Hoe zetten we KidiX in de B2B-markt?

Annelies Thuriot
In het najaar van 2017 gaat in Brussels Expo de eerste editie door van KidiX. Dit is een belevingsbeurs voor kinderen tussen 4 en 14 jaar en hun familie. Alle actoren die op deze kidsmarkt spelen, worden hier gebundeld onder 1 dak. Vooraleer dit gelanceerd kan worden bij het grote publiek, moeten er standhouders en sponsors aangetrokken worden. Deze scriptie toont ons hoe.

Is dé belevingsbeurs voor kinderen op komst?

Heb jij al gehoord van 'KidiX' ?

Van 28 tot 31 oktober 2017 wordt Paleis 1 van Brussels Expo omgebouwd tot KidiX, dé Kids en Family Expo van België. Het is de belevingsbeurs voor 4- tot 14-jarigen. Het totaalaanbod van alle producten, diensten en activiteiten die zich richten op deze doelgroep staat onder 1 dak!

De bedoeling van KidiX is om een beeld te maken van de leefwereld van kinderen. De kinderen kunnen het aanbod beter leren kennen en krijgen de kans om hun ouders wegwijs te maken in hun 'kinderwereld'. Een goede voorbereiding op de feestdagen dus! Ouders hoeven bovendien niet te vrezen voor hun portemonnee aangezien er geen sales mogen doorgaan op de beurs. Familie is de 'key factor' hier!

Standhouders en sponsors

Vooraleer deze beurs gelanceerd kan worden bij het grote publiek, is het natuurlijk belangrijk om exposanten en sponsors voor KidiX aan te trekken. Eerst en vooral moet de expo duidelijk gedefinieerd worden zodat het opzet voor iedereen duidelijk is. Daarna moest de beurs een naam krijgen. Deze Kids Expo werd gedoopt als KidiX, met de X van eXpo, eXpertise, eXcellence, eXperience en eXposant. Een bijhorend logo en een toepasselijke huisstijl maakte het merk compleet. Voor meer informatie over KidiX, kan u terecht op hun voorlopige website: http://www.axitect.be/nl/kidix. De prijzen werden vastgelegd, de communicatie naar de potentiële standhouders werd voorbereid en uiteindelijk begon KidiX met persoonlijke verkoopgesprekken.

Motivaties om deel te nemen aan de beurs

Om te bepalen welke motivaties het meeste gewicht hebben om potentiële standhouders te overtuigen, ging er een enquête rond om de verschillende motivaties een gewicht te geven. De meeste bedrijven gaven aan dat hun merkbekendheid vergroten de belangrijkste reden was om deel te nemen aan soortgelijke beurs. Op de tweede plaats kwam de brede doelgroep die op KidiX zal rondlopen. Ondanks het feit dat er op de beurs zelf niet aan sales kan gedaan worden, stimuleert dit de verkoop nadien wel. Deze motivatie kaapt de 3e plaats weg. Hieronder het volledige overzicht van de motivaties, gerangschikt van meest overtuigend tot minst overtuigend:

1) Merkbekendheid verbeteren

7) Profileren als een merk voor de hele familie

2) Brede doelgroep

8) Netwerken

3) Stimuleren van verkoop

9) Kans op productlancering

4) Brand Experience

10) Centrale ligging

5) Pers- en media-aandacht

11) Succesvol concept

6) Merkloyaliteit bevorderen

12) Leer de concurrentie kennen

 

Succesvol concept!

KidiX is een nieuw concept op de Belgische markt maar is niet volledig nieuw. In Parijs gaat jaarlijks KidExpo door, rond dezelfde periode. Dit concept komt grotendeels overeen met KidiX. De oprichter van KidiX heeft namelijk in de beginjaren geholpen met het opstarten van KidExpo. Dit jaar gaat de 10de editie van KidExpo door. KidExpo trekt jaarlijks 175 000 bezoekers aan. In een tevredenheidenquête na KidExpo 2015 gaf 73% aan dat ze terug zouden komen naar de volgende editie. 2 op 3 spendeerde de hele dag op KidExpo.

Ook aan de exposanten van KidExpo werd een enquête voorgelegd. Er zijn 300 standhouders. 71% gaat KidExpo aanraden bij andere bedrijven en 86% heeft zijn inschrijving intussen vernieuwd. Zij kregen eveneens enkele motivaties voorgeschoteld.
De meesten kwamen om hun netwerk te verbeteren, op de tweede plaats staat het imago versterken, op een gedeelde derde plaats staan product lancering en verkoop stimuleren, op de vierde plaats staat het opbouwen van een database. Nieuwe contacten leggen staat op de vijfde plaats en op een gedeelde laatste plaats staat een marketingtest doen en een buzz-creëren voor de feestdagen. Hier zijn toch enkele verschillen in te merken maar er is natuurlijk sprake van een andere formulering en deze enquête werd na de deelname verstuurd terwijl bij KidiX potentiële standhouders werden ondervraagd waarvan velen misschien zelfs niet zullen deelnemen aan de uiteindelijke beurs. 

Wordt uw brand ambassadeur van KidiX?

Is uw bedrijf werkzaam in de kids-markt? Of wil u graag volgend jaar aanwezig zijn op KidiX? Neem dan zeker een kijkje op de website van Axitect!

Bibliografie

ABC NEWS. More Companies Market Directly to Kids. (http://abcnews.go.com/WNT/story?id=130347&page=1#.T6PQ_NnNkYK) Geraadpleegd op 15 maart 2016.

ANONIEM. Van ongezonde naar gezonde kidsmarketing. (http://kidsmarketing.info/) Geraadpleegd op 18 maart 2016.

AXITECT, Over axitect, 2016 (http://www.axitect.be/). Geraadpleegd op 7 april 2016.

BEDER, S. Marketing to Children. (https://www.uow.edu.au/~sharonb/children.html) Geraadpleegd op 18 maart 2016.

BELGIAN FEDERAL GOVERNMENT, Huishoudens volgens het rijkregister 2011-2015. Gepubliceerd op 08/01/2016 (http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/bevolking/d…) Geraadpleegd op 14/03/2016

BLOSO, Sportdatabank Vlaanderen. (http://www.bloso.be/Sportdatabank/Pages/Overdesportdatabank.aspx) Geraadpleegd op 1 maart 2016.

CLAY, R. Advertising to children: Is it ethical?. , p 52. Gepubliceerd in september 2000. (http://www.apa.org/monitor/sep00/advertising.aspx) Geraadpleegd op 18 maart 2016.

DE PAUW, P. Vermeersch, H. Jeugdbewegingen in Vlaanderen –onderzoek. Gepubliceerd in 2010 (http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/jeugdbewegingen-in-vlaan…) Geraadpleegd op 6 maart 2016.

DECONINCK, A. De invloed van kinderen op het consumptiegedrag van hun ouders in het kader van veranderende gezinsstructuren, p25  (http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/690/005/RUG01-000690005_2010_0001…) Geraadpleegd op 3 april 2016.

DECONINCK, A. De invloed van kinderen op het consumptiegedrag van hun ouders in het kader van veranderende gezinsstructuren, p39-40  (http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/000/690/005/RUG01-000690005_2010_0001…) Geraadpleegd op 3 april 2016.

FEDERAL TRADE COMMISSION. FTC Renews Call to Entertainment Industry to Curb Marketing of Violent Entertainment to Children. (http://www.narm.com/PDF/FTCReport_1209.pdf) Geraadpleegd op 15 maart 2016.

GEZINSBOND. Dossier kinderen en reclame. Gepubliceerd in juni 2002. (https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitiek/standpunten/Documents/kinderen…) Geraadpleegd op 9 maart 2016.

JRS CONSULTING. Marketing to Kids: The ABC's of Conducting Research With Children and Teens (http://www.jrsconsulting.net/freearticles_3.html) Geraadpleegd op 20 april 2016.

MARWICK, R. Target market: children as consumers (http://www.aboutkidshealth.ca/en/news/newsandfeatures/pages/target-mark…) Geraadpleegd op 9 maart 2016

MERKEN DIE WERKEN. Een product- of bedrijfsnaam bedenken: 5 praktische tips. (http://www.merkendiewerken.be/productnaam-bedrijfsnaam-bedenken-tips/) Geraadpleegd op 20 april 2016.

NYLUND, B.V. How Marketers Target Kids. ( http://mediasmarts.ca/marketing-consumerism/how-marketers-target-kids) Geraadpleegd op 15 maart 2016.

NYLUND, B.V. Marketing and advertising to children: actions for your business- infographic. (http://www.theguardian.com/sustainable-business/business-marketing-adve…) Geraadpleegd op 15 maart 2016

NYLUND, B.V., Marketing and advertising to children: the issues at stake. (http://www.theguardian.com/sustainable-business/marketing-advertising-c…) Geraadpleegd op 15 maart 2016.

REDACTIE HLN. K3 en Maya de Bij zetten aan tot ongezond eten. Gepubliceerd op 27 mei 2015. (http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/article/detail/2338610/2015/05/27/K…) Geraadpleegd op 15 maart 2016.

VAN BOMMEL, T. Zo verzin je een ijzersterke merknaam.  (http://www.studiostt.nl/tips/zo-verzin-je-een-ijzersterke-merknaam-1) Geraadpleegd op 20 april 2016.

WILCOX, B., CANTOR, J., DOWRICK, P., KUNKEL, D., LINN, S., & PALMER, E. Report of the APA Task Force on Advertising and Children: Recommendations. (http://www.apa.org/releases/childrenads_recommendations.pdf) Geraadpleegd op 15 maart 2016.

Universiteit of Hogeschool
Bedrijfsmanagement - Marketing optie Communicatie
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Kris Merckx
Kernwoorden
Share this on: