Colleges kijken vanuit je luie zetel. Doen of niet?!

Elke
Bernaerts

De opnames van hoorcolleges zijn vaak onderwerp van gesprek in de wandelgangen op een universiteit of hogeschool. Zowel bij docenten als studenten kan je voor- en tegenstanders vinden van de zogenaamde webcolleges. De webcolleges doen in de praktijk veel vragen rijzen. Elke Bernaerts (UAntwerpen) ging met één van die vragen aan de slag. 

“Bij de overweging om webcolleges aan te bieden hebben docenten vaak veel vragen. Op veel van die vragen konden we niet altijd een sluitend antwoord geven.” zegt Elke Bernaerts, student Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Om die reden greep ze dan ook haar masterproef aan als platform om met die vragen aan de slag te gaan. In haar onderzoek gaat ze na of het gebruik van de webcolleges en de manier waarop die gebruikt worden door studenten, een effect hebben op het studieresultaat.

Voor het onderzoek werd gekeken naar twee opleidingsonderdelen van de faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen. De studieresultaten van deze opleidingsonderdelen werden bekeken in het licht van het kijkgedrag van studenten. Gebruikers tegenover niet-gebruikers, lang kijken tegenover korte stukjes kijken, weinig tegenover veel kijken en tenslotte de periode waarin de student keek, tijdens het semester, tijdens de examens of beide.

Uit het onderzoek blijkt dat het antwoord op die vraag niet zo eenvoudig is. “We kunnen met zekerheid zeggen dat het aanbieden van webcolleges geen nadelige gevolgen heeft voor de resultaten van studenten. Daarnaast hebben we ook een vermoeden dat de maturiteit van studenten meespeelt in het effect van de webcolleges. Dat moet echter nog verder worden onderzocht.”

Zoals zo vaak bij wetenschappelijk onderzoek zorgt ook dit onderzoek voor een hele hoop extra vragen. Voor studenten die volgend academiejaar gebruik willen maken van de webcolleges heeft Bernaerts wel nog een paar tips. “Laat de webcolleges niet liggen tot in de examenperiode. Uit het onderzoek is gebleken dat de resultaten hoger liggen bij studenten die tijdens het semester al kijken. We vermoeden ook dat de webcolleges veel effectiever zijn als je ze enkel gebruikt om de leerstof te herhalen of te verduidelijken. Thuis blijven van de lessen, is dus zeker geen goed idee!”

 

Bibliografie

Bacro, T., Gebregziabher, M., & Fitzharris, T. (2010). Evaluation of a lecture recording system in a medical curriculum. Anatomical Sciences Education, 3, 300-308.

Bos, N., Groeneveld, C., & Brand-Gruwel, S (2016). Webcolleges: zegen of vloek? Een literatuurstudie en empirisch onderzoek. Onderzoek van Onderwijs, 45, 6-11.

Boyd, M. (2012). From the comfort of your office: facilitating learner-centered continuing education in the online environment. Cataloging & Classification Quarterly, 50 (2-3), 189-203.

Bridge, P.D., Jackson, M. & Robinson (2009). The effectiveness of streaming video on medical student learning: a case study. Medical Education Online, 14 (11), 1-5.

Brotherton, J.A., & Abowd, G.D. (2004). Lessons learned from eClass: assessing automated capture and access in the classroom. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 11 (2), 121-155.

Chen, C., & Wu, C. (2015). Effects of different video lecture types on sustained attention, emotion, cognitive load, and learning performance. Computers & Education, 80, 108-121.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Copley, J. (2007). Audio and video podcasts of lectures for campus-based students: production and evaluation of student use. Innovations in Education and Teaching International, 44 (4), 387-399.

Danielson, J., Preast, V., Bender, H., & Hassal, L. (2014). Is the effectiveness of lecture capture related to teaching approach or content type? Computers & Education, 72, 121-131.

De Maeyer, S., Coertjens, L., & Ardies, J. (2012). Bivariate en multivariate statistiek met R. Gent: Academia Press.

De Maeyer, S., Ardies, J., Coertjens, L., & Kavadias, D. (2013). Univariate statistiek voor de menswetenschappen. Gent: Academia Press.

Dey, E., Burn, H., & Gerdes, D. (2009). Bringing the classroom to the web: effects of using new technologies to capture and deliver lectures. Research in Higher Education, 50 (4), 377-393.

Elliott, C., & Neal, D. (2016). Evaluating the use of lecture capture using a revealed preference approach. Active learning in Higher Education, 17 (2), 1-15.

Fernandes, L., Moira, M., & Cruickshank, C. (2012). The impact of online lecture recordings on learning outcomes in pharmacology. Journal of the international association of medical science educators, 18 (2), 62-70.

Giannakos, M., Jaccheri, L., & Krogstie, J. (2015). Exploring the relationship between video lecture usage patterns and students’ attitudes. British Journal of Educational Technology, doi: 10.1111/bjet.12313

Giannakos, M., & Vlamos, P. (2013). Using webcasts in education: Evaluation of its effectiveness. British Journal of Educational Technology, 44 (3), 432-441.

Gorissen, P., van Bruggen, J., & Jochems, W. (2012). Students and recorded lectures: survey on current use and demands for higher education. Research in Learning Technology, 20, 297-311.

Gorissen, P., van Bruggen, J., & Jochems, W. (2013). Methodological triangulation of the students’ use of recorded lectures. International Journal of Learning Technology, 8 (1), 20-40.

Korving, H., Hernández, M., & De Groot, E. (2016). Look at me and pay attention! A study on the relation between visibility and attention in weblectures. Computers & Education, 94, 151-161.

Leadbeater, W., Shuttleworth, T., Couperthwaite, J., & Nightingale, K.P. (2013). Evaluating the use and impact of lecture recording in undergraduates: evidence for distinct approaches by different groups of students. Computers & Education, 61, 185-192.

Lust, G., Elen, J., & Clarebout, G. (2012). Adopting webcasts over time: the influence of perceptions and attitudes. Journal of Computing in Higher Education, 24, 40-57.

Marnissen, J., & van Andel, S.G. (2012). Weblectures, een verrijking van het onderwijs. Ervaringen met verschillende varianten van weblectures in het hoger onderwijs. Onderzoek van onderwijs, 41, 29-33.

McNulty, J.A., Hoyt, A., Gruener, G., Chandrasekhar, A., Espiritu, B., Price, R.J., et al. (2009). An analysis of lecture video utilization in undergraduate medical education: associations performances in the courses. BMC Medical Education, 9 (6), doi:  10.1186/1472-6920-9-6.

Ooms, K., De Maeyer, P., De Wit, B., Maddens, R., Nuttens, T., De Weghe, N., et al. (2015). Design and use of web lectures to enhance GIS teaching and learning strategies: the students’ opinions. Cartography and geografic information science, 42 (3), 271-282.

Owston, R., Lupshenyuk, D., & Wideman, H. (2011). Lecture capture in large undergraduate classes: student perceptions and academic performance. Internet and Higher Education, 14 (4), 262-268.

Solomon, D.J., Ferenchick, G.S., Laird-Fick, H.S., & Kavanaugh, K. (2004). A randomized trial comparing digital and live lecture formats. BMC Medical Education, 4, 27-32.

Stephenson, J., Brown, C., & Griffin, D. (2008). Electronic delivery of lectures in the university environment: An empirical comparison of three delivery styles. Computers & Education, 50, 640-651.

Traphagan, T., Kucsera, J., & Kishi, K. (2010). Impact of class lecture webcasting on attendance and learning. Education Tech Research Dev, 58, 19-37.

UAntwerpen (2017). De Universiteit Antwerpen in 2016-2020. Krijtlijnen voor een innovatief beleid. Online beschikbaar op https://www.uantwerpen.be/nl/overuantwerpen/missie-en-visie/ (laatst geraadpleegd op 17 mei 2017).

Van den Bossche, J., Verliefde, N., Vandenbunder, C., & Vermeyen, A. (2012). The use of weblectures and its effect on learning in higher and university education. http://conference.pixel-online.net/science/common/download/Paper_pdf/92… (laatst geraadpleegd op 23 mei 2017).

Weimer, M. (2012). Learner-centered teachting and transformative learning. In W. Taylor & P. Cranton (Eds.), The Handbook of transformative learning: theory, research and practice (pp. 439-454). Hoboken: John Wiley & Sons.

Wright, G. (2011). Student-centered learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23 (3), 92-97.

Woo, K., Gosper, M., McNeill, M., Preston, G., Green, D., & Phillips, R. (2008). Web-based lecture technologies: blurring the boundaries between face-to-face and distance learning. ALT-J, 16 (2), 81-93.

Zupancic, B., & Horz, H. (2002). Lecture recording and its use in a traditional university course, ACM SIGCSE Bulletin, 34 (3), 24-28.

Download scriptie (707.52 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
David Gijbels
Thema('s)