Kids@web. Het aanleren van internetvaardigheden en Skype bij kinderen met een auditieve beperking.

Elfje
Tas

 

Het internet heeft veel mogelijkheden. Je kan er terecht om informatie op te doen en om te communiceren(bijvoorbeeld via e-mail, Skype en sociale netwerksites). Internet kan ook een vorm van ontspanning zijn. Spijtiggenoeg houdt internetgebruik ook enkele gevaren in. Deze gevaren kunnen opgedeeld worden in driecategorieën: juridische gevaren, gevaren voor de veiligheid en sociaal-emotionele gevaren. Je kan opverschillende manieren omgaan met deze gevaren. Één van de belangrijkste tips voor ouders is dat menbetrokken is bij wat het kind op het internet doet. Tijdens de eerste sessie die ik deed, kreeg ik een beeld vanwat de kinderen kunnen en doen op internet. In de tweede sessie werd de nadruk gelegd op de gevaren diebestaan op internet, hierbij werd gewerkt aan de hand van een spel en filmpjes. Gedurende de derde sessieexperimenteerden de kinderen met Skype. We brachten ook een bezoekje aan de website die ik ontwikkelde.Voor het ontwikkelen van deze website, hield ik rekening met de criteria voor goede kinderwebsites.

Bibliografie

 

Boeken

Baert, V., (2006). Levenslooppsychologie. Mechelen, Wolters Kluwer.

Beck, G., de Jong, E., (1996). Opgroeien in een horende wereld. Twello, Van Tricht.

De Clerck, G., Pinxten, R., (2012). Gebarentaal zegt alles. Leuven / Den Haag, Acco.

De Craene, B., Valcke, M., (2007). Kinderen en internet. EHBO-kit bij 'hyperactief' internetgebruik van kinderen en jongeren. Leidraad voor ouders, leerkrachten en andere opvoeders.. Tielt, Uitgeverij Lannoo.

De Haan, J., Pijpers, R., (2010). Contact! Kinderen en nieuwe media. GA Houten, Bohn Stafleu van Loghum.

Delfos, M.-F., (2008). Virtuele ontwikkeling van de jeugd. Amsterdam, Uitgeverij SWP.

Dimmer, G., (2010). ICT voor de klas. Groningen – Houten, Noordhoff uitgevers.

Ghesquière, P., Maes, B., (1998). Kinderen met problemen. 2e editie. Leuven / Apeldoorn, Garant.

Isarin, J., (2006). Hoor hen!. Zwolle, Van Tricht uitgeverij.

Marschark, M., Spencer, P., (2003). Deaf Studies, Language, and Education. Oxford, Oxford University Press.

Pardoen, J., Pijpers, R., (2006.) Mijn leerling online (Hoe begeleid je leerlingen op internet?). Amsterdam, Uitgeverij SWP.

Van Herreweghe, M., Vermeerbergen, M., (2004). 30 vragen over gebarentaal in Vlaanderen en 29 antwoorden. 3e editie. Gent, Fevlado-Diversus en Academia Press.

Internetbronnen

American Speech-Language-Hearing Association, (2011), Type, Degree, and Configuration of Hearing Loss. [Online]. Rockville: ASLHA, http://www.asha.org/uploadedFiles/AIS-Hearing-Loss-Types-Degree-Configu… (geraadpleegd op 9 mei 2013).

Belgian Federal Government, (2013), In de kijker 2013 - Statistieken & Analyses - Home. [Online]. Brussel: FOD Economie, http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/organisatie/adsei/-informatie/st… (geraadpleegd op 5 mei 2013).

Centrum voor Informatieve Spelen vzw, (s.d.), Syllabi. [Online]. Leuven: CIS vzw, http://www.spelinfo.be/index.php?l=ned&pagina=104 (geraadpleegd op 29 april 2013).

De Geus, E., (2012), Hoortoestellen. [Online]. http://www.audiciensinfo.nl/Lesmateriaal/EdDeGeus/EdDeGeus.htm (geraadpleegd op 9 mei 2013).

De Gouden Apenstaart, (2013), De Gouden Apenstaart. [Online]. Stichting Mijn Kind Online – Mediawijzer.net, http://www.goudenapenstaart.nl/gouden-apenstaart (geraadpleegd op 29 april 2013).

De Gouden Apenstaartjaren, (2013), Criteria goede websites. [Online]. Stichting Mijn Kind Online – Mediawijzer.net, http://www.goudenapenstaart.nl/criteria-goede-sites/criteria-websites (geraadpleegd op 29 april 2013).

De Rijdt, C., (2008), Werken met visualisaties. [Online]. www.werkenmetvisualisaties.be (geraadpleegd op 14 mei 2013).

European Commission's Safer Internet Programme, (2011), Safer Internet Programme. [Online]. Europese commissie, http://ec.europa.eu/information_society/activities/sip/events/competiti… (geraadpleegd op 29 april 2013).

Fevlado Diversus, (2013), Vlaamse Gebarentaal. [Online].
Gent: Fevlado, http://www.vlaamsegebarentaal.be/vlaamsegebarentaal.php
(geraadpleegd op 9 mei 2013).

Groeimee, (2011), Papa, mag ik online?. [Online].
Brussel,  http://www.groeimee.be/veilig-internetten/meer-weten
(geraadpleegd op 4 mei 2013).

KOC - Vlibank, (2013), KOC - Vlibank op internet: Charter. [Online].
Brussel: KOC Vlibank, http://www.vlibank.be/chartervlibank.html#slot (geraadpleegd op 9 mei 2013).

KPN, (2012), Over Mybee. [Online].  
Mijn Kind Online – Ouders Online, http://www.mybee.nl/over-mybee (geraadpleegd op 11 mei 2013).

Klasse voor Ouders (2010), Zoeken op Google. [Online]. Klasse voor Ouders, http://www.klasse.be/ouders/13943/zoeken-op-google/ (geraadpleegd op 18 mei 2013).

Nationale Vereniging tot Steun aan Gehandicapte personen vzw, (2013), Doofheid. [Online].  Brussel: Nationale Vereniging tot Steun aan Gehandicapte personen vzw,
http://www.anah-nvsg.org/nl/projects/itp/deafness (geraadpleegd op 10 mei 2013).

Nederlandse Vereniging voor Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied, s.d., KNO - Cochleair implantaat. [Online]. Utrecht: Nederlandse Vereniging voor Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied vzw, http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/ci (geraadpleegd op 14 mei 2013).

Phonak - life is on, (2012), Gehoorverlies begrijpen - Typen gehoorverlies. [Online]. Vianen: Phonak B.V., http://www.phonak.com/nl/b2c/nl/hearing/understanding_hearingloss/types… (geraadpleegd op 9 mei 2013).

Stichting Mijn Kind Online en Digivaardig & Digibewust, (2010), Speciaal Onderwijs. [Online].  Amsterdam: Stichting Mijn Kind Online, www.mijnkindonline.nl/speciaalonderwijs/
(geraadpleegd op 5 mei 2013).

UGent, (2004), Woordenboek Vlaamse Gebarentaal - Informatie. [Online]. Gent: UGent,
http://gebaren.ugent.be/informatie.php (geraadpleegd op 9 mei 2013).

Niet-commerciële informatie

Biltris, A., Demedts, L., Perquy, K., Vandekerkhove, J. (2010). Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek – Ontwikkelingspsychologie. Cursus. Gent, Departement Sociaal-Agogisch Werk – Hogeschool Gent.

D’Hauwe B., Boone, P. (2011). Werken in en met groepen 2 – Partim crea, domeinen ‘drama’ en ‘muziek en beweging’. Cursus. Gent, Departement Sociaal-Agogisch Werk - Hogeschool Gent.

De Nil, G. (2013). Kinderen en jongeren met gedrags-, emotionele en of psychosociale problemen . Cursus. Gent, Faculteit Mens en Welzijn, Hogeschool Gent.

Portaal belgium.be, (2012). Steeds meer Belgen hebben toegang tot internet. Rapport. Brussel, FOD Economie.

Scheerman, N., Vermulst, R., (2013). Jongeren over online rechten en verantwoordelijkheden. Onderzoeksrapport. Digibewust.

Vlaamse Overheid, (2009). ICT zonder beperkingen. Brochure. Brussel, Departement Onderwijs en Vorming, Strategische Beleidsondersteuning.

Tijdschriftartikels

Arora, P., (2011). “Online social sites as virtual parks: an investigation into leisure online and offline”, The Information Society, Volume 27, pp. 113-120.

Clarck, J., (1981). “Uses and abuses of hearing loss classification”. Asha, Uitgave 23, pp. 493-500.

Coninx, F., (1995). “Onderwijsexperiment slechthorenden- en dovenonderwijs”. VHZ - Van Horen Zeggen, december, 35(4), pp. 24 - 27.

Mantokoudis, G. et al., (2013). “Internet video telephony allow speech reading by Deaf inidviduals and improves speech perception by Cochlear Implants users”. Plos one, januari, Uitgave 8, pp. 1 - 10.

Bronnen gebruikt voor sessie 1:

Ins@fe, s@ferinternet.be, (2011). Veilig internet Gezinspakket. Familie-fun-boekje. Internetten, een feest!! Brochure, www.veiligonline.be/startpagina (geraadpleegd op 11 maart 2013).

Childfocus, (2013). “Click safe” Op een leuke manier leren hoe het internet veilig te houden. Brochure, http://www.clicksafe.be/splash/nl_BE (geraadpleegd op 11 maart 2013).

Digibewust, (s.d.). “Diploma Veilig Internet”, Thema’s – Diploma Veilig internet – Voor leerkrachten. Brochure, http://diplomaveiliginternet.kennisnet.nl/leerkrachten/the-game (geraadpleegd op 10 maart 2013).

Sanoma Uitgevers, (s.d.). “Wifiwijs in Duckstad”, Wifiwijs. Brochure. http://www.wifiwijs.nl/index.php?option=com_flippingbook&view=book&id=6… (geraadpleegd op 10 maart 2013).

Bronnen gebruikt voor sessie 2:

Clicksafe, (2012). Zie je iets raars op internet? Filmfragment. Brussel: Childfocus, http://www.clicksafe.be/splash/nl_BE.

Disney XD, (2013). Phineas and Ferb, veilig internetten. Filmfragment. http://disneyxd.disney.nl/veiliginternetten/.

Ketnet, (2013). Vet op het Net met Ketnet. Filmfragmenten. Brussel: Ketnet, http://ketnet.be/vet-op-het-net.

Dove, (2006). Dove Evolution. Filmfragment. http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U.

Download scriptie (1.36 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2013
Thema('s)