Een exploratief onderzoek naar leeractiviteiten op de leerwerkplek bij studenten verpleegkunde.

Dieter Smis
Persbericht

Een exploratief onderzoek naar leeractiviteiten op de leerwerkplek bij studenten verpleegkunde.

“Werkplekleren als voorsprong op het echte werk”

Laatstejaarsstudenten verpleegkunde die hebben deelgenomen aan de leerwerkplekstage stellen dat ze veel hebben geleerd en zich klaar voelen om te beginnen als verpleegkundige. Dieter Smis (Universiteit Antwerpen), deed in zijn masterscriptie onderzoek naar de meerwaarde van het werkplekleren bij de studenten.

Laatstejaarsstudenten van de verpleegkunde-opleiding van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen worden tijdens hun laatste stageperiode ingezet als bijna-volwaardige verpleegkundigen. Ze werken in kleine groepen op verschillende diensten van verschillende Antwerpse zorginstellingen. Een groep bestaat uit 6 tot 12 studenten die gedurende een periode van 9 weken, 24 uren per dag instaan voor de zorg van ruim de helft van de patiënten van een verpleegafdeling. Zo probeert de opleiding de kloof tussen de theorie en de praktijk te verkleinen en de studenten klaar te maken voor het echte werk. Studenten zeggen dat ze meer zelfvertrouwen hebben en dat ze zich, na deze stage, klaar voelen om te beginnen met het echte werk. Maar waarom ze dat gevoel hadden konden ze niet zeggen.

Smis interviewde 17 studenten tijdens de stageperiode en trachtte te weten te komen waarom de studenten zich klaar voelden. Aan de hand van de interviews kon Smis uitzoeken wat en hoe ze geleerd hadden tijdens de stageperiode. Hij concludeerde dat studenten zich aan het einde van de stage bekwamer voelen in hun communicatie met bijvoorbeeld patiënten en artsen. Ze kunnen zich beter organiseren en hun zorg plannen. En ze vonden het leuk om samen met medestudenten te werken. Dit komt tegemoet aan het goed gevoel van dat de studenten hebben bij afloop van de stage.

Vanuit het onderzoek doet Smis enkele voorstellen om het leren nog aan te moedigen. Zo stelt hij voor om in de opleiding meer te doen rond communicatie en de studenten aan te leren goed na te denken over het geleverde werk. Ten slotte stelt Smis voor dat de opleidingsinstelling zelf meer te weten moet komen over het groepsgebeuren. De studenten leren en werken in groep. Dat groepsgebeuren biedt nog een aantal mogelijkheden om het leren te versterken. Door deze zaken te verbeteren of beter te leren kennen wordt de kloof nog kleiner en kunnen de studenten verpleegkunde nog beter voorbereid beginnen op het echte werk.

Meer weten?Dieter Smis: dieter.smis@kdg.be of 03/613 15 77

Bibliografie

Andrew, N., Ferguson, D., Wilkie, G., Corcoran, T., & Simpson, L. (2009). Developing professional identity in nursing academics: the role of communities of practice. Nurse Educ Today, 29(6), 607-611. doi: 10.1016/j.nedt.2009.01.012

Berings, M., Poell, R., & Gelissen, J. (2008). On-the-job learning in the nursing profession: Developing and validating a classification of learning activities and learning themes. Personnel Review, 37(4), 442-459. doi: 10.1108/00483480810877606

Burke, K., Moscato, S., & Warner, J. (2009). A primer on the politics of partnership between education and regulation. J Prof Nurs, 25(6), 349-351. doi: 10.1016/j.profnurs.2009.10.002

Calibris. (s.d.). Handleiding voor het opzetten van een Leerafdeling.   Retrieved 19/12, 2014, from http://www.calibris.nl/getattachment/d64c8a4d-d6d4-49d3-a715-1d6ec744b2e5/Handleiding-opzetten-leerafdeling.pdf.aspx?ext=.pdf

Cleerbout, A., Lasters, D., De Maeyer, K., Dalemans, L., Van Houdt, M., & Jannsens, S. (2011). Eindverslag leerwerkplaats AZ Klina (Gezondheidszorg, Trans.). Antwerpen: Karel de Grote Hogeschool.

Cope, P., Cuthbertson, P., & Stoddart, B. (2000). Situated learning in the practice placement. J Adv Nurs, 31(4), 850-856.

Corstjens, F., & Gommers, J. (2012). Leerzorgcentrum - Ontwikkeling, implementatie en evaluatie voor verpleegkundigen. Antwerpen: Garant.

Cuyvers, K., Donche, V., & Van den Bossche, P. (2013). Learning beyond graduation: exploring newly qualified specialists’ entrance into daily practice from a learning perspective. Ongepubliceerd manuscript. Antwerpen.

Dapremont, J., & Lee, S. (2013). Partnering to educate: dedicated education units. Nurse Educ Pract, 13(5), 335-337. doi: 10.1016/j.nepr.2013.02.015

Decuyper, S., Dochy, F., & Van den Bossche, P. (2010). Grasping the dynamic complexity of team learning: An integrative model for effective team learning in organisations. Educational Research Review, 5(2), 111-133. doi: 10.1016/j.edurev.2010.02.002

Dreyfus, S. E., & Dreyfus, H. L. (1980). A five-stage model of the mental activities involved in directed skill acquisition. Berkely: Operations Research Center, California University.

Endedijk, M. D. (2010). Student teachers' self-regulated learning. (Doctor Proefschrift), Universiteit Utrecht, Utrecht.  

Eraut, M. (2000). Non-formal learning and tacit knowledge in professional work. British Journal of Educational Psychology, 70(1), 113-136. doi: 10.1348/000709900158001

Eraut, M. (2004). Informal Learning in the Workplace. Studies in Continuing Education, 26(2), 247-273.

Eraut, M. (2011). Informal learning in the workplace: evidence on the real value of work-based learning (WBL). Development & Learning in Organizations, 25(5), 8.

Europese Commissie. (2013). Work-based Learning in Europe.  Retrieved from http://ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/alliance/work-based-learning-in-europe_en.pdf.

Fastré, G., van der Klink, M., & van Merriënboer, J. G. (2010). The effects of performance-based assessment criteria on student performance and self-assessment skills. Advances in Health Sciences Education, 15(4), 517-532. doi: 10.1007/s10459-009-9215-x

Fotheringham, D. (2010). Triangulation for the assessment of clinical nursing skills: A review of theory, use and methodology. Int J Nurs Stud, 47(3), 386-391. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.09.004

Hannes, K., Raes, E., Vangenechten, K., Heyvaert, M., & Dochy, F. (2013). Experiences from employees with team learning in a vocational learning or work setting: A systematic review of qualitative evidence. Educational Research Review, 10(0), 116-132. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2013.10.002

Harteis, C., & Billett, S. (2013). Intuitive expertise: Theories and empirical evidence. Educational Research Review, 9, 145-157. doi: 10.1016/j.edurev.2013.02.001

Hoffman, K. A., Aitken, L. M., & Duffield, C. (2009). A comparison of novice and expert nurses’ cue collection during clinical decision-making: Verbal protocol analysis. Int J Nurs Stud, 46(10), 1335-1344. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.04.001

Jossberger, H. (2011). Toward Self-Regulated Learning in Vocational Education: Difficulties and Opportunitues. (Doctor proefschrift), Open Universiteit, Heerlen.  

Karel de Grote-Hogeschool. (2013). Studiegids Gezondheidszorg, verpleegkunde, deeltraject 3. Antwerpen.

Klingeman, C., & de Lange, J. (2008). Leerwerkplaatsen in de zorg (Kenniskring Transities in de Zorg, Trans.) (pp. 50). Rotterdam: Hogeschool Rotterdam.

Kuiper, R. A., & Pesut, D. J. (2004). Promoting cognitive and metacognitive reflective reasoning skills in nursing practice: self-regulated learning theory. J Adv Nurs, 45(4), 381-391. doi: 10.1046/j.1365-2648.2003.02921.x

Mortelmans, D. (2013). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden. Leuven: Acco.

Onda, E. L. (2012). Situated Cognition: Its Relationship to Simulation in Nursing Education. Clinical Simulation in Nursing, 8(7), e273-e280. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2010.11.004

Poell, R. F., & Van der Krogt, F. J. (2014). An empirical typology of hospital nurses' individual learning paths. Nurse Educ Today, 34(3), 428-433. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.04.005

Poell, R. F., & Van der Krogt, F. J. (2014). An empirical typology of hospital nurses' individual learning paths. Nurse Educ Today, 34(3), 428-433. doi: 10.1016/j.nedt.2013.04.005

Portoghese, I., Galletta, M., Sardu, C., Mereu, A., Contu, P., & Campagna, M. (2014). Community of practice in healthcare: An investigation on nursing students' perceived respect. Nurse Educ Pract, 14(4), 417-421. doi: 10.1016/j.nepr.2014.01.002

Puustinen, M., & Pulkkinen, L. (2001). Models of Self-regulated Learning: A review. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(3), 269-286. doi: 10.1080/00313830120074206

Ritzen, H., & Mistrate Haarhuis, J. (2007). De ontwikkeling van een leerafdeling in samenspraak met onderwijs- en zorginstellingen. Onderwijs en gezondheidszorg, 31(3), 106-110. doi: 10.1007/bf03071684

Sandvik, A. H., Eriksson, K., & Hilli, Y. (2014). Becoming a caring nurse--a Nordic study on students' learning and development in clinical education. Nurse Educ Pract, 14(3), 286-292. doi: 10.1016/j.nepr.2013.11.001

Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (Eds.). (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance (6 ed.). New York, N.Y.: Routledge.

Sharples, K., & Moseley, L. G. (2011). Learning to learn self-regulation in practice: a 2 cohort evaluation. Nurse Educ Pract, 11(6), 345-350. doi: 10.1016/j.nepr.2011.03.003

Smedley, A. (2007). The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12(4), 373-385.

Streumer, J. (Ed.). (2010). De kracht van werkplekleren. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.

Thrysoe, L., Hounsgaard, L., Dohn, N. B., & Wagner, L. (2010). Participating in a community of practice as a prerequisite for becoming a nurse - Trajectories as final year nursing students. Nurse Educ Pract, 10(6), 361-366. doi: 10.1016/j.nepr.2010.05.004

Tuomi, J., Aimala, A.-M., Plazar, N., Starčič, A. I., & Žvanut, B. (2013). Students' well-being in nursing undergraduate education. Nurse Educ Today, 33(6), 692-697. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2013.02.013

Tynjälä, P. (2008). Perspectives into learning at the workplace. Educational Research Review, 3(2), 130-154. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2007.12.001

Van den Bossche, P., Donche, V., Gijbels, D., De Groof, J., Delbecque, H., & Leppens, J. (2011). Gids voor werkplekleren. Een methodiek voor competentiebepaling- en assessment (pp. 30). Antwerpen: Universiteit Antwerpen.

van der Klink, M., & Boon, J. (2014). Toetsen van werkplekleren. In H. van Berkel, A. Bax & D. Joosten-ten Brinke (Eds.), Toetsen in het hoger onderwijs (pp. 229-239). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

van Mook, W. K. A., van Luijk, S., Zwietering, P. J., Southgate, L., Schuwirth, L. T., Scherpbier, A. J. A., & van der Vleuten, C. M. (2014). The threat of the dyscompetent resident: A plea to make the implicit more explicit! Advances in Health Sciences Education, 1-16. doi: 10.1007/s10459-014-9526-4

Verdaasdonk, D. (2008). De leerweg van de leerafdeling. Vakblad voor opleiders in het gezondheidsonderwijs.

Walker, R., Cooke, M., Henderson, A., & Creedy, D. K. (2013). Using a critical reflection process to create an effective learning community in the workplace. Nurse Educ Today, 33(5), 504-511. doi: 10.1016/j.nedt.2012.03.001

Watson, R., Stimpson, A., Topping, A., & Porock, D. (2002). Clinical competence assessment in nursing: a systematic review of the literature. J Adv Nurs, 39(5), 421-431. doi: 10.1046/j.1365-2648.2002.02307.x

White, C. B., & Gruppen, L. D. (2010). Self-Regulated Learning in Medical Education Understanding Medical Education (Swanwick, T ed., pp. 271-282): Wiley-Blackwell.

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory in Practice, 41(2).

Zimmerman, B. J. (2008). Investigating Self-Regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. doi: 10.3102/0002831207312909

Universiteit of Hogeschool
Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Publicatiejaar
2015
Kernwoorden
Share this on: