Unreal BIM

Tijs
Dekimpe

Unreal BIM

BIM

In architectenbureaus wordt tegenwoordig niet enkel meer met Autocad gewerkt. Er bestaat namelijk een veel en efficiëntere software, namelijk BIM. Meer en meer architectenbureaus schakelen daarom over van autocad naar de BIM-software. Bij het tekenen van plannen krijg je hierbij meteen een eenvoudige 3D-weergave van hoe het project eruit ziet.

Unreal Engine

Daarnaast ben ik enorm geïnteresseerd in gaming en hoe games worden gemaakt. Heel wat games worden bijvoorbeeld gemaakt met de gratis te gebruiken software Unreal Engine. Ook het bekende spel Fortnite werd in deze game engine geproduceerd.

Unreal BIM

Maar wat als je nu deze twee softwares zou combineren? Zou je op die manier veel realistischere visualisaties kunnen maken? Zou je een betere weergave krijgen van uw 3D-model? Hoe ver kan men hierin gaan? Ik onderzocht het allemaal!

Het begon allemaal bij het importeren. Er werd onderzocht hoe je op een eenvoudige manier uw BIM-model kan importeren naar Unreal Engine. Hierbij wilden we zo weinig mogelijk data verliezen en toch ons bestand zo licht mogelijk houden zodat het renderen vloeiend zou verlopen.

Eenmaal geïmporteerd waren er tal van mogelijkheden. We begonnen met het project gewoon te visualiseren. We brachten nieuwe materialen aan, gebruikten plugins om een realistische en interactieve omgeving te creëren enzovoort. omgeving

Op die manier kon je Unreal Engine gebruiken als viewer voor uw BIM-model en kon je erin rondlopen.

Maar dit was voor ons niet genoeg. We onderzochten hoe we de modellen nog verder interactief konden maken. Zo kunnen we deuren laten opengaan als je op een knop drukt, lichten aan en uit laten gaan,... Je kan zelf zeer eenvoudig een film naar keuze laten afspelen op een TV scherm in het model! Op die manier kan je al bijna een thuisgevoel creëren in een gebouw dat nog niet eens werd gebouwd.cinema

Om deze hele ervaring nog realistischer te maken hebben we dit project naar een VR-bril geëxporteerd. Nu lijkt het alsof je echt in de woning zit. 

zombie loading 0Om hier nog verder in te gaan bedachten we iets leuks. Hoe fantastisch zou het zijn als je een game kan spelen in uw eigen woning, dachten we. En van het een kwam het ander. Ik ontwierp een zombieshooter in een 3D-model van een oude te renoveren woning. ap5

 

Bibliografie

Unreal BIM : Gaming engines bevatten veel voordelen die je niet hebt met de standaard visualisatieprogramma’s. Meestal wordt de kijker beperkt door stilstaande visualisaties of basis animaties om het gebouw onder een specifieke hoek en op een bepaald tijdstip van de dag te bekijken.

Door een interactieve visualisatie te maken met een gaming engine worden deze twee visualisatietypes samengevoegd tot één ervaring.

Vooronderzoek:

Gedurende het vooronderzoek werden twee componenten onderzocht:

1. Op welke manier breng je een BIM -model het best naar Unreal Engine zodat er geen data verloren gaat? Resultaat: De beste werkwijze is om uw BIM -model te bewerken in de FME -software vooraleer je uw data in Unreal Engine brengt.

2. In welke mate zijn de gratis templates geschikt voor professioneel gebruik ?

Resultaat: Geen enkele gratis template is volledig optimaal om BIM -modellen in te bewerken. Daarom hebben we een template verbetert door er zaken aan toe te voegen en uit te verwijderen. Met deze template bespaar je veel tijd bij het opwerken en interactief maken van uw model.

Onderzoek:

Met behulp van onze uitgewerkte template en de informatie die te vinden is op ons website kan een model eenvoudig opgewerkt worden en interactief worden gemaakt. Hiervan hebben wij al een voorbeeld uitgewerkt. We hebben een BIM - model geëxporteerd met behulp van de FME -software. Daarna werd het bestand in de uitgewerkte template gebracht en hier hebben we het model volledig opgewerkt en verschillende soorten interactie toegepast.

Conclusie:

Het lijkt me een meerwaarde om BIM -modellen met behulp van gaming engines te bewerken. Op deze manier creëer je een beter schaalgevoel en kan je je beter inleven in een project. Het is een unieke ervaring om in een gebouw rond te lopen dat nog niet gebouwd is of dat nog verbouwd zal worden. -

Download scriptie (6.58 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Van Londersele Bram