Een gezonde geest in een gezond lichaam

Matteo
Claeskens
  • Thomas
    Leyssens
  • Arno
    Maeckelberghe

Gezondheid is ‘hot’. Meer sporten, gezonder eten, minder alcohol en dergelijke zijn boodschappen waar de gemiddelde student niet meer langs kan kijken. Een gezond lichaam is niet enkel goed voor je zelfvertrouwen maar kan ook je studieprestaties verbeteren. Talrijke politici gebruiken deze argumenten om gezondheid op school te promoten. Maar zijn deze argumenten ook waar?

Gezond zijn, wat is dat?

We moeten allemaal gezonder worden of dat wordt toch gezegd. Maar wat is nu gezond? Iemand die zijn bed niet meer uit kan omdat hij meer dan 200 kilogram weegt is overduidelijk ongezond. Maar in de realiteit komt dit soort van uiterste minder snel voor. Een subtieler onderscheid in gezondheidskenmerken moet dus gemaakt worden.

Obesitas of overgewicht is natuurlijk een variabele dat niet kan ontbreken. Iedereen kent wel de fitheidstest tijdens de L.O. les. Je BMI (Body Mass Index) wordt berekend en op basis van dit cijfer bepaalt de leerkracht of je overgewicht hebt of niet. Echter obesitas is niet de enige kenmerk waaraan je gezondheid kunt linken. Ook chronische aandoeningen zoals astma, epilepsie, diabetes en dergelijke hebben nefaste gevolgen voor een persoon zijn gezondheid. Daarnaast is het ook mogelijk dat een persoon ‘perfect’ gezond is volgens bovenstaande kenmerken maar er wel een ongezonde levensstijl op nahoudt. Elk weekend een lijntje snuiven, comazuipen en roken onder de speeltijd zijn overduidelijk gedragingen die invloed hebben op je gezondheid.

Gezonde mensen, slimme mensen?

Er is al veel onderzoek gedaan naar de invloeden van gezondheidskenmerken op de schoolresultaten. De scriptie van Matteo Claeskens, Thomas Leyssens en Arno Maeckelberghe heeft de synthese gemaakt van al de reeds gedane onderzoeken en is tot volgend resultaat gekomen.

Overgewicht heeft wel degelijk een negatieve invloed op de studieresultaten van de student. Een gezond lichaam is bijgevolg mooi meegenomen bij het studeren van weeral een test wiskunde. Ook diabetes, epilepsie en ADHD hebben een negatieve invloed. Voor astma daarentegen werd dit verband niet gevonden maar werd er wel een hogere afwezigheidsgraad genoteerd.

Voor de feestbeesten onder ons hebben we slecht nieuws. Alcohol consumptie heeft wel degelijk een negatieve invloed op je studieresultaten. Ook af en toe een jointje roken is niet alleen ongezond voor je longen maar ook voor je studieresultaten.

Succesformule van de goede student

Het mag duidelijk zijn dat de recente aandacht voor gezonde leerlingen zeker terecht is. Gezondheid heeft wel degelijk een impact op de studieresultaten. Het is aan (toekomstige) beleidsmakers om dit ook duidelijk te maken aan de leerkrachten en de studenten. Initiatieven zoals een gezond tussendoortje, meer sport op school en het aanleren van de gevaren van een overdaad aan alcohol moeten zeker gesteund worden. Dus denk er aan wanneer je de volgende keer met een zak chips naar een aflevering van ‘Temptation Island’ aan het kijken bent. Doe jezelf een plezier, ga naar buiten en beweeg!

Bibliografie

Akintunde, P. G. (2009, November). Effects of Physical Fitness Programme on Students: Optimum Performance and Wellness. SSRN Electronic Journal. Alsteens, L. (2015, August).

Crevits wil scholen stimuleren om frisdrank te bannen. De Standaard. Retrieved from http://www.standaard.be/cnt/dmf20150821 01828081 Andrews, B. & Wilding, J. M. (2004, November).

The relation of depression and anxiety to life-stress and achievement in students. British journal of psychology, 95, 509–21. AVE. (2015, April).

Leerlingen die (gezond) ontbijten, halen betere resultaten. Knack. Balsa, A. I., Giuliano, L. M., & French, M. T. (2011, February).

The effects of alcohol use on academic achievement in high school. Economics of education review, 30 (1), 1–15. Basch, C. E. (2011, October).

Healthier students are better learners: a missing link in school reforms to close the achievement gap. Brunello, G., Fort, M., Schneeweis, N., & Winter-Ebmer, R. (2015).

The causal effect of education on health: what is the role of health behaviors? Health economics. Cuijpers, P., Cristea, I. A., Ebert, D. D., Koot, H. M., Auerbach, R. P., Bruffaerts, R., & Kessler, R. C. (2015, December).

Psychological treatment of depression in college students: a metaanalysis. Depression and anxiety. Datar, A., Sturm, R., & Magnabosco, J. L. (2004, January).

Childhood overweight and academic performance: national study of kindergartners and first-graders. Obesity research, 12 (1), 58–68. Dietz, W. [Wiliam] & Robinson, T. (1998, February).

Use of the body mass index (BMI) as a measure of overweight in children and adolescents. The Journal of Pediatrics, (2), 191–193. Ding, W., Lehrer, S. F., Rosenquist, J. N., & Audrain-McGovern, J. (2009, May).

The impact of poor health on academic performance: New evidence using genetic markers. Journal of health economics, 28 (3), 578–97. DuPaul, G. J., Weyandt, L. L., O’Dell, S. M., & Varejao, M. (2009, November).

College students with ADHD: current status and future directions. Journal of attention disorders, 13 (3), 234–50. Ellerbee, W. J., Bramson-Paul, P., & Marcellino, S. (2006).

Healthy Children Ready to Learn. Leadership, 35 (3), 26–30. Frazier, T. W., Youngstrom, E. A., Glutting, J. J., & Watkins, M. W. (2007, February).

ADHD and Achievement: Meta-Analysis of the Child, Adolescent, and Adult Literatures and a Concomitant Study With College Students. Journal of Learning Disabilities, 40 (1), 49–65. Gujarati, D. N. (2009).

Basic econometrics. Tata McGraw-Hill Education. Himes, J. & Dietz, W. [WH]. (1994).

Guidelines for overweight in adolescent preventive services: recommendations from an expert committee. The Expert Committee on Clinical Guidelines for Overweight. The American journal of clinical nutrition. Hysenbegasi, A., Hass, S. L., & Rowland, C. R. (2005).

The impact of depression on the academic productivity of university students. Journal of Mental Health Policy and Economics, 8 (3), 145. II Jeynes, W. H. (2009, July).

The relationship between the consumption of various drugs by adolescents and their academic achievement. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 28 (1), 15–35. Moore, W. C., Bleecker, E. R., Curran-Everett, D., Erzurum, S. C., Ameredes, B. T., Bacharier, L., . . . Wenzel, S. E. (2007, February).

Characterization of the severe asthma phenotype by the National Heart, Lung, and Blood Institute’s Severe Asthma Research Program. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 119 (2), 405–413. Persson, S., Dahlquist, G., Gerdtham, U.-G., & Steen Carlsson, K. (2013, June).

Impact of childhoodonset type 1 diabetes on schooling: a population-based register study. 56 (6), 1254–62. Scholtens, S., Rydell, A.-M., & Yang-Wallentin, F. (2013, June).

ADHD symptoms, academic achievement, self-perception of academic competence and future orientation: a longitudinal study. Scandinavian journal of psychology, 54 (3), 205–12. Sigf´usd´ottir, I. D., Kristj´ansson, A. L., & Allegrante, J. P. (2007, February).

Health behaviour and academic achievement in Icelandic school children. Health education research, 22 (1), 70–80. Silles, M. A. (2009).

The causal effect of education on health: evidence from the united kingdom. Economics of Education review, 28 (1), 122–128. Taras, H. & Potts-Datema, W. (2005a, October).

Childhood asthma and student performance at school. The Journal of school health, 75 (8), 296–312. Taras, H. & Potts-Datema, W. (2005b, September).

Chronic health conditions and student performance at school. The Journal of school health, 75 (7), 255–66. Taras, H. & Potts-Datema, W. (2005c, October).

Obesity and student performance at school. The Journal of school health, 75 (8), 291–5. VMMA. (2014).

Alcoholverbruik bij jongeren te hoog. Retrieved from http://www.standaard.be/cnt/ dmf20141206%7B%5C %7D01415699 Von Dem Knesebeck, O., Verde, P. E., & Dragano, N. (2006).

Education and health in 22 european countries. Social science & medicine, 63 (5), 1344–1351. Weyandt, L., DuPaul, G. J., Verdi, G., Rossi, J. S., Swentosky, A. J., Vilardo, B. S., . . . Carson, K. S. (2013, March).

The Performance of College Students with and without ADHD: Neuropsychological, Academic, and Psychosocial Functioning. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 35 (4), 421–435.

Download scriptie (173.17 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Stijn Baert