In the picture, a story about voyeurism

Renée Spronken
In de evolutie van de mens zijn veel ‘primitieve’ oergewoontes bedwongen door sociale conventies, van al deze sterke instincten is er een die men niet getemd krijgt.Ongeacht geslacht, leeftijd of cultuur de mens is een voyeur. We kunnen het simpelweg niet laten om mensen te begluren en te beoordelen, hoe gênant of gruwelijk de situatie ook er is een drang om even te kijken.

In the picture, a story about voyeurism

In de evolutie van de mens zijn veel ‘primitieve’ oergewoontes bedwongen door sociale conventies, van al deze sterke instincten is er een die men niet getemd krijgt.

Ongeacht geslacht, leeftijd of cultuur de mens is een voyeur. We kunnen het simpelweg niet laten om mensen te begluren en te beoordelen, hoe gênant of gruwelijk de situatie ook er is een drang om even te kijken. In het voyeurisme zijn natuurlijk verschillende gradaties, maar als beeldend kunstenaar die de wereld in zich opneemt en als een kind van de 21ste eeuw ben ik een voyeur bij uitstek.

Het internet is hiervoor een zeer geschikte omgeving, daar ik vrij ‘anoniem’ door profielen kan scannen, informatie in mij op kan nemen en tot slot een vrijblijvend oordeel kan geven.

Tegenwoordig hoeven we iemand niet meer te volgen met een nep baard en trenchcoat, een simpele muisklik bevredigt meestal onze behoefte.

Voyeurisme iets van alle tijden en was al in trek ver voor het digitale tijdperk.

‘In the picture, a story about voyeurism’ is een scriptie die terug gaat in de tijd om te bekijken hoe kunstenaars honderden jaren geleden ook al werken rondom voyeurisme maakte. In deze beschouwing reizen we door de tijd naar het heden en worden er vergelijkingen gemaakt tussen de verschillende tijdperken.

Ook komt mijn eigen werk aan de orde, want als student schilderkunst gebruik ik onderwerpen als voyeurisme en snapshot fotografie veelvuldig.

Omdat ik voor deze scriptie niet puur tekstueel wilde werken heb ik ook een beeldende reflectie bij mijn werk gemaakt in de vorm van een kistje met pop-up afbeeldingen.

Hierin participeert de lezer letterlijk in voyeuristische activiteiten door de pop-up afbeeldingen te activeren. De sleutel om het kistje te openen verschijnt na het lezen van de scriptie, het is de keuze van de lezer om in het doosje te gluren! 

Bibliografie

Bibliografie

 

-          Calvert, Clay, Voyeur Nation: Media, Privacy, and Peering in Modern Culture, New York: Basic books, 2000: 2-18

-          Honour, Hugh & John Flemming, Algemene Kunstgeschiedenis, Amsterdam: Meulenhof Amsterdam, 2009: 588-603, 705-715

-          Kamphoff, Ike, Iedereen voyeur, kijken en bekeken worden in de 21ste eeuw, Zoetermeer: Klement, 2013: 9- 163

-          Metzl, Jonathan, Voyeur Nation? Changing definitions of voyeurism, 1950-2004, Cambridge: Harvard college, 2004: 127-131

-          Vels Heijn, Annemarie ea., Verborgen verhalen: betekenissen van Vlaamse & Nederlandse schilderijen 15e-18e eeuw, Amsterdan: Ludion, 2003: 316-317

 

 

Referentie Afbeeldingen:

Afbeelding 1: Ambrosius Benson, ‘Dood van Lucretia’

https://www.pinterest.com/pin/442408363366460308/ (12 oktober 2013)

Afbeelding 2: Rembrandt van Rijn, ‘Suzanna en de ouderlingen’

http://rembrandtpaintings.blogspot.nl/2011/10/rembrandt-van-rijn-select… (12 oktober 2013)

Afbeelding 3: Eugène Delacroix,  ‘Vrijheid leidt het volk’

http://reinswart.blogspot.nl/2013/08/de-vrijheid-leidt-het-volk-van-eug…                         (29 oktober 2013)

Afbeelding 4: Rembrandt van Rijn,  ‘Bathsheba met de brief van koning David’

http://www.artinthepicture.com/paintings/Rembrandt/Bathsheba-Bathing/ (29 oktober 2013)

Afbeelding 5: Jan Havicksz. Steen,  ‘Het toilet’

http://sealmaiden.tumblr.com/post/476302711/jan-havicksz-steen-woman-at… (29 oktober 2013)

Afbeelding 6: Nicolaes Maes,  ‘De Luistervink’

http://www.dordrechtsmuseum.nl/ontdek/maes-nicolaes/de-luistervink (21 november 2013)

Afbeelding 7: Édouard Manet,  ‘Olympia’

http://gallerymcnaughton.wordpress.com/manet/ (6 december 2013)

Afbeelding 8: Alfred Hitchcock,  ‘Psycho’

http://www.alfred-hitchcock-films.net/Waltzes-from-Vienna-1933.htm (18 januari 2014)

Afbeelding 9: Natalie Bookchin,  ‘mass ornament’

http://jeremy-blank.blogspot.nl/2013/02/contact_15.html (18 januari 2014)

Afbeelding 10: Renée Spronken, ‘Shameless Selfie’

Foto uit eigen archief

Afbeelding 11: Renée Spronken, ‘The Smart Toilet’

Foto uit eigen archief

Internetbronnen:

 

-          Bumgarner,You have been poked: exploring the uses and gratifications of Facebook among emerging adults, geraadpleegd op 2 november 2013

http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/2026/1897#1a                               

-          Contact; Voyeurism within Contemporary Art, geraadpleegd op 7 november 2013 

http://jeremy-blank.blogspot.nl/2013/02/contact_15.html

-          Ger Groot, “Susanna en de verstolen blik: voyeurisme en schilderkunst”, geraadpleegd op 11 november 2013 

http://venus.clubs.nl/nieuws/detail/27414_susanna-en-de-verstolen-blikv…

-          Andrew Hussey, ‘”Treasures Of The Louvre”, geraadpleegd op 25 november 2013 

http://www.youtube.com/watch?v=o437CjNWgv0

-          Biegstraten, “Voyeurisme en social media”, geraadpleegd op 7 december 2013 

http://www.biegstraaten.nl/?p=58

-          Charles Arthur, “What is the 1% rule?”, geraadpleegd op 7 december 2013 

http://www.theguardian.com/technology/2006/jul/20/guardianweeklytechnol…

-          Ruud Hawinkel “De slasherfilm onder het mes”, geraadpleegd op 18 januari 2014 

http://www.ethesis.net/slasherfilm/slasherfilm.htm

-          Art, design and digital voyeurism”, geraadpleegd op 20 december 2014 

http://www.designformankind.com/2013/01/art-design-and-digital-voyeuris…

Universiteit of Hogeschool
master beeldende kunst
Publicatiejaar
2014
Kernwoorden
Share this on: