Praat Oost-Vlaanderen luid genoeg?

Céline Delodder
Persbericht

Praat Oost-Vlaanderen luid genoeg?

Onbekend is onbemind

Weet jij wat een provincie doet? Neen? Je bent alvast niet de enige. Ik kon er aanvankelijk ook geen duidelijk antwoord op geven. Nochtans besloot ik juist daar, op de communicatiedienst van de Provincie Oost-Vlaanderen, mijn stage te lopen.

Hoe komt het dat zo weinig mensen weten wat een provincie is en doet? Uit universitair onderzoek blijkt nochtans dat het imago van de Provincie Oost-Vlaanderen positief is. En dat ondanks het feit dat hun takenpakket vrijwel niet gekend is. Ik besloot daarom de oorzaak van die onbekendheid niet bij de burger, maar bij de bron te zoeken: de Provincie Oost-Vlaanderen zelf. Door hun beleid omtrent communicatie grondig te bestuderen kon ik diverse problemen blootleggen. Problemen die vaak op een gemakkelijke en directe wijze kunnen worden aangepakt. Het gaat namelijk vooral over een nood aan vernieuwing, verandering en durf.

In mijn eindwerk formuleer ik voor de verschillende problemen adviezen, die even gemakkelijk en direct kunnen worden toegepast. Cruciaal is ook dat voor elk advies rekening gehouden wordt met het beschikbare budget van de provincie. Op die manier geven we de potentiële uitvoering van de adviezen alle kans.

Kunnen de adviezen van een student een meerwaarde betekenen voor een overheidsinstelling zoals de provincie? Ja, ik ben overtuigd van wel. In relatie tot de provincie zou ik mezelf omschrijven als ‘interne buitenstaander’. Enerzijds dus iemand die zich tijdens de drie maanden stage voldoende heeft ingewerkt om de interne (en externe) werking te kennen. Maar anderzijds toch een buitenstaander, waardoor de organisatie met andere ogen kan bekeken worden.

Vertrekkend vanuit die visie kwam ik tot het besluit dat meer durf voor de provincie geen kwaad kan. Nu blijft ze al te vaak steken in de eerder traditionele communicatie(middelen), zoals affiches en advertenties in printmedia. Oost-Vlaanderen is bovendien een provincie met erg veel potentieel, maar dat wordt momenteel onvoldoende benut. Denk maar aan de vele mogelijkheden omtrent hun huidig gebruik van sociale media en zin voor vernieuwing.  Met een duwtje in de rug zou de Provincie Oost-Vlaanderen grote stappen in een andere richting kunnen nemen, een richting waarbij de burger beter geïnformeerd is over het takenpakket van de provincie.

In het eindwerk zelf begin ik met een korte voorstelling van wat provincies zijn en hoe Oost-Vlaanderen in elkaar zit. Meer specifiek bespreek ik het communicatiebeleid van Oost-Vlaanderen. Hoe zit hun communicatiedienst in elkaar en welke taken heeft zij? Hoe verloopt de algemene communicatie en welke zijn de gebruikte communicatiemiddelen? Is het budget dekkend voor wat de dienst naar buiten moet brengen?

Het tweede hoofdstuk schetst wat er mis gaat in het huidige communicatiebeleid. Ik geef aan waar er storingen zijn en welke problemen dienen aangepakt te worden. Maar ik maak meteen ook duidelijk dat deze niet onoverkomelijk zijn. Zoals eerder gezegd gaat het over zaken die we relatief eenvoudig kunnen aanpakken.

In het daaropvolgende hoofdstuk verdiep ik mij in de literatuur om een duidelijk beeld te krijgen wat goede communicatie precies inhoudt. Hoe communiceer je vanuit een overheid? Wat trekt mensen aan en wat is een duidelijke boodschap? Ik stel mij verschillende vragen, waarbij de antwoorden als het ware dienen als kapstok voor het laatste hoofdstuk: de adviezen.

Wat die adviezen betreft koos ik vooral voor een meer digitale en gedurfde communicatie, iets wat nu vrijwel ontbreekt. Het is zeker niet zo dat het hele communicatiebeleid omslagen dient te worden. Wel probeer ik te optimaliseren waar het kan door toevoegingen en kleine aanpassingen. Klein, maar soms met een groot effect. Zo kan het beleid de adviezen op hun eigen tempo implementeren.Zoals gezegd houd ik rekening met het beschikbare budget. Het communicatiebudget is namelijk beperkt, waardoor grootschalige communicatieprojecten moeilijk liggen. Doordat ik me vooral focus op een nieuwe manier van denken en handelen, zonder grootschalige en dure campagnes uit te werken, wegen de voorstellen geformuleerd in het eindwerk financieel niet zwaar door, wat de uitvoerbaarheid van de adviezen vergroot. Bovendien zijn de adviezen direct toepasbaar: de Provincie Oost-Vlaanderen kan er bij wijze van spreken morgen al mee beginnen.

Neen, ik probeer de Provincie Oost-Vlaanderen geen nieuw imago aan te schaffen door middel van enkele blitse campagnes. Maar een duidelijker beeld van wat de provincie precies doet kan uiteindelijk alleen maar bijdragen aan een sterk en positief imago. De taken van een provincie zijn door de Vlaamse overheid vastgelegd. De provincie kan deze inhoudelijk dus niet wijzigen, maar de manier waarop ze erover communiceren kunnen ze wél aanpakken. En dat is precies wat de adviezen in mijn eindwerk beogen.

“If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude” - Maya Angelou

Onbekend is onbemind

Weet jij wat een provincie doet? Neen? Je bent alvast niet de enige. Ik kon er aanvankelijk ook geen duidelijk antwoord op geven. Nochtans besloot ik juist daar, op de communicatiedienst van de Provincie Oost-Vlaanderen, mijn stage te lopen.

Hoe komt het dat zo weinig mensen weten wat een provincie is en doet? Uit universitair onderzoek blijkt nochtans dat het imago van de Provincie Oost-Vlaanderen positief is. En dat ondanks het feit dat hun takenpakket vrijwel niet gekend is. Ik besloot daarom de oorzaak van die onbekendheid niet bij de burger, maar bij de bron te zoeken: de Provincie Oost-Vlaanderen zelf. Door hun beleid omtrent communicatie grondig te bestuderen kon ik diverse problemen blootleggen. Problemen die vaak op een gemakkelijke en directe wijze kunnen worden aangepakt. Het gaat namelijk vooral over een nood aan vernieuwing, verandering en durf.

In mijn eindwerk formuleer ik voor de verschillende problemen adviezen, die even gemakkelijk en direct kunnen worden toegepast. Cruciaal is ook dat voor elk advies rekening gehouden wordt met het beschikbare budget van de provincie. Op die manier geven we de potentiële uitvoering van de adviezen alle kans.

Kunnen de adviezen van een student een meerwaarde betekenen voor een overheidsinstelling zoals de provincie? Ja, ik ben overtuigd van wel. In relatie tot de provincie zou ik mezelf omschrijven als ‘interne buitenstaander’. Enerzijds dus iemand die zich tijdens de drie maanden stage voldoende heeft ingewerkt om de interne (en externe) werking te kennen. Maar anderzijds toch een buitenstaander, waardoor de organisatie met andere ogen kan bekeken worden.

Vertrekkend vanuit die visie kwam ik tot het besluit dat meer durf voor de provincie geen kwaad kan. Nu blijft ze al te vaak steken in de eerder traditionele communicatie(middelen), zoals affiches en advertenties in printmedia. Oost-Vlaanderen is bovendien een provincie met erg veel potentieel, maar dat wordt momenteel onvoldoende benut. Denk maar aan de vele mogelijkheden omtrent hun huidig gebruik van sociale media en zin voor vernieuwing.  Met een duwtje in de rug zou de Provincie Oost-Vlaanderen grote stappen in een andere richting kunnen nemen, een richting waarbij de burger beter geïnformeerd is over het takenpakket van de provincie.

In het eindwerk zelf begin ik met een korte voorstelling van wat provincies zijn en hoe Oost-Vlaanderen in elkaar zit. Meer specifiek bespreek ik het communicatiebeleid van Oost-Vlaanderen. Hoe zit hun communicatiedienst in elkaar en welke taken heeft zij? Hoe verloopt de algemene communicatie en welke zijn de gebruikte communicatiemiddelen? Is het budget dekkend voor wat de dienst naar buiten moet brengen?

Het tweede hoofdstuk schetst wat er mis gaat in het huidige communicatiebeleid. Ik geef aan waar er storingen zijn en welke problemen dienen aangepakt te worden. Maar ik maak meteen ook duidelijk dat deze niet onoverkomelijk zijn. Zoals eerder gezegd gaat het over zaken die we relatief eenvoudig kunnen aanpakken.

In het daaropvolgende hoofdstuk verdiep ik mij in de literatuur om een duidelijk beeld te krijgen wat goede communicatie precies inhoudt. Hoe communiceer je vanuit een overheid? Wat trekt mensen aan en wat is een duidelijke boodschap? Ik stel mij verschillende vragen, waarbij de antwoorden als het ware dienen als kapstok voor het laatste hoofdstuk: de adviezen.

Wat die adviezen betreft koos ik vooral voor een meer digitale en gedurfde communicatie, iets wat nu vrijwel ontbreekt. Het is zeker niet zo dat het hele communicatiebeleid omslagen dient te worden. Wel probeer ik te optimaliseren waar het kan door toevoegingen en kleine aanpassingen. Klein, maar soms met een groot effect. Zo kan het beleid de adviezen op hun eigen tempo implementeren.Zoals gezegd houd ik rekening met het beschikbare budget. Het communicatiebudget is namelijk beperkt, waardoor grootschalige communicatieprojecten moeilijk liggen. Doordat ik me vooral focus op een nieuwe manier van denken en handelen, zonder grootschalige en dure campagnes uit te werken, wegen de voorstellen geformuleerd in het eindwerk financieel niet zwaar door, wat de uitvoerbaarheid van de adviezen vergroot. Bovendien zijn de adviezen direct toepasbaar: de Provincie Oost-Vlaanderen kan er bij wijze van spreken morgen al mee beginnen.

Neen, ik probeer de Provincie Oost-Vlaanderen geen nieuw imago aan te schaffen door middel van enkele blitse campagnes. Maar een duidelijker beeld van wat de provincie precies doet kan uiteindelijk alleen maar bijdragen aan een sterk en positief imago. De taken van een provincie zijn door de Vlaamse overheid vastgelegd. De provincie kan deze inhoudelijk dus niet wijzigen, maar de manier waarop ze erover communiceren kunnen ze wél aanpakken. En dat is precies wat de adviezen in mijn eindwerk beogen.

“If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude” - Maya Angelou

Bibliografie

Aalbrecht, H., Tiggeler, E., & Wagenaar, P. (2012). Check je sociale media. sdu. Caudron, J. (2010). Haal meer uit sociale media. Luster. Caudron, J. (2011). Media morgen, de media op hun kop. Lannoo Campus, Business Contact. Doorn, A. v., Janssen, G., & van Osch, D. (2012). Bedrijfscommunicatie voor de manager. Concept uitgeefgroep. Hekkens, L., Sanders, F., & Pol, B. (2012). Communicatiekragt. Boom Lemma. Huijskens, C. (2010). Code sociale media. Bertram + De Leeuw. Janssens, J. (2013). Praten doe je met mensen, niet met merken. Ad Rem , 27 (2013/2), 13. Peeters, T. (2013, mei 7). Alle begin is moeilijk. De Morgen , p. 3. Provincie Oost-Vlaanderen. (2013, april 18). Abonnement data. Provincie Oost-Vlaanderen. (2013). Budget 2013 dep I0. Provincie Oost-Vlaanderen. Provincie Oost-Vlaanderen. (sd). Deputatie. Opgeroepen op april 10, 2013, van http://www.oost- vlaanderen.be/public/over_provincie/beleid_bestuur/deputatie/index.cfm#.UZtvl6LwlxB Provincie Oost-Vlaanderen. (sd). Feiten en cijfers. Opgeroepen op maart 22, 2013, van http://www.oost-vlaanderen.be/public/over_provincie/feiten_cijfers/inde… Provincie Oost-Vlaanderen. (2012). Het Nieuwe Werken. Opgeroepen op maart 25, 2013, van Intranet Provincie Oost-Vlaanderen. Provincie Oost-Vlaanderen. (2013, januari 25). Overzicht 2013. Provincie Oost-Vlaanderen. (sd). Provincieraad. Opgeroepen op maart 22, 2013, van http://www.oost- vlaanderen.be/public/over_provincie/beleid_bestuur/provincieraad/index.cfm#.UZdL9LXIY5A33 Provincie Oost-Vlaanderen. (sd). Taken. Opgeroepen op maart 21, 2013, van http://www.oost- vlaanderen.be/public/over_provincie/beleid_bestuur/taken/index.cfm#.UZdJU7XIY5A Provincie Oost-Vlaanderen. (2012). Uitdagingen voor communicatie 2012-2018. Gent: Provincie Oost- Vlaanderen. Provincie Oost-Vlaanderen. (2013, februari 4). Voorstel overeenkomst AVS & TV OOST 2013 DEF. Provincie Oost-Vlaandern. (sd). Milieuvergunningen. Opgeroepen op maart 26, 2013, van http://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-milieu/milieuvergunningen/milieuv… Rijnja, G., & de Witte, V. (2007). De kracht van de boodschap. Adformatie groep. Siepel, H., Regtvoort, F., Morssinkhof, G., & De Ruiter, F. (2012). Congruente Overheidscommunicatie. Coutinho. UGent, S. (2011). Provincie Oost-Vlaanderen. Gent: Universiteit Gent. Vercamer, A. (2012). Besluit van de Deputatie. Provincie Oost-Vlaanderen. Vlaamse regering. (2005). Decreet Provinciedecreet. Vlaamse regering. 

Universiteit of Hogeschool
Communicatiemanagement: Public Relations en Voorlichting
Publicatiejaar
2013
@celidelo
Share this on: