Wanneer je een schip wil bouwen,
breng de mensen dan niet bijeen om hout te sjouwen
of het werk voor te bereiden
geef hun geen taken op en deel geen plannen mee,
maar leer hen eerst verlangen naar de eindeloze zee.
Antoine de Saint-Exupéry
Mijn bachelorproef is het verhaal van een proces. Een groeiproces in een school,
met een team. Een proces die vele zullen herkennen en hopelijk inspireren.
Je hoeft hiervoor niet in een school te werken want het is een verhaal van elke dag.
Van elke dag verbindend leren met de ander, door de ander. Vanuit volgehouden
zorgzaamheid t.a.v. de draagkracht van elkeen in een team, zoeken naar gepaste
hulpbronnen.“De leerkracht doet ertoe”. We delen “parels” uit, herkennen individuele
behoeften en waarderen het positieve.
Mijn bachelorproef is een praktijkillustratie van wat een schoolontwikkelaar kan
betekenen in het kader van duurzaam onderwijs met het oog op kwaliteitsvol onderwijs
in te richten voor àlle leerlingen!
Ik nodig je uit om samen met mij te verlangen naar de eindeloze zee!
Boeken
De Boer, E. (2010). Haal alles uit een training. Amsterdam: Pearson Education Benelux.
Heijmans, J. &. (2013). Van Eiland naar WIJland, collegiaal leren in de praktijk. OMJS.
Hendriksen, J. (2006). Cirkelen rond Kolb. Soest: Nelissen.
Kamminga , E., Van der Vloed F. (2009). Verbindend veranderen in het onderwijs. CPS Onderwijsontwikkeling en advies .
Kotter, J. (2006). Onze ijsberg smelt. Amsterdam: Business Contact.
Rosenberg, M. (2014). Geweldloze communicatie. Rotterdam: Lemniscaat.
Schollaert, R. (2007). De Spiraal van verandering. Leuven: Lannoo Campus.
Van Acker T., D. Y. (2014). Scholen Slim Organiseren. Leuven: Lanoo Campus.
Van Beirendonck, L. (2012). Paars Management, Leidinggeven met hart en cijfers. Leuven: Lannoo Campus.
Artikels
Elisabeth De Schauwer en Inge Van de Putte, Universiteit Gent 2014, Onderzoeksrapport ‘Handelingsgericht werken in het Vlaams basisonderwijs’
Mieke Meirsschaut, Frank Monsecour en Marijke Wilssens, Arteveldehogeschool 2013, ‘Klaar voor redelijke aanpassingen, een leidraad’.
Kelchtermans G., KULeuven okt. 2012, ‘De leraar als (on)eigentijdse professional’
Roohaan E., K. M. (2013). Persoonlijke professionaliteit en disposities van docenten (Vol. 34(3)). Tijdschrift voor Lerarenopleiders.
Kelchtermans G, B. K. (2008). Goede praktijkvoorbeelden als hefboom voor schoolontwikkeling ) - identificatie van determinanten en kritische kenmerken (Paper gepresenteerd op de Onderwijs Resaerch Dagen ed.). Eindhoven.
Mindset, de weg naar een succesvol leven naar C. Dweck - http://wij-leren.nl/mindset-talent.php
Roohaan E., K. M. (2013). Persoonlijke professionaliteit en disposities van docenten (Vol. 34(3)). Tijdschrift voor Lerarenopleiders.
http://www.differentiatieinonderwijs.be