We geloven vandaag de dag graag dat we in een samenleving leven waar iedereen gelijke kansen heeft. Openlijke discriminatie wordt niet langer getolereerd en velen vinden het zelfs ondenkbaar dat er nog sprake zou zijn van racisme en seksisme. Onderzoek toont echter aan dat racisme en seksisme nog steeds niet verdwenen zijn. Ze zijn alleen maar subtieler en onzichtbaarder geworden.
In Vlaanderen werd vastgesteld dat etnische minderheden gediscrimineerd worden op de arbeids- en woningmarkten alsook in het onderwijs. Hoe zit het echter met discriminatie in alledaagse situaties? Hoewel hieromtrent nog weinig bekend is in België, werd alledaagse discriminatie reeds uitvoerig bestudeerd in de Verenigde Staten. Alledaagse discriminatie verwijst naar discriminatie in alledaagse wederkerende praktijken en activiteiten. Eén van deze activiteiten is het winkelen. Hoewel winkelen op het eerste zicht een banale activiteit lijkt te zijn, toont Amerikaans onderzoek aan dat dit voor etnische minderheden niet altijd zonder slag of stoot verloopt. Ze worden namelijk geconfronteerd met ethnic profiling. Deze thesis wou daarom nagaan in welke mate etnische minderheden ook in Vlaanderen te kampen hebben met subtiele vormen van discriminatie tijdens het winkelen. Maar daar bleef het niet bij. Etniciteit is namelijk niet de enige grond van discriminatie. Zo genieten mannen in onze maatschappij nog steeds meer privileges dan vrouwen. Naast ethnic profiling, werd bijgevolg het male privilege onder de loep genomen. Tenslotte tonen internationale studies aan dat discriminatie afneemt wanneer de prijs toeneemt. Daarom werd onderzocht of etnische en genderdiscriminatie verschilt tussen winkels uit de lage en hoge prijsklasse.
Om deze vragen te beantwoorden werden 602 praktijktesten uitgevoerd in 301 Vlaamse en Brusselse kledingwinkels. Praktijktesten bieden namelijk de ideale en directe mogelijkheid om discriminatie in de échte wereld te onderzoeken. Bij praktijktesten worden twee vrij gelijkaardige klanten met elkaar gematcht die enkel in het kenmerk verschillen waarvan verwacht wordt dat het discriminatie teweegbrengt. Ze worden daarbij ook getraind zodanig dat de verschillen in gedrag miniem zijn. Nadien wordt gekeken of beide personen al dan niet gelijk behandeld worden. Toegepast op de winkelcontext werden in dit geval mannelijke klanten van Belgische origine met mannelijke klanten van Maghrebijnse origine gekoppeld, alsook vrouwelijke klanten van Belgische origine met vrouwelijke klanten van Maghrebijnse origine. Elk persoon kreeg de opdracht om zich te gedragen als een klant door het stellen van een specifieke vraag aan de winkelbediende over een relatief duur kledingstuk (o.a. een jas of pak). Wanneer de Maghrebijnse man/vrouw de winkel binnenstapte, vroeg hij/zij om hulp aan een winkelbediende. Hij/zij stelde hierbij de specifieke vraag: “Excuseer, ik vind maat (maat van klant) niet. Kunt u mij helpen?”. De Belgische man/vrouw stelde nadien, ongeveer een kwartier later, dezelfde vraag aan dezelfde winkelbediende uit diezelfde winkel. Wanneer de Maghrebijnse klanten systematisch benadeeld werden in vergelijking met de Belgische klanten, dan is er sprake van etnische discriminatie. Genderdiscriminatie komt voor wanneer vrouwen, in vergelijking met mannen, een nadelige vorm van hulpbediening ontvingen.
De Maghrebijnse klanten werden op verschillende manieren benadeeld in vergelijking met Belgische klanten. De winkelbedienden investeerden minder moeite in de Maghrebijnse klanten. Ze werden minder vaak begeleid naar het kledingrek, alsook werd de voorraadruimte minder vaak geraadpleegd om de juiste maat terug te vinden. Ook werden de Maghrebijnse mannen meer aangestaard en gevolgd door de winkelbediende. Maghrebijnse vrouwen werden dan weer het minst begroet door de winkelbediendes.
Ook het male privilege die in onze maatschappij nog steeds aanwezig is, kwam tijdens de praktijktesten naar voren: mannen werden het meest begroet door de winkelbedienden en kregen het vaakst spontaan hulp aangeboden. Daarentegen, werden mannen vaker aangestaard en gevolgd dan vrouwen. Dit was echter enkel van toepassing voor de Maghrebijnse mannen. Het mannelijk privilege lijkt dan ook enkel te gelden voor de Belgische mannen.
De individuele kenmerken van de klant waren niet de enige factoren die de behandeling van een klant beïnvloedde. Ook het onderscheid tussen goedkope en dure winkels was van groot belang. Eerst en vooral daalde discriminatie, naarmate de prijsklasse van de winkel toenam. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het verkoopspersoneel uit dure winkels vaak individuele en/of groepspremies ontvangen aanvullend op hun inkomen. Klanten discrimineren speelt bijgevolg in hun nadeel en is een grotere kost in vergelijking met verkopers uit goedkope winkels die enkel een vast inkomen ontvangen. Ten tweede nam discriminatie een andere vorm aan. Discriminatie in dure winkels kwam in een subtielere vorm voor dan in goedkope winkels. Hoewel klanten in dure kledingwinkels meer begroet werden en spontaner hulp ontvingen, werden ze tegelijkertijd ook vaker aangestaard en gevolgd dan in goedkope winkels.
Samengevat toonde dit onderzoek de verregaande verspreiding van discriminatie aan in de meest banale domeinen van de samenleving. De voortdurende confrontatie met discriminatie heeft een enorme impact op minderheidsgroepen. Het verlaagt onder andere hun mentaal en fysiek welzijn. Daarnaast bedreigt het de sociale cohesie binnen een samenleving. Omwille van deze nadelen is het noodzakelijk om alledaagse discriminatie aan te pakken. Eén van de mogelijke manieren is het creëren van een bewustzijn over de universaliteit van vooroordelen. Iedereen beschikt over vooroordelen, maar dit betekent niet dat we er niets tegen kunnen doen. Wanneer we ons bewust worden van onze vooroordelen kunnen we er ook voor zorgen dat het ons handelen niet beïnvloedt. In september 2017 brachten we daarom de resultaten van dit onderzoek naar buiten met een maatschappelijk debat over discriminatie tot gevolg. Bewustwording is immers de eerste stap naar verandering.
96 Normal 0 false false false NL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;}
Ahmed, A.M. & Hammarstedt, M. (2008). Discrimination in the rental housing market: a field experiment on the Internet. Journal of urban economics, 64, 362-72.
Ahmed, A.M. & Hammarstedt, M. (2009). Detecting Discrimination against Homosexuals: Evidence from a Field Experiment on the Internet. Economica, 79, 588-97.
Ahmed, A.M.; Andersson, L. & Hammarstedt, M. (2008). Are lesbians discriminated against in the rental housing market? Evidence from a correspondence testing experiment. Journal of Housing Economics, 17, 234-8.
Ainscough, T.L., Motley, C.M. (2000). Will You Help Me Please? The Effects of Race, Gender and Manner of Dress on Retail Service. Marketing Letters, 11(2), 129-36.
Andersson, L., Jakobsson, N. & Kotsadam, A. (2012). A Field Experiment of Discrimination in the Norwegian Housing Market: Gender, Class and Ethnicity. Land Economics, 88(2), 233-40.
Antecol, H. & Cobb-Clark, D. (2008). Racial and ethnic discrimination in local consumer markets: Exploiting the army’s procedures for matching personnel to duty locations. Journal of Urban Economics, 64, 496–509.
Arrijn, P., Feld, S. & Nayer, A. (1998). Discrimination in acces to employment on grounds of foreign origin: the case of Belgium [onderzoeksrapport]. Brussel: International Labour Organisation.
Aronson, A.I., Wilson, T.D. & Akert, R.M. (2014). Social Psychology. Amsterdam: Pearson.
Ashmore, R.D. & Del Boca, F.K. (1979). Sex Stereotypes and Implicit Personality Theory: Toward a Cognitive-Social Psychological Conceptualization. Sex Roles, 5, 219-48.
Asquith, J.A.L. & Bristow, D.N. (2000). To Catch a Thief: A pedagogical Study of Retail Shoplifting. Journal of Education for Business, 75(5), 217-76.
Atrium (2016). Shop In Brussels. De handelszaken à la carte. Retrieved 04 January 2017 from http://www.shopinbrussels.be/NL.
Ayres, I. (1995). Further Evidence of Discrimination in New Car Negotiations and Estimates of Its Cause. Michigan Law Review, 94(1), 109-47.
Ayres, I. & Siegelman, P. (1995). Race and Gender Discrimination in Bargaining for a New Car. American Economic Review, 85, 304-21.
Baert, S. et al. (2013). Do employers discriminate less if vacancies are difficult to fill? Evidence from a field experiment. IZA – Institute for the Study of Labor.
Baert, S. et al. (2015). Is there less discrimination in occupations where recruitment is difficult? ILR Review, 68(3), 467-500.
Bakewell, C. & Mitchell, V.W. (2003). Generation Y female consumer decision-making styles. International Journal of Retail & Distribution Management, 31(2), 96-106.
Baldini, M. & Federici, M. (2011). Ethnic discrimination in the Italian rental housing market. Journal of Housing Economics, 20, 1-14.
Banker, R.D., Lee, S. & Potter, G. (1996). A field study of the impact of a performance-based incentive plan. Journal of Accounting and Economics, 21, 195-226.
Barnes, A.S. (2000). Everyday Racism: A Book for All Americans. Illinois: Sourcebooks.
Basow, S.A. & Crawley, D.M. (1982). Helping behavior: effects of sex and sex-typing. Social Behavior and Personality, 10(1), 69-72.
Bassanini, A. & Saint-Martin, A. (2008). The Price of Prejudice: Labour Market Discrimination on the Grounds of Gender and Ethnicity. Ontleend op 20 april 2017 aan https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00312794/document.
Beatty, S.E. et al. (1996). Customer-Sales Associate Retail Relationships. Journal of Retailing, 72(3), 223-47.
Berson, C. (2012). Does competition induce Hiring equity (document de travail)? Paris: Centre d’Economie de la Sorbonne.
Bitner, M.J., Booms, B.H. & Mohr, L.A. (1994). Critical Service Encounters: The Employee’s Viewpoint. Journal of Marketing, 58, 95-106.
Bolton, R.N. (1998). A dynamic model of the duration of the customer's relationship with a continuous service provider: The role of satisfaction. Marketing Science, 17(1), 45-65.
Bonilla-Silva, E. (2006). Racism without Racists. Color-Blind Racism and the Persistence of Racial Inequality in the United States. Oxford: Rowman & Littlefield Publishers.
Bosch, M. & Cobacho, M.B. (2011). Discrimination in second hand consumer markets: Evidence from a field experiment. Alicante: Department of Economics University of Alicante.
Bovenkerk, F. (1992). A Manual for International Comparative Research on Discrimination on the Grounds of ‘Race’ and ‘Ethnic origin’. Geneva: International Labour Organization.
Brigham, J.C. & Richardson, C.B. (1979). Race, Sex, and Helping in the Marketplace. Journal of Applied Social Psychology, 9(4), 314-22.
Brown, C.S. (2002). Refusing Racism: White Allies and the Struggle for Civil Rights. New York/ London: Teachers College Press.
Browne, I. (1999). Latinas and African American Women at Work: race, gender and economic inequality. New York: Russell Sage Foundation.
Browne, I. & Misra, J. (2003). The intersection of Gender and Race in the Labor Market. Annual Review of Sociology, 29, 487-513.
Carlsson, M. & Rooth, D. (2006). Evidence of Ethnic Discrimination in the Swedish Labor Market Using Experimental Data. Discussion Paper No.2281. Bonn: Institute for the Study of Labor.
Cannon, L.W, Higginbotham, E. & Leung, M.L.A. (1988). Race and Class Bias in Qualitative Research on Women. Gender and Society, 2(4), 449-62.
Cho, S., Crenshaw, K.W. & McCall, L. (2013). Toward a field of Intersectionality Studies: Theory, Applications, and Praxis. Signs, 38(4), 785-810.
Cole, E.R. et al. (2012). Against Nature : How Arguments about the Naturalness of Marriage Privilege Heterosexuality. Journal of Social Issues, 8(1), 46-62.
Collins, P.H. (1993). Reviewed Work(s): Understanding Everyday Racism: An Interdisciplinary Theory by Philomena Essed. Contemporary Sociology, 21 (6), 790-1.
Crenshaw, K.W. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, (1), 139-67.
Crenshaw, K.W. (1991). Mapping the margins: Intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, 43(6), 1241-99.
Crockett, D., Grier, A. & Williams, J.A. (2003). Coping with Marketplace Discrimination: An Exploration of the Experiences of Black Men. Academy of Marketing Science Review, 1-21.
Davidson, F. (2007). Shopping While Black: Perceptions of Discrimination in Retail Settings. Knoxville: The University of Tennessee.
De Beijl, R.Z. (2000). Documenting discrimination against migrant workers in the labour market: a comparative study of four European countries. Geneva: International labour office.
Dovidio J.F. et al. (2008). On the Nature of Contemporary Prejudice. From Subtle bias to Severe Consequences. In Esses, V.M. & Vernon, R.A. (Eds.), Explaining the Breakdown of Ethnic Relations: Why Neigbors Kill (pp.41-60). Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Duquet, N. et al. (2006). Wit krijt schrijft beter: Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld. Antwerpen: Garant.
Eagly, A.H. & Crowley, M. (1986). Gender and Helping Behavior: A Meta-Analytic Review of the Social Psychological Literature. Psychological Bulletin, 100(3), 283-308.
Elchardus, M. & Siongers, J. (2009). Vreemden. Naar een cultuursociologische benadering van etnocentrisme. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
ENAR (2009). Fact Sheet 40 Etnisch profileren. P21. http://www.burojansen.nl/pdf/etnischprofilerenokt2009osji.pdf
Ella (2016). Intersectioneel denken. Handleiding voor professionelen die intersectionaliteit of kruispuntdenken in de eigen organisatie willen toepassen. Ella.
European Union Agency for Fundamental Rights (2009). EU-MIDIS: European Union Minorities and Discrimination Survey. Main Results Report. Op 9 oktober 2016 ontleend aan http://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/663-FRA-2011_EU_MI…
Essed, P. (1984). Alledaags racisme. Amsterdam: Feministische uitgeverij Sara.
Essed, P. (1991). Inzicht in alledaags racisme. Utrecht: uitgeverij Het Spectrum BV.
Europees Parlement (2012). Verslag. Over de arbeidsomstandigheden van vrouwen in de dienstensector. Europees Parlement: Commissie rechten van de vrouw en gendergelijkheid.
Fagerland, M.W., Lydersen, S. & Laake, P. (2013). The McNemar test for binary matched-pairs data: mid-p and asymptotic are better than exact condition. BMC Medical Research Methodology, 13(91), 1-8.
Ferber, A.L. (2003). Defending the culture of privilege. In M.S. Kimmel & A.L. Ferber (Eds.), Privilege: A reader (pp.319-330). Boulder, CO: Westview.
Ferber, A.L. (2007). Whiteness Studies and the Erasure of Gender. Sociology Compas, 1(1), 265-82.
Ferber, A.L. & Samuels, D. (2010). Oppression without bigots. Factsheet. Network news (Winter).
Ontleend op 15 maart 2017 aan https://www.socwomen.org/fact-sheets/.
Fischer, E. & Gainer, B. (1991). I Shop Therefore I Am: the Role of Shopping in the Social Construction of Women’s Identities. Gender and Consumer Behavior, 1, 350-7.
FOD WASO & Interfederaal Gelijkekansencentrum (2015). Socio-economische monitoring 2015: arbeidsmarkt en origine. Ontleend op 2 maart 2017 aan http://www.werk.belgie.be/publicationDefault.aspx?id=44125.
FOD WASO & Interfederaal Gelijkekansencentrum (2013). Socio-economische monitoring 2013: arbeidsmarkt en origine. Ontleend op 5 april 2017 aan http://www.werk.belgie.be/publicationDefault.aspx?id=39707.
Gabbidon, S. L. (2003). Racial profiling by store clerks and security personnel in retail establishments: An exploration of “shopping while Black.” Journal of Contemporary Criminal Justice, 19, 345–64.
Gaertner, S.L. & Dovidio, J.F. (1986). The aversive form of racism. In Dovidio, JF & Gaertner, S.L. (Eds.), Prejudice, discrimination, and racism (pp.61-89). Orlando, FL: Academic Press.
Gilens, M. (1999). Why Americans hate welfare: Race, media and the politics of anti-poverty policy. Chicago: The University of Chicago Press.
Hall, E.V., Galinsky, A. & Phillips, K.W. (2015). Gender profiling: A gendered race perspective on person-position fit. Personality and Social Psychology Bulletin, 41(6), 853-68.
Hankivsky, O. (2014). Intersectionality 101. Canada: The Institute for Intersectionality Research & Policy.
Hanson, A., Hawley, Z. & Taylor, A. (2011). Subtle discrimination in the rental housing market: Evidence from e-mail correspondence with landlords. Journal of Housing Economics, 20, 276-84.
Hanson, A. & Santas, M. (2014). Field Experiment Tests for Discrimination against Hispanics in the U.S. Rental Housing Market. Southern Economic Journal, 81(1), 133-67.
Harris, A.G., Henderson, G.R. & Williams, J.D. (2005). Courting customers: Assessing consumer racial profiling and other marketplace discrimination. Journal of Public Policy and Marketing, 24, 163–71.
Harwood, J. & Banton, M. (1975). The race concept. London: David & Charles.
Heckman J.J. (1998). Detecting discrimination. Journal of Economic Perspectives, 12(2), 101-16.
Heckman, J.J. & Siegelman, P. (1993). The Urban Institute audit studies: Their methods and findings. In Fix, M. & Struyk, R.J. (pp.187-258), Clear and convincing evidence: Measurment of discrimination in America. Washington, DC: Urban Institute Press.
Heilman, M. (2012). Gender Stereotypes and workplace bias. Research in Organization Behavior, 32, 113-35.
Horsford, S.D. & Tillman, L.C. (2014). Intersectional Identities and Educational Leadership of Black Women in the USA. New York: Taylor & Francis.
Hox, J.J. (1998). Multilevel Modeling: When and Why. In Balderjahn, I., Mathar, R. & Schader, M. (Eds.), Classification, Data Analysis, and Data Highways (pp. 147-154). New York: Springer Verlag.
Interfederaal Gelijkekansencentrum (2014a). Diversiteitsbarometer: Huisvesting Brussel. Brussel: Interfederaal Gelijkekansencentrum.
Interfederaal Gelijkekansencentrum (2014b). Jaarverslag discriminatie/diversiteit 2013. Brussel: Interfederaal Gelijkekansencentrum.
Interfederaal Gelijkekansencentrum (2014c). Jaarverslag 2014. Een keerpunt voor het Centrum. Interfederaal Gelijkekansencentrum.
Jean, Y.S. & Feagin, J.R. (1998). Double Burden: Black Women and Everyday Racism. New York: M.E. Sharpe.
Jones, J. (1996). Coquettes and Grisettes: Women Buying and Selling in Ancien Régime Paris. In de Grazia, V. & Furlough, E. (Eds.), The Sex of Things. Gender and Consumption in Historical Perspective (pp. 25-53). Berkeley: University of California Press.
Juni, S. & Roth, M.M. (1981). Sexism and Handicapism in Interpersonal Helping. The Journal of Social Psychology, 115(2), 175-81.
Kherbache, Y. (2015). Voorstel van decreet van Yasmine Kherbache houdende de praktijktesten. Retrieved 20 November 2016 from http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2014-2015/g303-1.pdf.
Lambert, S.F. et al. (2009). Perceptions of racism and depressive symptoms in African American adolescents: The role of perceived academic and social control. Journal of Youth and Adolescence, 38, 519 –31.
Lee, J. (2000). The salience of race in everyday life: Black customers’ shopping experiences in Black and White neighborhoods. Work and Occupations, 27, 353–76.
Lepore, S. J. et al. (2006). Effects of social stressors on cardiovascular reactivity in Black and White women. Annals of Behavioral Medicine, 31, 120–7.
Lerner, R.M. & Frank, P. (1974). Relation of race and sex to supermarket helping behaviour. Journal of Social Psychology, 94, 201-3.
LeVasseur, M.T., Kelvin, E.A. & Grosskopf, N.A. (2013). Intersecting identities and the association between bullying and suicide attempt among New York City youths: Results from the 2009 New York City youth risk behaviour survey. American Journal of Public Health, 103(6), 1082-9.
Longman, C. & De Graeve, K. (2014). From happy to critical diversity: intersectionality as a paradigm for gender and diversity research. DIGEST, 1(1), 33-9.
Luckmann, B. (1970). The Small Life-Worlds of Modern Man. In Luckmann, T. (Ed.), Phenomenology and Sociology (pp.275-290). Harmondsworth: Penguin.
Luke, D.A. (2004). Multilevel modeling. A Sage University Papers Series. Quantitative Applications in social sciences 143. London: Sage Publications.
Luoh, H.S. & Tsaur, S.H. (2007). Gender Stereotypes and Service Quality in Customer-Waitperson Encounters. Total Quality Management & Business Excellence, 18(9), 1035-54.
Lutz, H. (2002). Zonder blikken of blozen. Het standpunt van de (nieuw-) realisten. Tijdschrift voor Genderstudies, (3), 7-17.
MacLin, M.K. & Herrera, V. (2006). The Criminal Stereotype. North American Journal of Psychology, 8(2), 197-208.
Madriz, E. (1997). Images of criminals and victims: A study on women’s fear and social control. Gender & Society, 11(3), 342-56.
Martens, A. & Ouali, N. (2005). Etnische discriminatie op de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Onderzoek in het kader van het Sociaal Pact voor de Werkgelegenheid van de Brusselaars. Brussel/Leuven: Université Libre de Bruxelles en Katholieke Universiteit Leuven Vakgroep Sociologie.
Mastria, M.R. (2002). Ethnicity and eating disorders. Psychoanalysis & Psychotherapy, 19, 59–77.
McCall, L. (2005). The Complexity of Intersectionality. Journal of Women in Culture and Society, 30(3), 1771-800.
McConahay, J.B. (1986). Modern racism, ambivalence, and the Modern Racism Scale. In Dovidio, J.F. & Gaertner, S.L. (Eds.), Prejudice, discrimination and racism (pp.91-216). Orlando, FL: Academic Press.
McIntosh, P. (1992). White Privilege: Unpacking the Invisible Knapsack. In Filor, A.M. (Ed.), Multiculturalism (pp.30-7). New York: New York State Council of Educational Associations.
McRobbie, A. (2004). Post-feminism and popular culture. Feminist Media Studies, 4(3), 255-64.
McRobbie, A. (2009). The aftermath of feminism: Gender, culture, and social change. London: Sage.
Miles, R. & Brown, M. (2003). Racism. London: Routledge.
Missine, S. & Bracke, P. (2012). Depressive symptoms among immigrants and ethnic minorities: a population based study in 23 European countries. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 47, 97-109.
Nadal, K.L. (2011). The Racial and Ethnic microaggressions Scale (REMS): Construction, Reliability, and Validity. American Psychological Association, 58(4), 470-80.
Neels, K., & Stoop, R. (2000). Reassessing the ethnic gap. Employment of younger Turks and Moroccans in Belgium. In R. Lesthaeghe (Ed.), Communities and Generations - Turkish and Moroccan populations in Belgium. (pp. 279-319). Brussels: VUBPRESS.
Ngai, L.R. & Petrongolo, B. (2013). Gender Gaps and the Rise of the Service Economy. Discussion paper No 1204. London: Centre for Economic Performance.
O’Cass, A. (2000). An assessment of consumers product, purchase decision, advertising and consumption involvement in fashion clothing. Journal of Economic Psychology, 21, 545-76.
O’Connor, M.E. (1984). The perception of crime and criminality: The violent criminal and swindler as social types. Deviant Behavior, 5, 255-74.
Ondrich, J., Stricker, A. & Yinger, J. (1999). Do Landlords Discriminate? The Incidence and Causes of Racial Discrimination in Rental Housing Markets. Journal of Housing Economics, 8, 185-204.
Ondrich, J., Stricker, A. & Yinger, J. (1998). Do Real Estate Brokers Choose to Discriminate? Evidence from the 1989 Housing Discrimination Study. Southern Economic Journal, 64(4), 880-901.
Özdil, Z. (2015). Nederland Mijn Vaderland. Amsterdam/Antwerpen: De Bezige Bij.
Pager, D. (2007). The Use of Field Experiments for Studies of Employment Discrimination: Contributions, Critiques, and Directions for the Future. The Annals of The American Academy, 609, 104-33.
Pager, D. & Shepherd, H. (2008). The Sociology of Discrimination: Racial Discrimination in Employment, Housing, Credit, and Consumer Markets. Annual Review of Sociology, 34, 181-209.
Pascoe, E.A. & Richman, L.S. (2009). Perceived discrimination and health: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 135(4), 531-54.
Pettinger, L. (2005). Gendered Work Meets Gendered Goods: Selling and Service in Clothing Retail. Gender, Work and Organization, 12, 460-78.
Pirkey, M.F. (2011). Reinforcing racial stereotypes as we shop: Using focus groups to explore the retail racism experience. Connecticut: Southern State University Connecticut.
Rabinowitz, J. et al. (2009). Why Do White Americans Oppose Race-Targeted Policies? Clarifying the Impact of Symbolic Racism. Political Psychology, 30, 805-28.
Rafaeli, A. (1989). When Clerks Meet Customers: A Test of Variables Related to Emotional Expressions on the Job. Israel: School of Business Administration Hebrew University of Jerusalem.
Rafaeli, A. & Sutton, R.I. (1990). Busy stores and demanding customers: How do they affect the display of positive emotion? Academy of Management Journal, 33, 623– 37.
Reed, J.P. & Reed, R.S. (1973). Status, images, and consequence: Once a criminal always a criminal. Sociology and Social Research, 57(4), 460-72.
Riach, P.A. & Rich, J. (2002). Field experiments of discrimination in the market place. The Economic Journal, 112(483), 480-518.
Riach, P.A. & Rich, J. (1987). Testing for sexual discrimination in the labour market. Monash University: Australian Economic Papers, 165-78.
Rich, J. (2014). What do field experiments of discrimination in markets tell us? A Meta Analysis of Studies Conducted Since 2000. Bonn: Institute for the Study of Labor.
Rivers, C. & Barnett, R.C. (2013). The New Soft War on Women: How the Myth of Female Ascendance Is Hurting Women, Men – and Our Economy. New York: Penguin Group.
Rogers, E.M. & Bhownik, D.K. (1971). Homophily-Heterophily: relational concepts for communication research. Public Opinion Quarterly, 34, 523-38.
Rorive, I. (2009). Proving Discrimination Cases. The Role of Situation Testing. Stockholm: Centre For Equal Rights.
Ross, S.L. & Turner, M.A. (2005). Housing Discrimination in Metropolitan America: Explaining Changes between 1989 and 2000. Social Problems, 52 (2), 152-80.
Rouhani, S. (2014). Intersectionality-informed Quantitative Research. Canada: Institute for intersectionality research and policy.
Rusche, S.E. & Brewster, Z.W. (2008). Because They Tip Shit! The Social Psychology of Everyday Racism in Restaurants. Sociology Compass, 2(6), 2008-29.
Santana, V. et al. (2007). Skin colour, perception of racism and depression among adolescents in urban Brazil. Child and Adolescent Mental Health, 12, 125–31.
Saucier, D.A., Miller, C.T. & Doucet, N. (2005). Differences in Helping Whites and Blacks: A Meta-Analysis. Personality and Social Psychology Review, 9(1), 2-16.
Schinkel, W. (2008). Alledaags culturisme. In Schinkel, W. (Ed.), De Gedroomde Samenleving (pp.70-107). Kampen: Klement.
Schreer, G.E., Smith, S. & Thomas, K. (2009). “Shopping While Black”: Examining Racial Discrimination in a Retail Setting. Journal of Applied Social Psychology, 39(6), 1432–44.
Sears, D.O. (1988). 'Symbolic Racism'. In Katz, P.A. & Taylor, D.A. (Eds.), Eliminating Racism: Profiles in controversy (pp.53-84). New York: Plenum Press.
ShoppeninLeuven (2017). Winkelstraten. Ontleend op 06 maart 2017 aan http://shoppeninleuven.be/winkelstraten/.
Silverstein, M.J. & Sayre, K. (2009). The Female Economy. Harvard Business Review, 1-9.
Springer, S., Kean, B. & Macleavy, J. (2016). The handbook of Neoliberalism. Oxon: Routledge.
Stad Antwerpen (2017). Fashion in Antwerp. Shopping. Ontleend op 10 maart 2017 aan http://www.fashioninantwerp.be/shopping.
Stajkovic, A.D., & Luthans, F. (1997). A meta-analysis of the effects of organizational behavior modification on task performance. Academy of Management Journal, 40, 1122–49.
Stead, B.A. & Zinkhan, G.M. (1986). Service priority in department stores: the effects of customer gender and dress. Sex Roles, 15(11), 601-11.
Strachey, R. (1928). The Cause: a short history of the women’s movement in Great Britain. London: G. Bell.
Straszheim, M.R. (1975). Housing-Market Discrimination and Black Housing Consumption. In Strazheim, M.R. (Ed.), An Econometric Analysis of the Urban Housing Market (pp.116-141). New York: National Bureau of Economic Research.
Sturm, S. (2001). Second generation employment discrimination. Columbia Law Rev., 101, 458-568.
Sue, D.W. (2010). Microaggressions in Everyday Life: Race, Gender, and Sexual Orientation. New Jersey: Wiley.
Sue, D.W. et al. (2008). Racial microaggressions and the power to define reality. American Psychologist, 277–9.
Sue, D.W. et al. (2007). Racial microaggressions in everyday life: implications for clinical practice. American Psychologist, 62, 271–86.
Swim, J.K. et al. (2003). African American College Students’ Experiences With Everyday Racism: Characteristics of and Responses to These Incidents. Journal of Black Psychology, 29(1), 38-67
Tajfel, H. & Turner, J.C. (1986). The social identity of inter-group behavior. In Worchel, S. & Austin, L.W. (Eds.), Psychology of intergroup relations (pp.7-24). Chicago: Nelson-Hall.
The European Commission (2011). The European Commission’s new gender equality study: Towards quotas for women in the board room. Frankfort: European Central Bank Diversity Forum.
Unia (2017). Discriminatiegronden. Ontleend op 10 mei 2017 aan http://unia.be/nl/discriminatiegronden.
Van den Cruyce, B. (2000). Statistische discriminatie van allochtonen op jobmarkten met rigide lonen. Leuven: KUL Faculteit der Economische en Toegepaste Economische wetenschappen.
Van der Bracht, K. & Van de Putte, B. (2013). Het Not-In-My-Property-Syndroom. Etnische discriminatie op de huisvestingsmarkt. Gent: Universiteit Gent vakgroep sociologie.
Van der Bracht, K., Verhaeghe, P.P. & Van de Putte, B. (2015). Gelijke toegang tot huisvesting voor elke Gentenaar: onderzoeksrapport. Gent: UG vakgroep sociologie.
Van Thienen, J. (2013). Een kwestie van zus én zo. Gender uitgelegd. In: Van Thienen, J. (Ed.), Meisjes zus jongens zo. Hoe omgaan met gender op school (pp.9-25). Leuven: Lannoo Campus.
Veenstra, G. (2011). Race, gender, class, and sexual orientation: intersecting axes of inequality and self-rated health in Canada. International Journal for Equity in Health, 10(3), 1-11.
Verhaeghe, P.P. (2016). Discrimination of tenants with a visual impairment on the housing market. Empirical evidence from correspondence tests. Gent: Universiteit Gent.
Verhaeghe, P.P. & Van der Bracht, K. (2017). Praktijktesten: Van onderzoeksmethode naar beleidsinstrument tegen discriminatie? Sociologos, 38(1), 182-200.
Verhaeghe, P.P. & Van der Bracht, K. & Van de Putte, B. (2015). Discrimination of tenants with a visual impairment on the housing market: Empirical evidence from correspondence tests. Disability and Health Journal, 1-14.
Verkuyten, M. & Yildiz, A. (2007). National (dis)identification and ethnic and religious identity: a study among Turkish-Dutch Muslims. Personality and Social Psychology Bulletin, 33(10), 1448-62.
Vertovec, S. (2007). Super-diversity and its implications. Ethnic and Racial Studies, 30(6), 1024-54.
Vuolo, M., Uggen, C. & Lageson, S. (2015). Statistical Power in Experimental Audit Studies: Cautions and Calculations for Matched Tests With Nominal Outcomes. Sociological Methods & Research, 45(2), 260-303.
Walby, S. (1986). Patriarchy at work: patriarchal and capitalist relations in employment. Minneapolis, Minnesota: University of Minnesota Press.
Walby, S. (1997). Theorizing Patriarchy. Oxford: Blackwell.
Welch, K. (2007). Black Criminal Stereotypes and Racial Profiling. Journal of Contemporary Criminal Justice, 23(3), 276-88.
Wekker, G. (2002). Nesten bouwen op een winderige plek. Denken over gender en etniciteit in Nederland. Tijdschrift voor Genderstudies, 3, 24-33.
Wiles, J.A., Wiles, C.R. & Tjernlund, A. (1995). A comparison of gender role portrayals in magazine advertising. European Journal of Marketing, 29(11), 35-49.
Williams, J.D., Henderson, G.R., & Harris, A. (2001). Consumer racial profiling: Bigotry goes to market. New Crisis, 108(6), 22–4.
Zinkhan, G.M. & Stoiadin, L.F. (1984). Impact of sexrole stereotypes on service priority in department stores. Journal of Applied Psychology, 69(4), 691-3.
Yap, J.E., Bove, L. & Beverland, M.B. (2009). Exploring the effects of different reward programs on in-role and extra-role performance of retail sales associates. Qualitative Market Research: An International Journal, 12(3), 279-94.
123Shoppen. Winkelen in Mechelen. Ontleend op 10 maart 2017 aan https://123shoppen.in/Mechelen/.