Het invoeren van een schoolbibliotheek had enkele positieve effecten. Zo bleken leerlingen vaker uit zichzelf in een boek te lezen en gaven ze aan lezen leuker te vinden dan voor het invoeren van de schoolbibliotheek. Bovendien trainden ze literaire competenties door met elkaar over boeken te praten, zelfstandig boeken te zoeken en door nieuwe soorten boeken te leren kennen.
Tip:
- Zorg voor meer dan enkel leesboeken. Strips, quizboeken, informatieve boeken en tijdschriften trekken vaak kinderen die niet graag lezen aan.
- Zorg voor een ruim en hedendaags aanbod. Oude boeken zijn nefast voor het leesplezier.
- Zorg voor boeken die aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Wanneer kinderen een boek vinden over iets dat hen echt interesseert, lezen ze vaak pas spontaan.
- Zorg voor boeken die aangepast zijn aan het niveau van de leerlingen. Niet te eenvoudig, niet te moeilijk.
- Zorg voor een vast vrij leesmoment en een rustige en gezellige plaats.
- Tot slot: laat de kinderen zelf kiezen wat ze lezen! Zeker wanneer leerlingen al niet graag lezen. Wij lezen toch ook niets wat ons niets interesseert?