Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van de consumenten van vandaag en morgen?

Jalean
Wansi

Influencer aan het werk

 

“Individuen worden al sinds het begin van de geschiedenis beïnvloedt en dat zal zo blijven.” Deze trend zal zich onvermijdelijk verderzetten in de toekomst. Weliswaar in een ander daglicht. Wat gebeurt er als we dit vertalen naar het digitale tijdperk van vandaag? 

 

Influencer marketing

 

Influencer marketing is geen nieuw fenomeen. De vorm van marketing waarbij social influencers zoals bloggers, vloggers, tiktokkers enzovoort aan de hand van storytelling (op een boeiende wijze het verhaal overbrengen naar de doelgroep) merken en producten promoten voor bedrijven. In ruil voor een compensatie. Een trend die de meesten onder ons wel kennen.

 

 

 

 

 

 

 

De digitale generatie

 

Opgegroeid met de evolutie van internet en de opkomst van verschillende social mediaplatforms, word ik beschouwd als onderdeel van de digitale generatie. Ofwel ook Generatie Z genoemd, geboren tussen 1995 en 2010. De generatie wordt ouder en het oudste deel is inmiddels instaat om consumentenbeslissingen te nemen. Hun belang wordt groter en dit is de marketeers niet ontgaan. Het idee om de invloed van de Instagram influencers te onderzoeken is ontstaan door stage te lopen bij het wereldwijd toonaangevende influencer marketingbureau genaamd: IMA (Influencer Marketing Agency). Het onderzoek heeft als belangrijkste doel het begrijpen van de generatie. Ontdekken wat wel en niet werkt. Om op basis daarvan, een advies te kunnen formuleren om hun influencer marketingmethoden naar te verbeteren. Als de generatie beter begrepen wordt, heeft het bureau een grotere kans om een ​​perfecte influencer match te vinden. Wat uiteindelijk hun primaire bezigheid blijft. 

 

 

Het onderzoek

 

Het onderzoeken van de kern van influencer marketing was van groot belang om de basis van dit onderzoek te leggen. Influencers zijn experts die de kennis en knowhow in huis hebben van de niche (deel van een markt) waarin ze gespecialiseerd zijn. De volgende statistieken duiden aan dat Instagram als meer dan alleen een social platform gebruikt wordt:

83% ontdekt nieuwe producten en diensten op Instagram, 

81% gebruikt het platform om producten of diensten te onderzoeken en

80% gebruikt Instagram-content om te beslissen of een product of dienst wordt aangeschaft. Daarbovenop, door het steeds grotere aantal Instagram-gebruikers, blijkt Instagram dé hotspot voor influencermarketing. Ondanks de enorme groei van Instagram en daarmee zijn Instagram-influencers, geloven sommigen dat influencer-marketing vroeg of laat zal eindigen. 

 

Generatie Z, True Gen, oftewel de eerste generatie echte digital natives, is in opkomst. De generatie wordt gekenmerkt door het feit dat ze soepel over het internet kunnen circuleren, meerdere bronnen tegelijk in overweging nemen en online en offline-ervaringen kan combineren. Hoewel de generatie wanhopig probeert om niet in een hokje te worden gestopt, definiëren de volgende kenmerken de generatie: altijd opzoek naar de waarheid, authenticiteit, ruimdenkend en omarmen diversiteit.

 

"Individuen willen niet zozeer met bedrijven maar wel met andere individuen in contact komen." Zo lijken Gen-Z en influencer marketing de ideale match te zijn. De volgende belangrijke take-aways moeten in gedachten worden gehouden wanneer ze de generatie willen bereiken: de sponsored content moet voldoen aan de behoeften van de generatie, minder is meer, kwaliteit boven kwantiteit, het verheffen van de stem op sociaal gebied en de aandacht kunnen vangen in enkele seconden. 

 

De generatie is op weg om "de grootste generatie consumenten tegen het jaar 2020" te worden (Forbes,2018). De directe uitgaven zouden alleen al in de Verenigde Staten tot 143 miljard dollar bedragen. Als gevolg daarvan heeft de generatie een zekere invloed in de moderne huishoudens: rol in het gezinswinkel- en besluitvormingsproces en de verschuiving in de manier waarop gezinnen aankopen doen.

 

Om de theorie in de praktijk te brengen werd een kwalitatieve onderzoeksmethode uitgevoerd door middel van tien één op één interviews van het deel van de generatie dat instaat is om de aankoopbeslissingen te nemen. Namelijk van 16 tot 25 jaar.  Hun achtergrond, gedrag op sociale media, de kijk op influencers en reclame en tot slot werd hun eigen online koopgedrag onder de loep genomen.

 

Het uiteindelijke advies naar het influencer marketingbureau werd als volgt geformuleerd: Het is van het allergrootste belang dat influencer-marketingbureaus de lat hoog leggen als het gaat om het contracteren van influencers voor hun marketingcampagnes. Daarnaast moeten influencers zich richten op het versterken van de relatie met de consument, het vergroten van de naamsbekendheid en het verspreiden van onbevooroordeelde meningen wanneer het doel is om het koopgedrag te beïnvloeden. Het element dat bijdraagt aan het succes van een promotionele post is de weerspiegeling van de persoonlijkheid van de influencer. Sociale zaken zijn belangrijker dan ooit voor de generatie en zij zijn bereid om meer te betalen als een merk een bepaalde sociale zaak nastreeft, zodus zinvolle campagnes. Stimuleer influencers om meer videocontent te creëren nu deze in opmars is. Het geeft de mogelijkheid om de interesse van de Gen Zers in een paar seconden te wekken. Blijf op de hoogte van de veranderingen in de cultuur om voortdurend aan hun behoeften te voldoen. Tot slot zal het mengen van generaties in marketingteams bijdragen aan het begrijpen van de basis van hun overtuigingen, waardoor ze instaat zijn om op maat gemaakte Gen-Z-marketingcampagnes op te zetten. 

 

Het doel van dit onderzoek document was een grondig antwoord te geven op de vraag: "Hoe beïnvloeden Instagram Influencers het koopgedrag van Generatie Z?"Influencer marketing zal de komende jaren een belangrijk online marketinginstrument blijven. De generatie heeft een positieve maar kritische kijk op influencers. Daarvoor is het noodzakelijk dat  influencers trouw te blijven aan wat hen identificeert en echte connecties opbouwt met hun volgers. Opvallend is dat de generatie meer beïnvloedt is dan waar ze zichzelf van bewust zijn. Eenvoudig geformuleerd: influencers beïnvloeden het koopgedrag van Generatie Z door simpelweg de aandacht voor het merk, product of service aan te wakkeren.

 

                                                          

 

Bibliografie

Figure 1: Artevelde University of Applied Sciences. (n.d.). Retrieved May 19, 2020, from https://www.facebook.com/arteveldeuniversitycollege/

 

Figure 2 (active Instagram users) retrieved the 21st of March, 2020 from https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-Instagram-users/

 

Figure 3 (Instagram users distribution) retrieved the 19th of May, 2020 from https://www.statista.com/statistics/248769/age-distribution-of-worldwide-Instagram-users/

 

Figure 4 (shoppable tags Gisou) retrieved the 20th of May, 2020 from : https://www.Instagram.com/gisou/?hl=en

 

Figure 5 (Influencer Tiers for the Influencer Marketing Industry.) Retrieved March 21, 2020, from https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer-tiers/

 

Figure 6 (Kalo’s Instagram profile) Retrieved May 20th, 2020, from https://www.Instagram.com/officialkalo/

 

Figure 7 (Chloe’s Instagram profile) Retrieved May 20th, 2020, from https://www.Instagram.com/chloekookt/

 

Figure 8 (Nia’s Instagram profile) Retrieved May 20th, 2020, from https://www.Instagram.com/niaamroun/

 

Figure 9 (Gabi’s Instagram profile) Retrieved May 20th, 2020, from https://www.Instagram.com/gabifresh/

 

Figure 10 (Rickey’s Instagram profile) Retrieved May 20th, 2020, from https://www.Instagram.com/rickeythompson/

 

Figure 11 (Kylie’s Instagram profile) Retrieved May 20th, 2020 from https://www.Instagram.com/kyliejenner/

 

Figure 12 & 13: 'True Gen': Generation-Z and its implications for companies. (2019). Retrieved May 07, 2020, from https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies

 

 

 

 

Adams, B. (2017, April 21). An A-to-Z Guide to Influencer Jargon. Retrieved March 7, 2020, from https://fashionista.com/2017/04/influencer-social-media-marketing-glossary

 

AUTHENTICITY: meaning in the Cambridge English Dictionary. (n.d.). Retrieved March 7, 2020, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/authenticity

 

Barker, S. (2020, January 7). How Social Media Influencers Can Impact Your Customers' Purchase Decisions. Retrieved May 20, 2020, from https://www.Social Media Today.com/news/how-social-media-influencers-can-impact-your-customers-purchase-decisions/569813/

 

Brag, G. (2019) PREDICTING THE FUTURE OF INFLUENCER MARKETING: How Public Relations Experts perceive and measure the impacts of Influencer Marketing in their organizations. A Critical Study reflecting the discussions and future thinking of this particular phenomenon [Master Thesis] Stockholm: Stockholm University, Faculty of Humanities, Department of Media Studies.

 

Brooks, A. (2019, May 9). [Timeline] A Brief History of Influencers. Retrieved March 8, 2020, from https://www.Social Media Today.com/news/timeline-a-brief-history-of-influencers/554377/

 

Brooks, A. (2020, March 31). As influencers increasingly create video content, what does this mean for brands? Retrieved May 20, 2020, from https://marketingtechnews.net/news/2020/jan/24/influencers-increasingly-create-video-content-what-does-mean-brands/

 

Bump, P. (2019). Millennials vs. Gen Z: Why Marketers Need to Know the ... Retrieved May 11, 2020, from https://blog.hubspot.com/marketing/millennials-vs-gen-z

 

Chacs, B. (2019, March 19). How to Make Money with Instagram Shoppable Posts. Retrieved May 20, 2020, from https://later.com/blog/Instagram-shoppable-posts/

 

Chacs, B. (2020, April 29). The Ultimate Guide to Instagram Hashtags in 2020. Retrieved May 20, 2020, from https://later.com/blog/ultimate-guide-to-using-Instagram-hashtags/

 

Chaffey, D. (2019, September 19). The Digital Detox – why individuals are removing social apps but not deleting them. Retrieved June 01, 2020, from https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/why-individuals-are-removing-social-apps-not-deleting-them/

 

Clement, J. (2019, December 3). Instagram: active users 2018. Retrieved March 8, 2020, from https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-Instagram-users/

 

Clement, J. (2020, April 24). Instagram: age distribution of global audiences 2020. Retrieved May 20, 2020, from https://www.statista.com/statistics/325587/Instagram-global-age-group/

 

Curaçao New York Influencer Campaign - The Shorty Awards. (n.d.). Retrieved May 20, 2020, from https://shortyawards.com/9th/curacao-new-york-influencer-campaign

Davis, D. (2020, January 28). Gen Zers have a spending power of over $140 billion, and it's driving the frenzy of retailers and brands trying to win their dollars. Retrieved May 07, 2020, from https://www.businessinsider.com/retail-courts-gen-z-spending-power-over-140-billion-2020-1?r=US

 

Donald, B. (2016, December 15). Stanford researchers find students have trouble judging the credibility of information online. Retrieved March 22, 2020, from https://ed.stanford.edu/news/stanford-researchers-find-Students-have-trouble-judging-credibility-information-online

 

Donovan, S. D. S. (2020, February 3). Changing the Game: Influencer Marketing for Generation-Z. Retrieved May 4, 2020, from https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-for-generation-z/

 

Estay, B. (2020, March 28). Instagram Influencer Marketing in 2020 (Strategies From a Real Influencer). Retrieved May 20, 2020, from https://www.bigcommerce.com/blog/Instagram-influencer-marketing/#influencer-marketing-on-Instagram

 

Eudaimonia. (2017, January 26). How Instagram Started. Retrieved March 14, 2020, from https://medium.com/@obtaineudaimonia/how-Instagram-started-8b907b98a767

 

 

Finaly, W. (2019, September 12). What is the difference between hashtags and tags. Retrieved May 20, 2020, from https://instazood.com/blog/what-is-the-difference-between-hashtags-and-tags/

 

Gallegos, J. A. (2020, January 28). What is User Generated Content (and Why You Should Be Using it). Retrieved March 7, 2020, from https://www.tintup.com/blog/user-generated-content-definition/

Goodman, M. (2020).    Consumer decision making process. Retrieved May 7, 2020, from:http://www.ccsfmarketing.com/consumer-decision-making.html#

Grimsley, S. (2015). What is consumer buying behaviour. Retrieved May 07, 2020, from https://study.com/academy/lesson/what-is-consumer-buying-behavior-definition-types-quiz.html

 

Grin. (2019, September 10). The History of Influencer Marketing - GRIN - Influencer Marketing Software. Retrieved March 8, 2020, from https://grin.co/blog/the-history-of-influencer-marketing-how-it-has-evolved-over-the-years/

 

Holt, D. (2016, June 9). Branding in the Age of Social Media. Retrieved May 4, 2020, from https://hbr.org/2016/03/branding-in-the-age-of-social-media

 

How To Optimize Your Instagram Account For Shopping  (2018, October 31). Retrieved May 20, 2020, from https://adespresso.com/blog/Instagram-shoppable-tags/

 

Huda Kattan. (2019, June 3). Retrieved March 8, 2020, from https://www.forbes.com/profile/huda-kattan/#a169c0c3cecc

 

IMA (2020, March 18) Whitepaper 01: Anticipating change & changing behaviour [whitepaper]. 

 

IMA (2020, March 18) Whitepaper 01: Anticipating change & changing behaviour [whitepaper]. 

 

Imagency (2020) Regarding: we’re IMA. Retrieved on the 21st of February from https://imagency.com/regarding

 

Imagency (2020) Expertise: How we work. Retrieved on the 21st of February from https://imagency.com/expertise

 

Influencer Marketing Agency: Amsterdam & NYC. (n.d.). Retrieved March 23, 2020, fromhttps://imagency.com/regarding

 

Influencer Marketing: A guide to regulation across Europe. (2017). Retrieved June 01, 2020, from https://www.osborneclarke.com/insights/influencer-marketing-a-guide-to-regulation-across-europe/

 

Influencer Rates: How Much Do Brands Pay Influencers? (2019, November 7). Retrieved May 20, 2020, from https://mediakix.com/blog/influencer-rates/

 

Influencer Report. (n.d.). Retrieved May 4, 2020, from https://morningconsult.com/influencer-report-engaging-gen-z-and-millennials/

 

INFLUENCER: meaning in the Cambridge English Dictionary. (n.d.). Retrieved March 7, 2020, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/influencer

 

Instagram Branded Content Policy: What Marketers Must Know. (2017, October 5). Retrieved May 20, 2020, from https://mediakix.com/blog/Instagram-branded-content-policy-partnership-tags/

 

Jordan, K. (2019, October 07). Checking in with Gen Z. Retrieved May 07, 2020, from https://nrf.com/blog/checking-gen-z

 

K.Gomez, T. Mawhinney & K.Betts (2019, August 30) Welcome to Generation-Z. Retrieved May 4, 2020 from https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/understanding-generation-z-in-the-workplace.html#

 

Kombol, D. (2019, June 20). Council Post: Five Tips For Using Influencer Marketing To Reach Gen Z. Retrieved May 4, 2020, from https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2019/06/20/five-tips-for-using-influencer-marketing-to-reach-gen-z/#696babc53a21

 

 

 

Kylie Jenner reportedly makes $1 million per paid Instagram post-here's how much other top influencers get. (2018, August 1). Retrieved May 20, 2020, from https://www.cnbc.com/2018/07/31/kylie-jenner-makes-1-million-per-paid-Instagram-post-hopper-hq-says.html

 

Loren, T. (2020, April 8). The Ultimate Guide to IGTV, Instagram's New Video Platform. Retrieved May 20, 2020, from https://later.com/blog/igtv/

 

Maheshwari, S. (2018, November 11). Are You Ready for the Nano influencers? Retrieved March 22, 2020, from https://www.nytimes.com/2018/11/11/business/media/nanoinfluencers-Instagram-influencers.html

 

Merriman, M. (2018). Is your business ready for Gen Z? | EY - US. Retrieved May 11, 2020, from https://www.ey.com/en_us/digital/generation-z-millennial

 

Osman, M. (2019, July 29). 20 Mind-Blowing Instagram Stats and Facts (2019). Retrieved March 21, 2020, from https://kinsta.com/blog/Instagram-stats/

Patel, N. (2020, January 23). Is Influencer Marketing Dead? A Hard Look at The Newest Data. Retrieved March 22, 2020, from https://neilpatel.com/blog/is-influencer-marketing-dead/

 

Qazzafi, S. (2019, September). CONSUMER BUYING DECISION PROCESS TOWARD PRODUCTS. Retrieved May 7, 2020, from https://www.researchgate.net/publication/336047692_CONSUMER_BUYING_DECISION_PROCESS_TOWARD_PRODUCTS

 

Schomer, A. (2019, December 17). Influencer Marketing: State of the social media influencer market in 2020. Retrieved March 8, 2020, from https://www.businessinsider.com/influencer-marketing-report?international=true&r=US&IR=T

 

Schomer, A. (2019, December 17). Influencer Marketing: State of the social media influencer market in 2020. Retrieved May 20, 2020, from https://www.businessinsider.com/influencer-marketing-report

 

Schouten, A. & Janssen, L. & Verspaget, M.  (2019, July 2) Celebrity vs. Influencer endorsements in advertising: the role of identification, credibility, and Product-Endorser fit, 39(2). 258-281. 

 

Spitznagel, E. (2020, January 25). Generation-Z is bigger than millennials - and they're out to change the world. Retrieved May 20, 2020, from https://nypost.com/2020/01/25/generation-z-is-bigger-than-millennials-and-theyre-out-to-change-the-world/

 

The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report. (2020, March 1). Retrieved March 22, 2020, from https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2020/

 

Top Influencer Marketing Campaigns 2019 You Need to See. (2019, November 14). Retrieved May 20, 2020, from https://izea.com/2019/11/14/influencer-marketing-campaigns-2019/

 

Viens, A. (2019). This graph tells us who's using social media the most. Retrieved May 11, 2020, from https://www.weforum.org/agenda/2019/10/social-media-use-by-generation/

 

Wagner, K., & Molla, R. (2017, September 14). Here's how much social media stars get paid to post ads. Retrieved March 22, 2020, from https://www.vox.com/2017/9/14/16290536/social-media-how-much-celebrities-make-ads-advertising-Instagram-influencer

 

Wallace, T. (2020, April 1). Instagram Shopping: Does It Work? (It Does For These Brands). Retrieved May 20, 2020, from https://www.bigcommerce.com/blog/Instagram-shopping/#how-to-grow-an-engaged-Instagram-audience

 

Wansi, J. (2020) Internship Report [internship report]. Ghent: Artevelde University College Bachelor of International Office Management

 

What is Influencer Marketing? (n.d.). Retrieved March 7, 2020, from https://imagency.com/influencer-marketing

 

What is Influencer Marketing? Read the Ultimate Guide. (2019, November 13). Retrieved March 7, 2020, from https://www.tapinfluence.com/blog-what-is-influencer-marketing/#what_is

 

Whitler, K. (2019, September 09). Why Word Of Mouth Marketing Is The Most Important Social Media. Retrieved May 07, 2020, from https://www.forbes.com/sites/kimberlywhitler/2014/07/17/why-word-of-mouth-marketing-is-the-most-important-social-media/

 

 

 

 

Download scriptie (2.58 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Eef Scheerlinck, Elke Huyghebaert