Snel even de supermarkt binnenfietsen of een koffie uithalen bij de bike-to-go? Tijdens jouw dagelijkse traject naar Antwerpen fiets je tegenwoordig over het vernieuwde spoorviaduct en door hippe autoloze zones. Fietsen naar het werk wordt gegarandeerd een hele belevenis!
Ambitieuze voorstellen waarmee Aurélie Ligon in haar masterproef ‘de perceptie van een fietscorridor’ de fietsers terug meer ruimte geeft in de stad. Buitenlandse projecten vormen hierbij een bron van inspiratie om de Antwerpenaren massaal op de fiets te krijgen. De nieuwe ingrepen situeren zich op de F1 fietsostrade en de Mechelsesteenweg. Twee belangrijke fietsverbindingen naar het centrum van Antwerpen die tot fietscorridors werden getransformeerd.
Snelheidsduivels
Een fietscorridor vertrekt vanuit het idee dat fietsen voor iedereen mogelijk moet zijn. Door parallelle fietsstroken te voorzien, wordt er ingespeeld op de verschillende types van fietsers. Als snelle fietser begeef je jezelf op het vak ‘snelheidsduivels’ en ben je in een mum van tijd op jouw bestemming. Samen met jouw vriendinnen fietsen en de laatste roddels vertellen? Dan is de ‘praatjeslaan’ breed genoeg om zich naast elkaar, met of zonder bakfiets te verplaatsen. Tevens voorziet een fietscorridor alternatieve routes om zich van A naar B te verplaatsen. De keuze is afhankelijk van jouw behoefte op dat moment. Overdag kan een rustig afgelegen traject ideaal zijn om even te ontsnappen aan de chaos van de stad. ’s Avonds kan dit traject net onveilig aanvoelen en verkies je een drukke en levendige route.
Bike-in-supermarkt
De belevenis die men onderweg wilt ervaren speelt een belangrijke rol in de keuze van het traject. Dit hangt niet enkel samen met de fietsinfrastructuur. Alles wat je tegenkomt tijdens het traject heeft een invloed op belevenis van de fietsers. Als belangrijk uitgangspunt dient men veel verder te ontwerpen dan enkel de infrastructuur. De ruimte rondom de fietsstroken omvat immers de nodige faciliteiten die het traject aantrekkelijk en efficiënt maken. De bike-in-supermarkt is fiets-toegankelijk en voorziet de fietser van de laatste boodschappen op weg naar huis. Het fietscafé heeft zijn eigen wielerclub en herbergt tegelijk een openbare herstelplaats en fietsparking. Tenslotte heb je als fietser een geweldig uitzicht vanop het vernieuwde viaduct.
Door de stad veel meer op de fietsers te richten, hebben ze niet steeds het gevoel secundair te zijn aan de wagen. Tegelijk kan het dienen om automobilisten meer bewust te maken dat fietsen in de stad gemakkelijker, gezonder en sneller is dan de wagen.
Deze uitgangspunten vormen de basis voor innovatieve projecten te realiseren.
Fietsen op hoogte
In de eerste plaats wordt de Mechelsesteenweg, ter hoogte van het Koning-Albert park, volledig autovrij gemaakt. De fietsers, trams en bussen krijgen meer ruimte waardoor de doorstroming sterk verbetert. De koppeling met de hierboven aangehaalde faciliteiten verhogen zowel het gebruiksgemak van de fietsers als de aantrekkelijkheid van het park. De kantoren en bedrijven die hier gevestigd zijn zullen hier ook gebruik van kunnen maken. Daarenboven wordt ook de Koning-Albertparkweg tot een autovrije weg omgevormd. Dergelijke inrichting zal resulteren in meer vrijetijdsactiviteiten zoals rolschaatsen, fietsen, e.d. Het project kan eenvoudig op korte termijn als proefproject starten. Op die manier worden bewoners en handelaars zich bewust van de voordelen en is er eventueel ruimte voor verbeteringen.
Daarnaast wordt het deel van de F1 fietsostrade tussen de treinstations Antwerpen-Centraal en Berchem op een hoger niveau getild. Momenteel kan deze verbinding niet als fietsostrade worden beschouwd. Het grote aantal fietsers in combinatie met de vele stoplichten en het smalle fietspad leiden tot dagelijkse conflicten en frustraties. Gelukkig biedt het spoorviaduct een oplossing. Hierop wordt een fietsostrade voorzien voor snelle en trage fietsers. Men kan erop fietsen ter hoogte van Berchem Station en aan de Plantin-Moretuslei wordt een op- en afrit voorzien. Treinreizigers kunnen heel gemakkelijk met een deel- of plooifiets hun traject voortzetten. De bestaande infrastructuur van de fietsostrade wordt ingezet als lokaal fietspad. Door deze lokale en bovenlokale fietsstromen te scheiden wordt dit overbevolkte fietspad veel aangenamer en veiliger om zich te verplaatsen. De ruimte onder het viaduct kan ingezet worden om nieuwe voorzieningen te koppelen aan dit lokale fietspad.
Met deze ambitieuze voorstellen kan Antwerpen verder groeien naar een stad op maat van de fietsers. En is dat net niet de doelstelling om duurzame en gezonde steden te ontwerpen? Alle hens aan dek om de pendelaars dagelijks van een portie fietsvreugde te voorzien!
Aurélie Ligon,
Master stedenbouw en ruimtelijke planning – Universiteit Antwerpen
2017-2018
-Velo. (2014). Velo Antwerpen op de internationale fietskaart. https://www.velo- antwerpen.be/nl/station-vinden.geraadpleegd op 05/04/2017
Appleyard, D. Lynch, K. Myer, J.R. (1965). The View From the Road. Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten: MIT Press
Artgineering. (2013). L50 Railway Banks - Study for the establishment of walking and cycling routes in the railway embankment. http://www.artgineering. eu/l50-connection/, geraadpleegd op 20/04/2017
Artgineering, Fietsersbond, C. Goudappel, Inspiratiepool. www.vananaarf.nl, geraadpleegd doorheen heel het onderzoek (02/17 – 12/17)
Barisserim (2010). Bike Friendly. http://www.brssrm.com/32/, geraadpleegd op 20/04/2017
Bendiks, S. Degros, A. (2013). Cycle Infrastructure, Fietsinfrastructuur. Rotterdam: Nai010
Bell, J. (2001). Carchitecture. Bazel: Birkhauser
Biesieklette (2013). Stallingen. http://www.biesieklette.nl/, geraadpleegd op 03/05/2017
BIG Architects (2010). 8-house. http://www.big.dk/#projects-8, geraadpleegd op 07/05/2012
Bleijenberg, A. (2015). Nieuwe mobiliteit na het autotijdperk. Delft: Eburon
Blyth, G. (2014). Velocity, architecture for bikes. Munchen – Londen – New York: Prestel
Colville-Andersen, M. (2010). Copenhagen’s Conversation Lanes. http:// www.copenhagenize.com/2010/01/copenhagens-conversation-lanes.html, geraadpleegd op 06/05/2017
Dissing+Weitling Architecture. (2014). The Bicycle Snake. http://www.dw.dk/ cykelslangen-bicycle-snake/, geraadpleegd op 04/05/2017
Fleming, S. (2013). Cycle Space: Architecture & Urban Design in the Age of the Bicycle. Rotterdam: Nai010
Fleming, S. (2017). Velotopia. http://cycle-space.com/the-velotopia/, geraadpleegd op 05/04/2017
Fleming, S. Owen (2013). Citaat Permeability (Moroney, 2009) - Not Another Bike Map. p18. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_ v57__final_digital. Geraadpleegd op 04/02/2017
Fleming, S. Owen (2013). Not Another Bike Map Launceton: University of Tasmania (2013). https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_ at_2_issuu_v57__final_digital. Geraadpleegd op 02/02/2017
Florida, R. Harris, D (2003). The Rise of the Creative Class. New York: The Perseus Books Group
Foster + Partners (2013). SkyCycle. https://www.fosterandpartners.com/projects/ skycycle/, geraadpleegd op 18/04/2017
Geller, R. (2006). Four Types of Cyclists. Portland, Bureau of Transportation.
Gensler. (2015). The London Underline. https://www.gensler.com/projects/the- london-underline, geraadpleegd op 18/04/2017
Glaeser, E. (2011). Triumph of the City: How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier, and Happier. Penguin Press HC
Greater London Authority. (2013). THE MAYOR’S VISION FOR CYCLING IN LONDON - An Olympic Legacy for all Londoners. London, England: Greater London Authority.www.london.gov.uk.
Heinen, E. van Wee, B. Maat,K (2010). Commuting by Bicycle: An Overview of the Literature, Transport Reviews, 30:1, 59-96, DOI: 10.1080/01441640903187001
ipv Delft. (2012). Hovenring. http://ipvdelft.nl/portfolio-item/hovenring-2/, geraadpleegd op 04/05/2017
Koglin, T., & Rye, T. (2014). The marginalisation of bicycling in Modernist urban transport planning. Journal of Transport & Health, 1(4), 214‐222.
Königlarch architekten. (2017). Bike City. http://www.koeniglarch.at/bike-city.html, geraadpleegd op 08/10/2017
Lauwers, D. Rybels, S. Van Acker, M. (2016). “Knoop- Corridorontwikkeling” in Evaluatie van de verkeers- en vervoersstructuur van het ruimtelijk structuurplan provincie Antwerpen. Antwerpen: provincie Antwerpen, dienst mobiliteit. 113-153.
Mobiel Vlaanderen. (2017). Vademecum Fietsvoorzieningen. Hoofdstuk 2: fietsroutes, meer dan fietspaden. http://www.mobielvlaanderen. be/vademecums/vademecumfiets01.php. Geraadpleegd op 12/04/2017
Mobiel Vlaanderen. (2015). OVG Vlaanderen 5 (januari 2015 – januari 2020). http://www.mobielvlaanderen.be/ovg/ , geraadpleegd op 26/12/2017
Movares (2012). Fietstransferium Houtem. https://movares.nl/projecten/ fietstransferium-houten/, geraadpleegd op 07/05/2012
Paper Planes e.V (2017) Radbahn Berlin. http://radbahn.berlin/en/home/unterm- dach, geraadpleegd op 06/05/2017
Ruby, L., Danish Cyclists Federation. How Denmark became a cycling nation. http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/how-denmark-become- a-cycling-nation. geraadpleegd op 06/10/2017
Stad Antwerpen. (2015). Antwerpen Actief & Bereikbaar - Mobiliteitsplan 2020 | 2025 | 2030. Antwerpen: Stad Antwerpen. https://www.antwerpen.be/ nl/info/54ad06e0cba8a7dc038b459c/een-mobiliteitsplan-voor-een-actief- en-bereikbaar-antwerpen-voorontwerp.
Stad Antwerpen. (2016). Antwerpen wereldfietsstad - Fietsen in eerste klasse - Fietsactieplan stad Antwerpen 2016 . Antwerpen: Stadsontwikkeling.
Stad Antwerpen. (2016). Antwerpen wereldfietsstad - Fietsen in eerste klasse - Fietsbeleidsplan 2015-2019. Antwerpen: Stadsontwikkeling.
Transport For London. (2014). London Cycling Design Standards. London: Transport For London.
Transport For London. (2017). A WORLD-CLASS NEW RAILWAY FOR LONDON AND THE SOUTH EAST. http://www.crossrail.co.uk/route/, geraadpleegd op 06/05/2017
Transport For London. (2017). Cycle Safety Action Plan. London: Transport For London.
Transport For London. (2017). London’s Cycle Superhighway. London: Transport For London.
Transport For London. (2016). Suds in London – a guide. London: Transport For London.
BRONNEN AFBEELDINGEN
Probleemstelling
Transport For London. (2006). Workplace cycle parking guide. London: Transport For London.
1. Evolutie van de straat 19de -20ste Eeuw, eigen werk (2017)
2. Las Vegas: autogerichte stedelijke ontwikkeling
Bron: Stadler, H. Stierli, M. (2008), Las Vegas Studio. Pictures from Robert Venturi and Denise Scott Brown’s archives. https://www.gosee.us/news/events/las-vegas-studio-photo-book-and-exhibi…, geraadpleegd op 19/11/2017
3. Las Vegas: autogerichte stedelijke ontwikkeling
Bron: Artspace (1966), Las Vegas Every-Day Architecture. https://www.artspace.com/denise-scott-brown/las-vegas-every-day-archite… , geraadpleegd op 19/11/2017
4. Villa Savoye, Le Corbusier
Bron: Kozlowski, P. (1928), FLC/Artists Rights Society (ARS)(2017), The 100 Most Important Buildings of the 20th Century. https://www.architecturaldigest.com/story/100-most-important-buildings-…, geraadpleegd op 19/11/2017
5. Villa, Belgische context, Buro Berkein
Bron: Buro Berkein, Projecten. http://www.architectenburoberkein.com/projecten, geraadpleegd op 27/12/2017
6. Verkeerscongestie, Vlaamse wegen
Bron: Het Laatste Nieuws (2017) VAB”Reistijd vanuit Oost-Vlaanderen richting Antwerpen sinds deze week meer dan verdubbeld”. https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vab-reistijd-vanuit-oost-vlaandere…, geraadpleegd op 19/11/2017
7. City Hall Square, Kopenhagen 1930
Bron: Ruby, L. How Denmark became a cycling nation. http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/how-denmark-become-a-…, geraadpleegd op 06/10/2017
8. CycleHoop: 1 auto = 10 fietsen
Bron: CycleHoop. Car Bike Port. http://www.cyclehoop.com/product/racks/car-bike-port/, geraadpleegd op 19/11/2017
9. CycleHoop: 1 auto = 10 fietsen
Bron: CycleHoop. Car Bike Port. http://www.cyclehoop.com/product/racks/car-bike-port/, geraadpleegd op 19/11/2017
10. Keyserlei, Antwerpen (VOOR)
Bron: Ademloos (2011) DE KEYSERLEI mag geen sukkelstraatje worden. http://www.ademloos.be/nieuws/de-keyserlei-mag-geen-sukkelstraatje-word…, geraadpleegd op 30/12/2017
11. Keyserlei, Antwerpen (NA)
Bron: Kerstens, D. (2015) Suggestiestroken voor fietsers op de De Keyserlei klaar. http://www.gva.be/cnt/dmf20150512_01679060/suggestiestroken-voor-fietse…, geraadpleegd op 30/12/2017
12. Fietspad Schaarbeeklei, Brussel
Bron: Lukas (2016) Balanceren op 30 cm smal fietspad. https://www.hln.be/regio/vilvoorde/balanceren-op-30-cm-smal-fietspad~a1…, geraadpleegd op 02/01/2018
13. Ruimte inname bakfiets,
Bron: Mounnezergues, J. (2011) Brede bakfiets neemt hele breedte fietspad in beslag, https://www.flickr.com/photos/jacquesmounnezergues/5650759796, geraadpleegd op 02/01/2018
14. Fietspad Kortrijk
Bron: Lanssens, P. (2015) Scholen krijgen veilige Pottelberg, Weginfrastructuur is fietsonvriendelijk ingericht. https://www.hln.be/regio/kortrijk/scholen-krijgen-veilige-pottelberg~ab…, geraadpleegd op 28/12/2017
15. Ruimte inname bakfiets
Bron: Lanssens, P. (2015) Scholen krijgen veilige Pottelberg, Weginfrastructuur is fietsonvriendelijk ingericht. https://www.hln.be/regio/kortrijk/scholen-krijgen-veilige-pottelberg~ab…, geraadpleegd op 28/12/2017
16. Parking Carrefour Pulhof, Antwerpen
Bron: eigen foto (2017)
17. Baanwinkels Boomsesteenweg, Antwerpen
Bron: Hendrikx, D. (2016) Provincies willen baanwinkels weg: “Niet meer van deze tijd”. http://www.gva.be/cnt/dmf20160224_02146663/provincies-willen-baanwinkel…, geraadpleegd op 02/01/2018
18. Schoolomgeving Pottelberg, Kortrijk
Bron: Lanssens, P. (2016) Na tien jaar krijgen vier scholen eindelijk waar ze om vragen. https://www.hln.be/regio/kortrijk/na-tien-jaar-krijgen-vier-scholen-ein…, geraadpleegd op 28/12/2017
19. Schoolomgeving, Diksmuide
Bron: Steen, G. (2016) “Kinderen durven niet met fiets naar school”. https://www.hln.be/regio/diksmuide/-kinderen-durven-niet-met-fiets-naar…, geraadpleegd op 28/12/2017
Literatuuronderzoek
20. Doorlaatbaarheid ervaren fietser
Bron: University of Tasmania (2013), Urban Permeability, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017
21. Doorlaatbaarheid onervaren fietser
Bron: University of Tasmania (2013), Urban Permeability, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017
22. Boulevard Jourdan, Paris (VOOR)
Bron: Chaix, E. (2016) Pour ses 10 ans, le tramway T3 poursuit sa conquête de l’Ouest! https://www.paris.fr/actualites/pour-ses-10-ans-le-tramway-t3-poursuit-…, geraadpleegd op 16/10/2017
23. Boulevard Jourdan, Paris (NA)
Bron: Chaix, E. (2016) Pour ses 10 ans, le tramway T3 poursuit sa conquête de l’Ouest! https://www.paris.fr/actualites/pour-ses-10-ans-le-tramway-t3-poursuit-…, geraadpleegd op 16/10/2017
24. Station Parc Micaud, Grand Besançon (VOOR)
Bron: Sexe, J.C., Ville de Besançon. métramorphose station Parc Micaud. http://www.letram-grandbesancon.fr/metramorphose-station-parc-micaud.ht…, geraadpleegd op 01/12/2017
25. Station Parc Micaud, Grand Besançon (NA)
Bron: Sexe, J.C., Ville de Besançon. métramorphose station Parc Micaud. http://www.letram-grandbesancon.fr/metramorphose-station-parc-micaud.ht…, geraadpleegd op 01/12/2017
26. Place de la Victoire, Bordeaux (VOOR)
Bron: Sud Ouest (2016) En images à Bordeaux : la place de la Victoire, c’était comment avant ? http://www.sudouest.fr/2016/09/06/bordeaux-en-images-l-evolution-de-la-…, geraadpleegd op 01/12/2017
27. Place de la Victoire, Bordeaux (NA)
Bron: Sud Ouest (2016) En images à Bordeaux : la place de la Victoire, c’était comment avant ? http://www.sudouest.fr/2016/09/06/bordeaux-en-images-l-evolution-de-la-…, geraadpleegd op 01/12/2017
28. Uitzicht fietscorridor, Vademecum Fietsvoorzieningen
Bron: Vademecum Fietsvoorzieningen (2017) 2.3.1.2. Fietscorridors. Hoofdstuk 2 – Fietsroutes, meer dan fietspaden (versie 2017) http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst2.pdf, geraadpleegd op 12/04/2017
29. Schema fietscorridor, Vademecum Fietsvoorzieningen
Bron: Vademecum Fietsvoorzieningen (2017) 2.3.1.2. Fietscorridors. Hoofdstuk 2 – Fietsroutes, meer dan fietspaden (versie 2017) http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst2.pdf, geraadpleegd op 12/04/2017
30. Trajecten per fiets
Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017
31. Trajecten te voet
Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017
32. Trajecten met de auto
Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017
33. Bepalende determinanten per persoon en per transportmodus
Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017
34. Concept Sociale Fietspad
Bron: Bendiks, S. Degros, A. (2013), Fietsinfrastructuur, Cycle Infrastructure. Rotterdam, Nai010
35. Het ladderconcept
Bron: www.vananaarf.nl, geraadpleegd op 02/04/2017
Londen
Voorblad Londen
Bron: Elton-Walters, J. Delves, J. (2017) Rail fare increases: Avoid transport woes and commute by bike. http://www.cyclist.co.uk/news/2230/avoid-transport-woes-and-commute-by-…, geraadpleegd op 05/12/2017
36. Fietsroute Londen
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op afbeelding uit London Cycling Design Standards, https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/streets-toolkit, geraadpleegd op 05/02/2017
37. Netwerk Cycle Superhighways
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op afbeelding uit Cycle Superhighways - Transport For London, https://tfl.gov.uk/modes/cycling/routes-and-maps/cycle-superhighways, geraadpleegd op 05/02/2017
38. Voorbeeld Cycle Superhighway
Bron: eigen bewerking(2017), gebaseerd op afbeelding uit London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
39. Cycle Superhighways, volledig afgescheiden
Bron: eigen bewerking(2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
40. Cycle Superhighways, volledig afgescheiden
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
41. Cycle Superhighways, volledig afgescheiden tussen stoep en bus-stop
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
42. Cycle Superhighways, licht afgescheiden strook
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
43. Cycle Superhighways, gedeelde strook: bus-fietsstrook
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
44. Netwerk Quietways
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: Transport For London, https://tfl.gov.uk/travel-information/improvements-and-projects/quietwa…, geraadpleegd op 05/02/2017
45. Quietways, fietsstrook
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
46. Greenways, fietsstrook
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
47. Crossrail in het netwerk
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op kaart Crossrail, http://www.dailymail.co.uk/news/article-2290129/London-Crossrail-bicycl…, geraadpleegd op 15/02/2017
48. Visualisatie crossrail naast de Thames
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op render, http://www.cityam.com/208042/boris-johnson-gives-revised-crossrail-bike…, geraadpleegd op 15/02/2017
49. Schema verschillende fietsen
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017
50. Wheels For Well Being
Bron: Wheels For Well Being, http://wheelsforwellbeing.org.uk/about-us/, geraadpleegd op 27/02/2017
51. Wheels For Well Being
Bron: Wheels For Well Being, http://wheelsforwellbeing.org.uk/about-us/, geraadpleegd op 27/02/2017
52. Fietshelling parkeergebouw, Londen
Bron: Studio RHE (2015) How to build a bike-friendly office: give cyclists a giant yellow ramp. https://www.treehugger.com/green-architecture/how-build-bike-friendly-o…, geraadpleegd op 5/11/2017
53. Fietshelling parkeergebouw, Londen
Bron: Studio RHE (2015) How to build a bike-friendly office: give cyclists a giant yellow ramp. https://www.treehugger.com/green-architecture/how-build-bike-friendly-o…, geraadpleegd op 5/11/2017
54. Schema coherent netwerk – bestaande toestand
Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017
55. Schema coherent netwerk – dichtheid
Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017
56. Schema coherent netwerk – toegankelijkheid
Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017
57. Schema coherent netwerk – doorlaatbaarheid
Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017
58. Schema coherent netwerk – Cycling Level of Service
Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017
59. Tube Map voor fietsers
Bron: Londonist (2017) A Tube Map For Cyclists. https://londonist.com/london/maps/a-tube-map-for-cyclists, geraadpleegd op 14/11/2017
Casestudy Antwerpen - cartografische analyse
60. Velo Antwerpen
Bron: ATV (2017) Geen wachtlijst meer voor velokes. https://atv.be/nieuws/geen-wachtlijst-meer-voor-velokes, geraadpleegd op 30/12/2017
Cartografie:
Afbakening Onderzoeksgebied
Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op een luchtfoto afkomstig van Google Earth.
Context van het traject
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op DWG bestand afkomstig van CadGIS
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Mobiliteit – Openbaar vervoer
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op netwerkkaarten van De Lijn.
Bron afbeelding 1_Station Antwerpen Berchem: Van Laere. Algemene Aannemingen, http://www.vanlaere.be/projects/fietsstalling-berchem-station/, geraadpleegd op 04/06/2017
Bron overige afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Mobiliteit – Fietsnetwerk Antwerpen
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op kaart uit: Stad Antwerpen. (2016). Antwerpen wereldfietsstad - Fietsen in eerste klasse - Fietsbeleidsplan 2015-2019. Antwerpen: Stadsontwikkeling.
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Mobiliteit – Strava warmtekaart
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op: Strava Labs (2014) Global Heatmap. https://labs.strava.com/heatmap/#14.00/4.41640/51.21145/hot/ride, geraadpleegd op 04/04/2017
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Mobiliteit – Stoplichten
Bron kaart + grafieken: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps
Fietsvoorzieningen:
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op:
Stad Antwerpen. (2017) Buurtparkeren. https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/parkeren/buurtparkeren, geraadpleegd op 11/04/2017
Stad Antwerpen. (2017) Stadslagen, publieke fietsparkeerplaatsen.
Stad Antwerpen (2017) GISlaag fietsenstallingen, verkregen van Bakelants, L. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1LZALowzu-cTUWBA6b6Rm8uDpu…, geraadpleegd op 26/04/2017
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Leegstand
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Supermarkten
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Scholen - Zorg - Sport
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Landschap
Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps
Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)
Casestudy Antwerpen - perceptuele analyse
Diagram, The View From The Road
Bron: Appleyard, D. Lynch, K. Myer, J.R. (1965). The View From the Road. Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten: MIT Press
BRONNEN AFBEELDINGEN BIBLIOTHEEK
California Cycleway (1)
Afb. 1-2: Reid, C. (2013) California Cycleway was scuppered by cars (street-cars, that is, not motor-cars). http://www.roadswerenotbuiltforcars.com/californiacycleway/, geraadpleegd op 07/06/2017
Nordbahnstrasse (2)
Afb. 1, 2: Ruhrfrau NL (2015) Lente op de Nordbahntrasse in Wuppertal. https://ruhrmetropoolblog.com/category/wuppertal/, geraadpleegd op 07/06/2017
Afb. 3: Wuppertal Bewegung e.V. (2015) Neue Karte von Wuppertal Marketing. http://nordbahntrasse.de/neue-karte-von-wuppertal-marketing/, geraadpleegd op 07/06/2017
Afb. 4: Auteur en jaar onbekend. Link: http://www.njuuz.de/wp-content/uploads/2015/04/DSC07446_bearbeitet-2.jpg, geraadpleegd op 06/06/2017
Norrebrogade (3)
Afb. 1: Norrebro lokaludvalg (2011) BUSSERNE TILBAGE PÅ NØRREBRO-GADE MIDT I SEPTEMBER. http://noerrebrolokaludvalg.kk.dk/busserne-tilbage-paa-noerrebro-gade-m…, geraadpleegd op 04/01/2018
Afb. 2: Copenhagenize. (2013) Nørrebrogade - a Car-Free(ish) Success. http://www.copenhagenize.com/2013/02/nrrebrogade-car-freeish-success.ht…, geraadpleegd op 08/06/2017
Afb. 3: Rollit. Norrebrogade Commute. https://rollit.tv/commute/nrrebrogade, geraadpleegd op 08/06/2017
Conversation Lanes (4)
Afb. 1-2: Copenhagenize. (2010) Copenhagen’s Conversation Lanes. http://www.copenhagenize.com/2010/01/copenhagens-conversation-lanes.html, geraadpleegd op 05/07/2017
Afb. 3: Novo Nordisk. (2014) Cities Changing Diabetes launch in Copenhagen 2014. https://www.novonordisk.com/media/photo-library-02/citites-changing-dia…, geraadpleegd op 05/07/2017
Radbahn (5)
Afb.1-2: Radbahn Berlin. (2015) Berlin Radbahn – A paradise for Cyclists. http://allesgerman.com/berlin-radbahn-covered-cycling-route/, geraadpleegd op 20/04/2017
Boschdijk (6)
Afb. 1-2: onb. (2017) Philips gloeilampenfabriek Eindhoven. http://www.onb.nl/portfolio/philips-gloeilampenfabriek-eindhoven/, geraadpleegd op 05/05/2017
Bikeway Belem (7)
Afb. 1-4: P-06 Atelier (2009). Lisbon Bikeway/Environmental. http://www.p-06-atelier.pt/2009/lisbon-bikeway--environmental/, geraadpleegd op 05/10/2017
Dunsmuir en Hornby – seperated Bike Lanes (8)
Afb. 1-2: Average Joe Cyclist. (2014) Let’s make bike routes in Vancouver safer. https://averagejoecyclist.com/make-bike-routes-in-vancouver-safer/, geraadpleegd op 02/07/2017
Afb. 3: Straight. (2012) Photo of the Day: Dunsmuir Viaduct Bike Path. https://www.straight.com/article-754721/vancouver/photo-day-dunsmuir-vi…, geraadpleegd op 02/07/2017
Afb. 4: Thirdwave Cyclingblog. Sunny Dusmuir. https://thirdwavecyclingblog.files.wordpress.com/2010/03/sunnydusmuir.j…, geraadpleegd op 02/07/2017
Cykelslangen (9)
Afb. 1-4: Dissing+Weitling Architecture. (2014) The Bicycle Snake. http://www.dw.dk/cykelslangen-bicycle-snake/, geraadpleegd op 04/05/2017
De Hovenring (10)
Afb. 1-2: Janssens, T. (2015) De Hovenring in Eindhoven: verkeersinrichting met aandacht voor design en esthetiek. http://www.architectura.be/nl/nieuws/10886/de-hovenring-in-eindhoven-ve…, geraadpleegd op 03/07/2017
Afb. 3: ipv Delft (2012). Bicycle bridgde De Hovenring Eindhoven, The Netherlands. Design ipv Delft. http://www.doelbeelden.nl/en/photographer/ipv-delft-15/picture/bicycle-…, geraadpleegd op 05/07/2017
Afb. 4: ipv Delft (2012). Hovenring. http://ipvdelft.nl/portfolio-item/hovenring-2/, geraadpleegd op 03/07/2017
Publieke doorgang Rijksmuseum (11)
Afb. 1: De Meijer, B. (2014) Bij het Rijksmuseum. http://basdemeijer.nl/afdruk/tag/amsterdam/page/2/, geraadpleegd op 02/07/2017
Afb. 2: i2. Rijksmuseum in Amsterdam. https://i2.wp.com/historiek.net/wp-content/uploads-phistor1/2015/12/Rij…, geraadpleegd op 02/07/2017
Afb. 3: Drijver,P. (2011). Rijksmuseum. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=775130&page=15, geraadpleegd op 02/07/2017
Afb. 4: Dekker, E. Tunnel Vision. https://hiveminer.com/Tags/fietstunnel%2Ctunnel, geraadpleegd op 02/10/2017
Het 8-house (12)
Afb. 1: The Modern House (2013) HOUSE OF THE WEEK: Bjarke Ingels Group’s 8 House, Copenhagen. https://www.themodernhouse.com/journal/house-of-the-week-bjarke-ingels-…, geraadpleegd op 10/10/2017
Afb. 2, 4: BIG Architects (2010) 8-house. http://www.big.dk/#projects-8, geraadpleegd op 07/05/2012
Afb. 3: Well Designed and Built (2012) Bjarke Ingels 8-House in Copenhagen. https://welldesignedandbuilt.com/2012/05/05/bjarke-ingels-8-house-in-co…, geraadpleegd op 07/10/2017
Cykelhuset (13)
Afb. 1: Copenhagenize (2017) Malmö’s Bicycle House is Open - Cykelhuset OhBoy. http://www.copenhagenize.com/2017/02/malmos-bicycle-house-is-open-cykel…, geraadpleegd op 08/11/2017
Afb. 2: Lloyd, A. (2016) It’s not an apartment building, it’s a bicycle house. https://www.treehugger.com/green-architecture/its-not-apartment-buildin…, geraadpleegd op 08/11/2017
Velotopia (14)
Afb. 1-2: Fleming, S. (2017) Velotopia. http://cycle-space.com/the-velotopia/, geraadpleegd op 05/04/2017
Bike City (15)
Afb. 1-2: Königlarch architekten. (2017) Bike City. http://www.koeniglarch.at/bike-city.html, geraadpleegd op 08/10/2017
Het Fietstransferium (16)
Afb. 1, 3: Fietsberaad. (2014) Ontwerpen van bewaakte stationsstallingen. http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Fietsparkeercong…, geraadpleegd op 08/10/2017
Afb. 2: Van den POL. Fietstransferium Houtem. https://www.vandenpol.com/projecten/fietstransferium-houten, geraadpleegd op 09/07/2017
De fietsappel (17)
Afb. 1-4: Van den Bersselaar, J. , Kuiper Compagnons. De Fietsappel. http://www.zinkinfobenelux.com/projecten/de+fietsappel, geraadpleegd op 05/06/2017
Fietsenpakhuis (18)
Afb. 1-4: Nunc architecten. (2011). Fietsenpakhuis. https://www.nunc.nl/project/fietsenpakhuis/, geraadpleegd op 05/06/2017
The Bike Hangar (20)
Afb. 1: Masoner, R. (2011) Bike Hanger Vertical bicycle storage. http://www.cyclelicio.us/2011/vertical-bike-rack/, geraadpleegd op 05/07/2017
Afb. 2-3: Minner, K. (2011) Bike Hanger / MANIFESTO. https://www.archdaily.com/125832/bike-hanger-manifesto, geraadpleegd op 10/10/2017
CarGo, Outline & Custom Bike Stand (21)
Afb. 1: Copenhagenize. (2009) The Copenhagen Cargo Bike ‘Car’. http://www.copenhagenize.com/2009/11/copenhagen-cargo-bike-car-parking…, geraadpleegd op 06/10/2017
Afb. 2-3: Goodmonring Technology. Outline. Gmtn.dk, geraadpleegd op 05/06/2017
Afb. 4: Behance. ( 2012) Custom Bike Stand. https://www.behance.net/gallery/5398425/CUSTOM-BIKE-STAND, geraadpleegd op 06/10/2017
Bike Fixtation (22)
Afb. 1-3: Clendaniel, M. (2011). Bike Fixtation: The Bike Repair Vending Machine That Sells Parts, Tools, And Snacks. https://www.fastcompany.com/1768512/bike-fixtation-bike-repair-vending-…, geraadpleegd op 03/06/2017
Afb. 4: DiMonte Group. Bike Fixtation Deluxe Public Work Stand. http://dimontegroup.com/projects/bike-fixtation-deluxe-public-work-stan…, geraadpleegd op 03/06/2017.
Het fietsvriendelijke verkeerslicht (23)
Afb. 1: Verkeersnet. (2016) Tweede regensensor voor fietsers in Rotterdam. https://www.verkeersnet.nl/fietsen/20384/tweede-regensensor-voor-fietse…, geraadpleegd op 05/10/2017
Afb. 2: Fietsfan 010. (2015) Doorfietsen dankzij regensensor. http://fietsfan010.nl/uitgelicht/doorfietsen-op-kruispunt-boezemlaan-en…, geraadpleegd op 05/10/2017
Fiets voet-leunbank (24)
Afb.1: Artgineering. Voet-leunbank. http://www.vananaarf.nl/, geraadpleegd op 05/06/2017
Afb. 2-4: Copenhagenize. (2010) Holding On to Cyclists in Copenhagen. http://www.copenhagenize.com/2010/01/holding-on-to-cyclists-in-copenhag…, geraadpleegd op 05/06/2017
De BICIgrill (25)
Afb. 1: Il Giornale. (2014) Wegrestaurant voor fietsers in de Italiaanse Alpen van Trentino. http://www.ilgiornale.nl/2014/wegrestaurant-voor-fietsers-in-de-italiaa…, geraadpleegd op 03/06/2017
iShop (26)
Afb. 1: Fietsberaad (2009) AH introduceert eigen fietskar. http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?section=nieuws&mode=newsArticle&rep…, geraadpleegd op 05/10/2017
Afb. 2: Distrifood. (2010) Albert Heijn wil verder met fietskar. http://www.distrifood.nl/formules/nieuws/2010/11/albert-heijn-wil-verde…, geraadpleegd op 05/10/2017
Afb. 3 Verkeersnet. ( 2010) Fietskar van AH bevalt goed. https://www.verkeersnet.nl/fietsen/4103/fietskar-van-ah-bevalt-goed/, geraadpleegd op 05/10/2017
De fietsvriendelijke bio-mall (27)
Afb. 1: Rijnwaalpad. ( 2011) De fiets-vriendelijke bio-mall-ppt. https://www.slideshare.net/RijnWaalpad/de-fietsvriendelijke-biomall-ppt…, geraadpleegd op 03/06/2017
Bike Friendly (28)
Afb. 1: Barisserim (2010) Bike Friendly. http://www.brssrm.com/32/, geraadpleegd op 20/04/2017
Afb. 2 – 3: Jusis, C. Meadows, S. Serim, B. (2010) Bike Friendly – Sustainable Design. http://avissabigdelli.com/examples/bikefriendly.html, geraadpleegd op 20/04/2017
Cycle Strip (29)
Afb. 1: Bendiks, S. Degros, A. (2013). Cycle Infrastructure, Fietsinfrastructuur. Rotterdam: Nai010
Het sociale fietspad(30)
Afb. 1: Bendiks, S. Degros, A. (2013). Cycle Infrastructure, Fietsinfrastructuur. Rotterdam: Nai010
Geconditioneerde fietssnelweg (31)
Afb. 1: Artgineering. Geconditioneerde fietssnelweg. http://www.vananaarf.nl/
, geraadpleegd op 05/05/2017
Afb. 2: MVSA Architects (2006). Doha Corniche Cycle Path. https://mvsa-architects.com/project/projects-doha-corniche-cycle-path-t…, geraadpleegd op 05/05/2017
L50 Railway Banks (32)
Afb. 1-2: Artgineering (2013) L50 Railway Banks - Study for the establishment of walking and cycling routes in the railway embankment. http://www.artgineering.eu/l50-connection/, geraadpleegd op 20/04/2017
SkyCycle (33)
Afb. 1-2: Foster + Partners (2013) SkyCycle. https://www.fosterandpartners.com/projects/skycycle/, geraadpleegd op 18/04/2017
The London Underline (34)
Afb. 1-2: Gensler (2015) The London Underline. https://www.gensler.com/projects/the-london-underline, geraadpleegd op 18/04/2017