Mama, puedes ayudarme con mis tareas? Kan de organisatie Añañau Peruviaanse ouders meer mogelijkheden bieden om de (onderwijs)ontwikkeling van hun kinderen te ondersteunen via sociaal-culturele interventies?
Leren aan de andere kant van de wereld
Vier februari 2016. De start van een groot avontuur. Een buitenlandse stage in Peru. Een land met andere gewoontes, een andere taal, een ander landschap, andere mensen. Kortom een hele vernieuwing. Zo ook in mijn denken. Mijn bachelorproef staat dan ook alles behalve los van deze culturele context. Ze is geschreven met de mensen, maar ook voor de mensen. Ze is bedoeld om ouders de kans te geven om hun kinderen te ondersteunen, voornamelijk door hen te helpen met hun schoolwerk daar waar nodig.
Het is niet evident een bachelorproef te kaderen in een andere culturele context, een context aan de andere kant van de wereld. Net dat maakte mijn bachelorproef tot een uniek werkstuk, waarin Europese en zelfs Belgische theorieën werden aangepast aan de Peruviaanse cultuur. Niet alles kon zomaar overgenomen worden in het nieuwe project, alles werd wel vijf keer overdacht. Denk hierbij maar aan het werken met Peruviaanse vrijwilligers. Dit is heel uitzonderlijk voor een organisatie uit Cusco. Vrijwilligers is er namelijk nauwelijks bekend, aangezien mensen vaak niet rondkomen indien ze niet zes of zeven dagen op zeven werken. Hierdoor houden mensen geen vrije tijd over en dus ook geen tijd om aan vrijwilligerswerk te doen. Dit is een goed voorbeeld van een hindernis waarop ik stootte tijdens het opmaken van het project.
Deze hindernissen maken deze bachelorproef net interessant. Je leert evidenties overboord gooien en je gaat op zoek naar nieuwe alternatieven. Er is nood aan vernieuwing, nood aan samenwerking. Dit alles zal namelijk bijdragen aan een betere toekomst voor de kinderen die opgroeien in de armere districten van Cusco. Daar waar je als leerling slechts een nummertje in een statistiek bent, is het belang van individueel werken naast de schoolbanken namelijk eens zo belangrijk.
En zo kwam ik tot het uiteindelijke project. Huiswerkondersteuning door een Peruviaanse vrijwilliger van de universiteit in drie kansarme gezinnen, woonachtig te Cusco. Het volledige project werd ook vastgelegd via mijn lens, aangezien ik zelf een fotografische achtergrond heb. Op deze manier hoop ik naar de lezer toe een duidelijkere context te kunnen tonen waarin het project plaatsvond, aangezien het als buitenstaander quasi ondenkbaar is in wat voor situaties deze mensen dagelijks moeten overleven. Fotografie wordt dus duidelijk ingezet als middel.
Dat ik voor het project kon rekenen op hulp van zowel vrijwilligers, als van de ouders, als van mijn stageorganisatie heeft ervoor gezorgd dat er een grondige eindevaluatie heeft kunnen plaatsvinden van het pilootproject. Met alle actoren vond regelmatig overleg plaats, werden aanpassingen gedaan...
Mijn stage in Cusco was zeker en vast het hoogtepunt van mijn 22-jarig jonge leven. Ik heb dankzij mijn stage inzichten verworven over onderwijs, kansarmoede en analfabetisme die ik anders nooit zou hebben verkregen. Ik heb vriendschappen gesmeed voor het leven. Ik heb een nieuwe taal geleerd. En ik heb de kans gekregen om een project uit te werken waarvan ik hoop dat het nog een lange toekomst tegemoet gaat binnen de organisatie. Maar dat laat ik graag over aan mijn opvolger(s)...
-
Añañau (2015). Geraadpleegd op 8 mei 2016 via http://www.ananau.org
-
§ Añañau (2015). Jaarwerkplan Asociación ONG Añañau. [jaarwerkplan]. Cusco: Añañau
-
§ Borelli, K. (1972). Reviewed Work: Pedagogy of the Oppressed. Social Service Review, 46, nr. 4, p 630-632. Geraadpleegd op 23 april 2016 via http://www.jstor.org/stable/30020749?seq=1#page_scan_tab_contents
-
§ Brede School (2014). Geraadpleegd op 14 april 2016 via http://www.bredeschool.org
-
§ De Katrol Oostende (2015). Geraadpleegd op 25 april 2016 via
-
§ Eeckhout, B. (2016). Stageproject: Focus op de Kwaliteit van Leven in San Jeronimo. [masterthesis]. Universiteit Gent, Pedagogische Wetenschappen
-
§ Fotografie (2010). Geraadpleegd op 6 mei 2016 via http://www.archief.socius.be/Fotografie
-
§ INEI (2015). Día Mundial de la Población- 11 de julio. [pdf-document]. Peru: INEI. Geraadpleegd op 27 april 2016 via https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est… 1/Libro.pdf
-
§ Kinderrechtencollectief (2016). Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind. [pdf-document]. Nederland: Kinderrechtencollectief. Geraadpleegd op 17 april 2016 via http://www.kinderrechten.nl/images/13/194.pdf
-
§ Ligthart, G.J. (1999). Inleiding Gerontologie en Geriatrie. Bohn Stafleu Van Loghum
-
§ Mapa del Peru y ciudades importantes (2012). Geraadpleegd op 12 april 2016 via
http://cuscoperu.com.pe/espanol/qosqo/imagenes/mp3g_peru.gif
-
§ Markey, J-P. (2013). Van kansarm naar kansrijk. (2e druk). Antwerpen: Garant Uitgevers
-
§ Meijnen, G.W. (1998). Opvoeding, onderwijs en sociale integratie. (1e druk). Groningen: Noordhoff Uitgevers B.V.
-
§ Ministerio de Educación del Perú (2016). Geraadpleegd op 28 maart 2016 via http://www.minedu.gob.pe
-
§ Nadal, J.S. (2005). Diseño Curricular Nacional de Educación Básica Regular. (1e druk). Lima: Dineip-Dinesst.
-
§ Pameijer, N. (2012). Samen sterk – Ouders & School!. (2e druk). Leuven: Acco.
-
§ Paulo Freire – 1970 (2009). Geraadpleegd op 23 april 2016 via
-
§ Paulo Freire – Pedagogie Der Onderdrukten (2011). Geraadpleegd op 23 april 2016 via http://www.archief.socius.be/Paulo+Freire+-+pedagogie+der+onderdrukten
-
§ Presentie (2001). Geraadpleegd op 17 april 2016 via http://www.andriesbaart.nl/presentie/
-
§ RPP Noticias (2016). Geraadpleegd op 4 mei 2016 via http://rpp.pe/elecciones-peru- 2016
-
§ Ryckaert, L. (2005). Omgaan met ouders - een praktische handleiding in gespreks-en communicatie technieken voor leerkrachten. (1e druk). Leuven: Lannoo.
-
§ Seguro Integral de Salud – SIS (2016). Geraadpleegd op 6 mei 2016 via http://www.sis.gob.pe/nuevoPortal/index.html
-
§ Stichting De Katrol (2015). Beleidsplan stichting De Katrol 2015-2018. [pdf-document]. Rotterdam: Stichting De Katrol. Geraadpleegd op 25 april 2016 via http://www.dekatrol.nl/Documents/stichting De Katrol beleidsplan 2015-2018.pdf
-
§ Uilenspel (2015). Geraadpleegd op 28 april 2016 via http://uilenspel.be
-
§ van der Vlerk, D. (2005). Inspireren tot leren: het ontwerpen van een uitdagende
leeromgeving. (2e druk). Bussum: Uitgeverij Coutinho.
-
§ van Loggem, D., Autar, K. (2002). Ouders tussen opvoeding en onderwijs. (1e druk).
Amsterdam: Uitgeverij SWP.
-
§ Vervaecke, P. (2012). Brede School in Brussel - 1+1 is meer dan 2. [pdf-document]. Brussel: Onderwijscentrum Brussel. Geraadpleegd op 14 april 2016 via http://www.vgc.be/sites/www.vgc.be/files/download/ocbbrochurebredeschoo… ssel.pdf
-
§ Vranken, J., Goossens, L. (2005). Armoede en sociale uitsluiting – Jaarboek 2005. [pdf- document]. Antwerpen: Universiteit Antwerpen. Geraadpleegd op 6 mei 2016 via https://www.uantwerpen.be/images/uantwerpen/container2456/files/Project… arboek/2005%20Jaarboek.pdf
Verder waren er ook verschillende mondelinge bronnen, namelijk de medewerkers van Añañau, de vrijwilligers en medewerkers van de Katrol en Uilenspel en de gezinnen waarmee er gewerkt is.