Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Persbericht

Wat betekent sociale media voor de modesector

winkel

Heb je je ooit al eens afgevraagd wat je ‘Like’ op Instagram of Facebook doet voor een kledingwinkel? Dat vroeg ik me ook af.  Als marketingstudente ging ik in mijn onderzoek van deze gedachte uit. Mijn scriptie wijdde uit naar een onderzoek over hoe interactie op nieuwe sociale media platformen zoals TikTok en Instagram Live TV invloed kunnen uitoefenen op de modesector en hoe de interactie verbeteren tussen merk en consument. Met interactie bedoelen we de wederzijdse communicatie tussen een bedrijf en de klant.

Onderzoek

Om mijn onderzoek te staven heb ik beroep gedaan op drie enquêtes. Een online enquête over het gebruik van sociale media (zoals Facebook en Instagram) bij de gebruikers van deze platformen en hun idee over de nieuwe trends hierin (zoals TikTok en IGTV). Deze online enquête had 279 respondenten. Het tweede onderzoek waren gerichte vragen naar ervaren marketeers al dan niet in de retail sector. In het derde onderzoek werden ‘social influencers’ bevraagd om hun bevindingen te polsen over de traditionele en nieuwe sociale media. Op deze manier bereikte ik zowel bedrijven, (potentiële) klanten en social influencers om zo een totaalbeeld te krijgen van de digitale communicatie tussen een bedrijf en consument.

Sociale media bevindingen

Dat de sociale media een zeer dynamische wereld is, lijdt geen twijfel. Een bedrijf moet zich voortdurend heruitvinden op vlak van digitale communicatie met zijn consumenten. De interactie, ongeacht deze ingezet is door het bedrijf of de consument, is een belangrijk onderdeel in het online-gebeuren van een bedrijf. Deze zorgt namelijk voor merkbekendheid, helpt het imago en draagt bij tot het groepsgevoel, ‘sense of community’. Tevreden consumenten hebben vaak een verbondenheid met het merk en blijven er trouw aan. Tot slot vormt creativiteit een belangrijke trigger voor de interactie tussen de consument en bedrijf maar ook tussen consumenten onderling.

Uit het onderzoek bleek dat de traditionele sociale media platformen nog steeds het voortouw nemen. De nieuwe digitale platformen zijn zeker de moeite waard om inspiratie op te doen en de boot niet te missen voor opkomende trends op korte of middellange termijn.

Enkele cijfers…

Enkele interessante gegevens op een rijtje. De belangrijkste reden dat mensen op sociale media zitten is om contact te houden met vrienden. Daarnaast volgen ze ook merken, waaronder modemerken. Voor 47% van de respondenten gelden online accounts van modehuizen als bron van inspiratie.Belangrijkste reden om modemerken te volgen op sociale media (respondenten mochten 3 redenen geven)
Figuur 1: Belangrijkste reden om modemerken te volgen op sociale media (respondenten mochten 3 redenen geven)

Een ander zeer interessant gegeven van mijn onderzoek was het onverwachte antwoord van de respondenten op de vraag welke interactie ze uitoefenen wanneer ze geïnteresseerd zijn. Maar liefst 43,7% van de respondenten neemt een screenshot met hun apparaat. Dit is een interactie die onopgemerkt voorbijgaat aan een bedrijf omdat het een eenzijdige actie is. Een post kan zo een view hebben maar onmiddellijk meerdere mensen bereiken via andere platformen waar de ‘screenshot’ gedeeld wordt.

Interactie die men uitvoert bij interesse (respondenten mochten meerdere antwoorden geven)

Figuur 2: Interactie die men uitvoert bij interesse (respondenten mochten meerdere antwoorden geven)

Daarnaast bleek uit mijn onderzoek ook dat 47% van de respondenten vindt dat merken moeten inspelen op trends in de sociale media wereld. Ook creativiteit speelt mee in verhoogde interactie. 41% geeft toe meer te reageren in dit geval. Het werd ook duidelijk dat dit afhangt van het publiek. Een post gericht naar een jonger publiek heeft een grotere kans om meer reacties te genereren.

Eén van de duidelijkste trends waar in de laatste maanden werd op ingespeeld is het feit dat de Corona-crisis heel veel mensen verplichtte om thuis te blijven. Dit zorgde ongetwijfeld voor een hogere graad in interactie omdat er meer tijd was voor sociale media platformen. Nieuwe platformen werden ontdekt, zoals TikTok. Het zorgde ook voor een verplichting van de bedrijven uit om creatiever om te springen met content.

Er zijn naast de trends en algemene richtlijnen nog duizenden andere zaken om aan te denken bij het onderhouden en genereren van interactie in de retail sector. Zoals timing en de logaritmes van de verschillende platformen. We horen in een ideale wereld alles samen te gieten in een geïntegreerde marketingcommunicatie strategie. Hiermee bedoelen we dat alles wat gepost wordt in lijn moet liggen met waar het bedrijf of merk voor staat. Kleding, personen en accounts moeten vernoemd worden. De links naar de website of aanwijzingen naar verkooppunten moeten zo naadloos mogelijk verlopen. Tot slot, hoe er met de consumenten gecommuniceerd wordt moet op een gepaste manier verlopen zowel online als offline. Hiermee bedoelen we hoe er wordt gesproken tegen klanten ten opzichte van onze vooropgestelde doelgroep en voor wat het merk staat.

Ik onderzocht ook het zoekproces bij mijn respondenten. Hoewel het gebruik van gewone zoekmachines nog steeds op de eerste plaats komt, kunnen we vaststellen dat bij de opsplitsing in leeftijdsgroepen het gebruik van sociale media als zoekfunctie vooral bij de 18-25 jarigen een aanzienlijk aandeel heeft (34 %).Digitaal zoekproces
Figuur 3: Digitaal zoekproces

Er is in dit artikel veel stof tot nadenken voor de marketingsector. Sociale media is een enorm dynamische wereld en een bedrijf moet aldus zijn marketingstrategieën voortdurend in vraag stellen en inspelen op nieuwe trends. Interactie met de consument is een zeer belangrijk onderdeel van het onderhouden van de sociale media platformen van een bedrijf. Het zorgt voor een verhoogde zichtbaarheid en daarnaast wordt er door de doorsnee consument ook nog verwacht dat er actief gecommuniceerd wordt met het doelpubliek. Niet alle platformen zijn geschikt voor elk doelpubliek maar het is zeer interessant om toch een oogje in het zeil te houden. Er kunnen zich namelijk nieuwe trends en ontwikkelingen voordoen op andere platformen en het is dan uiterst belangrijk dat je deze je eigen kan maken en overnemen op het vertrouwde platform. Zo speel je in op de creativiteitsfactor.

Nu weet je dus hoeveel werk er kruipt in het verkrijgen van een ‘like’, ‘share’ of ‘comment’. Bedrijven hechten heel veel belang aan deze interactie en zijn je dus erg dankbaar voor dit gratis gebaar van appreciatie voor hun werk en misschien zelfs interesse in hun product.

Bibliografie

Aamplify. (2020). What's a good LinkedIn engagement rate. Retrieved from Aamplify: https://acumen.aamplify.partners/what-is-a-good-linkedin-engagement-rate

Abidin, C. (2016). Visibility labour: Engaging with Influencers' fashion brands and #OOTD advertorial campaigns on Instagram. Media International Australia.

Bronso. (2018, maart 17). Wat is een trend en wanneer is iets een trend? . Retrieved from Bronso: https://www.bronso.be/blog/economie/wat-is-een-trend

Business 2 Community. (2019, september 17). IGTV what, why and how you should be using it as a marketing tool. Retrieved from Business2community: https://www.business2community.com/instagram/igtv-what-why-and-how-you-…

Business Insider. (2010, november 1). Here's how to use Instagram. Retrieved from https://www.businessinsider.com/instagram-2010-11?r=US&IR=T

De Rijkste Belgen. (2016, mei 16). derijkstebelgen. Opgehaald van de rijkstebelgen: https://derijkstebelgen.be/vermogende/de-familie-appelstein

De Tijd. (2017, augustus 30). Kledingketens gaan door diep dal. Opgehaald van De Tijd: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/kledingketens-gaan-door-diep-dal/…

Encyclo. (2020). interactie. Opgehaald van Encyclo: https://www.encyclo.nl/begrip/interactie

Esprit. (2020, april 9). Esprit. Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/tv/B-wU2jvoDJC/?utm_source=ig_web_copy_link

Facebook. (2020). Facebook measurement. Retrieved from Facebook Business: https://www.facebook.com/business/measurement

Facebook. (2020). Facebook reports first quarter 2020 results. Retrieved from https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2020/Facebo…

Fashion United. (2018, september 10). Opgehaald van Fashion United: https://fashionunited.be/nieuws/business/een-nieuw-hoofdstuk-voor-lolal…

Fashionista. (2017, maart 24). Why are fashion bloggers suddenly into vlogging? Retrieved from Fashionista: https://fashionista.com/2017/03/top-fashion-bloggers-youtube-video

Iculture . (2019, april). Zo werkt Whatsapp Business en dit zjin de mogelijkheden. Retrieved from Iculture : https://www.iculture.nl/tips/whatsapp-business-gebruiken/

Instazood. (2019, november 5). What is a good engagement rate on Instagram. Retrieved from Instazood: https://instazood.com/blog/what-is-a-good-engagement-rate-on-instagram/

Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Bloominton, Indiana: Business Horizons, Kelley School of Business.

LolaLiza. (2020, april 29). Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/p/B_jjyUPozRC/

LolaLiza. (2020, mei 9). Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/p/B_-h9OBjCMr/

LolaLiza. (2020, juni 1). Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/lolalizafashion/?hl=nl

LolaLiza. (2020, februari 6). Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/p/B8OPjPdISEo/

LolaLiza. (2020, maart 26). Retrieved from Instagram: https://www.instagram.com/p/B-MQMdaIoeP/

LolaLiza. (2020, mei 9). LolaLiza . Retrieved from LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/1686577/admin/analytics/visitors/

LolaLiza. (2020, mei 9). LolaLizaFashion. Retrieved from Facebook: https://www.facebook.com/LL.LolaLiza/insights/?referrer=page_insights_t…

LolaLiza. (2020, mei 9). LolaLizaFashion. Retrieved from Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCVfe-QLt_verLgqysKEX6xQ

McMillan, D. W., & Chavis, D. M. (1986). Sense of community: A definition and Theory. Nashville, Tennessee: Vanderbilt University Peabody College.

Mediakix. (2019). Influencer marketing industry statistics survey benchmarks . Retrieved from Mediakix: https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer-marketin…

Muhammad, M. (2013). TOP OF THE MIND AWARENESS (TOMA) OF A PARTICULAR BRAND AS LEADING CONSIDERATION OF PURCHASING THE PRODUCT AN EMPIRICAL ASSESSMENT. Dhaka: United International University . Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/301765424_TOP_OF_THE_MIND_AWAR…

Napoleoncat . (2020, maart). Facebook users in Belgium. Retrieved from https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in-belgium/2020/03

Napoleoncat. (2020, maart). Instagram users in Belgium. Retrieved from https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-belgium/2020/03

Oberlo. (2020, april 17). 10 TikTok statistics you need to know in 2020. Retrieved from Oberlo: https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics

Oberlo. (2020, maart 2). 10 Whatsapp statistics eery marketeer should know in 2020. Retrieved from Oberlo: https://www.oberlo.com/blog/whatsapp-statistics

Oberlo. (2020, maart 2). 10 Whatsapp statistics that every marketeer should know in 2020. Retrieved from Oberlo: https://www.oberlo.com/blog/whatsapp-statistics

Oberlo. (2020, mei 11). 10 Youtube stats every marketeer should know in 2020. Retrieved from Oberlo: https://www.oberlo.com/blog/youtube-statistics

Omnicore Agency. (2020, februari 10). Youtube by the numbers: Stats, demographics & Funfacts. Retrieved from Omnicore Agency: https://www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/

Phlanx. (2020, mei 9). Egagement calculator. Retrieved from Phlanx: https://phlanx.com/engagement-calculator

Pinterest. (2020, mei 9). Retrieved from Pinterest: https://www.pinterest.com/

Preview. (2019, februari 13). Instagram trends 2019. Retrieved from Preview: https://thepreviewapp.com/instagram-trends-2019/

Social media examiner. (2010, juni 23). Facebook community pages: What your business needs to know. Retrieved from Social media examiner: https://www.socialmediaexaminer.com/facebook-community-pages-what-your-…

Socialbakers. (2018, september 19). Instagram IGTV everything mareteers need to know part 1 . Retrieved from Socialbakers: https://www.socialbakers.com/blog/instagram-igtv-everything-marketers-n…

Sprout Social. (2020, januari 29). 40 Youtube stats and facts to power your 2020 marketing strategy . Retrieved from Sprout Social: https://sproutsocial.com/insights/youtube-stats/

Sprout Social. (2020, mei 6). Important Instagram stats you need to know for 2020. Retrieved from Sprout Social: https://sproutsocial.com/insights/instagram-stats/

Statista. (2018, juni). Number of monthly active Instagram users from January 2013 to June 2018. Retrieved from Statista: https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-ins…

Statista. (2020, april 24). Most popular social networks as of April 2020, ranked by number of active users. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranke…

Trustinsights. (2019, september 20). Instagram TV: The latest research into 2019 IGTV stats. Retrieved from https://www.trustinsights.ai/blog/2019/09/instagram-tv-the-latest-resea…

Websteakmarketing. (2020, januari 14). Het Instagram-algoritme naar je hand . Opgehaald van Websteakmarketing: https://www.websteakmarketing.be/instagram-algoritme-2020/

Whatsapp. (2020). FAQ. Retrieved from Whatsapp: https://faq.whatsapp.com/nl/android/26000092/?category=5245246

Wikipedia. (2020, mei 16). IGTV. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/IGTV

Wright, E., Khanfar , N. M., Harrington, C., & Kizer, L. E. (2010). The lasting effects of Social Media on advertising. Davie, Florida: NOVA Southern University.

Youtube. (2020, mei 9). Retrieved from Youtube: https://www.youtube.com/

ZEB. (2020, mei 9). Zeb Fashion. Retrieved from Youtube: https://www.youtube.com/channel/UC6Varj_oeveVcng9dOZiPOA

ZEB. (2020, mei 9). Zebforstars. Retrieved from TikTok: https://www.tiktok.com/@zebforstars

 

 

Universiteit of Hogeschool
Business management Marketing Multimedia
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Peter Janssen
Kernwoorden
Share this on: