Een tocht door een wereld van inkt - Een lessenreeks over jeugdliteratuur voor leerlingen van de eerste graad B-stroom

Tamara Blickx
De wereld van inkt -die wij kennen onder de term ‘boeken’- wordt niet zo vaak bezocht door leerlingen van de eerste graad B-stroom. Hoe komt het toch dat onze leerlingen niet graag lezen? Op welke manier kunnen we het leesplezier van onze jongeren stimuleren?
Na een kort onderzoek heb ik geprobeerd om een lessenpakket uit te werken om het leesplezier bij deze leerlingen aan te wakkeren. Door het luchtig, soms speels en functioneel te houden, probeer ik de aandacht van de jongeren vast te krijgen.

Laat jongeren de wereld van inkt ontdekken!

Heel veel jongeren houden niet van lezen. Vaak verafschuwen zij het. Het is een veelvoorkomend probleem dat leerkrachten elk jaar zien terugkeren in de klas, zeker in het secundair onderwijs. Daarom ging Tamara Blickx op onderzoek uit en ontwikkelde zij een lessenreeks speciaal voor de eerste graad B-stroom om zo het leesplezier (terug) aan te wakkeren.

Meer dan een jaar geleden ging Tamara Blickx op onderzoek uit. Waarom lezen jongeren niet graag? En hoe kunnen we leesplezier stimuleren?

Na een honderdtal enquêtes die zijn afgenomen bij zowel leerlingen als leerkrachten, kon zij besluiten dat leerlingen niet graag lezen, omdat ze niet goed weten wat het boekenaanbod is. Leerkrachten zouden hun leerlingen idealiter hier bij moeten begeleiden. Er moet dus tijd worden voorzien in de klas om boeken te leren kennen!

Helaas hebben leerkrachten een zeer drukke agenda en is het niet altijd mogelijk om een lessenpakket uit te werken over leesplezier. Daarom heeft deze student, Tamara Blickx, heel wat manieren gezocht om boeken op een leuke, maar toch leerrijke manier te ontdekken in de klas en zelfs de bibliotheek!

Dit werk werd goed ontvangen door haar promotors en kon al op heel wat positieve reacties rekenen uit de onderwijswereld. Is dit een eerste stap naar leesplezier? Dit zal pas na nog meer testen en heel wat tijd blijken. 

geschreven door Tamara Blickx
Bibliografie

 

  • Chambers, A. (vertaling: 2002). De leesomgeving. Hoe volwassenen kinderen kunnen helpen van boeken te genieten. Leuven: Davidsfonds Uitgeverij NV.
  • Chambers, A. (vertaling: 2002). Vertel eens. Kinderen, lezen en praten. Leuven: Davidsfonds Uitgeverij NV.
  • Hendrickx, M. (2012). Nederlands module C. Nederlands in het beroepsonderwijs [cursustekst]. XIOS Hogeschool Limburg, Hasselt.
  • Hendrickx, M. (2012). Nederlands module C. Omgaan met fictie - een praktische handleiding [cursustekst]. XIOS Hogeschool Limburg, Hasselt.
  • Onbekend. (2011). Leestechniek supertop, leesplezier superflop. Klasse, 211, 20-23
  • Rosius, H. (2015). PAV 2B. Leesplezier bevorderen in PAV [cursustekst]. PXL Hogeschool Education, Hasselt.
Universiteit of Hogeschool
Professionele bachelor secundair onderwijs - Nederlands en Project Algemene Vakken
Publicatiejaar
2017
Promotor(en)
Annemie Skopinski & Marijke Hendrickx
Kernwoorden
Share this on: