Het belang van artificiële intelligentie

Matthias
Caryn

Artificiële of kunstmatige intelligentie is een belangrijk onderdeel van de toekomst. Recent nog hebben vijf grote technologiebedrijven, Google, Facebook, Amazon, IBM en Microsoft, besloten om samen te werken op gebied van artificiële intelligentie. Het bedrijf Partnership on AI is bedoeld om de maatschappij vooruit te helpen.

Stel nu, je bent een ontwikkelaar en zou graag een spel ontwikkelen die werkzaam is in alle browsers. Je focus ligt voornamelijk op een 3D spel die intensief gebruik zal maken van artificiële intelligentie. Om het spel heb je een tal van mogelijkheden en het is dus moeilijk om uit te maken welke software je het beste zal gebruiken. Maak ik gebruik van een framework of zal ik eerder een volledige softwaresuite gebruiken.

Dit werd onderzocht voor Rusty Bolt BVBA. Momenteel zijn ze in deze indiestudio bezig aan het afwerken van hun spel REVOLVE die in 2017 op de markt komt. Men is nu dan ook al aan het nadenken over een nieuwe game. De bovenstaande beschrijven zou dan een mogelijke game zijn die men kan ontwikkelen. Rusty Bolt gebruikt voor REVOLVE momenteel Unity 4. Is het beter om dan over te stappen naar Unity 5 of is er een ander softwarepakket dat beter bij hen zou passen.

 

Uiteindelijk heeft Rusty Bolt twee mogelijkheden. Men kan bijwerken naar Unity versie 5 of men kan kiezen voor Unreal Engine 4 die ook aan al hun eisen voldoen. Beide pakketten verschillen natuurlijk in hun vormgeving, maar ook de manier dat ze AI aanpakken. Unity 5 legt de focus voornamelijk op het zoeken van de kortste weg. Hierbij wil men dus zo snel van startpunt naar de gewenste eindlocatie geraken. Unreal Engine 4 legt daarnaast ook focus op gedragsbomen die worden voorgesteld als algoritmische bomen en een systeem waarbij men steeds vragen kan stellen aan de omgeving om zo meer te weten te komen over de omgeving.

 

Aan de hand van een prototype worden ook enkele performantieverschillen worden aangetoond. Unity 5 heeft minder ruimte nodig op de schijf. Unreal Engine 4 vindt de kortste weg toch iets sneller, maar ondervindt problemen met de schaalbaarheid. Via het onderzoek kwam ook naar boven dat Firefox toch iets beter omgaat met de projecten in vergelijking met Chrome.

Ook al is het van belang om goed na te denken over kunstmatige intelligentie. Rusty Bolt kan met Unity 5 of Unreal Engine 4 eigenlijk geen verkeerde keuze maken, men zal natuurlijk zelf de keuze moeten maken aangezien men het team en historische kennis ook in acht hoeft te nemen wat varieert van project tot project.

Bibliografie

Aleksandr. (2014, september 3). Documentation, Unity scripting languages and you.

Geraadpleegd op 6 augustus 2016, via http://blogs.unity3d.com/2014/09/03/

documentation-unity-scripting-languages-and-you/

Batchelor, J. (2015). Unreal Engine 4 « 2. The Tech List, 8.

Batchelor, J. (2016, maart 17). Tim Sweeney reveals that seven Unreal-powered have

grossed more than $1bn. Geraadpleegd op 7 augustus 2016, via http://www.

develop-online.net/news/2015-was-the-best-year-ever-for-unreal/0218044

Bleszinski, C. (2010, februari 23). History of the Unreal Engine. Geraadpleegd op 6

augustus 2016, via http://www.ign.com/articles/2010/02/23/history-of-theunreal-engine

Bloomberg Business. (2015, augustus 5). Bigger Than Hollywood: The Numbers Behind

Video Gaming. doi:http://bloom.bg/1SMpmiR

Busby, J., Parrish, Z. & Wilson, J. (2009). Mastering Unreal Technology, Volume I.

Sams Publishing.

Calunod, J. (2016, juli 13). Web Browser Market Share Wars for June 2016: Google

Chrome vs Microsoft Internet Explorer vs Mozilla Firefox vs Edge vs Safari.

Geraadpleegd op 1 augustus 2016, via http://www.christianpost.com/news/

web-browser-market-share-wars-for-june-2016-google-chrome-vs-microsoftinternet-explorer-vs-mozilla-firefox-vs-edge-vs-safari-166387/

Chayes, J. (2014, juni 19). Card Life. Geraadpleegd op 3 april 2016, via http : / /

unity3d.com/showcase/case-stories/hearthstone

Cludts, D. (2015, juni 1). Game Mania lanceert eerste Belgische eSports-toernooi.

Geraadpleegd op 21 december 2015, via http://www.zdnet.be/nieuws/167606/

game-mania-lanceert-eerste-belgische-esports-toernooi/

Cowley, D. (2015, juni 10). Unreal Engine 4.8 Released! Geraadpleegd op 7 augustus

2016, via https://www.unrealengine.com/blog/unreal-engine-48-released

Coyote, R. (2013, mei 16). Why Are Most Indie Games 2D Instead of 3D? Geraadpleegd

op 23 december 2015, via http://rampantgames.com/blog/?p=5934

Crecente, B. (2015, augustus 11). Superdata: Hearthstone pulls in $20 million a month

as it disrupts the card game industry. Geraadpleegd op 3 april 2016, via 

http://www.polygon.com/2015/8/11/9130779/superdata-hearthstone-pulls-in…

Dyer, M. (2014, maart 19). GDC: Epic Games’ Unreal Engine 4 adopts subcription

model. Geraadpleegd op 7 augustus 2016, via http://www.ign.com/articles/

2014/03/19/gdc-epic-games-unreal-engine-4-adopts-subscription-model

Dyer, M. (2016, juni 1). Unreal Engine 4.12 Released! Geraadpleegd op 7 augustus

2016, via https://www.unrealengine.com/blog/unreal-engine-4-12-released

Echterhoff, J. (2014, april 29). On the future of Web publishing in Unity. Geraadpleegd

op 29 juli 2016, via http://blogs.unity3d.com/2014/04/29/on-the-future-ofweb-publishing-in-u…

Emscripten Contributors. (2016, juli 7). If you love something, set it free. Geraadpleegd

op 6 augustus 2016, via http:// kripken.github.io/ emscripten - site/ docs/

introducing_emscripten/release_notes.html

Epic Games. (g.d.-a). Behavior Trees. Geraadpleegd op 14 augustus 2016, via https:

//docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/AI/BehaviorTrees/

Epic Games. (g.d.-b). Blueprints Visual Scripting. Geraadpleegd op 14 augustus 2016,

via https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Blueprints/

Epic Games. (g.d.-c). Content Cooking. Geraadpleegd op 21 augustus 2016, via https:

//docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/Deployment/Cooking/

Epic Games. (g.d.-d). Environment Query System. Geraadpleegd op 14 augustus 2016,

via https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/AI/EnvironmentQuerySyst…

Epic Games. (g.d.-e). Getting Started: Developing HTML5 Projects. Geraadpleegd op

6 augustus 2016, via https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Platforms/

HTML5/GettingStarted/

Epic Games. (g.d.-f). How Unreal Engine 4 Behavior Trees Differ. Geraadpleegd op 14

augustus 2016, via https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Engine/AI/

BehaviorTrees/HowUE4BehaviorTreesDiffer/index.html

Epic Games. (g.d.-g). Navmesh Content Examples. Geraadpleegd op 14 augustus 2016,

via https://docs.unrealengine.com/latest/INT/Resources/ContentExamples/

NavMesh/index.html

Epic Games. (g.d.-h). UDK Licensing. Geraadpleegd op 8 augustus 2016, via https:

//wiki.unrealengine.com/Recommended_Hardware

Epic Games. (2005, augustus 18). Rein: ’We’ve been working on Unreal Engine 4 for

two years’. Geraadpleegd op 6 augustus 2016, via https://web.archive.org/web/

20140110101539/http://www.computerandvideogames.com/123639/reinweve-been-working-on-un…

Epic Games. (2013, januari 29). Epic Games Releases “Epic Citadel” for Android.

Geraadpleegd op 6 augustus 2016, via https://www.epicgames.com/news/

epic-games-releases-epic-citadel-for-android/

Epic Games. (2014). Tappy Chicken. Geraadpleegd op 29 juli 2016, via https://www.

unrealengine.com/html5/

Epic Games. (2016a). About Unreal Engine 4. Geraadpleegd op 7 augustus 2016, via

https://www.unrealengine.com/unreal-engine-4

Epic Games. (2016b). UDK Licensing. Geraadpleegd op 7 augustus 2016, via https:

//www.unrealengine.com/previous-versions/udk-licensing-resources

Epic Games. (2016c). What is Unreal Engine 4? Geraadpleegd op 29 juli 2016, via

https://www.unrealengine.com/what-is-unreal-engine-4

Futter, M. (2016, mei 18). Batman: Return to Arkham. Geraadpleegd op 6 augustus

2016, via http: / / www. gameinformer. com / games / batman _ return _ to _

arkham/b/playstation4/archive/2016/05/18/batman-return-to-arkham-isreal-with-both-games-using-unreal-engine-4.aspx

Grubb, J. (2015, februari 24). Unreal 4 gets native HTML5 exporting and support for

giant worlds. Geraadpleegd op 25 januari 2015, via http://venturebeat.com/

2015/02/24/unreal-4-gets-native-html5-exporting-and-support-for-giantworlds/

Haas, J. (2014). A History of the Unity Game Engine (masterscriptie, Worcester Polytechnic

Institute, 100 Institute Rd, Worcester, MA 01609, United States).

Hagedoorn, H. (2016, februari 8). Video: Real-Time Cinematography in Unreal Engine

4. Geraadpleegd op 8 augustus 2016, via http://www.guru3d. com/ news -

story/video-real-time-cinematography-in-unreal-engine-4.html

Helgason, D. (2005, juni 6). Unity Technologies Delivers Unity 3. Geraadpleegd op

3 april 2016, via http : / / www . marketwired . com / press - release / unity -

technologies-delivers-unity-3-1325564.htm

James, P. (2016, juni 6). Unreal Engine 4.12 is Out Now, Gets ‘VR Editor’, OSVR

and Google VR Support. Geraadpleegd op 25 januari 2015, via http://www.

roadtovr.com/unreal - engine - 4 - 12 - is - out - now - gets - vr - editor - osvr - and -

google-vr-support/

Jarvis, M. (2015, december 8). Unity 5 makes WebGL support official. Geraadpleegd

op 16 april 2016, via http://deve1op.net/1Nfuynw

Jarvis, M. (2016, juni 17). Rocksteady moves to Unreal Engine 4 for Batman Arkham

VR. Geraadpleegd op 6 augustus 2016, via http://www.develop-online.net/

news/rocksteady-moves-to-unreal-engine-4-for-batman-arkham-vr/0221876

Jones, B. (2016, juli 28). Microsoft releases Unreal Engine 4 fork with Universal Windows.

Geraadpleegd op 7 augustus 2016, via http://www.digitaltrends.com/

gaming/unreal-engine-4-universal-windows-support-microsoft/

Marketwired L.P. (2010a, september 11). Unity Technologies Delivers Unity 3. Geraadpleegd

op 3 april 2016, via http://www.marketwired.com/press-release/unitytechnologies-delivers-uni…

Marketwired L.P. (2010b, november 1). Unity Technologies Surpasses 250K Developers

Milestone and 35M Installs of Free Unity Web Player. Geraadpleegd op 10 april

2016, via http://www.marketwired.com/press- release/unity- technologiessurpasses-250k-

developers-milestone-35m-installs-free- unity- web- player-

1344670.htm

Marketwired L.P. (2012a, juni 12). The Next Generation of the Unity Game Engine

Unveiled. Geraadpleegd op 10 april 2016, via http://www.marketwired.com/

press - release / the - next - generation - of - the - unity - game - engine - unveiled -

1670512.htm

Marketwired L.P. (2012b, april 9). Unity Reaches One Million Registered Developers.

Geraadpleegd op 10 april 2016, via http: / / www.marketwired. com / press -

release/unity-reaches-one-million-registered-developers-1641486.htm

Marketwired L.P. (2013, augustus 28). Unity Reveals 2D Tools. Geraadpleegd op 10

april 2016, via http://www.marketwired.com/press-release/Unity-Reveals-

2D-Tools-1825422.htm

Masters, M. (2015, april 7). Discover the New Unity 5 Features. Geraadpleegd op 16

april 2016, via http://blog.digitaltutors.com/new-unity-5-features/

Matulef, J. (2016, augustus 12). No Man’s Sky isn’t going over well on Steam. Geraadpleegd

op 14 augustus 2016, via http://www.eurogamer.net/articles/2016-

08-12-no-mans-sky-isnt-going-over-well-on-steam

Noland, M. (2014, mei 22). Shipping Tappy Chicken. Geraadpleegd op 6 augustus

2016, via https://www.unrealengine.com/blog/shipping-tappy-chicken

Nutt, C. (2014, maart 21). Unreal Engine 2. Geraadpleegd op 6 augustus 2016, via

http://www.gamasutra.com/view/news/213647/Epics_Tim_Sweeney_

lays_out_the_case_for_Unreal_Engine_4.php

Nutt, C. (2016, maart 21). How Unity is pushing VR and better 3D graphics with its

game engine. Geraadpleegd op 16 april 2016, via http://www.gamasutra.com/

view/news/237853/Unity_5_released_with_upgrades_fullfeatured_free_

version.php

Parrish, K. (2011, februari 25). Ubisoft: 3DS Can Handle Unreal Engine 2. Geraadpleegd

op 6 augustus 2016, via http: / / www. tomsguide. com / us / Unreal -

Engine-2-Splinter-Cell-3DS-Nitendo-3DS,news-10601.html

Peterson, J. (2015, mei 6). An introduction to ILZCPP internals. Geraadpleegd op 27

juli 2016, via http://blogs.unity3d.com/2015/05/06/an-introduction- toilcpp-internals/

Pettit, N. (2013, september 3). 3D in the Browser: WebGL versus CSS 3D Transforms.

Geraadpleegd op 18 april 2016, via http://blog.teamtreehouse.com/3d-in-thebrowser-webgl-versus-css-3d-tran…

Plante, C. (2012, april 2). Better with age: A history of Epic Games. Geraadpleegd op

6 augustus 2016, via http://www.polygon.com/2012/10/1/3438196/betterwith-age-a-history-of-ep…

Rusty Bolt. (g.d.). Rusty Bolt BVBA. Geraadpleegd op 29 juli 2016, via http : / /

rustybolt.be/

Seyler, B. (2010, mei 19). Google, Android, and the futher of games on the web.

Geraadpleegd op 10 april 2016, via http://blogs.unity3d.com/2010/05/19/

google-android-and-the-future-of-games-on-the-web/

Shaw, P. (2012, februari 27). Unreal Engine 4 behind closed doors at GDC. Geraadpleegd

op 6 augustus 2016, via http://www.wired.com/2012/02/unreal -

engine-4-gdc/

Sieprawski, B. (2015, februari 24). Unreal Engine 4.7 Released! Geraadpleegd op 7

augustus 2016, via https://www.unrealengine.com/blog/unreal-engine-47-

released

Simpson, C. (2014, juli 17). Behavior trees for AI: How they work. Geraadpleegd op

14 augustus 2016, via http://www.gamasutra.com/blogs/ChrisSimpson/

20140717/221339/Behavior_trees_for_AI_How_they_work.php

Sweeney, T. (2015, maart 2). If you love something, set it free. Geraadpleegd op 25

januari 2015, via https://www.unrealengine.com/blog/ue4-is-free

Takahashi, D. (2015, maart 3). Unity 5 released with upgrades, full-featured free version.

Geraadpleegd op 16 april 2016, via http://venturebeat.com/2016/03/

21/clive-downie-interview/

Thier, D. (2012, juni 29). Epic’s Tim Sweeney on How Unreal Engine 4 Will Change

The Way Games Are Made, and Why You Care. Geraadpleegd op 6 augustus

2016, via http://www.forbes.com/sites/davidthier/2012/06/29/epics-timsweeney-on-

how- unreal- engine-4- will- change- the- way-games-are-madeand-why-you-care/

Tnw Deals. (2016, maart 24). This engine is dominating the gaming industry right

now. Geraadpleegd op 31 juli 2016, via http://tnw.to/e4mGGl

Tuffin, S. (2016, april 27). Recordaantal bezoekers Vlaamse film in 2015. Geraadpleegd

op 14 augustus 2016, via http : / / vertigoweb . be / recordaantal - bezoekers -

vlaamse-film-2015/

Unity Technologies. (2014, maart 18). Unity 5 announced at GDC 2014, pre-order

begins. Geraadpleegd op 10 april 2016, via https://unity3d.com/company/

public-relations/news/unity-announces-unity5

Unity Technologies. (2015a, maart 3). Unity 5 is here. Geraadpleegd op 16 april 2016,

via http://unity3d.com/company/public-relations/news/unity-5-here

Unity Technologies. (2015b, december 8). Unity 5 makes WebGL support official. Geraadpleegd

op 16 april 2016, via http://deve1op.net/1Nfuynw

Unity Technologies. (2016a). Building a NavMesh. Geraadpleegd op 21 augustus 2016,

via https://docs.unity3d.com/Manual/nav-BuildingNavMesh.html

Unity Technologies. (2016b). Building Height Mesh for Accurate Character Placement.

Geraadpleegd op 21 augustus 2016, via https://docs.unity3d.com/Manual/

nav-HeightMesh.html

Unity Technologies. (2016c). Get Unity. Geraadpleegd op 16 april 2016, via https:

//unity3d.com/get-unity

Unity Technologies. (2016d). Inner Workings of the Navigation System. Geraadpleegd

op 14 augustus 2016, via https://docs.unity3d.com/Manual/nav-InnerWorkings.

html

Unity Technologies. (2016e). Loading Multiple NavMeshes using Additive Loading.

Geraadpleegd op 21 augustus 2016, via https://docs.unity3d.com/Manual/

nav-AdditiveLoading.html

Unity Technologies. (2016f). Navigation Areas and Costs. Geraadpleegd op 21 augustus

2016, via https://docs.unity3d.com/Manual/nav-AreasAndCosts.html

Unity Technologies. (2016g). Navigation System in Unity. Geraadpleegd op 31 juli

2016, via https://docs.unity3d.com/Manual/nav-NavigationSystem.html

Unity Technologies. (2016h). SYSTEM REQUIREMENTS FOR UNITY 5.4. Geraadpleegd

op 31 juli 2016, via https://unity3d.com/unity/system-requirements

Unity Technologies. (2016i). The leading global game industry software. Geraadpleegd

op 10 april 2016, via https://unity3d.com/public-relations

Unity Technologies. (2016j). Unity. Geraadpleegd op 3 april 2016, via http://unity3d.

com/unity

Unity Technologies. (2016k). Unity Multiplatform. Geraadpleegd op 3 april 2016, via

http://unity3d.com/unity/multiplatform

Unity Technologies. (2016l). Using NavMesh Agent with Other Components. Geraadpleegd

op 21 augustus 2016, via https://docs.unity3d.com/Manual/nav -

MixingComponents.html

Unity Technologies. (2016m). Welcome to Unity. Geraadpleegd op 29 juli 2016, via

https://store.unity.com/

Waters, K. (2009, januari 12). Prioritization using MoSCoW. Geraadpleegd op 27 juli

2016, via http://www.allaboutagile.com/prioritization-using-moscow/

Wingfield, N. (2016, juli 26). Unity Technologies, Maker of Pokémon Go Engine, Swells

in Value. Geraadpleegd op 13 juli 2016, via http://www.nytimes.com/2016/

07/14/technology/unity-technologies-maker-of-pokemon-go-engine-swellsin-value.html

Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Joeri Van Herreweghe