Leren betekenisvol maken door outdoor education.

Lieve
De Haseleer

Kinderen vinden leren vaak niet leuk op school, maar toch zijn ze heel leergierig en willen graag bijleren. Ons onderwijs laat leerlingen leren via handboeken en op papier waardoor ze geen zin meer hebben om te leren. Dankzij outdoor learning zijn de leerlingen veel aandachtiger en wordt leren betekenisvoller.

Wat is outdoor learning concreet?

‘Outdoor learning’ is actief en echt leren in de buitenlucht, waardoor al hun zintuigen geprikkeld worden en de leerlingen veel meer gaan bijleren en onthouden.

Er zijn heel wat voordelen verbonden aan het buiten leren. Zo wordt de groepscohesie verbeterd doordat leerlingen samen nieuwe elementen leren ontdekken. Ze leren in groep samen te werken en leren kritisch te kijken naar resultaten. Ook is bewezen dat de scores van de leerlingen stijgen wanneer leerlingen buiten les krijgen. Natuurlijk is outdoor learning ook beter voor de gezondheid. Het kan een belangrijke factor spelen bij het voorkomen van obesitas bij kinderen. Outdoor learning heeft ook een positieve invloed op gedrag en verbetert de communicatieve vaardigheden. Leerlingen die storend gedrag vertonen in de klas kunnen zich in de buitenklas ontpoppen tot leiders die structuur bieden aan de andere leerlingen.

Ondanks deze voordelen doen heel weinig leerkrachten aan outdoor learning.

Door het bevragen van leerkrachten van leerkrachten werden de drempels zichtbaar waarom er niet veel aan outdoor learning werd gedaan.

De drempels

 De belangrijkste reden is dat leerkrachten outdoor learning niet haalbaar vinden door het plaatsgebrek in hun school. (40%)

Veel leerkrachten denken dat er veel plaats nodig is om aan outdoor learning te doen. Maar niets is minder waar. De speelplaats is vaak al voldoende om met de leerlingen aan de slag te gaan.

Een andere reden is omdat leerkracht geen inspiratie hebben om lessen te maken (30%) of omdat het heel tijdrovend is.  Ook weersomstandigheden spelen een grote rol.

Een ander argument dat werd aangehaald door een leerkrachten was dat de leerlingen veel drukker zijn als ze naar buiten gaan. In het begin is dit logisch: de omgeving, het buitenzijn, is nieuw voor de kinderen en ze moeten hier nog aan wennen. Na een korte tijd wennen de kinderen hieraan en zullen ze zelfs buiten aandachtiger zijn dan binnen. 

Oplossing

Tijdens mijn onderzoek vroeg ik of leerkrachten meer aan outdoor learning zouden doen wanneer er een handleiding met ideeën en tips zou bestaan. 50 % van de ondervraagde leerkrachten antwoordde hier affirmatief op. 48% van de ondervraagde leerkrachten antwoordde ‘misschien’.

Daarom besloot ik om een bundel te maken met lesideeën om om leerkrachten te inspireren en te ondersteunen bij het maken van buitenlessen.

 

 

Bibliografie

Danks, F., & Schofield, J. (2013). Outdoor - avontuurlijke buitenspelen . Zeist: Uitgeverij Christofoor. P58-109

 

Danks, F., & Schofield, J. (2013). De wilde stad. Zeist: Uitgeverij Christofoor. P24-43-44-45-60-85-110

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de tweede  graad – levende natuur. Bomenboek maken.  Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad2/Bomenboek-maken

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de tweede  graad – levende natuur. Het touwtjes spel: ecosystemen.   Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad2/Het-touwtjesspel-ecosystemen

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de derde graad – beleving. De 5 zintuigen van het bos. Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad3.

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de derde  graad – levende natuur. Bosstrategospel   Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad3/Bosstrategospel

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de derde  graad – mens en milieu. Het bosstellingenspel.  Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad3/Het-bosstellingenspel

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de derde  graad – mens en milieu. Het kleine boerenspel.   Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad3/Het-kleine-boerenspel 

 

de boom in. (n.d.). educatief materiaal voor de derde  graad – mens en milieu. Milieuwandeling door het dorp.   Opgehaald van deboomin.eu: http://www.deboomin.eu/docs/graad3/milieuwandeling-door-het-dorp

 

IVN Natuur educatie, Buitenlesdagbundel 2017. Opgehaald bij: https://www.ivn.nl/file/40856/download?token=Lzkut-1U

 

McLennan, D. P. (2015, 01). Playful learning in the early years. Opgehaald van mrsmclennan.blogspot.be: http://mrsmclennan.blogspot.be/2015/01/in-and-out.html

 

Meester Niels. Bewegend leren woordenschatbingo.(2016)  Opgehaald bij youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=7LJ8c2Sih2U

 

Nooit meer saai les. Spurtspel (2017) Opgehaald bij nooitmeersaai.wordpress.com: https://nooitmeersaai.wordpress.com/2017/10/30/werkvorm-spurtspel/

 

Nooit meer saai les. Het alfabet  (2017) Opgehaald bij nooitmeersaai.wordpress.com: https://nooitmeersaai.wordpress.com/2017/02/03/woordspel-frans-het-alfa…

 

Nooit meer saai les. Het minste knikkers  (2017) Opgehaald bij nooitmeersaai.wordpress.com: https://nooitmeersaai.wordpress.com/2017/02/03/het-minste-knikkers/

 

Nooit meer saai les. Groepsbingo  (2016) Opgehaald bij nooitmeersaai.wordpress.com: https://nooitmeersaai.wordpress.com/2016/10/31/rekenspel-groepsbingo/

Nooit meer saai les. Vier op een rij.  (2016) Opgehaald bij nooitmeersaai.wordpress.com: https://nooitmeersaai.wordpress.com/2017/10/19/woordenschat-vier-op-een…

 

Nooit meer saai les. De joker.  (2016) Opgehaald bij nooitmeersaai.wordpress.com:  https://nooitmeersaai.wordpress.com/2016/04/30/joker//

 

Sight Words Pathways. Opgehaald bij sightwords.comhttp://www.sightwords.com/sight-words/games/pathways/

 

 Sahadevan, L.,  Opgehaald bij mymommyreads.com :  http://www.mymommyreads.com/2014/01/outdoor-math.html

 

Sheakoski, M., Coffee cups and crayons.  Apple Bowling Math Counting Game. (2017).

Download scriptie (3.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
UC Leuven-Limburg
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Gorik Van Helleputte
Thema('s)