DYSCALCULIE EN REKENPROBLEMEN BIJ JONGVOLWASSENEN: KWALITATIEVE VALIDERING VAN HET REKENVAARDIGHEDENPROFIEL JONGVOLWASSENEN

Ineke Kerkhofs
Persbericht

DYSCALCULIE EN REKENPROBLEMEN BIJ JONGVOLWASSENEN: KWALITATIEVE VALIDERING VAN HET REKENVAARDIGHEDENPROFIEL JONGVOLWASSENEN

Zie PDF bestand

Bibliografie

Aertgeerts, S. (2014). Validering, betrouwbaarheids- en normeringsonderzoek van het Rekenvaardighedenprofiel Jongvolwassenen (Unpublished dissertation). Thomas More, Toegepaste Psychologie, Antwerpen.Alster, E. (1997). The effects of extended time on algebra test scores for college students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30(2), 222-227. Retrieved from http://ldx.sagepub.com/content/30/2/222.shortAmerican Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (1999). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: American Psychological Association.American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed., text rev.). Washington, DC: Author.American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlingtion, VA: American Psychiatric Publishing.Ayre, C., & Scally, A.J. (2014). Critical values for Lawsche’s content validity ratio. Revisting the original methods of calculation. And Evaluation In Counseling And Development, 47, 79-86. doi:10.1177/0748175613513808

Baarda, D. B., de Goede, M. P. M., & van der Meer-Middelburg, A. G. E. (1996). Basisboek open interviewen: praktische handleiding voor het voorbereiden en afnemen van open interviews. Houten: Stenfert Kroese.

Baddeley, A.D., & Hitch, G. (1974). Working memory. In G.H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation (pp. 47-89). Retrieved fromhttp://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=o5LScJ9ecGUC&oi=fnd&pg=PA47&d… Digitaal. (2014). Dyscalculie op school. Retrieved from http://www.balansdigitaal.nl/stoornissen/dyscalculie/dyscalculie-op-sch…, W., Katusic, S., Colligan, R., Weaver, A., & Jacobsen, S. (2005). Math learning disorder. Incidence in a population-based birth cohort. Ambulatory Pediatrics, 5(5), 281-289. Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16167851Boeije, H. (2005). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.Britten, N. (1995, July 22). Qualitative research. Qualitative interviews in medical research. British Medical Journal, 311, 251-253.Brysbaert, M., & Rastle, K. (2009). Historical and conceptual issues in psychology. Harlow: Pearson. 97Burny, E., Valcke, M., & Desoete, A. (2011). Clock reading an underestimated topic in children with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 45, 351-360. doi:10.1177/0022219411407773Butterworth, B. (2005). Developmental dyscalculia. In J. Reed & J. Warner-Rogers (Eds.), Child neuropsychology (pp.357-375) . Retrieved fromhttp://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=ql0IErT7MyYC&oi=fnd&pg=PA357&…, B. (2010). Foundational numerical capacities and the origins of dyscalculia. Trends in Cognitive Sciences, 14, 534-541. doi:10.1016/j.tics.2010.09.007Colton, T. (1974). Statistics in medicine. Boston: Little, Brown and Company.COTAN (1997). Beoordelingssysteem voor de Kwaliteit van Tests. Amsterdam: Cotan/NIP.Davis, L.L. (1992). Instrument review. Getting the most from your panel of experts. Applied Nursing Research, 5, 194-197.De Bruyn, E.E.J., Ruijssenaars, A.J.J.M., Pameijer, N., & van Aarle, E.J.M. (2003). De diagnostische cyclus. Een praktijkleer. Leuven: Acco.De Clerck, D., Lahou, S., Marrannes, J., Milleville, M., Van Hul, K., & Vonckx, C. (2008). Traject bij vermoeden dyscalculie. Brussel: VCLB Service cvba.De Visscher, A., & Noël, M.P. (2014). Arithmetic facts storage deficit: the hypersensitivity-to-interference in memory hypothesis. Developmental Science, 17, 434-442. doi:10.1111/desc.12135de Vos, T. (2002). Wij kiezen voor DLE’s. Jeugd in School en Wereld, 87(4), 42-43. Retrieved from: http://www.jsw-online.nl/assets/documentenservice_zen/jsw/archief/2002/…, D., Deboutte, D.., Roeyers, H., Van Borsel, J., Content, A., Wetzburger, C., Bonnier, C., & Schelstraete, M. (2006). Taalontwikkelings- en leerstoornissen (literatuuronderzoek). https://www.inami.fgov.be/care/nl/revalidatie/generalinformation/studie…, S., Molko, N., Cohen, L., & Wilson, A. (2004). Arithmetic and the brain. Current opinion in neurobiology, 14, 218-24. doi:10.1016/j.conb.2004.03.008Desoete, A. (2004). Dyscalculie: een ‘onheus’ begrip of ‘onheus’ benaderd. Reken-wsikundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 23(3), 25-32. Retrieved fromhttp://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/6749.pdfDesoete, A. (2009). Dyscalculie: recente inzichten voor onderzoek, therapie en onderwijs. Vlaams Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 28, 3-11.Desoete, A. (2011). Dyscalculie: een werkwoord. Retrieved from http://users.skynet.be/fb081951/DagRT2011/2011%20AnnemieDesoeteTekst.pd…, A., & Roeyers, H. (2006). Cognitieve deelvaardigheden rekenen (CDR). Handleiding en testprotocols. Herentals: VVL.Desoete, A., Ghesquière, P., Walgraeve, T., & Thomassen, J. (2006). Dyscalculie: stand van zaken in Vlaanderen. In M. Dolk & M. Groenestijn (Eds.), Dyscalculie in discussie. Op weg naar consensus (pp. 51-63). Assen: Van Gorcum.Desoete, A., Roeyers, H., & Buysse, A. (2000). Achtjarigen, waarbij rekenen nooit routine wordt. Rekenen in Vlaanderen: aard en prevalentie van de problematiek. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 10, 430-441.Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (2004). Children with mathematics learning disabilities in Belgium. Journal of Learning Disabilities, 37, 50-61.Diaz, R., Ibáñez, M., Sancho, J., & Hernández, F. (2013). Qualitative validation of a liquid chromatography–quadrupole-time of flight mass spectrometry screening method for organic pollutants in waters. Journal of Chromatography A, 1276, 47-57. doi:10.1016/j.chroma.2012.12.030Dowker, A. (2005). Children, adults; males females: Weaknesses and talents. In A. Dowker (Ed.), Individual differences in arithmetic. Implications for psychology, neuroscience and education (pp. 5-23). New York, NY: Taylor & Francis Group.Dowker, A. (2013). Children’s arithmetical difficulties. In T.R. Miles & E. Miles (Eds.), Dyslexia and mathematics (2th ed., pp. 139-151). New York, NY: Taylor & Francis Group.Drenth, P.J.D., & Sijtsma, K. (2006). Testtheorie. Inleiding in de theorie van de psychologische test en zijn toepassingen (4th ed.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.Fleischner, J., & Manheimer, M. (1997). Math interventions for students with learning disabilities. Myths and realities. School Psychology Review, 26(3), 397-413.Geary, D. (1993). Mathematics disabilities. Cognitive, neuropsychological and genetic components. Psychological Bulletin, 114, 345-362.Geary, D. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37, 4-15.Geary, D.C., & Hoard, M.K. (2005). Learning disabilities in arithmetic and mathematics. Theoretical and empirical perspectives. In J.L.D. Campbell (Ed.), Handbook of mathematical cognition (pp. 253-267). New York, NY: Psychology Press.Gersten, R., Jordan, N.C., & Flojo, J.R. (2005). Early identification and interventions for students with mathematics difficulties. Journal of learning disabilities, 38(4), 293-304.Ghesquière, P., & Ruijssenaars, A. (1994). Vlaamse normen voor studietoetsen rekenen lager onderwijs. Leuven: Centrale voor Studie- en Beroepsoriëntering Vlaanderen.Ginsburg, H.P. (1997). Mathematics learning disabilities. A view from developmental psychology. Journal of Learning Disabilities, 30, 20-33.Habib, L., Bauhaus, B., Masson, M., & Hutchinson, A. (2007). Data collection. In J.W. Creswell (Ed.), Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Approaches (pp. 145-179). Los Angeles, LA: SAGE Publications, Inc. 99Haessaert, V. (2011). Welke tests gebruikt men bij de diagnose van dyscalculie en waarom? (Master’s thesis). Retrieved from http://www.lib.ugent.be/Intervisiegroep Rekenstoornissen Sig vzw. (2004). Allemaal op een rijtje. Rekentests in Vlaanderen. Destelbergen: Sig vzw.Jordan, N., & Mantani, T. (1997). Cognitive arithmetic and problems solving. A comparison of children with specific and general mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 30(6), 624-634.Jordan, N.C., Kaplan, D., & Hanich, L.B. (2002). Achievement growth in children with learning difficulties in mathematics: findings of a two-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 94, 586-597. doi:10.1037//0022-0663.94.3.586Koontz, K.L. (1996). Identifying simple numerical stimuli: processing inefficiencies exhibited by arithmetic learning disabled children. Mathematical cognition, 2(1), 1-24.doi:10.1080/135467996387525Laeremans, J., Schokkaert, J., Bressers, K., Jonniaux., & Vonckx, C. (2013). Leerlingen met (een vermoeden van) dyslexie/dyscalculie in het secundair onderwijs. Brussel: Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs. Retrieved from http://ond.vvksoict.com/vvksosites/UPLOAD/2013/M-VVKSO-2013-038.pdfLaws…, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575. doi:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.xMabbott, D., & Bisanz, J. (2008). Computational skills, working memory, and conceptual knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities,41, 15-28.Maso, I. (1987). Kwalitatief onderzoek (1th ed.). Amsterdam: Uitgeverij Boom.McGlaughlin, S., Knoop, A., & Holliday, G. (2005). Differentiating Students with Mathematics Difficulty in College. Mathematics Disabilities vs. no Diagnosis. Learning Disability Quarterly, 28, 223-231.McLean, J., & Hitch, G. (1999). Working memory impairments in children with specific arithmetic learning difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 74, 240-260.Mortelmans, D. (2011). Kwalitatieve analyse met Nvivo. Leuven: Acco.Nunnally, J., & Bernstein, I. (1999). Psychometric theory. Journal of Psychoeducational Assessment, 17, 275-280.Parsons, S., & Bynner, J. (2005). Does numeracy matter more. London: The National Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy. Retrieved from http://oggiconsulting.com/wpcontent/uploads/2013/08/parsons2006doesnume…, W.R. (2005). Transcription techniques for the spoken word. Lanham: AltaMira Press.PraxisP. (2011). Diagnostisch onderzoek naar dyscalculie op PraxisP. Retrieved from http://ppw.kuleuven.be/home/PraxisP/aanbod-voor-volwassenen/diagnostisc…, G.R., Holloway, I., Räsänen, P., Vesterinen, M., & Ansari, D. (2007). Impaired parietal magnitude processing in developmental dyscalculia. Current Biology, 17(24), R1042-R1043. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2007.10.013Prodia. (2010). Protocol diagnostiek bij rekenproblemen – vermoeden dyscalculie. Retrieved from http://www.prodiagnostiek.be/downloads/20101220-Protocol%20diagnostiek%…, H.J., & Rubin, I. (2012). Conversational Partnerships. In H.J. Rubin & I. Rubin (Eds.), Qualitative interviewing. The art of hearing data. Los Angeles, LA: Sage Publications, Inc. Ruijssenaars, A. (1992). Rekenproblemen. Theorie, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.Ruijssenaars, A., & Ghesquière, P. (2002). Dyslexie en dyscalculie. Ernstige problemen in het leren lezen en rekenen. Leuven: Acco.Ruijssenaars, A., van Luit, J., & Van Lieshout, E. (2004). Rekenproblemen en dyscalculie. Theorie,onderzoek, diagnostiek en behandeling. Rotterdam: Lemniscaat.

Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2004). Methoden en technieken van onderzoek. Amsterdam: Pearson Education Benelux.Scheiris, J., & Desoete, A. (2008). De prevalentie van enkele specifieke ontwikkelings- en gedragsstoornissen en hun comorbiditeit. Signaal, 62, 4-14.Shalev, R., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24, 337-342.Shalev, R., Auerbach, J., Manor, O., & Gross-Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia. Prevalence and prognosis. European Child & Adolescent Psychiatry, 9, 58-64.Silver, C., Pennett, D., Black, J., Fair, G., & Balise, R. (1999). Stability of arithmetic disability subtypes. Journal of Learning Disabilities, 32, 108-119.Smits, I., Meersschaert, E., & De Brauwer, J. (in voorbereiding). Rekenvaardighedenprofiel Jongvolwassenen. Voorlopige normering. Antwerpen: Code Thomas More.

Stock, P., Desoete, A., & Roeyers, H. (2007). Dyscalculie, een stoornis met vele gezichten. Een overzichtsbespreking van subtypering bij rekenstoornissen. Signaal, 59, 22-42.Storms, G. (1996). Psychometrie. Leuven: Acco. Strawser, S., & Miller, S. (2001). Math failure and learning disabilities in the postsecondary student population. Top Lang Disord, 21, 68-84.Szucs, D., Device, A., Soltesz, F., Nobes, A., & Gabriel, F. (2013). Developmental Dyscalculia is Related to Visuo-spatial Memory and Inhibition Impairment. SciVerse ScienceDirect, 49, 2674-2688. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cortex.2013.06.007Trott, C., & Beacham, N. (2006). Project report: wider use of dyscalculiUM. An electronic screening tool for dyscalculia in HE. MSOR Connections, 6(2), 1-8. van Luit. (2010). Een stoornis die telt. Doetinchem: Graviant. 101Vandereycken, W., & Hoogduin C.A.L. (2012). Handboek psychopathologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.Verhoeven, N. (2007). Wat is onderzoek. Praktijkboek methoden en technieken voor het hoger onderwijs. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.World Health Organization. (1992). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorder. Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Genève: World Health Organization.

Universiteit of Hogeschool
Pedagogische wetenschappen optie orthopedagogiek
Publicatiejaar
2014
Share this on: