Het volledige artikel staat in bijlage.
Literatuurlijst
Auditory Neuroscience. (z.j.). The McGurk Effect. Geraadpleegd op 23 november 2015 via
https://auditoryneuroscience.com/McGurkEffect
Auditory-Verbal Therapy. (2015). What is Auditory-Verbal Therapy (AVT)? Geraadpleegd op 23
oktober 2015 via http://www.auditory-verbal.org/what-is-auditory-verbal-therapy-avt/
Bilsen, & Lamoré. (2011). Richtinghoren. Geraadpleegd op 2 november 2015 via
http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd2/2-7-1.htm
Boons, T. (2013). Understanding the variability in spoken language development in children with
cochlear implants. p. 52. Leuven: University Press.
Boons, T., Brokx, J.P.L., Frijns, J.H.M., Peeraer, L., Philips, B., Vermeulen, A., … van Wieringen, A.
(2012). Effect of Pediatric Bilateral Cochlear Implantation on Language Development.
Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine Journal, 166(1), 28-34.
doi:10.1001/archpediatrics.2011.748.
Busch, T., Vanpoucke, F., & van Wieringen, A. (2016, maart). The Auditory Environment
of Cochlear Implant Users. Lopende doctoraatsstudie gepresenteerd op de DAGA
conferentie, Aken, Duitsland.
Caskey, M., & Vohr, B. (2013). Assessing language and language environment of high-risk infants
and children: a new approach. Acta Paediatrica, 102(5), 451-61. doi: 10.1111/apa.12195
Chowdhry, J. (2010). Auditory Verbal Therapy. Otorhinolaryngology Clinics: An International
Journal, 2(2), 157-160. Geraadpleegd op 6 mei 2015 via
http://www.jaypeejournals.com/eJournals/ShowText.aspx?ID=636&Type=FREE&…
&IN=_eJournals/images/JPLOGO.gif&IID=60&isPDF=NO
Cochlear. (2013). Cochlear Nucleus CP910 en CP920 geluidsprocessor: handleiding. Geraadpleegd
op 4 november 2015 via http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/7b92277f-0129
40d7-b96e
5f7706544629/414912_ISS2_NL_CP900_User_Guide_complete_lr.pdf?MOD=AJPERES&CO
NVERT_TO=url&CACHEID=7b92277f-0129-40d7-b96e-5f7706544629
Cochlear. (2015a). Nucleus 6. Geraadpleegd op 5 november 2015 via
http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/in/home/discover/cochlear
implants/nucleus-6-system/nucleus-6-for-children/nucleus-6-sound-processor
Cochlear. (2015b). SmartSound iQ. Geraadpleegd op 23 november 2015 via
http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/in/home/discover/cochlear
Bachelorproef 2015-2016
80
implants/nucleus-6-system/nucleus-6-for-children/nucleus-6-sound
processor/smartsound-iq
Cochlear. (2016a). Beleef echte draadloze vrijheid. Geraadpleegd op 9 februari 2016 via
http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/nl/home/discover/cochlear
implants/nucleus-6-for-adults/nucleus-6-sound-processor/true-wireless-freedom/true
wireless-freedom
Cochlear. (2016b). Cochlear™ Wireless Mini Microphone 2+. Geraadpleegd op 31 maart 2016 via
http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/au/home/discover/cochlear-wirel…
accessories/mini-microphone
Cochlear. (2016c). Nucleus 6 afstandsbediening en basisafstandsbediening: eenvoudig uw gehoor
beheren en bewaken. Geraadpleegd op 5 februari 2016 via
http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/nl/home/discover/cochlear
implants/nucleus-6-for-adults/nucleus-6-remote-assistant-and-remote-control
Cochlear. (2016d). Thank You For Your Interest in the Nucleus 6 System. Geraadpleegd op 9 februari
2016 via http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/us/landing-pages/nucleus-6
webinars/nucleus-6-data-logging2
Cochlear. (2016e). The breakthroughs continue with the Nucleus 6 System. Geraadpleegd op 9
februari 2016 via http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/us/home/treatment
options-for-hearing-loss/cochlear-implants/nucleus-6-features#data
Communicatiemethoden Ernstige Meervoudige Beperkingen [Communicatiemethoden EMB]. (z.j.).
Het Hanen-ouderprogramma (Hanencursus). Geraadpleegd op 23 oktober 2015 via
http://www.communicatiemethodenemb.nl/methoden/overige-methoden/het-han…
ouderprogramma-hanencursus/
De Oorgroep. (2016). Cochleair Implant - oorimplantaat - cochleair implantaat. Geraadpleegd op 23
november 2015 via http://www.eargroup.net/ingrepen/336/Cochleair-Implant--
oorimplantaat---cochleair-implantaat
De Raeve, L. (2014). Samenvatting in het Nederlands. Paediatric Cochlear Implantation: outcomes
and current trends in education and rehabilitation (p.342-349). Nijmegen: Radboud
Universiteit.
De Raeve, L., Kerkhofs, K., Tollenaere, C. (2015). Datalogging using Nucleus SmartSound iQ data
logging in the habilitation of paediatric CI users. [poster abstract van het onderzoek].
De Raeve, L., Spaai, G., Uilenburg, N., Wiefferink, K., Vermeij, B., Bammens, M., … Vangeel, K.
(2009). Invloed van het taalaanbod op de ontwikkeling van jonge dove kinderen met een
cochleair implantaat. Signaal, 68, 18-33.
Bachelorproef 2015-2016
81
de Smit, M., Vandaele, B., Franceus, J., & Ketels, H. (2014-2015). Therapie en begeleiding bij
personen met gehoorverlies [Cursus]. Gent: Artveldehogeschool Bachelor in de logopedie
en de audiologie.
Dirks, E., de Vries, M., & Uilenburg, N. (2013). Zo hoor ik: een kijkje in het leven van jonge kinderen
met gehoorverlies. Koog aan de Zaan: Poiesz Uitgevers.
Fagan, M.K. (2014). Frequency of vocalization before and after cochlear implantation: dynamic
effect of auditory feedback on infant behavior. Journal of experimental child psychology,
126, 328-338. doi: 10.1016/j.jecp.2014.05.005
Geers, A.E. (2006). Factors influencing spoken language outcomes in children following early
cochlear implantation. Advances in oto-rhino-laryngology, 64, 50-65.
doi:10.1159/000094644
Gilkerson, J., Zhang, Y., Xu, D., Richards, JA., Xu, X., Jiang, F., … Topping, K. (2015).
Evaluating language environment analysis system performance for Chinese: a pilot study in
Shanghai. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 58(2), 445-52. doi:
10.1044/2015_JSLHR-L-14-0014
Hodges, A.V., & Balkany, T.J. (2012). Cochlear Implants in Children and Adolescents. Archives of
Pediatrics and Adolescent Medicine Journal, 166(1), 93-94.
doi:10.1001/archpediatrics.2011.1104
Hoekman, S. (2015). Tussen de oren. Francken Vrij Focus, 19(3), 26-33.
Horen met CI. (2015a). Bilateraal CI. Geraadpleegd op 29 november 2015 via http://horen-met
ci.be/toekomstige-ci-drager/bilateraal-ci
Horen met CI. (2015b). Hoe werkt ons gehoor? Geraadpleegd op 29 november 2015 via
http://horen-met-ci.be/toekomstige-ci-drager/hoe-werkt-ons-gehoor
Horen met CI. (2015c). Wat is een cochleair implantaat of een CI? Geraadpleegd op 29 november
2015 via http://horen-met-ci.be/toekomstige-ci-drager/wat-is-een-ci
Horen met CI. (2015d). Wie komt in aanmerking? Geraadpleegd op 29 november 2015 via
http://horen-met-ci.be/algemene-informatie/wie-komt-in-aanmerking
Hostens, R. (2012). Zijn Cx26 kinderen met een CI steeds starperformers? [Masterproef]. Gent:
Universiteit Gent, opleiding logopedie en audiologie, Faculteit Geneeskunde en
Gezondheidswetenschappen.
Kapteyn. (2011). De spraak- en taalontwikkeling van het kind. Geraadpleegd op 22 november 2015
via http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd11/11-1-1.htm
Bachelorproef 2015-2016
82
Kind en Gezin. (z.j.). Fasen in taalontwikkeling. Geraadpleegd op 8 februari 2016 via
http://www.kindengezin.be/ontwikkeling/taal-en-communicatie/fasen-in
taalontwikkeling/
Lamoré. (2007). Doofheid – Algemene informatie. Geraadpleegd op 4 februari 2016 via
http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd7/7-3-1.htm
Lamoré. (2011). Oorzaken van doofheid. Geraadpleegd op 5 april 2016 via
http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd7/7-3-2.htm
Langereis, M., Vermeulen, A. (2013). Duidelijke meerwaarde van cochleaire implantatie. Logopedie,
85(9), 16-23.
Lena Research Foundation. (2009). Introduction tot he LENA Language Environment Analysis
System. The Power of Talk: 2nd Edition, 2009(n.v.t.), 6-7. Geraadpleegd op 9 februari 2016
via https://www.lenafoundation.org/wp-content/uploads/2014/10/LTR-01
2_PowerOfTalk.pdf
LENA Research foundation. (2015). Advanced technology to accelerate language development and
close achievement gaps. Geraadpleegd op 6 mei 2015 via http://www.lenafoundation.org
Litovsky R. Y. (2008). Binaural Hearing. Geraadpleegd op 4 november 2015 via
http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/48d02c0b-bca2-4df4-8b17
aa1c192e1967/Litovsky+white+paper_Binaural+hearing.pdf?MOD=AJPERES&CONVERT_TO
=url&CACHEID=48d02c0b-bca2-4df4-8b17-aa1c192e1967
Nederlandse Federatie van Ouders van Dove Kinderen [Fodok]. (z.j.). Rond de CI-operatie.
Geraadpleegd op 10 februari 2016 via http://www.fodok.nl/themas/hulpmiddelen/4-een
ci-traject-in-stappen/rond-de-operatie/
Nederlandse Federatie van Ouders van Dove Kinderen [Fodok]. (z.j.). Aansluiting en afregeling.
Geraadpleegd op 20 februari 2016 via http://www.fodok.nl/themas/hulpmiddelen/4-een
ci-traject-in-stappen/aansluiting-en-afregeling/
Nederlandse Federatie van Ouders van Dove Kinderen [Fodok]. (z.j.). Waarom is revalidatie nodig?
Geraadpleegd op 20 februari 2016 via http://www.fodok.nl/themas/hulpmiddelen/een-ci
traject-in-stappen/revalidatie/
Nederlandse orde van beroepscoaches [NOBCO]. (z.j.). Definities van coaching. Geraadpleegd op 9
april 2016 via http://www.nobco.nl/kenniscentrum/wat-is-coaching/definities
Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind [NSDSK]. (2008). Inzicht krijgen in de
taalsituatie thuis: Een verkenning bij gezinnen met TOS-kinderen met behulp van LENA.
Geraadpleegd op 14 mei 2015 via
Bachelorproef 2015-2016
83
http://www.nsdsk.nl/projecten/projecten_tos_kinderen/inzicht_krijgen_in…
_thuis_een_verkenning_bij_gezinnen_met_tos_kinderen_met_behulp_van_lena/
Nederlandse Vereniging voor Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied
[KNO]. (2016). Cochleair Implantaat. Geraadpleegd op 4 februari 2016 via
http://www.kno.nl/index.php/patienten-informatie/oor/cochleair-implanta…
NKO Sint-Augustinus Antwerpen. (z.j.). Sensorineuraal of perceptief gehoorverlies. Geraadpleegd op
31 maart 2016 via http://www.neus-keel
oor.be/nl/nko/oor/aandoeningen/gehoorverlies/perceptief_gehoorverlies/
Onafhankelijk informatiecentrum over cochleaire implantatie [ONICI]. (2004). ONICI nieuwsbrief.
Geraadpleegd op 2 november 2015 via
http://www.onici.be/wwwuploads/nieuwsbrieven/1355859321.pdf
Onafhankelijk informatiecentrum over cochleaire implantatie [ONICI]. (2015a). Hoe zijn de
resultaten? Geraadpleegd op 5 november 2015 via http://www.onici.be/informatie/ci/hoe
zijn-de-resultaten
Onafhankelijk informatiecentrum over cochleaire implantatie [ONICI]. (2015b). ONICI nieuwsbrief.
Geraadpleegd op 10 april 2016 via
http://www.onici.be/wwwuploads/nieuwsbrieven/1438693359.pdf
Onafhankelijk informatiecentrum over cochleaire implantatie [ONICI]. (2015c). Vooronderzoeken en
operatie. Geraadpleegd op 27 november 2015 via
http://www.onici.be/informatie/ci/vooronderzoeken-en-operatie#c-content…;
Onafhankelijk informatiecentrum over cochleaire implantatie [ONICI]. (2016). Startpagina.
Geraadpleegd op 27 november 2015 via http://www.onici.be/
Oostra, K., Liessens, D., Van Bost, G., Van Hove, H., & Van Weyenbergh, L. (2012). Overeenkomst
met de centra voor ambulante revalidatie (c.a.r.) van diverse taal-, spraak- en
stemstoornissen, mentale stoornissen en gedragsstoornissen. Geraadpleegd op 10
november 2015 via
http://www.riziv.fgov.be/SiteCollectionDocuments/overeenkomst_centrum_a…
validatie.pdf
Pepper, J., & Weitzman, E. (2015). Praten doe je met z’n tweeën: een praktische handleiding voor
ouders van kinderen met een vertraagde taalverwerving (vijfde druk). Amsterdam: SWP.
Philips, B. (2013). Speech perception outcomes in cochlear implantees. Ghent University. Faculty of
Medicine and Health Sciences. Ghent: University Press.
Bachelorproef 2015-2016
84
Phonak. (z.j.). Gemengd gehoorverlies. Geraadpleegd op 31 maart 2016 via
http://www.phonak.com/be/b2c/nl/hearing/awareness/pediatric_hearing_tes…
gree/types.html
Rijksinstituut voor Ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV). (z.j.). Formulier C-Form-I-06.
Geraadpleegd op 9 februari 2016 via http://riziv.fgov.be
Schaerlaekens, A.M. (2009). De taalontwikkeling van het kind. p.77-78. Groningen: Noordhoff
Uitgevers B.V.
Single-sided Deafness. (2012). Gevolgen van eenzijdige doofheid. Geraadpleegd op 29 november
2015 via http://www.single-sided-deafness.com/04-gevolgen.htm
Snik, Neijenhuis, Crul, & Lamoré. (2013). Spraakaudiometrie bij kinderen. Geraadpleegd op 9 april
2016 via http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd8/8-4-6.htm
Sparreboom, M. (2013). Cochleaire implantatie bij kinderen. Logopedie, 85, 8-14.
Sterk in grenzen verleggen [Sig]. (z.j.). Hanen-web. Geraadpleegd op 23 oktober 2015 via
http://www.sig-net.be/nl/vormingen/werkgroepen/hanen-web_75.aspx
Sterk in grenzen verleggen [Sig]. (z.j.). Hoofdstuk 2: gehoorstoornissen. Geraadpleegd op 10
november 2015 via http://www.sig
net.be/uploads/rita_hoort_niet_goed/hoofdstuk2_gehoorstoornissen.pdf
Thirty Million Words. (2016). Geraadpleegd op 24 februari 2016 via http://thirtymillionwords.org./
TOLK. (2012). Home. Geraadpleegd op 23 oktober 2015 via http://www.tolkinfo.be
Tona, R., Naito, Y., Moroto, S., Yamamoto, R., Fujiwara, K., Yamazaki, H., … Kikuchi, M. (2015).
Audio-visual integration during speech perception in prelingually deafened Japanese
children revealed by the McGurk effect. International Journal of Pediatric
Otorhinolaryngology, 79(12), 2072-8. doi: 10.1016/j.ijporl.2015.09.016.
Universitair Ziekenhuis [UZ] Gent. (2015). Gehoorverlies. Geraadpleegd op 29 november 2015 via
http://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/gezondheidsdossier/Gehoorproblemen/P…
hoorverlies.aspx
Universitair Ziekenhuis [UZ] Leuven. (2015). CMV-infectie tijdens de zwangerschap. Geraadpleegd
op 8 februari 2016 via https://www.uzleuven.be/gynaecologie-en-verloskunde/cmv
infectie-tijdens-zwangerschap
Van Dam, M., Ambrose, S.E., & Moeller, M.P. (2012). Quantity of parental language in the home
environment of hard-of-hearing 2-year-olds. Journal of Deaf Studies and Deaf Education,
17(4), 402-420. doi: 10.1093/deafed/ens025
Bachelorproef 2015-2016
85
Vandenreyt, C. (2014, 10 februari). “Drie keer meer dove kinderen in gewone school". Het Belang
van Limburg, p. ..-..
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap [VAPH]. (2012). Classificerende diagnostische
protocollen: simulatie diagnose- en indicatiestelling 2011-2012. Geraadpleegd op 10
februari 2016 via http://www.vaph.be/vlafo/view/nl/21470
Personen+met+een+handicap.html
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap [VAPH]. (2013). Infowijzer: Inhoudelijke
module: handicap en indicering. Geraadpleegd op 10 november 2015 via
http://www.vaph.be/vlafo/download/nl/7787799/bestand
Vlieg, J. (2014). Voor- en vroegschoolse educatie: de relatie tussen de indicatiecriteria en
taalachterstanden. [Masterproef]. Geraadpleegd op 20 april 2015 via
http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/299627
VLOK-CI. (2013). Paediatric Cochlear Implantation: outcomes and current trends in education and
rehabilitation. VLOK-CI Nieuwsbrief, 11(4), 12-14. Geraadpleegd op 4 november 2015 via
http://www.vlok-ci.eu/Nieuwsbrief%20VLOK-CI%20winter%202013.pdf
Wu, C., Lee, Y., Chen, P., & Hsu, C. (2008). Predominance of Genetic Diagnosis and Imaging Results
as Predictors in Determining the Speech Perception Performance Outcome After Cochlear
Implantation in Children. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine Journal, 162(3),
269-276. doi: 10.1001/archpediatrics.2007.5