Wordt de play button de leraar van de toekomst?

Amber
Croes

De technologische vooruitgang van de afgelopen jaren is steeds meer voelbaar in het onderwijs. Ook de kreet om lessen te verrijken met beeld en geluid wordt steeds luider.

Voor leraren vormt dit een uitdaging, voor leerlingen is het een prikkelende factor om interesse en motivatie op te wekken. In deze bachelorproef ga ik op zoektocht in de wereld van het online filmmateriaal, gefocust op educatieve wiskunde filmpjes. Op basis van mijn eigen onderzoek zorgde ik voor filmmateriaal dat ter ondersteuning kan dienen bij de hoofdstukken in verband met ruimtelijk inzicht in jaar 1. Daarnaast onderzoek ik ook of mijn filmpjes, in de les en daarbuiten, echt een meerwaarde bieden voor leerlingen en leraar. Wordt de play button de leraar van de toekomst?

Bibliografie

1.1 Welke meerwaarde



-               http://www.davideon.nl

-               https://www.leraar24.nl/dossier/5853/video-inzetten-in-de-les#tab=0

-               http://jeugdjournaal.nl/artikel/2092854-kinderen-leren-beter-met-youtub…

-               https://onderzoek.kennisnet.nl/wp-content/uploads/2016/12/Thesisonderzo…

 

1.3 Geschikt filmmateriaal in Vlaamse onderwijscontext

 

-               http://www.optimalegezondheid.com/versterk-en-train-je-geheugen/

-               http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/133937-de-werking-van-…

-               https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/de-hersenen/het-gehe…

-               http://cb-catalogus.rdcgroup.nl/images/fragments/9789001840808.pdf

-               http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2013/12/18/effectief-leren-van-multime…

-               https://www.leraar24.nl/dossier/5853/video-inzetten-in-de-les#tab=0

-               http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2013/02/13/observationeel-leren-van-vi…

-               https://www2.fgw.vu.nl/werkbanken/acva/beoordelen/argumentatie/redeneer…

 

 

1.3.2 Aan welke voorwaarde moet filmmateriaal voldoen om bruikbaar te zijn in de les

 

-               https://www.klasse.be/archief/hoe-lang-duurt-een-lesuur/

-               http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.46620…

-               http://ond.vlaanderen.be/clil/

-               http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2013/02/13/observationeel-leren-van-vi…

 

-        Mehrabian, A. (1981). Silent Messages: Implicit Communication of Emotions and Attitudes (2nd ed.). Belmont, CA: Wadsworth. ISBN 0-534-00910-7.

-               Mehrabian, A. (1972). Non verbal Communication. Chicago, IL: Aldine-Atherton. ISBN 0-202-30966-5.

-               WINKELS J., HOOGEVEEN P., Het didactische werkvormenboek, Koninklijke van Grocum, Assen, 2014, p 101- 106

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.4 Filmmateriaal integreren in het leerproces  

 

-               https://mwmott.wordpress.com

-               http://www.jonatan.be/academie/informatie-over-het-project/hoe-gebruik-…

-               https://www.klasse.be/507/flipping-the-classroom-zet-de-les-op-zijn-kop/

-               http://wiskundeportaal.classy.be/Pythagoras.html

-               http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2353807

-               Erwin Meyers leraar wiskunde op het WICO campus TIO getuigt

Broekx J., 2015- 05- 30, Wiskundeles via http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-overpelt/wiskundeles-via-youtube-a23…

-               http://www.dpbbrugge.be/wiskunde/DVW%202-3%202011/WW4_Filmpjes%20in%20d…

 

 

 

1.5 Voor- en nadelen van het gebruik van filmmateriaal

-               https://nl.wikibooks.org/wiki/Onderwijstechnologie/Klastechnologie/Vide…

 

-               https://www.kennisnet.nl/artikel/youtube-in-de-klas-niet-elke-leertaak-…

 

-               WINKELS J., HOOGEVEEN P., Het didactische werkvormenboek, Koninklijke van Grocum, Assen, 2014, p 101- 106

 

Download scriptie (1.69 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
An Vanfroyenhoven