De invloed van het opleidingsniveau op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen

Astrid Carlier
Deze masterproef onderzoekt of het opleidingsniveau een invloed heeft op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen. Het onderzoek wordt gevoerd aan de hand van interviews bij rekruteerders in bedrijven met een boekhoudafdeling, accountantskantoren en wervingsbureaus. Daarnaast wordt nagegaan of er andere factoren een invloed hebben op de aanwervingen en of die belangrijker zouden zijn dan het diploma. Het onderzoek is relevant voor studenten die een studiekeuze moeten maken en op voorhand weten dat ze in de accountingsector terecht willen komen.
De accountingsector kent een tekort op de arbeidsmarkt. De sector ondergaat sterke technologische veranderingen en wordt steeds internationaler. Daardoor verwachten de bedrijven en kantoren dat accountants een specifiek diploma hebben. Uit het onderzoek blijkt dat de personen met een diploma professionele bachelor een voorkeur genieten bij de rekrutering, zowel in de bedrijven met een boekhoudafdeling als in de accountantskantoren. Tot slot kan geconcludeerd worden dat er naast het diploma andere invloedrijke factoren zijn die doorslaggevend zijn tijdens de sollicitatie. Die andere invloedrijke factoren zijn persoonlijkheid en fit in het team, de talenkennis en een relevante ervaring op het curriculum vitae.

Bachelorstudenten geliefder dan masterstudenten op de arbeidsmarkt in de accountingsector

Bachelorstudenten geliefder dan masterstudenten op de arbeidsmarkt in de accountingsector

Aanwervingen in de accountingsector

Studenten die een hogeschoolopleiding professionele bachelor met specialisatie accountancy fiscaliteit gevolgd hebben, maken meer kans op aanwerving in de accountingsector dan studenten die aan de universiteit een economische masteropleiding gevolgd hebben. Tijdens de sollicitatie zijn ook andere factoren, zoals persoonlijkheid van de kandidaat, bepalend voor wie aangeworven wordt.

Diploma
Het (bijna) behaalde diploma is een belangrijke factor bij de aanwervingen voor een accountingjob. Zowel in een bedrijf als in een accountantskantoor wordt hoofdzakelijk gekozen om een persoon met een diploma professionele bachelor aan te werven. De personen met een economisch masterdiploma worden ook aangeworven in de sector, maar minder dan de personen met een diploma professionele bachelor.

Andere invloedrijke factoren
Het diploma is belangrijk om uitgenodigd te worden op het sollicitatiegesprek, maar tijdens het gesprek spelen andere factoren een rol om te bepalen wie de job krijgt. De belangrijkste factor is de persoonlijkheid van de sollicitant. Een persoon die aangeworven wordt, moet in het team passen. “Als die persoon technisch heel goed is, maar persoonlijk niet zo goed, dan is de kans 90 % dat we die niet gaan aannemen”, aldus een recruitment consultant uit een rekruteringskantoor. Daarnaast vinden rekruteerders een studentenjob of stage een meerwaarde op het curriculum vitae. Het toont aan dat de sollicitant bereid is te willen werken en van aanpakken weet. Als de studentenjob gerelateerd is aan de studie is dat een extra pluspunt, omdat de student al ervaring heeft opgedaan binnen de sector.

Onderzoek
Het onderzoek werd gevoerd aan de hand van negen interviews bij bedrijven met een boekhoudafdeling, accountantskantoren en rekruteringskantoren. De geïnterviewde personen houden zich allemaal actief bezig met de aanwervingen in de accountingsector.

Bibliografie

2013. AICPA Releases Report Projecting Record-Setting Demand for Accounting Graduates.
Accountants, A. I. o. C. P. 1994. Public accounting firms employ almost 22,000 new grads. Journal of Accountancy, 178(5): 97.
Albrecht, W. S. & Sack, R. J. 2001. The perilous future of accounting education. The CPA Journal, 71(3): 16.
AllHeadhunters; Op zoek naar kandidaten?; https://www.headhuntersinbelgie.be/.
Bailey, R., Dickins, D., & Scarlata, A. 2013. Success in Industry-Based Accounting Careers. The CPA Journal: 4.
Barney, D. & Bjornson, C. 2000. Governmental accounting career opportunities. New Accountant: 14-17.
Baysden, C. 2013. Supply and demand for accounting talent at record levels: newly minted accountants aren't having trouble finding jobs, as the profession ramps up hiring to record levels. Journal of Accountancy, 216(3): 30.
ClearXperts. 2018. Eigenschappen en competenties die iedere boekhouder moet hebben.
De Cock, S. 2002. De impact van ERP-systemen en de gevolgen voor management accounting.
Deboutte, F. & Rymenams, S. 2016. Toepassing van de Curriculumscan in de opleidingen bedrijfsmanagement.
Defelice, A. 2011. Accounting enrollment, hiring increase: but schools struggle with capacity issues. Journal of Accountancy, 211(6): 30.
Donelan, J. G. & Philipich, K. L. 2001. Getting to 150 hours: a survey of CPA exam candidates. The CPA Journal, 71(8): 68.
Een, C. & Handen, S. 2015. Verhogen van de kwaliteit van de accountantscontrole. MCA.
Federgon; Onze leden; https://www.federgon.be/nl/de-leden?name=dixon.
Feucht, F. J., IMhof, M. J., Smith, L. M., & Wang, K. 2011. The call for increasing the international component of accounting education. Prairie View A&M University, University of Missouri, Texas A&M University, Texas Southern Univerity, Arden.
Hardin, J. R., O'Bryan, D., & Quirin, J. J. 2000. Accounting versus engineering, law, and medicine: perceptions of influential high school teachers. Advances in Accounting, 17: 205-220.
iec-iab; Intern of extern; https://www.iec-iab.be/nl/diensten/wie-doet-wat/Pages/intern-of-extern…; 4/04, 2018.
Jobat; Wat doet een Boekhouder?; https://www.jobat.be/nl/artikels/wat-doet-een-boekhouder/.
Kimmell, S. L., Keltyka, P. K., & Ofobike, E. 2008. Recruiting the best accounting students in a light market: some guidance.(future of the profession). The CPA Journal, 78(10): 68.
24
Klein, L. A. & Levy, E. S. 1993. The CPA of the future: The role of higher education. Journal of Education for Business, 68(4): 227-230.
KULeuven; Master in de handelswetenschappen; https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/opleidingen/n/CQ_51230595.htm#activ…, 2018.
Metrejean, E., Metrejean, C. T., & Stocks, M. H. 2008. THE EFFECT OF THE LEVEL OF ACCOUNTING DEGREE OBTAINED ON RECRUITERS'PERCEPTIONS OF ACCOUNTING GRADUATES. Academy of Accounting and Financial Studies Journal, 12(1): 41.
Michiels, F.; De functie van een boekhouder/accountant is aan verandering toe; http://www.kmo-insider.biz/nieuws/artikels/de-functie-van-een-boekhoude….
Mohamed, E. K. A. & Lashine, S. H. 2003. Accounting knowledge and skills and the challenges of a global business environment. Managerial Finance, 29(7): 3-16.
Odisee; Bachelor in het bedrijfsmanagement; http://onderwijsaanbod.odisee.be/2017/opleidingen/n/SC_51531531.htm#cgs…, 2018.
Omar, N. H., Manaf, A. A., Mohd, R. H., Kassim, A. C., & Aziz, K. A. 2012. Graduates’ employability skills based on current job demand through electronic advertisement. Asian Social Science, 8(9): 103.
Vacature; Met deze vaardigheden kun je aan de slag als boekhouder; https://www.vacature.com/nl-be/carriere/job-nieuws/met-deze-vaardighede…, 2018.
Vanmorgen, A.; De accountant heeft meer competenties nodig; https://www.accountancyvanmorgen.nl/2017/05/05/subsidie-energiebesparin….
Wier, B., Stone, D. N., & Hunton, J. E. 2005. Does graduate business education contribute to professional accounting succes? , Accounting Horizons.
Wilder, W. M. & Stock, M. H. 2004. Are accounting graduates favorable recruited for entry-level management positions?, Montvale.
Wilder, W. M. & Stocks, M. H. 2004. Are accounting graduates favorably recruited for entry-level management positions? A survey of recruiters of business school graduates finds empirical evidence to dispel the common misperceptions that a major in accounting limits students' career opportunities or the type of work they will perform in their jobs. Management Accounting Quarterly, 5(3): 21.
Zeelmaekers, N. 2015. Rol van de externe accountant binnen Vlaamse micro-ondernemingen.

Universiteit of Hogeschool
Handelswetenschappen Accountancy Fiscaliteit
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
Simon Dekeyser
Kernwoorden
Deel deze scriptie