Het internet brengt mensen met elkaar in contact. De gemeenschappelijke taal is vaak het Engels, maar welke invloed heeft al dat Engels op de vaardigheden van jongeren? Wat is bovendien de invloed van al dat Engels op het Nederlands van leerlingen in België? Dit onderzoek toonde enkele interessante cijfers.
Waarom is het ‘I ran’ en niet ‘I runned’? Ik voel dat aan.
Leerlingen die gamen schrijven gemiddeld teksten die 20% langer zijn, en maken tegelijkertijd maar half zoveel fouten als niet-gamers. Daarbovenop schrijven gamers rijkere teksten door meer bijwoorden en bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken. Al het online gamen van de leerlingen heeft dus een positief effect op hoe correct ze schrijven, en hoe uitgebreid hun teksten worden.
Ze doen dit terwijl ze de regels of woorden in sommige gevallen nog niet achter de schoolbanken geleerd hebben. Wanneer ze dan de vraag krijgen hoe ze een antwoord weten wordt er vaak geantwoord met: Ik maak de zinnen op het gevoel.
Door vaak te gamen worden mensen blootgesteld aan een groot aanbod woordenschat, correcte grammatica die door het spel zelf wordt geproduceerd, en input van andere gamers. Het impliciet leren dat hier plaatsvindt heeft een duidelijk effect op de onbewuste verwerking van de taal.
‘Ik was gisteren aan het gamen en heb mijn bros ge-owned’.
Jongeren gebruiken regelmatig Engelstalige woorden in hun Nederlands taalgebruik, gamers doen dit nog vaker dan niet-gamers. Bezorgdheden over de, eventueel negatieve, ontwikkeling van hun Nederlands zijn daarom natuurlijk niet weg te denken.
Het onderzoek toont echter aan dat de leerlingen zich zeer bewust zijn van de Engelstalige woorden die ze gebruiken. Terwijl de leerlingen buiten de klas, in informele gespreken, Engelstalige woorden in hun Nederlands verwerken, gebruiken ze in formele situaties, met leerkrachten, op toetsen, op taken en tijdens spreekbeurten geen enkel Engels woord. Dit toont aan dat de Engelse taal hen een verrijking biedt in informele situaties terwijl ze zich tegelijkertijd meer bewust worden van hun Nederlands in formele situaties.
Weinig invloed op schoolse resultaten
Hoewel we zien dat gamers vlotter teksten schrijven, meer voeling hebben met de taal en minder fouten maken, zien we dit niet vertaald worden naar hun resultaten. Op aangekondigde testen en taken scoorden gamers vaak slechter dan hun niet-gamende klasgenoten. De oorzaak hiervan is onbekend en biedt dus nog ruimte voor verder onderzoek. Een mogelijke verklaring kan zijn dat de leerlingen zichzelf overschatten, of dat ze besluiten te gamen in plaats van te studeren.
Om een blik te krijgen op de volledige invloed van de media op het Engels en Nederlands moet er een uitgebreidere studie gedaan worden, maar een ding staat vast, als jij of je kind een betere beheersing van het Engels wilt is gamen alvast een manier die je zeker kan benutten.