Het succes van copycats

Paulien Heylen
Persbericht

Aankoopgedrag consument misleidt door het aanbod in supermarkten

Uit een onderzoek van de KU Leuven blijkt dat het aankoopgedrag van consumenten wordt

misleid door de hoeveelheid A-merken in een supermarkt.

Antwerpen – Een masterstudente Marketing Management voerde een onderzoek naar het

aankoopgedrag van consumenten waarbij 200 respondenten werden bevraagd. Het onderzoek

toont aan dat het aankoopgedrag van consumenten in een supermarkt kan worden

gemanipuleerd door de hoeveelheid aan beschikbare A-merken.

Het onderzoek wenste de voorkeur voor huismerken te achterhalen wanneer deze sterk visueel

gelijken op de verpakking van A-merken. Deze huismerken worden aanzien als copycats. In lijn

met de vooropgestelde verwachtingen blijkt dat de hoeveelheid aan beschikbare A-merken in een

supermarkt een invloed heeft op de aankoopintentie van copycats. Consumenten vertonen een

grote voorkeur voor huismerken, die sterk visueel gelijken op A-merken, wanneer er weinig Amerken

verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat consumenten

zich onzeker voelen tijdens het winkelen en opzoek gaan naar een alternatief wanneer het

geprefereerde A-merk afwezig blijkt te zijn. Nochtans kon de invloed van de ervaren onzekerheid

niet worden verklaard door het onderzoek.

De prijs/kwaliteitsverhouding van de copycat blijkt evenals een invloed uit te oefenen op de

aankoopintentie ervan. Huismerken die niet alleen de verpakking van A-merken imiteren maar

zich alsook toespitsen op het leveren van een goede kwaliteit blijken succesvol te zijn.

Over KU Leuven

De Katholieke Universiteit Leuven is gekend als een onderzoeksinstelling die tot de Europese top

behoord. Buiten het wetenschappelijk onderzoek dat door hen wordt verricht, biedt de KU Leuven

een ruim aanbod aan universitaire studies aan. Een van de 15 faculteiten is gespecialiseerd in

Economie en Bedrijfswetenschappen en is gevestigd in Antwerpen.

Bibliografie

Paulien Heylen

Universiteit of Hogeschool
Master Marketing Management
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Kathleen Cleeren en Henri Defoor
Kernwoorden
Share this on: