Schier Oneindig

Jelske
De Swaef

 Toen men mij voor vertrek vroeg wat ik ging zoekenop een klein Nederlands eiland, dan dacht ik soms ‘Niets, niets…’ en dat was ook net het mooie; de aantrekkingskracht van dat fascinerende niets. Een eiland is een duidelijk omlijnd stuk land - omgeven door water -een perfect projectievlak voor utopische verzuchtingen of aardse paradijzen. Het is helemaal volmaakt en tegelijkertijd verloren.  Tussen land en zee groeit het eiland naar zijn toekomstOnzichtbaar - onvoelbaar - onbepaald Een dynamisch eiland - met transformaties die zowel op morfologisch als op inhoudelijk vlak spelen - legde zich bloot tijdens het onderzoek. Enerzijds blijft de positie van het eiland sluipenderwijs veranderen op de landkaarten. Jaar na jaar verplaatst het eiland zich en groeit het verder aan. Een onophoudelijke en onomkeerbare beweging van west naar oost. Onzichtbaar voor het blote oog; niet voelbaar vanop het eiland zelf. Anderzijds is er de steeds terugkerende cyclus, gevoed door het weggaan en terugkeren van gasten. Meedeinend op de getijden van het toerisme ondergaan zowel de infrastructuur als de mensen jaar na jaar opnieuw dezelfde transformaties. Om deze continue transformatie zichtbaar en voelbaar te maken, moet worden ingezet op fragmentatie van het tijdsbeeld. Anders dan een vast punt, heeft het eiland nood aan een baken dat het verstrijken van tijd – en vooral de invloed ervan - kan duiden. Op een plek waar reeds tweeëndertig statische punten aanwezig zijn, wordt een kaap ingezet die meer is dan een vast punt.     Het wordt een referentie naar de beweging die er gaande is zonder het eiland een termijn op te leggen.Vertrekkend vanuit persoonlijke affiniteiten ontstaat een situatie die enerzijds objectief onderzocht en in kaart gebracht wordt en anderzijds specifiek door mezelf geïnterpreteerd wordt.Het baken is een eindeloze beweging in een eindeloos landschap, aangevuld met een eindeloze cyclus van opbouwen en afbreken. Een cyclus die refereert naar het telkens opnieuw terugkeren van gasten en de daaruit volgende cyclus van opbouwen en afbreken van infrastructuur. Waar zandkorrels voeten worden, korrel na korrel, stap voor stap, wandelt het eiland verder Oostwaarts. Maar hoe geduldig men ook mag zijn, niemand kon het ooit vangen in zijn beweging. 

 

Bibliografie

 Hauptmann, D., 2002. Interval Image in the Embodiment of Memory. Oase, 58(Zomer 2002), pp. 97-112. Kootstra, I., 2013. EILAND OM DE NOORD, ALTIJD IN BEWEGING - De beleving van natuur en cultuur op Schiermonnikoog, Utrecht: UNIVERSITEIT UTRECHT - FACULTEIT SOCIALE WETENSCHAPPEN. van der Veen, R., 1981. Vuurtorens; over vierboeten, lichtwachters en markante bouwwerken. 4 red. Bussum: De Boer. Wagenaar, W. & Zandeweer, n.d. Oud Schiermonnikoog. [Online] Available at: http://www.oudschiermonnikoog.nl/[Accessed 1 Maart 2015]. Waves, E., n.d. The Piano Collection Brilliant Classics. [Sound Recording]. Anon., 2009. Terschelling foto. [Online] Available at: http://terschellingfoto.jalbum.net/Terschelling%20-%20Bosplaat/slides/N… 8 April 2015]. Anon., 2013. skylgenet.nl - Terschellingen online. [Online] Available at: http://skylgenet.nl/nieuws-terschelling/2013/01/oerol-2013-wordt-10-dag… 5 April 2015]. Anon., 2014. Maritiem Digitaal. [Online] Available at: http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=1360… 7 April 2015]. Anon., 2015. (Im)Possible Futures. [Online] Available at: http://impossiblefutures.be/[Accessed 23 Februari 2015]. Anon., 2015. CCEL blog. [Online] Available at: http://ccel.ca/2014/06/03/where-two-oceans-meet-but-do-not-mix/[Geopend 29 Maart 2015].  Anon., 2015. Wandelnet. [Online] Available at: http://wandelnet.nl/traject/sp-4-schiermonnikoog-03-variant-naar-willem… 6 April 2015]. Architects, D. G. J., 2011. dgj169 Landscape Mirror. [Online] Available at: http://www.dgj.ch/projekte/landscape-mirror.html[Geopend 5 April 2015]. Berg, D., 2015. Diane Berg. [Online] Available at: http://www.diane-berg.com/[Accessed 16 Maart 2015]. Beumer, . R. & Tiddens , . E., 1999. Licht op Schier. 1 red. Pieze: Uitgeverij de vuurtorenbroeders. Boender, B., 2000. See, Laun en Folk, Doctoraal onderzoek ESG, Amsterdam: s.n. Borges, S., Klein, J. & Kliem, M., 2015. Hide and seek. tweede ed. Berlijn: Gestalten. Borges, S. & Kress, P., 2013. Rock the Shack. eerste ed. Berlin: Optimal. De Haan, H., Ijbema , R. & Reitsma, D., 1983. Engelsmanplaat. 2 red. Moddergat: Stichting ‘t Fiskerhuske. De Wind, . R. & Pla, A., 2001. Wad nu... wat later. 1 red. sl:Zuidboek. Delft, T., 2011. Studenten Landschap maken productie Oerol Festival. [Online] Available at: http://www.bk.tudelft.nl/nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/detail/stude… 5 April 2015]. Einaudi, L., n.d. In A Time Lapse. [Sound Recording]. Elenbaas , P. & Joustra, W., 2010. De Waden, onbewolkt. 1 red. Lubberhuizen: Uitgeverij Bas.  Elfman, D., 2013. Promised Land. [Sound Recording]. Fiore, J., Fusi, L., Reid-Pharr, R. . F. & Weinberg, J., 2013. The Piers From Here. Liverpool: Open Eye Gallery. Fraanje, P. J., 1999. Natuurlijk bouwen met hout. eerste ed. Utrecht: Uitgeverij Jan van Arkel. Glaudemans, M., 2002. Het (on)zichtbare. Oase, 58(Zomer 2002), pp. 5-12. Healy, P., 2002. Negative Philosophy of Flesh. Oase, 58(Zomer 2002), pp. 113-125. Henrichsen, C., 2004. Japan - Culture of Wood. eerste ed. Basel: Birkhäuser - Publishers for Architecture. Horemans, M., 2014. footnotes & context Marc Horemans. [Online] Available at: http://wbib.kuleuven.be/footnotesandcontext/marchoremans.php[Geopend 5 April 2015]. Intergalactic Lovers, n.d. Islands. [Sound Recording]. Jansen, E., Maris, A. J. & de Vries, H. G., 2004. Schiermonnikoog - een wandelend eiland. 1 red. Schiermonnikoog: ‘t Heer en Feer. Johnson, M. . L., 2002. Architecture and the Embodied Mind. Oase, 58(Zomer 2002), p. 75. Kuchenbeiser, B. & Lange, C., 2014. 61 books with black type on white cover. eerste ed. Munich: niggli publishers. Latour, B. & Yaneva, A., 2008. AN ANT’S VIEW OF ARCHITECTURE, s.l.: s.n. Les Vacances de Monsieur Hulot. 1953. [Film] Directed by Jacques Tati. France: Specta Films C.E.P.E.C.. MAS, 2015. De Wereld Gespiegeld. Antwerpen: MAS. Mazur, J., 2007. The motion paradox. London: Penguin Books. Nyman, M., 2001. The very best of. [Sound Recording]. Palacios , D., Soriano , F. & Santacana, A., 2001. It’s Small, It Rains Inside and It’s Got Ants. 1 ed. Barcelona: Actar. Pallasmaa, J., 2002. Geleefde ruimte. Belichaamde ervaring en zintuigelijk denken. Oase, 58(Zomer 2002), pp. 13-34. Parker, E., 2001. time lapse. [Sound Recording]. Perez-G6mez, A., 2002. Fenomenologie en virtuele ruimte. Alternatieve strategieën voor de architectuurpraktijk.. Oase, 58(Zomer 2002), pp. 35-58. Rienks, . H., 2002. Nederlandse Vuurtorens en havenlichten. 1 ed. s.l.:s.n. Schalansky, J., 2014. De atlas van afgelegen eilanden. tweede ed. Hamburg: Mareverlag. Sutton, D., 2009. Photography . cinema . Memory . The Crystal Image of Time. Minneapolis: University of Minnesota Press. Vergara, C. J., 2010. Tracking time. s.l.:Miljana Nikovic. Vesely, D., 2002. Space Simulation and Disembodiment in Contemporary Architecture. Oase, 58(Zomer 2002), pp. 59-74. Villanueva, D., 2013. coetail. [Online] Available at: http://www.coetail.com/dvillanueva/2013/04/27/its-not-where-you-take-th… 15 Mei 2015]. Wenning, A., 2009. Construction and design manual. eerste ed. Berlin: DOM publishers. Young, C., 2015. Tumblr. [Online] Available at: http://charlesyoung.tumblr.com/page/2[Accessed 17 Maart 2015]. Zare, R., n.d. Music. [Sound Recording].  

 

Download scriptie (29.19 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2015