Het effect van een nieuw stadion op het toeschouwersaantal en de sportieve prestaties van voetbalclubs in Europa

Lennert
Machtelinckx

De bouw van een nieuw stadion – Impact op de prestaties van voetbalclubs

De laatste decennia komen meer en meer voetbalploegen met het verzoek tot het bouwen van een nieuw stadion. Sport, en voetbal in het bijzonder, kent immers sinds het einde van de 20ste eeuw een grote evolutie. Vanuit economisch standpunt ligt de focus van de huidige generatie voetbalploegen eerder op inkomensmaximalisatie. Eén van de mogelijkheden om hogere inkomsten te verwerven, is de bouw van een nieuw stadion. De vraag is echter wat het effect is van een nieuw stadion op het aantal toeschouwers en de sportieve prestaties van voetbalclubs. Heeft de bouw van een nieuw stadion met andere woorden een significant effect op zowel toeschouwers als sportieve prestaties?

In de huidige literatuur is nog weinig onderzoek uitgevoerd naar het effect van een nieuw stadion op voorgaande aspecten in het Europese voetballandschap. Vandaar worden enkel Europese voetbalploegen opgenomen die tussen 1996 en 2009 een nieuw stadion gebouwd hebben. Ploegen die tijdens deze periode voornamelijk in de tweede divisie gespeeld hebben, maken geen deel uit van het onderzoek wegens gebrek aan kwantitatieve gegevens. Het opnemen van voetbalploegen over de landgrenzen heen in combinatie met het onderzoek naar zowel toeschouwers als sportieve prestaties zorgt ervoor dat deze studie een meerwaarde kan geven aan de literatuur.

De resultaten uit de toeschouwerssectie wijzen op een significant effect van een nieuw stadion. Zo stijgen de toeschouwers met 53% tijdens de eerste acht jaar na de opening van het nieuwe stadion. We zien bovendien een duidelijk verschil in dit percentage indien we de landengroepen vergelijken. Een nieuw stadion in Nederland zal eerder toeschouwers naar het stadion lokken dan in Duitsland of in andere landen van Europa. Voorts geeft het toeschouwersmodel nog een aantal andere interessante vaststellingen. Zo blijkt ten eerste dat vooral de bouw van het nieuwe stadion en niet zozeer de uitbreiding van de capaciteit van het oude stadion voor meer toeschouwers zorgt. De assumptie dat het bereiken van een capaciteitsplafond in het oude stadion een noodzakelijke vereiste is voor meer toeschouwers in het nieuwe stadion wordt dus verworpen. Ten tweede heeft de kredietcrisis een significante invloed op het aantal toeschouwers. In de periode tussen 2008 en 2013 is het aantal toeschouwers immers met 13% gedaald. Dat wijst erop dat werkloosheid en lagere inkomens leiden tot budgetbeperkingen waardoor mensen hun uitgaven anders indelen. Het bijwonen van een voetbalmatch blijkt dus minder noodzakelijk dan andere uitgaven. Ten derde blijkt dat de sportieve prestaties in zowel het huidige als het voorgaande seizoen meespelen. De nadruk ligt echter vooral op de prestaties in het huidige seizoen. Finaal blijkt ook dat de controlevariabelen inkomen en inwoners een positieve, significante invloed hebben op het aantal toeschouwers. De grootste beperking van dit model is het ontbreken van informatie inzake ticketprijzen. We zijn er ons evenwel van bewust dat dit deel uitmaakt van de foutenterm in het model. Het opnemen van ticketprijzen vormt aldus de voornaamste aanbeveling binnen de toeschouwerssectie.

Uit het onderzoek naar de sportieve prestaties blijkt dat de familiariteit met het stadion geen invloed heeft. De verhuis naar een nieuw stadion doet de prestaties in eigen huis dus niet stijgen of dalen op korte termijn. Wanneer het effect op de middellange termijn bekeken wordt, stellen we wel een significante stijging van prestaties vast. Deze vaststelling is zowel voor prestaties in eigen huis als voor de globale sportieve prestaties. Dat wijst er dus op dat sportieve prestaties vooral op de middellange termijn moeten geëvalueerd worden. De grootste beperking binnen deze sectie is het ontbreken van een model. Op dit moment kunnen we dus niet spreken in causale termen. Het opstellen van een model voor sportieve prestaties is in deze sectie dus de belangrijkste aanbeveling.

Voorgaande vaststellingen kunnen belangrijk zijn voor managers van voetbalploegen in Europa. Dit onderzoek focust zich namelijk enkel op voetbalploegen die de laatste decennia een volledig nieuw stadion gebouwd hebben binnen Europa.

Bibliografie

Agnew, G. A., & Carron, A. V. (1994). Crowd effects and the home advantage. International Journal of Sport Psychology, 25, 53–62.

Baltagi, B. H. (2005). Econometric analysis of panel data. Chichester: John Wiley & Sons.

Bird, P. J. W. N. (1982). The demand for league football. Applied Economics, 14(6), 637-649.

Bolletin. (n.d.). Opgehaald Oktober, 2013, van http://www.bolletinen.se/

Cebula, R. (2013). A panel data analysis of the impacts of regional economic factors, marketing and promotions, and team performance on minor league baseball attendance. The Annals of Regional Science, 51(3), 695-710.

Clapp, C. M., & Hakes, J. K. (2005). How long a honeymoon? The effect of new stadiums on attendance in Major League Baseball. Journal of Sports Economics, 6(3), 237-263.

Clarke, S. R., & Norman, J. M. (1995). Home ground advantage of individual clubs in English soccer. Statistician, 44(4), 509–521.

Coates, D., & Humphreys, B. R. (2005). Novelty effects of new facilities on attendance at professional sporting events. Contemporary Economic Policy, 23(3), 436-455.

Courneya, K. S., & Carron, A. V. (1992). The home advantage in sport competitions: A literature review. Journal of Sport & Exercise Psychology, 14(1), 13–27.

De Geyter, S., & Persyn, S. (2009). Economische analyse van de bouw van een nieuw stadion: case Arteveldestadion (ongepubliceerde meesterproef). Gent: Universiteit Gent.

Dobson, S., & Goddard, J. (1995). The demand for professional league football in England and Wales, 1952-92, Journal of the Royal Statistical Society, 44(2), 259–277.

European Football Statistics. (n.d.). Attendances. Opgehaald Oktober, 2013, van

http://www.european-football-statistics.co.uk/attn.htm

Feddersen, A., Maennig, W., & Borcherding, M. (2006). The novelty effect of new soccer stadia: the case of Germany. International Journal of Sport Finance, 1(3), 174-188.

Gitter, S.R., & Rhoads, T.A. (2010). Stadium construction and minor league baseball attendance (Towson University Working Papers, 2010-06). Towson: Towson University. OpgehaalFd van http://pages.towson.edu/trhoads/Stadium%20Construction%20and%20Minor%20…

Google Maps. (n.d.). Opgehaald Februari, 2014, van https://www.google.be/maps.

Greene, W. H. (2011). Econometric Analysis. New Jersey: Prentice Hall.

Hamilton, B., & Kahn, P. (1997). Baltimore’s Camden Yards Ballparks. In R. G. Noll & A. Zimbalist (Eds.), Sports, jobs, and taxes. The economic impact of sports teams and stadiums (pp. 245-281). Washington D.C: Brookings Institution Press.

Hong, S., Mondello, M., Coates, D. (2013). An examination of the effects of the recent economic crisis on major league baseball attendance demand. International Journal of Sport Finance, 8(2), 140-156.

Howard, D.R., & Crompton, J.L. (2003). An empirical review of the stadium novelty effect. Sport Marketing Quarterly, 12(2), 111-116.

Kahane, L., & Shmanske, S. (1997). Team roster turnover and attendance in major league baseball. Applied Economics, 29(4), 425-431.

Lagae, W., & Dejonghe, T. (2002). Het Europese voetbal: een economische benadering en analyse. Economische Didactiek, 35(4), 28-35.

Leadley, J. C., & Zygmont, Z. X. (2006). When is the honeymoon over? National Hockey League attendance, 1970-2003. Canadian Public Policy, 32(2), 213-232.

Loughead, T. M., Carron, A. V., Bray, S. R., & Kim, A. (2003). Facility familiarity and the home advantage in professional sports. International Journal of Sport Psychology and Exercise Psychology, 1, 264-274.

McEvoy, C. D., Nagel, M. S., DeSchriver, T. D., & Brown, M. T. (2005). Facility age and attendance in Major League Baseball: Examining the honeymoon effect. Sport Management Review, 8(1), 19-41.

Nevill, A. M., & Holder, R. L. (1999). Home advantage in sport: An overview of studies on the advantage of playing at home. Sports Medicine. 28(4), 221-236.

Noll, R. G. (1974). Attendance and price setting. In R. G. Noll (Ed.) Government and the sports business (pp. 115-157). Washington D.C.: Brookings Institution Press.

Noll, R. G. & Zimbalist, A. (1997). Sports, jobs, and taxes. The economic impact of sports teams and stadiums. Washington: Brookings Institution Press.

Pollard, R. (1986). Home advantage in soccer: A retrospective analysis. Journal of SportsSciences, 4, 237-248.

Pollard, R. (2002). Evidence of a reduced home advantage when a team moves to a new stadium. Journal of Sports Sciences, 20, 969-973.

Quinn, K. G., Bursik, P. B., Borick, C. P., & Raethz, L. (2003). Do new digs mean more wins? The relationship between a new venue and a professional sports team's competitive success. Journal of Sports Economics, 4(3), 167-182.

Quirk, J., & Fort, R. (1992a). Stadiums and arenas. In Pay dirt: The business of professional team sports (pp. 115-157). Princeton, NJ: Princeton University Press.

Quirk, J., & Fort, R. (1992b). Competitive balance in sports leagues. In Pay dirt: The business of professional team sports (pp. 115-157). Princeton, NJ: Princeton University Press.

Quirk, J., & Fort, R. (1992c). The market for sports franchises. In Pay dirt: The business of professional team sports (pp. 23-87). Princeton, NJ: Princeton University Press.

Roy, D.P. (2008). Impact of new minor league baseball stadiums on game attendance. Sport Marketing Quarterly, 17(3), 146-153.

Schwartz, B., & Barsky, S. F. (1977). The home advantage. Social Forces, 55(3), 641–661.

Sloane, J. (1971). The Economics of Professional Football: The Football Club as Utility Maximiser. Scottish Journal of Political Economy. 18(2), 240-293.

Smith, D. R. (2005). Disconnects between popular discourse and home advantage research: What can fans and media tell us about the home advantage phenomenon? Journal of Sports Sciences, 23(4), 351–364.

The World Bank. (n.d.). GNI per capita, Atlas method [Data bestand]. Opgehaald November, 2013, van http://data.worldbank.org/indicator/NY.GNP.PCAP.CD/countries/1W?display…

Tintner, G. (1968). Methodology of Mathematical Economics and Econometrics. Chicago: University of Chicago Press.

Van Bruwaene, M. (2010). The novelty effect on attendance in the Belgian Soccer competition (ongepubliceerde meesterproef). Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.

Van de Ven, N. (2011). Supporters are not necessary for the home advantage. Journal of Applied Social Psychology, 41(12), 2785–2792.

Watanabe, N. M. (2012). Japanese professional soccer attendance and the effects of regions, competitive balance, and rival franchises. International Journal of Sport Finance, 7(4), 309-323.

Wilkinson, T., & Pollard, R. (2006). A temporary decline in home advantage when moving to a new stadium. Journal of Sport Behavior, 29(2), 190-197.

Wolfson, S., Wakelin, D., & Lewis, M. (2005). Football supporters’ perceptions of their role in the home advantage. Journal of Sports Sciences, 23(4), 365–374.

Wooldridge, J. M. (2002). Econometric analysis of cross section and panel data. Cambridge: The MIT Press.

World Football. (n.d.). Opgehaald Oktober 2013, van http://www.worldfootball.net/

Download scriptie (863.84 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2014