“Steeds meer jongeren lijden aan overgewicht”, “Aantal jonge meisjes met een eetstoornis neemt toe”, “Coca Cola betaalt diëtisten om frisdrank te promoten”, “Steeds meer mannen ontwikkelen een eetstoornis”, …
Leerlingen eerste graad secundair onderwijs de gevolgen van een ongewoon voedingspatroon doen inzien. 8 maanden lang heb ik me erin verdiept. Hoe kon ik jongeren bewust maken van hun soms heel ongezonde voedingspatroon? Hoe kon ik jongeren zo eenvoudig mogelijk uitgelegd de meest voorkomende gevolgen van een ongezond voedingspatroon laten inzien? Hoe kon ik jongeren zover krijgen dat ze iets aan hun eetgewoonten wilden veranderen en ook een evenwichtige keuze tussen gezond en ongezond leren maken?
Ik trok op onderzoek in het Koninklijk Atheneum van Merksem. Door middel van een onderzoeksenquête onderzocht ik de voedingsgewoonten van leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs. Daarna werkte ik een lessenpakket uit om leerlingen de gevolgen van een ongezond voedingspatroon te doen inzien.
Tijdens het theoriegedeelte komen de leerlingen meer te weten over hun eigen voedingsgewoonten, gevolgen van ongezonde voeding en over eetstoornissen. Omdat deze leerstof in de derde graad STW verder wordt verduidelijkt, was deze les een initiatie. Een moment om leerlingen te doen inzien dat het nooit te laat is om gezonder te gaan eten en bewegen.
Tijdens het praktijkgedeelte leren de leerlingen een gezonde keuze maken in het nemen van een tussendoortje. De leerlingen bereiden tijdens deze praktijkles zelf enkele gezonde tussendoortjes. Leerlingen die met lange tanden aan een tussendoortje begonnen, durfden nadien toch toegeven dat gezond ook lekker kan zijn. Opzet geslaagd dus!
Naast het ontwikkelen van een lessenreeks over de gevolgen van een ongezond voedingspatroon, ontwikkelde ik ook nog een ‘gezondheidskoffer’. Hierin vinden de leerlingen o.a. folders, brochures, links naar bepaalde websites, boeken rond gezonde en ongezonde voeding, adressen waar je terecht kan bij vragen en/of problemen,… .
1Bibliografie