Combining The New Android Platforms: Wear, TV and Auto

Yoshi
Degent

­Nieuwe Android platformen Wear, TV en Auto zijn de toekomst

Terwijl vele technologiebedrijven moeilijkheden hebben om met nieuwe innovatieve ideeën op de proppen te komen, lanceerde Google op hun jaarlijkse technologiebeurs, Google IO, maar liefst 3 nieuwe Android platformen. Zo zal het Android besturingssysteem zo bekend vanop onze smartphones binnenkort te zien zijn op talrijke smartwatches, televisies en zelf een vervanging vormen voor een vaak veel te ingewikkeld systeem in de wagen. Respectievelijk onthult Google in de zomer van 2014 Android Wear, -TV en -Auto.

Google staat al langer bekend als een van de meest innovatieve technologiebedrijven ter wereld. Iedereen kent ze natuurlijk als de intelligente zoekmachine die mee heeft helpen bouwen aan het web zoals we dat nu kennen. Maar bij die zoekmachine waar ze ooit mee begonnen zijn is het zeker en vast niet gebleven. Ondertussen doet Google onderzoeken binnen de robotica, experimenteren ze met autonoom rijdende wagens en proberen ze mobiel internet te voorzien op plekken waar dit nog niet aanwezig is door ballonen te lanceren in onze stratosfeer.

Als net afgestudeerd informaticus en technologie fanaat vind ik dergelijke innovaties enorm interessant. De keuze om de nieuwe Android omgevingen te gaan onderzoeken zowel op het gebied van applicatieontwikkeling als op vlak van een gebruiker was dan ook vrij vanzelfsprekend. Bovendien had ik de kans dit onderzoek uit te voeren in het kader van mijn bacheloropleiding in de Toegepaste Informatica.

Het verhaal over deze nieuwe toestellen begint bij ‘The Internet of Things’. Op het eerste zicht een vreemd begrip, maar als we er even over nadenken betekent het eigenlijk gewoon weg dat we steeds meer toestellen connecteren met het internet die vroeger enkel offline werkten. In mijn werk heb ik het meer bepaald over geconnecteerde horloges, televisies en zelf auto’s, waarin ik mij toespits op het Android ecosysteem. Dit wil echter niet zeggen dat ik de concurrentie links heb laten liggen. In mijn onderzoek heb ik eveneens een vergelijking gemaakt met vergelijkbare systemen van andere ontwikkelaars.

Zo heeft bijvoorbeeld concurrent Apple eveneens de Apple Watch, TV en CarPlay. Ik zou pagina’s kunnen toewijden aan de uitblinkers van elk platform, maar dan zou ik te ver afwijken op de kern van mijn onderzoek. Kortom kan ik zeggen dat mijn keuze voor Android puur komt doordat het een groter doelpubliek bezit waarvan ik zelf deel uitmaak en mij dus beter kan inleven als gebruiker van dergelijke toestellen.

Maar om terug te komen op de kern van het onderzoek bekijk ik wat enkele van deze toestellen ons in het dagelijkse leven kunnen bieden maar ook welke potentiële toepassingen ze kennen voor de samenleving of de bedrijfswereld. U hoeft niet ver weg te dromen vooraleer je toepassingen kan bedenken in sectoren als zorg, informatica, overheid en dergelijke meer.

Om een voorbeeld te geven van een van de toepassingen in de zorgsector kan ik vertellen over enkele ideeën die me zelf te binnen schieten. Zo kunnen de zogenaamde ‘slimme’ horloges verschillende parameters gaan monitoren waaronder hartslag en activiteit. Dit kan ons bijvoorbeeld toelaten geregeld data te gaan bijhouden van oudere mensen zonder dat ze hun huis moeten verlaten simpelweg door een smartwatch te dragen. Ook zou het functionaliteiten kunnen bieden die toelaat snel iemand te verwittigen bij problemen door een simpele druk op een knop. En dit is slechts een van de mogelijkheden die een smartwatch kan bieden.

Elk van de onderzochte platformen heeft natuurlijk ook een duidelijke focus. In het begin is het vaak moeilijk deze te bepalen en proberen bedrijven dit op te leggen naar de consument toe. Maar in werkelijkheid zijn het vaak toch de consumenten die zullen sturen waar een technologie heen gaat. Om een beter beeld te geven van de platformen die ik onderzocht heb wil ik graag samenvatten waar de focus ligt voor elk platform.

Ten eerste is er Android Wear, dit besturingssysteem is al het meest ingeburgerd van de drie en heeft ook de hoogste beschikbaarheid. Het platform helpt ons, onze smartphone minder uit onze broekzak te moeten halen en heel vlug snelle, simpele interacties te gaan uitvoeren. Voor langere taken is het nog steeds de bedoeling dat je die smartphone gebruikt. Android Wear draait dus helemaal om de snelheid en de tijd die je dus uiteindelijk besteed aan zo een toestel.

Daarna komt er Android TV die volledig gaat over het media streamen. De tijd dat we moeten wachten om een bepaald programma te bekijken is dan ook voorbij en alles gaat steeds meer richting een ‘on-demand’ model.

Als laatste is er nog de Android Auto. Jammer genoeg nog niet beschikbaar in België maar beloofd wel een handig en simpel systeem te zijn. Waar huidige systemen vaak veel en overbodige functionaliteit biedt, probeert Android Auto met opzet een simplistisch en to-the-point besturingssysteem te zijn. Het gaat je dan ook niet lastig vallen met afleidende data terwijl je rijdt en enkel de essentiële informatie tonen die ertoe doet. Zo focust Android Auto op het veilig rijden en laat het de overbodige interacties vallen.

Echter is het niet allemaal rozengeur en maneschijn en moet er ook rekening gehouden worden met enkele problemen of negatieve aspecten van nieuwe technologie. Een eerste punt dat ik hieromtrent wil aanhalen is dat de gemiddelde gebruiker nog niet klaar is om over te schakelen op deze vernieuwende technologie. Deze toestellen zijn duidelijk gebouwd voor de toekomst en tot op heden nog niet voor iedereen bestemd.  Er ontbreekt nog een groter volume aan handige applicaties die de platformen de meerwaarde geeft die ze naar mijn mening verdienen. Maar het is vaak zo dat technologie eerst een inburgeringsperiode nodig heeft alvorens deze algemeen geaccepteerd wordt. Toch is er een positieve tendens op dit vlak. Steeds meer bedrijven zien het voordeel in hun applicaties ook uit te breiden met een versie voor een van de andere platformen. Deze en andere zaken zoals security en compatibiliteit zijn enkele andere problemen waarmee rekening moet worden gehouden en die bewijzen dat de platformen nog in hun kinderschoenen zitten. Kortom ze zijn gebouwd voor de toekomst.

Bibliografie

Download scriptie (1.57 MB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2015