Strijd tegen winkelmerken

Yanick Van Hoeymissen
 Winkelmerken zijn alomtegenwoordig. De zogenaamde private labels nemen een steeds groter wordend deel in van onze winkelkar. Bovendien geeft 60 % van de consumenten ook aan dat ze meer en meer private label-producten willen kopen, als deze in meer gamma’s aanwezig zouden zijn. Maar het gamma van de private labels breidt tevens uit, omdat ook de macht van de retailers uitbreidt. De stijging van deze macht is logisch, want wie bepaalt waar de merken komen in hun winkel? De retailers, die steeds meer en meer winkels over de hele wereld bezitten.

Strijd tegen winkelmerken

 

Winkelmerken zijn alomtegenwoordig. De zogenaamde private labels nemen een steeds groter wordend deel in van onze winkelkar. Bovendien geeft 60 % van de consumenten ook aan dat ze meer en meer private label-producten willen kopen, als deze in meer gamma’s aanwezig zouden zijn. Maar het gamma van de private labels breidt tevens uit, omdat ook de macht van de retailers uitbreidt. De stijging van deze macht is logisch, want wie bepaalt waar de merken komen in hun winkel? De retailers, die steeds meer en meer winkels over de hele wereld bezitten. Door deze grotere macht worden producenten vaak gedwongen om al hun geheimen prijs te geven en hebben ze geen innovatieve producten meer die de retailers niet kunnen namaken. De retailers hebben dus vaak alle informatie over hoe en wat er nodig is voor de productie van allerlei soorten producten. Deze paper geeft de huidige situatie weer en tracht ook oplossingen voor dit probleem aan te bieden. Producenten zorgen tenslotte voor allerlei nieuwe producten en innovatie die nodig is voor de consument want retailers gaan geen geld uitgeven aan deze innovatie. Producenten zijn zeker nodig en mogen niet verdrongen worden door de goedkopere retailers die hun eigen winstmarges alleen maar groter willen maken. 

 

Bibliografie

1      Bibliografie

Ali Besharat. (2010). How co-branding versus brand extensions drive consumers' evaluations of new products: A brand equity approach. University of South Florida, College of Business Administration, Department of Marketing.

Austin Carr. (2015). The real story behind Jeff Bezos's fire phone debacle and what it means for the amazon's future. Fast Company.

Beiersdorf Aktiengesellschaft. (2008). Beiersdorf annual report 2008. Hamburg: Beiersdorf Aktiengesellschaft.

Belga. (2011). Octrooi op speculoospasta nietig verklaard. De Morgen.

Bestemerken. (2013). Bestemerken. Opgeroepen op 02 25, 2015, van http://bestemerken.be/verschil-a-merken-b-merken-huismerken/

BI Intelligence. (2014). e-commerce and the future of retail: 2014. Busines insider.

BrandAsset Valuator. (2013). Energized Brands. Young & Rubicam.

Brantsandpatents. (2011, 01). Brants and patents. Opgehaald van De patente speculoospasta: http://www.brantsandpatents.com/NL/de_patente_speculoospasta-Nieuws-11

Chakravarthl Narasimhan. (2006). Private labels and the channel relationship: A cross-category analysis. Washington University.

David Huyghe. (2014). Presence of economy private label across categories. KU Leuven.

David Van Hoose. (2011). eCommerce Economics, Second Edition. South-Western.

Dimitri Bert. (2014). Politieke ideologie en merkvoorkeur. Universiteit Gent.

Dollar shave club. (2012). dollar shave club - products. Opgehaald van Dollar shave club: https://www.dollarshaveclub.com/our-products/shave

European Commission Enterprise and Industry. (2011). The impact of private labels on the competitiveness of the European food supply chain. Luxembourg: European Union.

European Institute for Brand management. (2012). European Institute for Brand management.

Eva Koninckx. (2010). Bescherming van bekende merken. Gent: Faculteit Rechtsgeleerdheid Universiteit Gent.

Filip Michiels. (2015, 04). Bedrijven bekvechten om Nivea-blauw. De Morgen.

Filip Tilleman. (2014). De nieuwe Belgische octrooiwetgeving . KU Leuven.

H. Eeckhout. (2004). Marketing: een kennismaking. Garant.

Jan Custers. (2013). Aldi verkoopt tablet voor 200 euro. Opgehaald van Android World: http://androidworld.be/nieuws/aldi-verkoopt-10-inch-tablet-voor-200-eur…

Joris Swennen. (2012). De spanning tussen de bescherming van een handelsnaam en een identiek of soortgelijk merk in de tijd. KU Leuven.

Kara Gruver, Matthew Meacham & Suzanne Tager. (2011). How to best compete as private labels gain ground? Bain & Company.

Knowledge@Wharton. (2012, 03 16). How apple made vertical integration hot again. Time.

Kristof Simoens. (2015, 04). De winkelstraat is dood... Het Nieuwsblad, pp. 14-15.

Kusum L. Ailawadi, Koen Pauwels, & Jan-Benedict E. (2008). Private label use and store loyalty. Journal of Marketing, 19-30.

Lara O'reilly. (2014, 10). Apple Is Becoming An E-commerce Beast. Business Insider.

Lippincott. (2015). Brand is a driver of business results. Opgeroepen op 03 29, 2015, van Lippincott.com: http://lippincott.com/en/work/walmart

M. Bekkers, N. Lamperjee & E. Nijssen. (1993). De relatie tussen het F-merk en het D-merk. Tijdschrift voor Marketing 27.

Maureen Azzato. (2009). Nielsen Forecasts Long Growth Pattern in U.S. Store Brands. storebrands.

Nathan Strik. (2014). Consument ziet weinig verschil huismerk en A-merk. Vakblad voor de voedingsmiddelenindustrie.

Nielsen N.V. (2012). Private Label Outlook is Sunny. Storebrands.

Nielsen N.V. (2013). Private Label Jaarboek 2013.

Nielsen N.V. (2014). The state of private label around the world. New York.

Nirmalya Kumar, Jan-Benedict E.M. Steenkamp. (2007). Private label strategy: how to meet the store brand challenge. Boston: Harvard business school press.

Officële website Europese Unie. (2006, 12). Gemeenschapsmerk. Opgeroepen op 03 29, 2015, van Samenvattingen van de EU-wetgeving: http://europa.eu/legislation_summaries/other/l26022a_nl.htm

ParcelBright. (2015, 04). The Rise And Rise Of Vertically Integrated E-Commerce. Opgehaald van ParcelBright.

Pat Conroy. (2010). Dearth of CPG innovation helps fuel private label growth. Storebrands.

Pieterjan Van Leemputten. (2014). Amazon onthult alles herkennende Fire Phone. Knack.

PLMA Live. (2012, 2 21). Storebrands. Opgeroepen op 03 2015, van PLMA Live!: Value-Added Store Brands Are Paying Off: http://www.storebrandsdecisions.com/news/2012/02/21/plma-live-value-add…

PR Newswire Association LLC. (2012). Walmart Takes Angry Birds Space to New Heights with the First Retail and Gaming Integration. PR Newswire.

Rey Amio. (2010, 01). Nivea Haus. Opgehaald van Rey Amio Digital art director & multimedia designer: http://www.reyamio.com/portfolio/nivea-haus/

Scholto Bos. (2015, 01). Vertaling Voorwaartse integratie. Opgehaald van Economische begrippen.

Steve Follon. (2007). Octrooien in Vlaanderen . Universiteit Hasselt.

Test Aankoop. (2010). Test Aankoop onafhangkelijk advies. Opgehaald van https://www.test-aankoop.be/invest/verticale-en-horizontale-integratie-…

Vera Knippenberg. (2002). De houding va de belgische consument ten aanzien van winkelmerken. Leuven: KU Leuven.

VF News. (2014). The Great Smartphone War. VF News.

Wim Lecluyse. (2014). Walmart opnieuw grootste bedrijf ter wereld. Het Nieuwsblad.

 

Universiteit of Hogeschool
Management
Publicatiejaar
2015
Share this on: