Eventmarketing: events succesvol promoten met social media

Jana Vantieghem
Social media is vandaag de dag een belangrijke communicatievorm en kan een grote meerwaarde bieden tot het promoten van evenementen. Dit wil echter niet zeggen dat de gekozen kanalen altijd op de juiste manier worden ingezet. Bijgevolg worden in deze scriptie tips gegeven om sociale media succesvol in te zetten voor het promoten van evenementen en geeft deze meer inzicht in het doel van eventmarketing.

Sociale media optimaal inzetten voor het promoten van je evenement? Het kan!

Stel: je organiseert als bedrijf een evenement, maar je wilt er het maximum uithalen. In dat geval is een sterke opbouw en communicatie van groot belang. En ja, ook sociale media is hierbij van de partij. Sterker nog, uit onderstaande grafiek blijkt dat sociale media zelfs één van de belangrijkste communicatievormen is om niet alleen meer bezoekers, maar ook meer betrokkenheid te genereren voor je evenement.

Global time spent on media, by type (%)

Global time spent on media, by type (%)

Vroeger kon je als bedrijf je evenementen enkel promoten via de traditionele middelen, zoals radio- en televisiespots en public relations. Door de jaren heen is het aantal smartphones echter toegenomen en wordt steeds meer tijd gespendeerd op sociale media, waardoor het voeren van promotie op de traditionele manier minder effectief wordt. Daarnaast is het aantal events de laatste jaren enorm toegenomen en hebben mensen veel minder vrije tijd, waardoor het moeilijker wordt om hen te overtuigen je evenement bij te wonen. Net daarom wordt sociale media steeds belangrijker en kan het een grote meerwaarde bieden tot het promoten van je evenementen.

Het feit dat sociale media de dag van vandaag enorm in opmars zijn, betekent echter niet dat de gekozen kanalen altijd op de juiste manier worden ingezet. Bijgevolg wou ik te weten komen hoe dat net wél kan en welke rol sociale media precies speelt bij het promoten van evenementen. Wanneer je als bedrijf dus meer inzicht wilt verwerven in het doel van eventmarketing én op zoek bent naar tips om sociale media zelf efficiënt in te zetten voor de promotie van je evenement, is het zeker de moeite waard om deze scriptie door te nemen.

Om dit onderzoek te staven heb ik interviews afgenomen bij verschillende bedrijven om meer inzicht te verwerven in hun socialemediagebruik. Vervolgens heb ik één van deze interviews verwerkt als succesverhaal en een bedrijf tips gegeven om hun socialemediakanalen beter in te zetten.

Verder worden in mijn scriptie enkele succesverhalen aangehaald van evenementen waarbij sociale media een grote rol spelen. Neem bijvoorbeeld Tomorrowland. Zij hoeven niet veel te investeren in communicatie, aangezien ze hun ‘product’ tot een nieuwsitem verheffen. Denk maar aan de lancering van hun unieke aftermovies. Tomorrowland wilt een gevoel van schaarste en exclusiviteit opwekken, wat leidt tot geruchten, veronderstellingen en aankondigingen door de media. Bijgevolg zorgt de media ervoor dat deze informatie verspreid wordt via verschillende kanalen, waardoor een enorm doelpubliek bereikt kan worden op korte tijd.

Daarnaast worden hedendaagse trends in eventmarketing, zoals iBeacons, drones en Tweetwalls, toegelicht en worden de verschillende kanalen uitgebreid besproken, maar ook de voor- en nadelen van sociale media komen aan bod. Ten slotte heb ik per kanaal enkele tips opgelijst om je evenement creatief in de kijker te plaatsen.

Uiteindelijk is er een brede waaier aan kanalen om je evenement te promoten. Denk maar aan Facebook, YouTube, Twitter, Google+, Pinterest, enzovoort. Sociale media zorgen er namelijk voor dat je evenement blijft leven, ook wanneer het reeds plaatsgevonden heeft. De selectie van welke kanalen je inzet, hangt echter af van het soort evenement, het doel dat je wenst te bereiken en je vooropgestelde doelgroep. Vervolgens is het belangrijk een goede relatie met dit doelpubliek op te bouwen, maar ook hun aandacht het hele jaar door vast te houden. Hoe je dat doet, kan je lezen in mijn scriptie.

Bibliografie

Alt, B., & Usborne, N. (2006, 25 mei). Site Headlines Tested. Opgeroepen op 25 april, 2016, van Marketing Experiments: http://www.marketingexperiments.com/improving-website-conversion/site-h…

Constant Contact. (2010). Using Social Media to Plan and Promote Your Events. Waltham: Constant Contact.

Cvent. (z.j.). Event Marketing 2.0. Cvent.

Dazzle Events. (z.j.). Evenementorganisatie anno 2015: Party like it’s 1999! Opgeroepen op 4 februari, 2016, van Dazzle Events: http://www.dazzle-events.be/case/evenementorganisatie-anno-2015-party-l…

Duval Guillaume. (2014, 19 september). BASE + Spotify Present: The Party Drone. Opgeroepen op 23 februari, 2016, van Duval Guillaume: http://www.duvalguillaume.com/work/base-spotify-bring-you-your-favorite…

Duval Guillaume. (2014, 9 september). Castello - An exhibition where you can eat the paintings. Opgeroepen op 4 februari, 2016, van Duval Guillaume: http://www.duvalguillaume.com/work/castello-an-exhibition-where-you-can… 

ECS. (2015, 2 oktober). 75 containers vormen pop-uptheater. Opgeroepen op 4 februari, 2016, van ECS: http://www.ecs.be/en/75-containers-vormen-pop-uptheater 

Ensie. (2015, 26 mei). Prospect. Opgeroepen op 2 april, 2016, van Ensie: https://www.ensie.nl/webbio/prospect

Eventplanner. (2014, 13 februari). iBeacons, de nieuwe revolutie voor events. Opgeroepen op 4 februari, 2016, van Eventplanner: https://www.eventplanner.be/nieuws/6117_ibeacons-de-nieuwe-revolutie-vo… 

Eventplanner. (2015, 15 december). 360-graden Dome Projectie die alle zintuigen prikkelt. Opgeroepen op 22 februari, 2016, van Eventplanner: https://www.eventplanner.be/nieuws/7450_360graden-dome-projectie-die-al…

Experient. (2014, 30 januari). How To Promote Your Event Using LinkedIn Showcase Pages. Opgeroepen op 19 april, 2016, van Experient: http://blog.experient-inc.com/2014/01/30/how-to-promote-your-event-usin… 

Facebook. (2016). Algemene informatie over Facebook-advertenties. Opgeroepen op 6 april, 2016, van Facebook for business: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-ads-basics/ 

Facebook. (2016). Basisfuncties van Facebook-pagina’s. Opgeroepen op 4 april, 2016, van Facebook for business: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-page-basics/

Facebook. (2016). Berichten op je pagina maken. Opgeroepen op 4 april, 2016, van Facebook for business: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-page-create-posts/ 

Facebook. (2016). Stapsgewijze gids voor het maken van Instagram-advertenties in Advertentiebeheer. Opgeroepen op 7 mei, 2016, van Facebook for business: https://www.facebook.com/business/help/1634705703469129

Farnworth, D. (2013, 26 augustus). The Art of Writing Great Google+ Posts. Opgeroepen op 5 mei, 2016, van Copyblogger: http://www.copyblogger.com/art-of-google-plus/

Fast Forward. (z.j.). Fast Forward, exclusieve Benelux verdeler voor digitale graffiti wall “Yrwall”. Opgeroepen op 24 februari, 2016, van Yrwall: http://www.yrwall.be/about.html

FIPP Insight. (2015). Global Social Media Trends 2015. Martha L Stone.

Flows. (2015, 30 september). ECS viert 20-jarig bestaan met records en containerspektakel. Opgeroepen op 4 februari, 2016, van Flows: http://www.flows.be/nl/transport/ecs-viert-20-jarig-bestaan-met-records… 

Frankwatching. (2012, 14 april). Kun je social media uitbesteden? Opgeroepen op 3 april, 2016, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2012/04/14/kun-je-social-media-uit…

Gerritsen, D., & van Olderen, R. (2011). Het event als strategisch marketinginstrument. Bussum: Coutinho.

Gotter, A. (2015, 1 oktober). 7 Tips to Boost Event Attendance with Social Media Marketing. Opgeroepen op 10 april, 2016, van AdEspresso: https://adespresso.com/academy/blog/7-tips-to-boost-event-attendance-wi…

Gotter, A. (2015, 20 september). Getting Started with Instagram Ads. Opgeroepen op 6 mei, 2016, van AdEspresso: https://adespresso.com/academy/blog/getting-started-with-instagram-ads/

Gulden, M. (2014, 24 maart). Twitterlijsten: zo zet je ze slim in & blijf je betrokken. Opgeroepen op 13 april, 2016, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/03/24/twitterlijsten-zo-zet-j…

Hus, A. (2015, 24 februari). Event promotie met Instagram. Opgeroepen op 6 mei, 2016, van Annickhus.com: https://annickhus.com/2015/02/24/event-promotie-met-instagram/

Kagan, N. (2014, 9 september). We Analyzed the 3,000 Most Successful LinkedIn Publishing Posts. Opgeroepen op 25 april, 2016, van OkDork: http://okdork.com/2014/09/09/linkedin-publishing-success/

Lee, A. (2015, 19 februari). How to Use Twitter Lists for Business. Opgeroepen op 13 april, 2016, van Social Media Examiner: http://www.socialmediaexaminer.com/use-twitter-lists-business/

Maes, Y. (2016, 20 februari). Geniale marketing: hoe Tomorrowland Apple achterna gaat. Opgeroepen op 4 februari, 2016, van Queromedia: http://www.queromedia.be/big-content-small-fish/apple-2/geniale-marketi…

Marketing Terms. (z.j.). Blog. Opgeroepen op 30 maart, 2016, van MarketingTerms.com: http://www.marketingterms.com/dictionary/blog/

Marketingtermen.nl. (2016). Conversiepercentage. Opgeroepen op 25 april, 2016, van Marketingtermen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/conversiepercentage

Meijburg, M. (2013, 19 november). Nieuw op LinkedIn: Showcase Pages voor bedrijven. Opgeroepen op 19 april, 2016, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2013/11/19/nieuw-op-linkedin-showc…

Meijburg, M. (2015, 8 september). Adverteren met LinkedIn: de nieuwe campaign manager in 5 stappen. Opgeroepen op 29 april, 2016, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/09/08/linkedin-update-adverte…

Nathan, L. (2014, 5 augustus). 3 Reasons for Using Social Media Event Marketing. Opgeroepen op 2 april, 2016, van Tweet My Events: http://blog.tweetmyevents.com/3-reasons-for-using-social-media-event-ma…

Nijskens, A. (2015, 27 augustus). Gebruik LinkedIn Pulse en verhoog je status als expert. Opgeroepen op 25 april, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/linkedin-pulse-verhoogt-je-statu…

Notion Technologies. (2014). Live tweet wall voor events. Opgeroepen op 24 februari, 2016, van Notion Technologies: http://www.notion-technologies.com/diensten/social-media/social-media-e…

Op de Beeck, H. (2014, 17 juli). Zes geheime redenen achter het succes van tien wondere jaren Tomorrowland. Opgeroepen op 4 februari, 2016, van Het Laatste Nieuws: http://www.hln.be/hln/nl/9093/Festivals-en-concerten/article/detail/194…

Patel, N. (2015, 15 april). How to Turn Pinterest into a Revenue Generating Channel. Opgeroepen op 8 april, 2016, van Quicksprout: https://www.quicksprout.com/2015/04/15/how-to-turn-pinterest-into-a-rev…

Pek, C. (2016, 25 april). Blogging As an Effective Marketing Tool for Events. Opgeroepen op 9 mei, 2016, van GEVME: https://www.gevme.com/blog/blogging-as-an-effective-marketing-tool-for-…

Peyton, L. (2012, 23 augustus). 5 Ways to Use Google+ Events for Your Business. Opgeroepen op 1 mei, 2016, van Social Media Examiner: http://www.socialmediaexaminer.com/google-plus-events/

Pinterest. (2016). Een zakelijk account aanmaken. Opgeroepen op 7 mei, 2016, van Pinterest for business: https://help.pinterest.com/nl/articles/set-your-business-account

Red Bull. (2016, 30 maart). History. Opgeroepen op 2 februari, 2016, van Red Bull Air Race: http://www.redbullairrace.com/en_US/article/history

Rothman, D., Pergolino, M., Miller, J., Miller, J., Narayan, S., Siegfried, R., et al. (2012). The Definitive Guide to Event Marketing. Marketo.

Schouten, E. (2014, 16 januari). Wat is Google+ en wat kan je ermee? Opgeroepen op 28 maart, 2016, van Eva: http://www.evaschouten.nl/blog/wat-is-googleplus/

ShopFactory. (z.j.). Social Media: Voor- en Nadelen. Opgeroepen op 24 februari, 2016, van ShopFactory: http://www.shopfactory.com/nl/contents/nl/p1058_social-media-voordelen-…

Silent Disco DJS. (z.j.). Wat is een silent disco? Opgeroepen op 22 februari, 2016, van Silent Disco DJS: http://www.silentdiscodjs.nl/wat-is-het.html

Smeding Concepts. (z.j.). Microblogging. Opgeroepen op 26 februari, 2016, van Marketingtermen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/microblogging

Social Media Handleiding. (2016). Twitter Advertising in België. Opgeroepen op 16 april, 2016, van Social Media Handleiding: http://www.socialmediahandleiding.be/adverteren-op-social-media/twitter… 

Social Media Succes. (z.j.). Wat is Social Media? Opgeroepen op 24 februari, 2016, van Social Media Succes: http://socialmediasucces.nl/social-media-informatie/

Solaris, J., Key, C., & Browne, T. (2014). Social Media for Events. Event Manager Blog.

StartABlog123.com. (2016). Best Free Blogging Sites. Opgeroepen op 10 mei, 2016, van StartABlog123.com: http://www.startablog123.com/best-free-blogging-sites/

Stec, C. (2016, 7 januari). How to Publish on LinkedIn Pulse: A Beginner’s Guide. Opgeroepen op 25 april, 2016, van HubSpot: http://blog.hubspot.com/marketing/linkedin-publishing-beginner-guide?__…

Stoop, R. (2014, 22 december). Dit zijn dé 5 technologische trends voor de eventbranche in 2015. Opgeroepen op 23 februari, 2016, van Greater Venues: http://www.greatervenues.com/nieuws/know-how/dit-zijn-de-5-online-trend…

Tallsay. (2015, december). Wat is Blogger en hoe maak je in vijf stappen een blog aan met Blogger van Google. Opgeroepen op 30 maart, 2016, van Tallsay.com: https://tallsay.com/page/4294970215/wat-is-blogger-en-hoe-maak-je-in-vi…

Thornley-Brown, A. (2015, 11 december). 4 Ways to Use Drones in the Events Industry. Opgeroepen op 23 februari, 2016, van Event Planning: http://blog.cvent.com/blog/executiveoasis/4-ways-to-use-drones-in-the-e…

Ticketscript. (2012, 5 december). Promoot je evenement op Google+. Opgeroepen op 1 mei, 2016, van Ticketscript: https://company.ticketscript.com/be/evenement-tips-be/promoot-je-evenem…

Trip, P. (2012, 15 augustus). Pinterest voor beginners: tips & tricks. Opgeroepen op 30 maart, 2016, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2012/08/15/pinterest-voor-beginner…

TweetWall Pro. (2012, september). Radio NRJ stages a concert in Belgium. Opgeroepen op 24 februari, 2016, van TweetWall Pro: http://www.tweetwallpro.com/testimonials/case-studies/concert-1/#event

Twitter. (2016). Campagnehandleiding voor webverkeer. Opgeroepen op 16 april, 2016, van Twitter for business: https://business.twitter.com/nl/resources/website-campaign-guide.html

van Alphen-Schrade, M. (2014). Social Media & Events Report. XING EVENTS.

van de Ketterij, B. (2015, 24 oktober). Instagram 5 jaar: alle mijlpalen op een rij [infographic]. Opgeroepen op 30 maart, 2016, van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/10/24/instagram-5-jaar-mijlpa…

van den Oever, A. (2015, 20 februari). Ken jij de kracht van eventmarketing? Opgeroepen op 31 januari, 2016, van One4Marketing: http://www.one4marketing.nl/blog/de-kracht-van-eventmarketing

van Puijenbroek, J. (2015). Wat is Instagram? Opgeroepen op 30 maart, 2016, van Social Media Kompas: http://www.socialmediakompas.nl/wat-is-instagram/

Vantomme, J. (2015, 22 mei). Wat is Pinterest en hoe werkt het? Opgeroepen op 30 maart, 2016, van Leadstreet: http://blog.leadstreet.be/wat-is-pinterest-en-hoe-werkt-het

Wee, D. (2014, 13 februari). How you can use Linkedin Showcase Pages – For Events. Opgeroepen op 19 april, 2016, van GEVME: https://www.gevme.com/blog/how-you-can-use-linkedin-showcase-pages-%E2%…

Wickham, A. (2015, 2 november). The ultimate guide to marketing your event business with social media. Opgeroepen op 2 april, 2016, van Special Events: http://specialevents.com/blog/ultimate-guide-marketing-your-event-busin…

Wiegerink, K., & Peelen, E. (2013). Eventmarketing (2e Editie ed.). Amsterdam: Pearson Benelux B.V.

Universiteit of Hogeschool
Grafische en Digitale Media
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Nicky Malfliet
Kernwoorden
Share this on: