DYSCALCULIE EN REKENPROBLEMEN BIJ JONGVOLWASSENEN: KWALITATIEVE VALIDERING VAN HET REKENVAARDIGHEDENPROFIEL JONGVOLWASSENEN

Ineke
Kerkhofs

Zie PDF bestand

Bibliografie

Aertgeerts, S. (2014). Validering, betrouwbaarheids- en normeringsonderzoek van het Rekenvaardighedenprofiel Jongvolwassenen (Unpublished dissertation). Thomas More, Toegepaste Psychologie, Antwerpen.

Alster, E. (1997). The effects of extended time on algebra test scores for college students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30(2), 222-227. Retrieved from http://ldx.sagepub.com/content/30/2/222.short

American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Psychological Association.

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text rev.). Washington, DC: Author.

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlingtion, VA: American Psychiatric Publishing.

Ayre, C., & Scally, A.J. (2014). Critical values for Lawsche’s content validity ratio. Revisting the original methods of calculation. And Evaluation In Counseling And Development, 47, 79-86. doi:10.1177/0748175613513808


Baarda, D. B., de Goede, M. P. M., & van der Meer-Middelburg, A. G. E. (1996). Basisboek open interviewen: praktische handleiding voor het voorbereiden en afnemen van open interviews. Houten: Stenfert Kroese.


Baddeley, A.D., & Hitch, G. (1974). Working memory. In G.H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation (pp. 47-89). Retrieved from
http://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=o5LScJ9ecGUC&oi=fnd&pg=PA47&d…

Balans Digitaal. (2014). Dyscalculie op school. Retrieved from http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/dyscalculie-op-sch…

Barbaresi, W., Katusic, S., Colligan, R., Weaver, A., & Jacobsen, S. (2005). Math learning disorder. Incidence in a population-based birth cohort. Ambulatory Pediatrics, 5(5), 281-289. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16167851

Boeije, H. (2005). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.

Britten, N. (1995, July 22). Qualitative research. Qualitative interviews in medical research. British Medical Journal, 311, 251-253.

Brysbaert, M., & Rastle, K. (2009). Historical and conceptual issues in psychology. Harlow: Pearson. 97

Burny, E., Valcke, M., & Desoete, A. (2011). Clock reading an underestimated topic in children with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 45, 351-360. doi:10.1177/0022219411407773

Butterworth, B. (2005). Developmental dyscalculia. In J. Reed & J. Warner-Rogers (Eds.), Child neuropsychology (pp.357-375) . Retrieved from
http://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=ql0IErT7MyYC&oi=fnd&pg=PA357&…

Butterworth, B. (2010). Foundational numerical capacities and the origins of dyscalculia. Trends in Cognitive Sciences, 14, 534-541. doi:10.1016/j.tics.2010.09.007
Colton, T. (1974). Statistics in medicine. Boston: Little, Brown and Company.

COTAN (1997). Beoordelingssysteem voor de Kwaliteit van Tests. Amsterdam: Cotan/NIP.

Davis, L.L. (1992). Instrument review. Getting the most from your panel of experts. Applied Nursing Research, 5, 194-197.
De Bruyn, E.E.J., Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N., & van Aarle, E.J.M. (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven: Acco.

De Clerck, D., Lahou, S., Marrannes, J., Milleville, M., Van Hul, K., & Vonckx, C. (2008). Traject bij vermoeden dyscalculie. Brussel: VCLB Service cvba.

De Visscher, A., & Noël, M.P. (2014). Arithmetic facts storage deficit: the hypersensitivity-to-interference in memory hypothesis. Developmental Science, 17, 434-442. doi:10.1111/desc.12135

de Vos, T. (2002). Wij kiezen voor DLE’s. Jeugd in School en Wereld, 87(4), 42-43. Retrieved from: http://www.jsw-online.nl/assets/documentenservice_zen/jsw/archief/2002/…

Degraeve, D., Deboutte, D.., Roeyers, H., Van Borsel, J., Content, A., Wetzburger, C., Bonnier, C., & Schelstraete, M. (2006). Taalontwikkelings- en leerstoornissen (literatuuronderzoek). https://www.inami.fgov.be/care/nl/revalidatie/generalinformation/studie…

Dehaene, S., Molko, N., Cohen, L., & Wilson, A. (2004). Arithmetic and the brain. Current opinion in neurobiology, 14, 218-24. doi:10.1016/j.conb.2004.03.008

Desoete, A. (2004). Dyscalculie: een ‘onheus’ begrip of ‘onheus’ benaderd. Reken-wsikundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 23(3), 25-32. Retrieved from
http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/6749.pdf

Desoete, A. (2009). Dyscalculie: recente inzichten voor onderzoek, therapie en onderwijs. Vlaams Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 28, 3-11.

Desoete, A. (2011). Dyscalculie: een werkwoord. Retrieved from http://users.skynet.be/fb081951/DagRT2011/2011%20AnnemieDesoeteTekst.pdf
98

Desoete, A., & Roeyers, H. (2006). Cognitieve deelvaardigheden rekenen (CDR). Handleiding en testprotocols. Herentals: VVL.

Desoete, A., Ghesquière, P., Walgraeve, T., & Thomassen, J. (2006). Dyscalculie: stand van zaken in Vlaanderen. In M. Dolk & M. Groenestijn (Eds.), Dyscalculie in discussie. Op weg naar consensus (pp. 51-63). Assen: Van Gorcum.

Desoete, A., Roeyers, H., & Buysse, A. (2000). Achtjarigen, waarbij rekenen nooit routine wordt. Rekenen in Vlaanderen: aard en prevalentie van de problematiek. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 10, 430-441.

Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (2004). Children with mathematics learning disabilities in Belgium. Journal of Learning Disabilities, 37, 50-61.

Diaz, R., Ibáñez, M., Sancho, J., & Hernández, F. (2013). Qualitative validation of a liquid chromatography–quadrupole-time of flight mass spectrometry screening method for organic pollutants in waters. Journal of Chromatography A, 1276, 47-57. doi:10.1016/j.chroma.2012.12.030

Dowker, A. (2005). Children, adults; males females: Weaknesses and talents. In A. Dowker (Ed.), Individual differences in arithmetic. Implications for psychology, neuroscience and education (pp. 5-23). New York, NY: Taylor & Francis Group.

Dowker, A. (2013). Children’s arithmetical difficulties. In T.R. Miles & E. Miles (Eds.), Dyslexia and mathematics (2th ed., pp. 139-151). New York, NY: Taylor & Francis Group.

Drenth, P.J.D., & Sijtsma, K. (2006). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen (4th ed.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Fleischner, J., & Manheimer, M. (1997). Math interventions for students with learning disabilities. Myths and realities. School Psychology Review, 26(3), 397-413.

Geary, D. (1993). Mathematics disabilities. Cognitive, neuropsychological and genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345-362.

Geary, D. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37, 4-15.

Geary, D.C., & Hoard, M.K. (2005). Learning disabilities in arithmetic and mathematics. Theoretical and empirical perspectives. In J.L.D. Campbell (Ed.), Handbook of mathematical cognition (pp. 253-267). New York, NY: Psychology Press.

Gersten, R., Jordan, N.C., & Flojo, J.R. (2005). Early identification and interventions for students with mathematics difficulties. Journal of learning disabilities, 38(4), 293-304.

Ghesquière, P., & Ruijssenaars, A. (1994). Vlaamse normen voor studietoetsen rekenen lager onderwijs. Leuven: Centrale voor Studie- en Beroepsoriëntering Vlaanderen.

Ginsburg, H.P. (1997). Mathematics learning disabilities. A view from developmental psychology. Journal of Learning Disabilities, 30, 20-33.

Habib, L., Bauhaus, B., Masson, M., & Hutchinson, A. (2007). Data collection. In J.W. Creswell (Ed.), Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches (pp. 145-179). Los Angeles, LA: SAGE Publications, Inc. 99

Haessaert, V. (2011). Welke tests gebruikt men bij de diagnose van dyscalculie en waarom? (Master’s thesis). Retrieved from http://www.lib.ugent.be/Intervisiegroep Rekenstoornissen Sig vzw. (2004). Allemaal op een rijtje. Rekentests in Vlaanderen. Destelbergen: Sig vzw.

Jordan, N., & Mantani, T. (1997). Cognitive arithmetic and problems solving. A comparison of children with specific and general mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 30(6), 624-634.

Jordan, N.C., Kaplan, D., & Hanich, L.B. (2002). Achievement growth in children with learning difficulties in mathematics: findings of a two-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 94, 586-597. doi:10.1037//0022-0663.94.3.586

Koontz, K.L. (1996). Identifying simple numerical stimuli: processing inefficiencies exhibited by arithmetic learning disabled children. Mathematical cognition, 2(1), 1-24.
doi:10.1080/135467996387525

Laeremans, J., Schokkaert, J., Bressers, K., Jonniaux., & Vonckx, C. (2013). Leerlingen met (een vermoeden van) dyslexie/dyscalculie in het secundair onderwijs. Brussel: Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs. Retrieved from http://ond.vvksoict.com/vvksosites/UPLOAD/2013/M-VVKSO-2013-038.pdf

Lawsche, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575. doi:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x

Mabbott, D., & Bisanz, J. (2008). Computational skills, working memory, and conceptual knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities,41, 15-28.

Maso, I. (1987). Kwalitatief onderzoek (1th ed.). Amsterdam: Uitgeverij Boom.

McGlaughlin, S., Knoop, A., & Holliday, G. (2005). Differentiating Students with Mathematics Difficulty in College. Mathematics Disabilities vs. no Diagnosis. Learning Disability Quarterly, 28, 223-231.

McLean, J., & Hitch, G. (1999). Working memory impairments in children with specific arithmetic learning difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 74, 240-260.
Mortelmans, D. (2011). Kwalitatieve analyse met Nvivo. Leuven: Acco.

Nunnally, J., & Bernstein, I. (1999). Psychometric theory. Journal of Psychoeducational Assessment, 17, 275-280.

Parsons, S., & Bynner, J. (2005). Does numeracy matter more. London: The National Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy. Retrieved from http://oggiconsulting.com/wpcontent/uploads/2013/08/parsons2006doesnume…

Powers, W.R. (2005). Transcription techniques for the spoken word. Lanham: AltaMira Press.

PraxisP. (2011). Diagnostisch onderzoek naar dyscalculie op PraxisP. Retrieved from http://ppw.kuleuven.be/home/PraxisP/aanbod-voor-volwassenen/diagnostisc…

Price, G.R., Holloway, I., Räsänen, P., Vesterinen, M., & Ansari, D. (2007). Impaired parietal magnitude processing in developmental dyscalculia. Current Biology, 17(24), R1042-R1043. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2007.10.013

Prodia. (2010). Protocol diagnostiek bij rekenproblemen – vermoeden dyscalculie. Retrieved from http://www.prodiagnostiek.be/downloads/20101220-Protocol%20diagnostiek%…

Rubin, H.J., & Rubin, I. (2012). Conversational Partnerships. In H.J. Rubin & I. Rubin (Eds.), Qualitative interviewing. The art of hearing data. Los Angeles, LA: Sage Publications, Inc. 

Ruijssenaars, A. (1992). Rekenproblemen. Theorie, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.

Ruijssenaars, A., & Ghesquière, P. (2002). Dyslexie en dyscalculie. Ernstige problemen in het leren lezen en rekenen. Leuven: Acco.

Ruijssenaars, A., van Luit, J., & Van Lieshout, E. (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie,onderzoek, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2004). Methoden en technieken van onderzoek. Amsterdam: Pearson Education Benelux.

Scheiris, J., & Desoete, A. (2008). De prevalentie van enkele specifieke ontwikkelings- en gedragsstoornissen en hun comorbiditeit. Signaal, 62, 4-14.

Shalev, R., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24, 337-342.

Shalev, R., Auerbach, J., Manor, O., & Gross-Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia. Prevalence and prognosis. European Child & Adolescent Psychiatry, 9, 58-64.

Silver, C., Pennett, D., Black, J., Fair, G., & Balise, R. (1999). Stability of arithmetic disability subtypes. Journal of Learning Disabilities, 32, 108-119.

Smits, I., Meersschaert, E., & De Brauwer, J. (in voorbereiding). Rekenvaardighedenprofiel Jongvolwassenen. Voorlopige normering. Antwerpen: Code Thomas More.

Stock, P., Desoete, A., & Roeyers, H. (2007). Dyscalculie, een stoornis met vele gezichten. Een overzichtsbespreking van subtypering bij rekenstoornissen. Signaal, 59, 22-42.

Storms, G. (1996). Psychometrie. Leuven: Acco. 

Strawser, S., & Miller, S. (2001). Math failure and learning disabilities in the postsecondary student population. Top Lang Disord, 21, 68-84.
Szucs, D., Device, A., Soltesz, F., Nobes, A., & Gabriel, F. (2013). Developmental Dyscalculia is Related to Visuo-spatial Memory and Inhibition Impairment. SciVerse ScienceDirect, 49, 2674-2688. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2013.06.007

Trott, C., & Beacham, N. (2006). Project report: wider use of dyscalculiUM. An electronic screening tool for dyscalculia in HE. MSOR Connections, 6(2), 1-8. 

van Luit. (2010). Een stoornis die telt. Doetinchem: Graviant. 101

Vandereycken, W., & Hoogduin C.A.L. (2012). Handboek psychopathologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Verhoeven, N. (2007). Wat is onderzoek. Praktijkboek methoden en technieken voor het hoger onderwijs. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.

World Health Organization. (1992). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorder. Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Genève: World Health Organization.


Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2014
Thema('s)