marsh, W.L., Hamburger, S.D., Vaituzis, A.C., Dickstein, D.P.

et al. (1996). Quantitative brain magnetic resonance imaging in attention-deficit hyperactivity disorder. Arch Gen Psychiatry, 53, 607-16.

 

 

Chronis, A.M., Jones, H.A., & Raggi, V.L. (2006). Evidence-based psychosocial

treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder.

Clinical Psychological Revieuw. 24, 486-502.

 

Delfos, F. (1997). Kinderen en gedragsproblemen: Een bio-psychologisch model met

richtlijnen voor diagnostiek en behandeling. Lisse: Swets en Zeitlinger B.V.

 

De Grandpre, R. (1999). Ritalin nation; rapid-fire culture and the transformation of human

consciousness. New York: Norton.

 

Dosreis, S., Ellwood, L.C., Mitchell, J.W., Safer, J.D.,  Soeken, K.L. en Zito, J.M.(2003).

Parental perceptions and satisfaction with stimulant medication for Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. 24(3), 155-162.

 

Doyle, A.E., Faraone, S.V., Goralnick, J., Holmgren, M.A., Perlis, R.H., Smoller, J.W.

(2005). Molecular genetics of attention deficit hyperactivity disorder. Biol Psychiatry. 57: 1313-1323.

 

Emmelkamp, P.M.G., Prins, P.J.M., Oord, S. en Oosterlaan, J. (2008). Efficacy of

methylphenidate, psychosocial treatments and their combination in school-aged children with ADHD: A meta-analysis. Clinical Psychology Review.28(5), 783-800.

 

Furman, L. (2005). What is attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD)? Journal of child

neurology. 20, 994-1002.

 

Gunning, W.B. (2003). Aandachtstekort-/hyperactiviteitsstoornissen (ADHD). Kinder-en

jeugdpsychiatrie, psychopathologie: 139-150.

 

Haartman, J. (2000). Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Vlaams tijdschrift voor

Orthopedagogiek,1, 4 -9.

 

Hartman, T. (2002). ADHD: De complete gids voor kinderen en volwassenen. Berchem: EPO

vzw.

 

Hellemans, H. (2006). ADHD in de eerste lijn. Patient care: het tijdschrift voor permanente

medische vorming,10, 48 - 52.

 

Ji, T. H.C., Joyner, C.A., Neuman, R.J., Sitdhiraska, N., Reich, W., Sun, L.W. en Todd, R.D.

(2005). Estimation of prevalence of DSM-IV and latent class-defined ADHD subtypes in a population-based sample of child and adolescent twins. Twin research and human genetics. 8, 392-401.

 

Jerome, L., Gordon, M. en Hustler, P. (1994). A Comparison of American and Canadian

teachers’ knowledge and attitudes towards Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Can J Psychiatry, 39, 563-7.

 

Khamis, V. (2006). Family environment and parenting as predictors of attention-deficit and

hyperactivity among Palestinian children. Journal of Social Service Research, 32(4) 99-116.

 

Lahey, B.B., Applegate, B., McBurnett, K., Biederman, J., Greenhill, L., Hynd, G.W., et al.

(1994). DSM-IV field trials for attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescent. J. Child Psychol Psychiatry, 151: 1673-85.

 

Mash, E. J., en Wolfe, D. A. (2005). Abnormal Child Psychology (3 rd Ed. ). Belmont CA:

ThomsonWadsworth Publishing.

 

Mulligen, S. (2001). Classroom strategies used by teachers of students with attention deficit

hyperactivity disorder. Phys Occup Ther Pediat, 20, 25-44.

 

O'Donovan, M., Owen, M.J. en Thapar A. (2005). The genetics of attention deficit

hyperactivity disorder. HumMol Genet. 14 Spec No. 2:R275-82.

 

Oosterlaan, J., en Sergeant, J. A. (1997). Aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit

(AD/HD). Handboek klinische psychologie.

 

 

Oosterlaan, J. en Rommelse, N.J. (2009). Het ADHD bij kinderen formularium: een

praktische leidraad. Houten: Bohn Stafleu, van Loghum.

 

Philalithis, A. en Skounti, M. (2007). Variations in prevalence of attention deficit hyper-

activity disorder worldwide. European journal of pediatrics. 166, 117-123.

 

Pelham, W.E., Wheeler, T. en Chronis, A. (1998). Empirically supported psychosocial

treatments for attention deficit hyperactivity disorder. JCl in Child Psychol, 27,190-205.

 

Plakas, A. (2007). Interventies om schoolprestaties te verbeteren van leerlingen met ADHD.

LSKEA,3, 339 - 342.

 

Ploeg, J. van. Der. en Scholte, E. (2001). ADHD-kinderen in ontwikkeling: Diagnostiek en

effectieve pedagogische aanpak in de jeugdzorg. Utrecht: de Graaff.

 

Raggi, V. L. en Chronis, A.M. (2006). Interventions to address the academic impairment of

Children and adolescents with ADHD. Clinical Child and Family Psychology Review, 9, 85-111.

 

Reid, R., Hertzog, M. en Snyder, M. (1996). Educating every teacher, every year: the public

schools and parents of children with ADHD. Semin Speech Lang,17,73-90.

 

Stortelder., F. en Lantman., R. (2003). ADHD en puberteit: Praktijkervaringen met een cursus

voor ADHD-pubers en hun ouders. Kind en Adolescent praktijk, 2, 24 –32.

 

Swanson, J.M., McBumett, K., Wigal, T., Pfiffner, L.J., Lerner, M.A., Williams, L. et al.

(1993). Effect of stimulant medication on children with attention deficit disorder: a ‘review of reviews’. Except Child,60,154-62.

 

Tinteren, H. van. (2001). ADHD niet alleen maar druk. Baarn: Tirion.

 

 

 

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2007). Na tien jaar discussie politiek akkoord

over leerlingen met beperkingen. Vlaamse overheid. Opgehaald februari 2012, van http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/archief/2007/2007p/0330-leerzorg.htm

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2008b). Onderwijs in Vlaanderen. Het

Vlaamse onderwijslandschap in een notendop 2008. Vlaamse overheid. Opgehaald februari 2012, van http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/117.pdf

 

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2012). Decreet leerzorg. Vlaamse overheid;

             Opgehaald maart 2012, van http://www.ond.vlaanderen.be/

 

Whitaker, A.H., Rossem, R. Van., Feldman, J.F., Schonfeld, I.S., Pinto-Martin, J.A., Tore, C.,

et al. (1997). Psychiatric outcomes in low-birth-weight children at age 6 years: relation to neonatal cranial ultrasound abnormalities.Arch Gen Psychiatry, 54,847-56.

 

Woodward, L., Taylor, E. en Dowdney, L. (1998). The parenting and family functioning of

children with hyperactivity. J Child Psychol Psychiatry, 39,161-9.

Universiteit of Hogeschool
Master in de pedagogische wetenschappen
Publicatiejaar
2012
Share this on: