Samen-werkingsvaardigheden beoordelen, goed idee? Multilevel-analyse van het self- en peerassessment ‘samenwerker in de gezondheidszorg' IPSIG 2015

Jeroen Goris
Persbericht

Samen-werkingsvaardigheden beoordelen, goed idee? Multilevel-analyse van het self- en peerassessment ‘samenwerker in de gezondheidszorg' IPSIG 2015

Samen-werkingsvaardigheden beoordelen, goed idee?

Samenwerken in de gezondheidszorg is belangrijk. De zorg voor patiënten is afhankelijk van alle zorgverleners samen. In de opleiding van gezondheidswerkers neemt samenwerken dan ook een belangrijke plaats in.

Aan de UA loopt al meer dan 10 jaar de IPSIG-module. In deze module gaan laatstejaarsstudenten uit verschillende opleidingen gezondheidszorg aan de slag rond samenwerkingsvaardigheden. Gedurende een week werken meer dan 700 studenten in kleine teams aan de ontwikkeling van … samenwerkingsvaardigheden. Deze module is een vak als een ander en daar horen punten bij. Die punten komen op het diploma. Dat maakt de beoordeling van IPSIG voor iedere student belangrijk. Niet het minst voor de laatstejaars studenten geneeskunde voor wie dit punt mee hun kansen voor specialisatie bepaalt.

Een deel van de beoordeling doen de studenten zelf. In een zorgteam maken ze samen een beoordeling van elkaars samenwerkingsvaardigheden van de voorbije week. Men beoordeelt mekaar als expert, communicator, teamspeler, manager, belangenbehartiger, levenslang lerende en professional. Dit zijn de rollen die een samenwerker definieert.

In deze masterproef onderzocht Jeroen Goris hoe het samen beoordelen de samenwerkingsvaardigheden in beeld brengt.  Uit de gegevens blijkt dat artsen goed scoren voor een aantal rollen. Artsen blinken uit in expertise, communicatie, management, levenslang leren en professioneel handelen. In dat professioneel handelen worden ze gevolgd door kinesitherapeuten. Bachelors vallen op als belangenbehartigers en hierbinnen vallen orthopedagogen en sociaal werkers dan weer extra op.  

Dit alles doet vermoeden dat we studenten kunnen vertrouwen in de manier waarop ze mekaar beoordelen.  Er is wel nog werk aan de winkel om goed te weten wat samen werken doet werken. Samenwerking verder onderzoeken en self- en peerassessment verfijnen zijn de voornaamste conclusies van deze masterproef.

Bibliografie

Abu-Rish, E., Kim, S., Choe, L., Varpio, L., Malik, E., White, A. A., . . . Zierler, B. (2012). Current trends in interprofessional education of health sciences students: a literature review. J Interprof Care, 26(6), 444-451. doi: 10.3109/13561820.2012.715604Bandiera, G., Sherbino, J., & Frank, R., F. (2006). The CanMEDS assessement Tools Handbook, An Introductory to Assessement Methods for the CanMEDS Competencies, First Edition. Ottawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada.Bregman, R. (2013). De geschiedenis van de vooruitgang. Amsterdam: De Bezige Bij.Dochy, F., Schelfhout, W., & Janssens, S. (2005). Anders Evalueren Assessment in de onderwijspraktijk. Heverlee- Leuven: Lannoo Campus.Dochy, F., Segers, M., & Sluijsmans, D. (1999). The Use of Self-, Peer and Co-assessment in Higher Education: a review. Studies in Higher Education, 24(3), 331. Frank, J. R., Jalbour, M., & al., e. (2005). Report of the Canmeds Pahse IV Working groups (2005 ed.). Ottawa: The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada.Freeth, D. (2002). A Critical Review of Evaluations of Interprofessional Education. In O. Paper (Ed.), (pp. 63). London: Higher Education Academy Health Sciences & Practice Subject Centre.Frenk, J., Chen, L., Bhutta, Z. A., Cohen, J., Crisp, N., Evans, T., . . . Zurayk, H. (2010). Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet, 376(9756), 1923-1958. doi: 10.1016/S0140-6736(10)61854-5Harlen, W. (2007). CRITERIA FOR EVALUATING SYSTEMS FOR STUDENT ASSESSMENT. Studies in Educational Evaluation, 33(1), 15-28. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2007.01.003Kenaszchuk, C., Rykhoff, M., Collins, L., McPhail, S., & van Soeren, M. (2012). Positive and null effects of interprofessional education on attitudes toward interprofessional learning and collaboration. Adv Health Sci Educ Theory Pract, 17(5), 651-669. doi: 10.1007/s10459-011-9341-0Lapkin, S., Levett-Jones, T., & Gilligan, C. (2013). A systematic review of the effectiveness of interprofessional education in health professional programs. Nurse Educ Today, 33(2), 90-102. doi: 10.1016/j.nedt.2011.11.006Lyubovnikova, J., West, M. A., Dawson, J. F., & Carter, M. R. (2014). 24-Karat or fool’s gold? Consequences of real team and co-acting group membership in healthcare organizations. European Journal of Work and Organizational Psychology, 1-22. doi: 10.1080/1359432X.2014.992421Morrison, M., & Glenny, G. (2011). Collaborative inter-professional policy and practice: in search of evidence. Journal of Education Policy, 27(3), 367-386. doi: 10.1080/02680939.2011.599043Overeem, K., Faber, M. J., Arah, O. A., Elwyn, G., Lombarts, K. M. J. M. H., Wollersheim, H. C., & Grol, R. P. T. M. (2007). Doctor performance assessment in daily practise: does it help doctors or not? A systematic review. Medical Education, 41(11), 1039-1049. doi: 10.1111/j.1365-2923.2007.02897.xPhilibert, I. (2012). Review article: closing the research gap at the interface of learning and clinical practice. Can J Anaesth, 59(2), 203-212. doi: 10.1007/s12630-011-9639-7The R Project for Statistical Computing. from http://cran.r-project.org/Reeves, S., Perrier, L., Goldman, J., Freeth, D., & Zwarenstein, M. (2013). Interprofessional education: effects on professional practice and healthcare outcomes (update). Cochrane Database Syst Rev, 3, CD002213. doi: 10.1002/14651858.CD002213.pub3Simmons, B., & Wagner, S. (2009). Assessment of continuing interprofessional education: lessons learned. J Contin Educ Health Prof, 29(3), 168-171. doi: 10.1002/chp.20031Stiggins, R., Arter, J., Chappuis, J., & Chappuis, S. (2004). Classroom assessemnt for student learning: doing it rigth - using it well: Assessment Training Institute. Retrieved from www.assessmentinst.om. Tsakitzidis, G., & Van Royen, P. (2012). Leren interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.West, M. (2012). Effective teamwork: practical lessons from organizational research (3rd ed. ed.): Blackwell Publishing.Zwarenstein, M., Goldman, J., & Reeves, S. (2009). Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database Syst Rev(3), CD000072. doi: 10.1002/14651858.CD000072.pub2 

Universiteit of Hogeschool
Opleidings en onderwijswetenscchappen
Publicatiejaar
2015
Kernwoorden
Share this on: