Het verschil tussen de werkwijze van een schoenmaker en een kleermaker dat de econoom David Ricardo in 1817 gebruikte om zijn Theory of Comparative Advantage te ontwikkelen, is heden ten dage nog door middel van Boeddhistische methoden toe te passen op (technologie)bedrijven om hen aan te sporen om te innoveren met de cloud. Handelsingenieur Margo Alofs (Universiteit Hasselt) kwam tot deze conclusie in haar masterthesis door de bedrijfsmodellen van met name KMOs te koppelen aan de opportuniteiten die cloud technologie hun biedt.
De belangstelling voor cloud-oplossingen wordt steeds groter. Dit is niet verwonderlijk als Europa aangeeft dat door een snelle adoptie van de cloud, er potentieel in de EU de komende 5 jaar tienduizenden nieuwe KMOs en tussen de 300.000 en 1,5 miljoen nieuwe banen kunnen ontstaan.
Kenmerkend voor de cloud is dat IT hier als pay-per-use wordt afgenomen en via het netwerk overal toegankelijk is gemaakt. Er wordt daarbij gebruikt gemaakt van internetstandaarden waardoor de dienst vanaf elk apparaat met internettoegang te gebruiken is.
Miljoenen mensen gebruiken bijna dagelijks software-as-a-service-diensten voor privé gebruik, denk aan Facebook, LinkedIn, Twitter. Echter, de overstap naar diensten uit de cloud voor veel bedrijven lijkt nog een brug te ver. De uitdagingen hebben voornamelijk betrekking op veiligheid, juridische en privacy zaken. Daarnaast is er binnen de bedrijven vaak nog te weinig kennis aanwezig over de specifieke toepasbaarheid van cloud-technologieën en wordt er daarom soms onterecht wat sceptisch naar de cloud-markt gekeken.
Dit laatste aspect spoorde Alofs aan om na te gaan hoe deze scepsis kon worden weggenomen. “Het is van belang dat alle betrokkenen in het bedrijf meedenken over hoe de cloud in hun specifieke activiteiten kan worden geïntegreerd”. Hierbij moet niet worden gekeken naar hoe andere bedrijven het doen, maar moet worden uitgegaan van de eigen kracht en opportuniteiten die de cloud hen biedt. Kleine bedrijven kunnen niet op dezelfde manier voordeel halen uit de cloud als hun grotere broers. Door enkel het kostenvoordeel te benadrukken, is cloud-technologie een strategische keuze die operationele consequenties heeft. Voor kleine bedrijven is dit eerder andersom.
Kleine bedrijven zijn er het meest bij gebaat als de cloud-technologie hen in staat stelt om zich te onderscheiden van hun concurrenten door in hun bedrijfsprocessen agility in te bouwen. Zodoende zijn zij wendbaar en kunnen zij innovatieve producten en processen ontwikkelen en deze snel tot bij de consument brengen. Dit onderscheidend vermogen, of heterogeniteit, is het principe dat Ricardo in 1817 gebruikte om aan te tonen dat bedrijven een duurzaam competitief voordeel kunnen behalen door zaken net iets anders aan te pakken dan anderen.
Onderscheiden. Is dat niet makkelijker gezegd dan gedaan? “Natuurlijk is hier binnen de bedrijven reeds veel aandacht voor, maar er wordt nog te veel teruggevallen op standaardpraktijken.” Alofs keek voor de theoretische onderbouwing van haar conceptualiseringen over de grenzen van de economische en innovatie theorieën. Zo stuitte zij op ‘mindfulness’, de intellectuele tak van een theorie met haar wortels in de Boeddhistische psychologie.
Bedrijven die mindfulness in hun besluitvormingsproces toepassen, kunnen eerder unieke opportuniteiten te baat brengen door meer open te staan voor incidenteel voorbijkomende kansen, deze te evalueren op basis van hun specifieke omstandigheden en de nieuwe observaties te verwerken in hun bedrijfsmodel. Als iedereen binnen de organisatie wordt betrokken bij dit proces, zullen veranderingen in de omgeving eerder wordt waargenomen, en is de hele organisatie gemotiveerd om de eigen activiteiten aan te passen om hierop te kunnen inspelen. Daarom is er een grotere kans dat deze bedrijven creatiever zijn en eerder geneigd zijn om een nieuwe manier van werken te aanvaarden en zich zodoende te onderscheiden.
De handelsingenieur heeft in haar masterproef technologie weten te koppelen aan bedrijfsstrategie. Hiertoe heeft zij een framework ontwikkeld dat bedrijven kunnen aanwenden om vanuit hun eigenheid te komen tot de invulling van hun behoeftes voor de overstap naar de cloud. Dit framework is dus zeer bruikbaar voor managers die voor hun bedrijf moeten beslissen of, wanneer en in welke mate zij moeten migreren naar de cloud. Bijkomend gevolg van het framework is dat het kan worden aangewend om te innoveren met de cloud. Twee eeuwen na dato blijken de inzichten van Ricardo nog altijd zo scherp dat kan worden geconcludeerd dat denken vanuit verschillende invalshoeken ruimte biedt voor creativiteit. Zodoende voeden de inzichten van het framework innovatie en transformatie van organisaties, en uiteindelijk de economische groei.
Alshamaila, Yazn & Savvas Papagiannidis (2013) Cloud computing adoption by SMEs in the north east of England: A multi-perspective framework Vol. 26 No. 3, pp. 250-275
Brink, Monica (2013) Approaching Cloud Holistically BMC Blogs
Accessed online 18-7-2016: http://www.bmc.com/blogs/approaching-cloud-holistically/
Botta, Alessio, Walter de Donato, Valerio Persico, Antonio Pescapé (2016) Integration of Cloud computing and Internet of Things: A survey Future Generation Computer Systems 56, pp. 684–700
Bouwman, H., De Vos, H., & Haaker, T. (2008) Mobile service innovation and business models Springer Science & Business Media
Butler, B. S., P.H. Gray (2006) Reliability, Mindfulness, and Information Systems MIS Quarterly, 30(2), pp. 211–224
Carr, Nicolas G. (2003) IT doesn’t matter Harvard Business Review, HBR at large, May 2003
Carr, Nicolas G. (2005) The End of Corporate Computing MITSloan Management Magazine, Spring 2005, Opinion & Analysis
Accessed online 16-07-2016: http://sloanreview.mit.edu/article/the-end-of-corporate-computing/
Chen, Kwang-Cheng & Lien, Shao-, Yu (2014) Machine-to-machine communications: Technologies and challenges, Ad Hoc Networks, Vol. 18, July 2014, pp. 3-23
Clohessy, T., Acton, T., & Coughlan, C. (2013) Innovating in the Cloud International Journal of Innovations in Business, 2(1), 29–41
Clohessy, T., T. Acton, L. Morgan & K. Conboy (2016) The times they are a-changin for ICT service provision: A Cloud Computing Business Model Perspective 24th European Conference in Information Systems (ECIS) Istanbul, Turkey, June 2016
Davenport, H (2013) Analytics 3.0 Harvard Business Review, December 2013, pp. 65-72
Davis, F. (1989) Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology MIS Quarterly. Sep89, Vol. 13 Issue 3, p. 319-340
DePietro, Rocco, Wiarda, Edith & Fleischer, Mitchell (1990) The context for change: Organization, technology and environment in Tornatzky, L. G. and Fleischer, M. (Eds.) The processes of technological innovation, Lexington Books: Lexington, MA., pp. 151-175
Doherty, Eileen, Marian Carcary & Gerard Conway (2015) Migrating to the cloud: Examining the drivers and barriers to adoption of cloud computing by SMEs in Ireland: an exploratory study Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 22, Issue: 3, pp. 512 - 527
DePietro, Rocco, Wiarda, Edith & Fleischer, Mitchell (1990) The context for change: Organization, technology and environment in Tornatzky, L. G. and Fleischer, M. (Eds.) The processes of technological innovation Lexington Books: Lexington, MA., pp. 151-175
Faccarello, Gilbert (2015) Comparative advantage Published in The Elgar Companion to David Ricardo, Heinz D. Kurz and Neri Salvadori (eds), Cheltenham: Edward Elgar
Fichman, R.G. (2001) The role of aggregation in the measurement of IT-related
organizational innovation, MIS Quarterly (25)4, pp. 201-429
Fichman, R.G. (2004) IT Innovation Research: Emerging Concepts and Methods, Journal of the Association for Information Systems Vol. 5 No. 8 (August), pp. 314-355
Fidock, J. (2011) Understanding information technology appropriation in organisations Doctoral thesis, Melbourne: RMIT University
Fiol C. Marlena & Edward J. O’Connor (2003) Waking up! Mindfulness in the face of bandwagons The Academy of Management Review, 01/2003, Volume 28, Issue 1
Forrester (2011) TechRadar™ For Infrastructure & Operations Professionals: Cloud Computing, Q4 2011, Accessed online 22-5-2016:
https://www.forrester.com/report/TechRadar+For+Infrastructure+Operation…
Gangwar, Hemlata, Hema Date & R. Ramaswamy (2015) Understanding determinants of cloud computing adoption using an integrated TAM-TOE model Journal of Enterprise Information Management, Vol. 28 No. 1, pp. 107-130
Garrison, G., Kim, S. , Wakefield, R.L. (2012) Success Factors for Deploying Cloud Computing Communications of the ACM 55 (9), pp. 62–68
Gupta, Prashant, A. Seetharaman, and John Rudolph Raj (2013) The usage and adoption of cloud computing by small and medium businesses International Journal of Information Management 33 (5), pp. 861-874.
Gupta, H., A. Dastjerdi, R. Calheiros, S. Ghosh, R Buyya (2016) Fog Computing: Principles, Architectures, and Applications in: Internet of Things: Principles and Paradigms, R. Buyya and A. Dastjerdi (eds), Morgan Kaufmann, Burlington, Massachusetts, USA
Ivanov, S., S. Balasubramaniam, Dmitri Botvich and Ozgur B. Akan (2016) Gravity gradient routing for information delivery in fog Wireless Sensor Networks Ad Hoc Networks 2016, pp. 1-16
Iyer, B., & Henderson, J. C. (2012) Business value from clouds: Learning from users MIS Quarterly Executive, 11(1), pp. 51-60
Kaplan, R.S., & Norton, D.P. (1992) The balanced scorecard—measures that drive performance Harvard Business Review, pp. 71–79
KPMG (2011) The Cloud Changing the Business Ecosystem A report on KPMG in India's Cloud computing survey
Langer, E. J. (1989) Mindfulness, Cambridge, MA: Perseus Publishing
Langer, E. J. (1989a) Minding matters: The consequences of mindlessness-mindfulness, in Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 22, L. Berkowitz (Ed.), Academic Press, pp. 137-173
Langer, E. J. (2014) Mindfulness – 25th anniversary edition, Boston: Da Capo Press
Langer Ellen J. & Moldoveanu, Mihnea (2000) The Construct of Mindfulness, Journal of Social Issues, Vol. 56, No. 1, 2000, pp. 1–9
Linthicum, D. (2009) Defining the Cloud Computing Framework, @CloudExpo Journal, January
2009, http://cloudcomputing.sys-con.com/node/811519
Lioukas, C.S., J.J. Reuer and M. Zollo (2016) Effects of Information Technology Capabilities on Strategic Alliances: Implications for the Resource-Based View Journal of Management Studies 53:2, March 2016
Madhok, A., Li, S., Priem, R. (2010) The resource-based view revisited: Comparative firm advantage,
willingness-based isolating mechanisms and competitive heterogeneity European Management Review 7, pp. 91-100
Marston, S., Li, Z., Bandyopadhyay, S., Zhang, J., & Ghalsasi, A. (2011) Cloud computing—The business perspective Decision Support Systems, 51(1), pp. 176–189
McAfee, A. (2011). What Every CEO Needs to Know About the Cloud Harvard Business Review 89(11): p. 124
Mircea, M., Ghilic, B. and Stoica, M. (2011). Combining Business Intelligence with Cloud Computing to Delivery Agility in Actual Economy, Economic Computation and Economic Cybernetics Studies and Research 45(1): 39–54
Moore, G.C. and I. Benbasat (1991) Development of an Instrument to Measure the Perceptions of Adopting an Information Technology Innovation Information Systems Research, pp. 192–222
National Institute of Standards and Technology (2011) The NIST Definition of Cloud Computing, Special Publication 800-145, September 2011
Oredo, John Otieno & James Muranga Njihia (2015) Mindfulness and Quality of Innovation in Cloud Computing Adoption International Journal of Business and Management; Vol. 10, No. 1
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers Wiley: ISBN: 978-0-470-87641-1
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2013). Designing business models and similar strategic objects: the contribution of IS Journal of the Association for Information Systems, 14(5), pp. 237-244
Pritchard, S. (2012). Mobile Comms: Coffee and TV, in IT Pro, London: Dennis Publishing Ltd [WWW document: http://www.itpro.co.uk/639106/mobile-comms-coffee-and-tv, accessed 6 may 2016
Ricardo, D. (1821) On the principles of political economy and taxation Third Edition, Albemarle-Street, London, UK: John Murray
Online available: http://www.econlib.org/library/Ricardo/ricPCover.html
Rivarda, S., L. Raymond, D. Verreault (2006) Resource-based view and competitive strategy: An integrated model of the contribution of information technology to firm performance Journal of Strategic Information Systems 15, pp. 29–50
Rogers, E.M. (2003) Diffusion of Innovations, 5th edition, Free Press: New York
Schubert, L., Jeffery, K. & Neidecker-Lutz, B. (eds). (2010). The Future of Cloud Computing – Report from the first Cloud Computing Expert Working Group Meeting. Cordis (Online), BE: European Commission
Schubert, L. & Jeffery, K. (2012) Advances in clouds: research in future cloud computing, European
Commission: Expert Group Report
Scott, W.R. (1995) Institutions and Organizations, Thousand Oaks: Sage
Smith, A. (1776) An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations The Glasgow Edition of the Works and Correspondence of Adam Smith. Oxford: Oxford University Press, 1976
Solaimani, Sam, Harry Bouwman & Timo Itälä (2015) Networked enterprise business model alignment: A case study on smart living Inf Syst Front (2015) 17, pp. 871–887
Swanson, E Burton, Ramiller, Neil C. (2004) Innovating mindfully with information technology MIS Quarterly 28(4), pp. 553-583
Swanson, E.B., and N.C. Ramiller (1997) The organizing vision in information systems innovation Organization Science (8)5, pp. 458-474.
Thong, James Y L (1999) An integrated model of information systems adoption in small businesses
Journal of Management Information Systems; Spring 1999; 15, 4; pg. 187-215
Vargo, S. and Lusch, R. (2004) Evolving to a New Dominant Logic for Marketing The Journal of Marketing 68(1), pp. 1–17
Venters, Will and Edgar A Whitley (2012) A critical review of cloud computing: researching desires and realities Journal of Information Technology 27, pp. 179-197
Venkatesh, V., M. G. Morris, G. B. Davis, and F. D. Davis (2003) User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View MIS Quarterly Executive, no. 27, pp. 425–478
Weinhardt, C., Anandasivam, A., Blau, B., Borissov, N., Meinl, T., Michalk, W. and Stößer, J. (2009). Cloud Computing – A classification, business models, and research directions Business & Information Systems Engineering 1(5): pp. 391–399
Weick, K.E., Sutcliffe, K.M., and Obstfeld, D. (1999). Organizing for high-reliability: processes of collective mindfulness, Organization Science, 17, 514-524
Weick, K.E. and Sutcliffe, K.M. (2006). Mindfulness and the quality of organizational attention, Organization Science, 17, 4, 514-524
Wernerfelt, B. (1984) A resource-based view of the firm Strategic Management Journal, Vol. 5, No. 2, pp. 171-180
Westerlund, Mika , Seppo Leminen, and Mervi Rajahonka (2014) Designing Business Models for the Internet of Things . Technology Innovation Management Review Vol.4 Issue 7 (Jul 2014), pp. 5-14.
Youseff, L. Butrico, M. and Da Silva, D. (2008). Toward a unified ontology of cloud computing, in Grid Computing Environments (GCE) Workshop, pp. 1–10, IEEE, Austin, TX
YUVARAJ, Mayank (2015) Inherent Conceptions of Cloud Computing among Library and Information Science professionals, Library Philosophy and Practice (e-journal) Paper 1321